Low budget qrp zend-ontvanger

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#16 Bericht door PD7CW »

Helaas weinig reacties tot op heden over de werking van het bandpass filter. Misschien doet zich in de toekomst een situatie voor dat een rechtstreekse vergelijking mogelijk is. Twee sets om en om aan dezelfde antenne gekoppeld.

Vermeld dient nog te worden een foutje in mijn laatste bericht. Om zero beat in te stellen moet ik het toon filter uit kunnen schakelen, en niet aan natuurlijk.
Alleen met uitgeschakeld toonfilter kun je nog horen of de ontvanger oscillator frequentie gelijk is aan de frequentie van de ontvangen zender.
Tijdens de volgende opname is goed te horen dat een zender rond zero beat niet meer hoorbaar is met ingeschakeld toonfilter, 0m 36sec.

Verder is een omroepzender te horen die door het bandpassfilter wordt geblokkeerd. De signaalsterkte van de omroepzender is niet hoog tijdens deze opname, er zijn periodes in de avond dat veel sterkere zenders hoorbaar zijn en met succes geblokkeerd worden door het bandpassfilter. Interessant om te weten is nog of het detector principe hierin óók nog een positief aandeel heeft, er is n.l. helemáál niets meer te horen van de omroepzenders.

Aan het eind van de opname schakel ik niet meer om, soms is de muziek mooier en zou je filters willen hebben om juist DIT hoorbaar te maken! :wink: :wink:

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#17 Bericht door PD7CW »

Bij zelfbouw door de elektronica-enthousiast is de behuizing van het uiteindelijke resultaat een ‘heet hangijzer’. Ik heb deze moeilijke stap ook in het verleden al gewoon overgeslagen door voor de hand liggende oplossingen toe te passen.
Bij de Philips Pionier hadden we de ‘bedozing’, een ‘behuizing van karton gevouwen’ zoals ik al eens schreef.
Voor de zendontvanger onder hande ben ik overgegaan naar een meer weerbestendig alternatief van een Grieks leverancier van het merk EVA.
Iemand wel eens gehoord of gelezen van deze mogelijkheid, EVA. Vooral het kostenaspect speelde een rol en werd positief in de kaart gespeeld.
EVA producten vindt je wereldwijd maar is naar mijn waarneming nog niet in de belevingswereld van de zelfbouw zendamateur doorgedrongen, dit kán natuurlijk een eerste stap zijn! :wink:

Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#18 Bericht door PD7CW »

Antenne perikelen.

Ik kan een redelijke lange sloped wire antenne afspannen zij het géén 20 m en niet in een definitieve opstelling. De totale praktische lengte kan 13 a 14 m zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar een half wave endfed mede gezien de handelbaarheid, geen counterpoise needed, de aansluiting nabij de gevel op +/- 5 m hoogte en beschikbare RG58 met soepele kern.

Het antenne draad overgehouden uit schemerlampen, voedingssnoeren e.d. eens bij elkaar gesprokkeld, blauw en bruine isolatie en aan elkaar gekoppeld. Zo kwam ik op een lengte van een kleine 10 meter en een tweede stuk van 3,20. De verlengspoel komt tussen deze twee lengtes. Het is wel een bont geheel die kleurjes maar dat drukt de pret niet, verhoogt het zelfs. :) :)

De verlengspoel is even om een medicijnbusje gewikkeld en voor-gedipt, diameter van de draad 0,8 mm uit een ouder transformator zie foto 2.
Loading coil 13,2 m 7 mhz endfed antenna.jpg
Drikkelwaad.JPG
Resultaat, SWR op de Hansen SWR-3 meter nagenoeg 1. Vrijwel geen reflectie meetbaar.
De antenne is middels een ringkertransformatortje gekoppeld aan de coax kabel. Oók nog in experimentele opstelling zoals foto 3 laat zien.
half wave end fed transformer.JPG
Fine tuning is dus weer voltooid voordat aan de definitieve uitvoering is vorm gegeven. Een frequent wederkerend probleem mag ik we schrijven.

Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#19 Bericht door PD7CW »

De transformator in zijn uiteindelijke uitvoeringsvorm. Het katrolletje voor het strijken van de antenne is achter de regenpijp aan de muurbeugel gemonteerd en dus niet zichtbaar.
End fed transformator.jpg
Cees,PD7CW

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#20 Bericht door PD7CW »

Ergonomie is een belangrijk aspect in de ontwerptechnologie en bedieningsvriendelijkheid maakt daar een belangrijk deel van uit.
Mét het ontwikkelen van de set is het daarom van belang om deze belangrijke facetten niet uit het oog te verliezen om steeds aan de hoogste huidige standaards te voldoen.

Wel, in deze steeds wederkerende heroverweging kwam tóch nog weer eens een belangrijk detail in beeld, namelijk de bediening van een aantal functies van de ontvanger.

Door toepassing van de Milsani Dial, die een wat grotere diameter heeft dan de oorspronkelijk in heet ontwerp voorzien kwamen de functies ‘keuze sideband +/-’ en ‘tonefilter aan/uit’ in het gedrang. Zie de afstand A op de afbeelding.
Nu is er ruimte om deze functies wat naar links te verschuiven. De onderlinge afstand B is wel goed.
Ook een paar mm hoger plaatsen wordt bestudeerd.

Volgende actie dus, het verplaatsen van deze twee bedieningsfuncties en gelijk de functie erbij vermelden. Alle tekst is namelijk gefotosjopt.
Ergonomie.jpg
De aan/uitschakelaar is eveneens wat in het gedrang gekomen maar gezien het feit dat nu nóg minder snel de schakelaar ongewild ingeschakeld wordt houden we die ongewijzigd. Het is tenslotte altijd nog een set die onder robuuste omstandigheden, in het veld, slepen en doen je kent dat wel, moet functioneren.

Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#21 Bericht door pa0ejh »

Hallo Cees.

Je kunt nog wat winst halen door de Trafo te vervangen door een L-C filter.
De trafo is breedbandig en met je draad werkt dat op 40-20 en 10m.

Als je toch uitsluitend op 40m werkt, heeft een L-C filter (tuner) voordelen.

De Trafo heeft ca. 1.5dB verlies t.o.v het L-C filter, en verder heeft het L-C
filter een LowPass functie, op 14Mc heb je dan 22dB extra harm. demping.

Met 1dB demping verlies je al bijna 25% van je zendvermogen.....

De Antenne configuratie met verlengsspoel doet ook nog wat verlies in het zakje...

Zeker met QRP is alle winst welkom, en in het veld heb je meestal meer plaats, en kun
je ook 20m draad kwijt, een volledige halvegolf lang.
40m EF-LPF.png
40m EF-LPF.png (10.46 KiB) 8211 keer bekeken
Als je de L en C van plaats wisselt, heb je een HighPass Filter, met meer verzwakking
onder 7Mc, en hopelijk minder last omroepstations.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#22 Bericht door PD7CW »

Hallo Egbert,
Ja, ik was er wel een beetje bang voor. Schrijf ik vele malen dat ik geen fan ben van ringkernen en meerdere tuners heb gebouw voor het veldwerk gebaseerd op helocoils, al dan niet met kern, en dan krijg ik jouw bericht……

Nee, geintje.

Een goede SWR, die werkelijk aan 1 grenst, is nog geen voorwaarde voor een hoog rendement, dat ben ik wel met je eens.

Dat een kwart van het vermogen opgeslokt wordt door de trafo configuratie klinkt minder aannemelijk. De end fed halve wave antennes worden allemaal gekoppeld middels een vergelijkbare transformator, weliswaar anders gedimensioneerd, afmetingen, aantal wikkelingen e.d, maar als een dergelijke antenne is ontworpen voor bijvoorbeeld 400 Watt, gaat er dan 100 watt verloren?
Dat kan er voor mij (aan warmte) niet in om het zo maar te omschrijven.

Bij schaalverkleining naar een aantal watts, zeg in mijn geval 4 Watt, zou 1 Watt verloren gaan.

Het blijft voor mij wel een punt van aandacht om binnen de beschikbare ruimte een antenne te exploiteren ware het niet, hij moet snel op en afgebroken kunnen worden, de gazonmaaier kan zó om de hoek verschijnen. :shock:
De nu gebouwde half wave endfed voldoet hierin in alle opzichten, de trafo is min of meer in de kabel opgenomen en kan zelfs een meter vanaf de muur afgespannen worden, wellicht een voordeel omdat dit óók een ‘hot end’ is. Ook lijkt het ontbreken van aparte counterpoise geen nadeel te zijn gezien de SWR van 1.

Als ik afzie van een half lambda antenne, door middel van de verlengspoel, dan krijg ik met de beschikbare lengte, 13,2 m voor 40 m golflengte, een 2/3 lamba antenne, en zal het voedingspunt op andere wijze gekoppeld moeten worden met wat je schrijft, L en C kringen.
Praktisch nadeel dan, de tuner hangt op +/- 5 m hoogte tegen de gevel. Nu is met wat experimenteren de tunerinstelling wel te vinden, zo heb ik voor de huidige antenne ook de dimensionering van de transfomator en de verlengspoel moeten bepalen maar een tweede punt kan dan zijn de eventueel benodigde counterpoise bij het voedingspunt i.v.m. mantelstromen in de kabel.

Alles geschreven hebbende……… we gaan door met experimenteren en ook een oplossing zoals je heb aangeven zal nog eens getest worden. Materiaal zat tenslotte. Ik heb ook nog een 6 m vertical kwart golflengte met center loading coil, een 10 m wire antenne en een 20 long wire liggen en voor alles meerdere tuners. Probleem in alle gevallen zal zijn de werkelijke vergelijking. Condities veranderen snel en zijn ook overdag zeer verschillend.
Bedankt voor je inbreng, en laat nog even weten wat je kunt toevoegen over het vermogensverlies in de transformator configuratie, ook v.w.b. de fabrieksmatig verkrijgbare antennes zoals van High-Endfed b.v..
Groet,
Cees PD7CW

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#23 Bericht door PD7CW »

Ik ben benieuwd of Egbert nog wat kan toevoegen aan zijn uiteenzetting betreffende het vermogensverlies van mijn antenne configuratie. We wachten af.

Intussen verder geklust aan de hardware en ...... dat is een hele improvement mag ik wel schrijven.
Bedieningsfuncties zijn ge-herpositioneerd (her-gepositioeerd) op beter bedienbare locaties.
Icoontjes zijn vermeld bij de schakelaars, deze spreken voor zich alhoewel ik nu toch nog even de functies erbij gefotosjopt heb.
Dit alles geeft toch eigenlijk al een héél professionele look mag ik wel schrijven. :)
Het icoon op de volumeknop is gebaseerd op een bekend spraakwater, als je er meer van neem ga je vanzelf harder praten, het is dus net of je de 'praatkraan' open draai. :wink:
BILD6573.JPG
Nog even de afwerklijst doornemen of er nog andere verbeterpunten zijn waargenomen. Voor het 7,050 MHz bandpass filter had ik ook nog wat in petto naar ik me herinner.

Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#24 Bericht door pa0ejh »

Hallo Cees.

Een trafo is nooit verlies vrij, verlies in het kern materiaal, de mate van koppeling tussen de windingen en de kern is mede bepalend, en het veld
dat in de kern ontstaat komt van de eerste 2 windingen, die ook nog een capacitieve koppeling hebben.

Ik heb ooit 2 trafo's rug aan rug gehangen, en de demping tussen in en uitgang gemeten, kan zijn dat die 1,5dB van
beide trafo's is, dan moet je dus de helft voor 1 trafo rekenen, zal nog eens zo'n meting doen.

De commercie geeft nooit het verlies in een antenne installatie aan, dat is slecht voor de verkoop....

De configuratie met de verlengspoel voor 40m heb ik ook enkele jaren gebruikt, en was er best tevreden mee.
Past ook prima tussen achterkant huis en voorkant garage, groot voordeel is , het voedingspunt ligt bij de Shack !!

Maar ik wou ook op 80m werken, en daarom heb een paaltje aan de achterkant van de garage gemaakt, en heb nu 23m
draad, na 20m een verlengspoel voor 80m en nog 3mtr achter de spoel.

Ik merk nu weldegelijk verschil op 40m, nu straalt er 20m draad op 40, en eerst maar 10m want de draad achter de spoel
doet niet veel meer en is nodig om de zaak in resonantie te krijgen.

Om voldoende zelfinductie te krijgen heb ik 3 windingen als inkoppeling gemaakt en 24 naar de antenne aansluiting
en om met 400W te kunnen werken, heb ik 2 x FT240-43 kernen gestapeld.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#25 Bericht door PD7CW »

Klinkt al een stukje aannemelijker Egbert.
Elk nadeel heeft natuurlijk zijn voordeel en vandaar dat mijn keuze eerst even op de halfwave endfed is gevallen.
Als ik de antenne nu op een SWR van exact 1 dimensioneer dan moet je van goeden huize komen om deze voor wat betreft de toepasbaarheid in mijn omstandigheden te verslaan.
Het vermogensverlies ten opzichte van andere oplossingen, als daarvan werkelijk sprake is, is natuurlijk eenvoudig te compenseren door iets meer kooltjes op het vuur te gooien. In morse bedrijf komt dat in werkelijk neer op niet meer dan de helft aan benodigd extra vermogen. Op mijn QTH kan hij namelijk aan de netadapter .......

Overigens, 50 jaar ervaring met CLC verlengspoelen..........

Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#26 Bericht door PD7CW »

Bij ons als Philips Pioniers is het spoelen wikkelen ons met de paplepel ingegoten.
Verlengspoeltje wikkelen?
Op de foto twee proefwikkelingen die in het veld, aan de antenne even worden getest.
De inductiviteit van beide is gelijk, de Q factor van de lange spoel is echter theoretisch het dubbele dan die van de korte spoel. Tóch een belangrijk detail voor een antenne naast een SWR van 1.
Over capaciteit tussen de windingen gesproken, .
Voor QRP halen we alles uit de kast en ..........fijnslijpen die handel.
verlengspoelen.jpg
pa0ejh schreef:Hallo Cees.


De Trafo heeft ca. 1.5dB verlies t.o.v het L-C filter, en verder heeft het L-C
filter een LowPass functie, op 14Mc heb je dan 22dB extra harm. demping

Als je de L en C van plaats wisselt, heb je een HighPass Filter, met meer verzwakking
onder 7Mc, en hopelijk minder last omroepstations.
Egbert, heb je overigens wel geluisterd naar de MP3 opname waarin het onderdrukken van een omroepstation laat horen. Met zo'n bandpass filter heb ik geen extra hoog- of laag af filter meer nodig. En een resonante antenne draagt natuurlijk ook zijn steentje bij :wink: .

De opname nog een keer.

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#27 Bericht door PD7CW »

Ondertussen gaat de ontwikkeling verder en het is de bedoeling dat elke stap goed afgerond wordt om uiteindelijk tot een functioneel en degelijk eindproduct te komen.
Nu is de zenderplatine al enige tijd geleden vormgegeven en met een dummy load ingesteld op een drietal selecteerbare vermogens, 1, 2 en 4 Watt.
OPSS.jpg
Wat gebeurde eergisteren? De selectie ‘2 Watt’ kon niet meer gemaakt worden!!!! Storing zoeken in een nieuw product ……. dat geeft niet écht een goede indruk over de bedrijfszekerheid.

Ala. De loupe erbij en? Soldeerverbinding los van één van de pootjes van de instelbare weerstanden, zie de rood-gele cirkel! :? :?
OPSS 2.jpg
De weerstanden vormen de emitter weerstanden van de voorversterker van de 7 MHz eind-trap en kunnen met de drie-standen schuifschakelaar gekozen worden, zie de foto van de output power selection switch. (OPSS)
Na de loodgieterfunctie tijdeijk uitgeoefend te hebben is het probleem dus weer verholpen.

Tevens de kabel voor de endfed vervangen door een 5,2 m lange kabel, Velleman CXCRG58 010M. Geeft tóch wat meer vermogen dan de eerdere. Deze was 8,3 m lang en van het type MC COMM RG58 A/U-1.
Het verschil was ongeveer 20 procent op een vermogen van 4 Watt! Leerzaam…….

Derde foto van de wijze waarop ik de éénpunts veldsterkte meet, de Hansen SWR-3 op een statief op gedefinieerde afstand en positie van de antenne draad.
Veldsterkte meting.JPG
De Hansen en mijn eigenbouw dipper zijn mijn tools tijdens de ontwikkeling van de set en beide al ruim 45 jaar in mijn bezit.
dipper.jpg
Cees, PD7CW

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#28 Bericht door PD7CW »

Mede zendelingen,

Enige posten geleden schreef ik dat ik tijdens het ‘ontwikkelen’ van de Milsani Dial onwillekeurig moest denken aan de Philips Pionier…… waarom?
In de latere uitbreidingen van de Pionier werden twee Philips toltrimmers toegepast en als je de tol eraf schroeft, wat zie je dan? Ja eigenlijk een beetje van de Milsani Dial.
Bij het bandpass filter gebruik ik dus ook nú weer een toltrimmer, ik vind het namelijk geinige dingen. Moet nog denken aan Dr. Blan. In een van de uitgaven stond een ontvanger omschreven om luchtvaart radio te ontvangen en daarbij werd een Philips toltrimmer gebruikt als afstemcondensator, een rond triplex schijfje aangebracht om de tol, dat door een gleufje door het voorfront van de ontvanger stak, te bedienen.
In mijn filter heeft de toltrimmer óók een door de operator bedienbare functie n.l. de instelling van de breedte van de doorlaatkromme van het filter. De toltrimmer heeft in deze ook een indicator functie, de waarde, capaciteit, kan afgelezen worden aan de positie van de tol, axiaal. Dus niet zoals bij de Milsani Dial, daarvan is de indicatie radial, denk aan het balletje en afstand tot de as.
bandpass filter.jpg
De foto onthult weer een mooi technisch detail van de zend-ontvanger, het 7,050 MHz bandpass filter en menigeen zal al een aardige indruk hebben van de professionaliteit waarmee deze set is opgebouwd. Ja, dat spoeltjes wikkelen...........écht Pionierwerk, en dippen natuurlijk. :wink: :wink:

Cees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#29 Bericht door pa0ejh »

Hallo Cees.

Ja ik heb de mp3 opname gehoord met en zonder filter, maar weet niet of dat met deze antenne is ontvangen
omdat je er nu pas mee 'bezig' bent, tenminste dat maak ik uit je beschrijving op...

BCI is een nare eigenschap van DC ontvangers, en vooral niet uit het lichtnet voeden....ellende...

En een betere antenne in je situatie is er wel hoor, maar dan moet je de hoogte in, de Sky is dan the Limit...moet je ook maar willen dan .....

Ik heb 2 Trafo's rug aan rug gehangen, en tja minder kan ik er niet van maken.... 1dB per Trafo.. in deze opstelling...
De praktijk is natuurlijk anders, daar wordt de Trafo met de Complexe Impedantie van de Antenne belast...
2 x Efed demping.PNG
En hier twee L-C aanpassingen, rug aan rug gemeten...de L is 10uH en de C 56p SilverMica
2 x LC-fed demping.PNG
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Low budget qrp zend-ontvanger

#30 Bericht door PD7CW »

Hallo Egbert,
De grafieken spreken voor zich en het nodigt uit tot experimenteren.

Met mijn ‘tools’ ben ik in staat vergelijkingsmetingen en maken, de dipper en Hansen SWR-3. Uit sportieve overweging wil ik het daarbij laten. Voor de bouw van de zender heb ik tevens een 30 MHz scoop.
Ik zal de koppelingen zoals je voorstelt eens in praktijk brengen.

Wat overeenkomt met mijn eerdere berekeningen is dat het uitgangsvermogen van de zender wel klopt met de aanwijzing van de SWR-3. Bij zenden van punten is het gemiddelde vermogen 2 Watt, max vermogen is dus bij benadering 4 Watt.
Veldsterkte metingen doe ik ook met de SWR-3, indicatie van de veldsterkte op diverse punten langs de slooper opgestelde hwef. Hij hangt zoals ik beschreef op bereikbare hoogte aan de gevel van het pand met voldoende ruimte in het veld ervoor.
Een verschil zoals je voorstelt zou op deze wijze zichtbaar moeten worden in uitgangsvermogen vergeleken bij veldsterkte. Is dit verschil redelijk dan kan een LC koppeling in definitieve vorm interessant zijn. Blijft misschien over een probleem met counterpoise maar dat zien we wel.
De hwef kan ik ombouwen naar jouw voorstel, de spoel verwijderen en een tuner aan de gevel op +/- 5 m hoogte.

De MP3 opname is gemaakt met de hwef antenne en gemaakt op de datum zoals vermeld.

De zeer sterke qrm is af en toe aanwezig en laat zich zeer goed onderdrukken met het filter waarvan in voorgaande bericht een foto. Op anderen momenten zijn het soms omroepstations en ook die zijn goed te elimineren. Ik heb dus eigenlijk geen enkel probleem met deze DC ontvanger. Ook de hwef antenne valt in resonantie over het voor mij interessante gebied, 7,000 en 7,050 MHz.
Ik ben al enig tijd met antennemetingen bezig en alle waarnemingen zijn van recente datum en locatie.

Het verschil voor mezelf is dat ik in het verleden alleen radioapparatuur bouwde voor modelbesturing en daarin altijd de CLC antenne direct gekoppeld is met het pi-filter, portable dan wel vanuit modelvliegtuigen. Nu heb ik dus met 50 ohm kabelverbindingen te maken en opstellingsuitvoeringen.

Voor wat de opbouw van de ‘set’ heb ik in het begin het één en ander geschreven, de eenvoudigste halfgeleiders, drie pootjes, veel spoeltjes en verder geen kristallen, IC’s en andere opsmuk zoals ‘door-gemetaliseerde printplaten’ en gaan met die banaan, low cost. Een zaag, vijl, handboormachine en soldeerbout zijn mijn tools.

Cees

Plaats reactie