Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#16 Bericht door pc1mb »

Wellicht is Yaesu gewoon sowieso wat traditioneler en kiezen ze er bewust voor de normale roofing filter + IF DSP technologie liever te perfectioneren, dan mee te waaien met de laatste SDR mode, die nauwelijks zinvol is in hun professionele lijnen. Goede wijn moet rijpen.

De waterval is wat kleiner dan die van ICOM, maar onleesbaar absoluut niet. En je krijgt er een rustiger, prettiger klinkende ontvangst voor terug, in een all band set (wat de 7300 óók niet heeft).

Van plank misgeslagen is wat mij betreft dus geen sprake. Bedient gewoon net even ander publiek.

Ook met de IC7000 liep ICOM destijds voorop in het IF DSP gebeuren, wat tóen de laatste mode was, en ook toen was het niet om aan te horen. Ik heb het geprobeerd en na een jaar belandde de set in een hoek en een jaar of twee later op marktplaats. Dodelijk vermoeiend om naar te luisteren. Nu heeft de 991A deze IF DSP techniek en is het wél goed. Veel succes met mij overtuigen dat ik dat moet zien als de plank misslaan :lol:

Natuurlijk is het wel zo dat ICOM met vooral de 705 en de 9700, meer niches bedient dan welke andere fabrikant dan ook, en daarmee kun je ICOM als koploper in zendamateur aanbod zien. Toch vind ik de 705 als dure high end waterval SDR QRP set echt wel een niche: voor mij geeft dat niet het 'basic' QRP gevoel. Daar heeft minder digitaal, zoals de 818 die de helft kost, voor mij meer charme. Maar ieder z'n smaak hoor. Al ben ik het er niet snel mee eens als je de mijne de plank misslaan noemt :wink:

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#17 Bericht door Thijzer »

Ieder z'n meug maar de ontvangst van de 7300 is uitstekend hoor. Je kunt de settings voor het geluid aanpassen zodat het precies matcht met je voorkeuren, de meeste amateurs doen dat niet en laten alles op default staan en dan kan het zijn dat je het geluid niet goed vindt.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#18 Bericht door on4avt »

pc1mb schreef:Wellicht is Yaesu gewoon sowieso wat traditioneler en kiezen ze er bewust voor de normale roofing filter + IF DSP technologie liever te perfectioneren, dan mee te waaien met de laatste SDR mode, die nauwelijks zinvol is in hun professionele lijnen. Goede wijn moet rijpen.

De waterval is wat kleiner dan die van ICOM, maar onleesbaar absoluut niet. En je krijgt er een rustiger, prettiger klinkende ontvangst voor terug, in een all band set (wat de 7300 óók niet heeft).

Van plank misgeslagen is wat mij betreft dus geen sprake. Bedient gewoon net even ander publiek.

Ook met de IC7000 liep ICOM destijds voorop in het IF DSP gebeuren, wat tóen de laatste mode was, en ook toen was het niet om aan te horen. Ik heb het geprobeerd en na een jaar belandde de set in een hoek en een jaar of twee later op marktplaats. Dodelijk vermoeiend om naar te luisteren. Nu heeft de 991A deze IF DSP techniek en is het wél goed. Veel succes met mij overtuigen dat ik dat moet zien als de plank misslaan :lol:

Natuurlijk is het wel zo dat ICOM met vooral de 705 en de 9700, meer niches bedient dan welke andere fabrikant dan ook, en daarmee kun je ICOM als koploper in zendamateur aanbod zien. Toch vind ik de 705 als dure high end waterval SDR QRP set echt wel een niche: voor mij geeft dat niet het 'basic' QRP gevoel. Daar heeft minder digitaal, zoals de 818 die de helft kost, voor mij meer charme. Maar ieder z'n smaak hoor. Al ben ik het er niet snel mee eens als je de mijne de plank misslaan noemt :wink:

niche:Wat betekend dit woord ?

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#19 Bericht door ON7RA »

@ ON4AVT
In internet marketing termen is een niche een specifiek deel van de markt die op een gerichte wijze aangesproken wordt. Dit soort niches kunnen zeer specifiek zijn, waarbij het aantal geïnteresseerden bij verdere segmentatie steeds lager wordt, maar de potentie voor conversie steeds hoger. Wat is niche en hoe communiceer je met deze doelgroep?

Definitie niche
Letterlijk is “niche” het Engelse woord voor “nis”, een kleine ruimte in een groter geheel. Bij marketing duidt dit op een heel specifiek deel van de markt, een groep consumenten met een overeenkomstige interesse. Dit kan een lijn aan producten zijn, een hobby of een andere groep gelijkgezinden. Door steeds een onderverdeling te maken zullen er meer potentiële klanten afhaken. De groep die overblijft zal in hogere mate bereid zijn om tot actie of aankoop over te gaan, en vaak ook meer willen spenderen omdat het onderwerp zeer aansprekend is voor die specifieke groep.
Lang leve Google.
73 Renaat :D ON7RA :D

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#20 Bericht door Yannick PE2YSB »

Met andere woorden, ICOM richt zich met die specifieke transceivers op een kleine specifieke groep zendamateurs.
De 705 voor de die hard QRP'er die wel SDR wil hebben ergens in het bos, de 9700 voor de serieuze VHF/UHF geinteresseerde etc.

De 991A van Yeasu richt zich op een veel breder publiek, vast ook een prima radio en ik geloof de mensen die er enthousiast over zijn ook op hun woord.Maar het is niet die echte draagbare QRP zender. Qua formaat scheelt hij volgens mij niet heel veel met de IC7300. In theorie kan ik die ook mee nemen een berg op met een losse accu....
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#21 Bericht door PA5COR »

Wat is er mis met de FT 991a?

Het scherm is maar 3/4 inch kleiner als de 7300, en ik zit er op ooghoogte 30 cm vanaf duidelijk genoeg.
Plank misslaan? de Ft 991A gaat niet over zijn nek bij grote signalen waarbij de 7300 de A/D converter vastloopt.
Storing onderdrukking en filtering is ook beter als de 7300.
En 2 en 70 all mode voor mij genoeg om voor de FT 991A te kiezen en naar volle tevredenheid inclusief C4FM welke prima werkt.
Een ieder kiest die set die hem past, het is niet nodig andere sets af te kraken om je keus te goed te praten.....
Triple conversion is niet achterhaald, Yaesu heeft de technieken van de duurdere sets nu in de FT991A geintegreerd.
Dus wat Icom doet is niet spectaculair te noemen, noch een voordeel.
Beide sets zijn relatief goedkoop en hebben een eigen doelgroep.


Thijzer schreef:Yeasu zal ook nog wel volgen maar met de 991 hebben ze ook al de plank misgeslagen door dit geen SDR transceiver te laten zijn maar wel een waterfall display te willen. Het resultaat is een onooglijk display (echt slecht af te lezen) met een matig werkende waterfall.

Icom heeft het handig gedaan en de techniek van de 7300 gekopieerd naar de 9700 en de 705 met wat "kleine" aanpassingen. Het design van de software is op die manier snel terugverdiend.

Wellicht krijgt Yaesu dat niet helemaal goed voor mekaar of hebben ze er onvoldoende prioriteit voor, gaat hun aero- of nautic-lijn voor. Who knows. Maar vroeg of laat komen zij ook met iets op de proppen. Want ik moet eerlijk zijn, de FT-897 was een heerlijke set, ondanks de matige performance. Als ze die hadden voorzien van een lithium accu, dan had ik 'm nog steeds gehad.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#22 Bericht door Thijzer »

De 7300 gaat niet over zijn nek van sterke signalen. Heb je al eens van de RF Gain gehoord? Die knop zit er niet voor niks op, al zie ik dat die in 90% van de gevallen op maximaal staat (want dan ontvang je meer of zo...). Het verschil zit 'm meer in de bediener dan de transceiver.
Als je de RF Gain op de juiste manier gebruikt, heb je veel minder last van ongewenste signalen en storing, wordt het waterval display rustiger en beter af te lezen en heb je minder nodig van je DSP. Dat geldt voor zowel de Icom als de Yaesu.

Als je niet weet hoe een ontvanger werkt, kun je misschien beter bij de Yaesu blijven.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#23 Bericht door Yannick PE2YSB »

De ft817 gaat trouwens ook mooi over zijn nek als je er wennen goede antenne aan hangt en de pre-amp die standaard aan staat niet uit zet.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#24 Bericht door PA5COR »

ojee, op de tenen getrapt? :mrgreen:

Na 43 jaar gelicenseerd te zijn weet ik echt wel hoe de RF gain en verzwakker werkt.
Heeft niet zoveel zin bij een zwak station dat ondergesneeuwd wordt naast een sterk station waarbij de 7300 het loodje legt, en de gain terug draaien dan is het zwakke station ook weg.
Daar is de FT991 in het voordeel met de betere mogelijkheden dat soort signalen te beteugelen.
Kortom, net wat ik al zei voor een goedkoop instap doosje niet slecht, maar laat het display je niet gek maken.
Elk van de sets heeft gewoon een andere doelgroep, voor mij was dat de betere ontvanger en 2/70 erbij.
Zeker nu we kunnen verwachten dat de storing als maar sterker word is de 991 de betere keus.
De cijfertjes van Sherwood alleen zijn niet zaligmakend.
En ja voorlopig is het Yaesu, naast de FT 847 met Collins filters, en Ft100 en FT2000-D.
Maar ook Icom en Kenwood gehad hoor niks nieuws hier.
Een ieder moet gewoon dat setje kopen wat hij zij wil, maar dan wel met alle feiten op een rij.
Succes,
Cor


Thijzer schreef:De 7300 gaat niet over zijn nek van sterke signalen. Heb je al eens van de RF Gain gehoord? Die knop zit er niet voor niks op, al zie ik dat die in 90% van de gevallen op maximaal staat (want dan ontvang je meer of zo...). Het verschil zit 'm meer in de bediener dan de transceiver.
Als je de RF Gain op de juiste manier gebruikt, heb je veel minder last van ongewenste signalen en storing, wordt het waterval display rustiger en beter af te lezen en heb je minder nodig van je DSP. Dat geldt voor zowel de Icom als de Yaesu.

Als je niet weet hoe een ontvanger werkt, kun je misschien beter bij de Yaesu blijven.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#25 Bericht door pc1mb »

Thijzer schreef:Ieder z'n meug maar de ontvangst van de 7300 is uitstekend hoor. Je kunt de settings voor het geluid aanpassen zodat het precies matcht met je voorkeuren, de meeste amateurs doen dat niet en laten alles op default staan en dan kan het zijn dat je het geluid niet goed vindt.
Dat zou kunnen natuurlijk, zó veel tijd heb ik niet met een 7300 doorgebracht. Klank is wel iets persoonlijks, dus ik weet niet hoe jij dat zo zeker weet voor mij.

Bij de 7000 was dat in elk geval niét mogelijk. Die hield de scherpe, vermoeiende klank die ik als "ICOM-geluid" ben gaan zien. Oudere ICOMs hadden het ook. De 7300 zou dan de eerste zijn die instelbaar is om als een prettige rustige ontvanger te klinken, maar eigenlijk geloof ik dat maar half. Doe mij er maar één die uit de doos fijn bruikbaar is, kan ik m'n tijd aan iets anders besteden dan eindeloos instellingen zoeken ;-)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#26 Bericht door PA5COR »

Ook de FT991A heeft de nodige instellingen om het geluid verder te verbeteren/aanpassen aan de gebruikers wensen.( o.a. contour etc)
Uiteraard hangt er een grotere externe luidspreker aan, niet de bijbehorende, maar een eigenbouw.
Wat niet vermeld is dat de 7300 een overshoot heeft, dus bij gebruik van een eindtrap kan dat problemen opleveren.iets waar de FT991A geen last van heeft, die stuurt mijn Heathkit SB-1000 prima aan.
Waarschijnlijk een foutje in de software, hopen we maar dat snel opgelost kan worden voor de 7300 gebruikers.
Een nieuwe set betekent een ontdekkings reis om alle mogelijkheden te leren kennen en alles uit de set te halen.
Als Yaesu gebruiker ben ik de menu's wel gewend van de Yaesu.
Ook de FT2000-D had 144 menu items...
Voor de rest zijn vele items te programmeren waar je ze wil hebben op het scherm of onder de programeerbare knop.
Het enigste wat ik heb gedaan is de fan vervangen door een met hogere capaciteit en MagLev bearing, en 4 dB stiller.
Levert een bak koellucht op en de set blijft duidelijker koeler met een lange sessie FT-8.
En is nu zeer stil, ook een voordeel.
Succes met de set die je hebt, en experimenteer ermee.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#27 Bericht door Yannick PE2YSB »

Toch wel bijzonder dat een FT-817 / FT-818 topic nu weer FT991a versus IC7300 is geworden :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#28 Bericht door PA3OZB »

Yannick PE2YSB schreef:Toch wel bijzonder dat een FT-817 / FT-818 topic nu weer FT991a versus IC7300 is geworden :)

Ja, dat is topsport hier. Maar het went :D En je hoeft meestal na 2 á 3 pagina's de rest niet meer te kiezen (Grapje) :D
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#29 Bericht door pa0ejh »

Yannick PE2YSB schreef:Toch wel bijzonder dat een FT-817 / FT-818 topic nu weer FT991a versus IC7300 is geworden :)
Je begint er toch zelf over, al in je eerste Posting.... :mrgreen:
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Opvolger Yaesu ft-817nd /818nd? adresje wie?

#30 Bericht door Yannick PE2YSB »

pa0ejh schreef:
Yannick PE2YSB schreef:Toch wel bijzonder dat een FT-817 / FT-818 topic nu weer FT991a versus IC7300 is geworden :)
Je begint er toch zelf over, al in je eerste Posting.... :mrgreen:
Dat is waar, maar ik probeer daar een opvolger van de FT-818 langs die sets te leggen, niet zo zeer die twee langs elkaar
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie