Elecraft KX2

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Elecraft KX2

#1 Bericht door PD3E »

Nog maar net gestart met qrp, een FT 817 ND aangeschaft en langzamerhand al verslaafd geworden :-)
Maar, dan kom je ook op het pad van de Elecraft KX2 en daar word ik toch wel heel hebberig van.
Ik zou dan ook graag ervaringen horen/lezen van huidige gebruikers van dit mooie setje.

Bedankt alvast!
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Elecraft KX2

#2 Bericht door PE2AAB »

Tonnie, PA9CW o.a. heeft een KX3 en deze wordt regelmatig ingezet voor veldwerk. Verlekker je vast aan zijn leuke filmpjes hier: https://www.youtube.com/user/PA9CW/videos

Vervolgens gok ik dat Tonnie zélf (lid van dit forum) zijn ervaringen zal delen over de KX3 ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Elecraft KX2

#3 Bericht door PE4WJ »

Ik heb ook een KX3, en het is veruit de beste ontvanger die ik ooit gebruikt heb. Beetje veel knopjes en "Amerikaanse" mechanica, maar de ontvanger werkt subliem. Als je kijkt naar de schema's (online te vinden) is hij qua hardware uiterst eenvoudig opgebouwd. Direct conversie (gebruik makend van een "Tayloe" / sampling detector) en dan een audio codec chip in, waarna de DSP de rest doet. Bij traditionele (superhet) ontvangers met middenfrequent filter(s) word ik na een tijdje luistermoe, ik vermoed als gevolg van het niet optimale groepslooptijd gedrag (ook bekend als "rinkelen") van dat soort filters. Naar de KX3 met zijn digitale filters kan ik uren luisteren.

Kijk maar eens in het lijstje van Rob Sherwood ( http://www.sherweng.com/table.html ) hoe de KX3 zich verhoudt met andere sets op het gebied van grootsignaalgedrag, daar zie je dat de superheterodyne ontvanger met zijn vele filters, birdies en aanverwante issues echt zijn langste tijd heeft gehad.

De KX3 heeft me al meermaals vergezeld op trips naar het buitenland en SOTA activaties, en dat werkte altijd prima. De ontvanger is echt stil, waardoor je soms op rustige locaties denkt dat je de antenne niet hebt aangesloten hi.

Ik heb geen ervaring met een KX2, maar ga ervanuit dat Elecraft vele lessen die ze met de KX3 hebben geleerd, in de KX2 hebben gestopt. Faseruis is iets minder goed (de KX2 gebruikt een SI5351 ipv een SI570 in de KX3) maar ik denk dat je daar (zeker in het veld) niet zoveel van zal merken.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Elecraft KX2

#4 Bericht door PA3DAT »

PE4WJ schreef:Ik heb geen ervaring met een KX2, maar ga ervanuit dat Elecraft vele lessen die ze met de KX3 hebben geleerd, in de KX2 hebben gestopt.
Je bedoelt waarschijnlijk andersom, voor de duidelijkheid! :wink:
De KX3 is de betere (en duurdere).
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Elecraft KX2

#5 Bericht door PE2AAB »

Ow sorry. Je vroeg naar de KX2. Mijn fout.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 968
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Elecraft KX2

#6 Bericht door PA0BAK »

Kijk ook eens naar de Xiegu G90 als alternatief.............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Elecraft KX2

#7 Bericht door PE4WJ »

Je bedoelt waarschijnlijk andersom, voor de duidelijkheid! :wink:
De KX3 is de betere (en duurdere).
Nee, ik bedoelde het zoals geschreven! Elecraft heeft eerst de KX3 uitgebracht, en een paar jaar daarna de KX2. Logisch toch ? :P

Mijn hallelujah verhaal gaat dus over de KX3, niet de KX2 waar OP naar vroeg. Maar ik vermoed dat ze qua intern ontwerp en software niet zoveel van elkaar verschillen.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Elecraft KX2

#8 Bericht door PE2AAB »

PE4WJ schreef: ...Maar ik vermoed dat ze qua intern ontwerp en software niet zoveel van elkaar verschillen.

73,

Wouter Jan PE4WJ
Over de verschillen heeft Elecraft een mooie 'Wij van WC eend....' geschreven ;-)
https://elecraft.com/pages/kx2-vs-kx3-w ... ould-i-buy
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Elecraft KX2

#9 Bericht door PD3E »

Dank voor de opmerkingen en aanvullingen tot zover!

Voor mij is voorlopig toch de KX2 de meest ideale keuze.
Kleiner, betere accu, goedkoper, en net zo makkelijk uit te breiden.
Correct me if I am wrong ;-)

@pa0bak: De Xiegu G90 zou qua afmetingen afvallen.
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Elecraft KX2

#10 Bericht door PA9CW »

Ik ben erg tevreden over Elecraft, en zeker ook de KX3. Het is een prima radio. Voorheen had ik Yaesu en ben in 2012 overgestapt op de K3. Dit nadat ik bij PI4CC op bezoek geweest was. De radio is erg rustig en daar kan je lang naar luisteren.
De KX3 heb ik een paar jaar later gekocht. Met als optie de antennetuner en paddle. En zoals al eerder is gezegd is dit een rustige ontvanger. Ik gebruik hem op Texel in de caravan, PAFF of SOTA. Heeft me één in de steek gelaten. Ik stond boven op een SOTA toen was de radio dood. Bleek later dat er een NICAD was gaan lekken, waardoor er geen contact werd gemaakt. Verder nooit gebreken mee gehad. Een nadeel is dat de set groot en wat zwaar is voor SOTA. De KX2, die later uitkwam, is dan een betere keuze. Daarom heb ik later een MTR3 gekocht en weer later een tweedehands KX1 met antennetuner. Deze gebruik ik meestal als ik een SOTA activeer. Lekker klein en ligt. Kan zo in de rugzak.

De vraag is natuurlijk wat je ermee wil gaan doen. Thuis/mobiel/portable. Maar wat je er ook mee gaat doen, spijt van een Elecraft zal je niet zo gauw hebben.

En inderdaad, als je portable werkt moet je het volume niet te hoog draaien. Want als er iemand terugkomt knalt hij door je koptelefoon. Dat is me al vaker overkomen.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Elecraft KX2

#11 Bericht door PD3E »

@PA9CW Bedankt voor de uitgebreide reactie!. Leuk ook om je activiteiten op film te zien!
De KX3 lijkt mij ook een fantastische transceiver, maar om eerlijk te zijn vind ik de verschillen tussen de KX2 en de KX3 niet zo heel erg groot.
Of zie ik toch iets over het hoofd?

Qua prijs is de KX2 een stuk aantrekkelijker, dus tja... :-)
Dan alleen nog het probleem waar je de set aanschaft, ook dat is nog een puzzel.
Wat dat betreft is een tweedehands set in topconditie ook nog een optie.

Kortom: eigenlijk ben ik er nog steeds niet uit.

@PE4WJ en anderen: Jullie ook nog bedankt voor de reacties!

73's
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Elecraft KX2

#12 Bericht door PA9CW »

Erwin,

KX3 heeft ook 160 en 6meter. En Receiver I/Q outputs for use with PC soundcard.

Toen de KX3 uitkwam was er helaas nog geen KX2. Anders had ik die waarschijnlijk gekocht. Hij is lichter, kleiner en kan alles waar ik hem voor gebruik. En dat is uitkomen op 60/40/30/20 meter in CW. Voor SOTA, PAFF en op de camping. En er zit een CAT interface op. Ik heb wel de ATU erbij gekocht. Ik heb hem bij Elecraft in USA besteld. Je kan hem ook bestellen bij de http://www.qrp-shop.biz/epages/qrp-shop ... iggerät%22 in Duitsland. Qua prijs maakt het veel uit. Zij moeten ook de BTW ed betalen. Mijn prijs voor de K2 kwam ongeveer op het zelfde uit.

Op Ebay staan er af en toe wel wat te koop.

Succes met de koop/keuze.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Elecraft KX2

#13 Bericht door PD3E »

PA9CW schreef:Erwin,

KX3 heeft ook 160 en 6meter. En Receiver I/Q outputs for use with PC soundcard.

Toen de KX3 uitkwam was er helaas nog geen KX2. Anders had ik die waarschijnlijk gekocht. Hij is lichter, kleiner en kan alles waar ik hem voor gebruik. En dat is uitkomen op 60/40/30/20 meter in CW. Voor SOTA, PAFF en op de camping. En er zit een CAT interface op. Ik heb wel de ATU erbij gekocht. Ik heb hem bij Elecraft in USA besteld. Je kan hem ook bestellen bij de http://www.qrp-shop.biz/epages/qrp-shop ... iggerät%22 in Duitsland. Qua prijs maakt het veel uit. Zij moeten ook de BTW ed betalen. Mijn prijs voor de K2 kwam ongeveer op het zelfde uit.

Op Ebay staan er af en toe wel wat te koop.

Succes met de koop/keuze.
-----
Je bedoelt zeker dat ie in de USA goedkoper is?
Wanneer ik de prijzen van Duitsland, Zwitserland en USA vergelijk kom ik namelijk ongeveer op het volgende:
DL: € 1493,-
USA: € 1312,-
CH: € 1512,-

Gr. Erwin.
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Elecraft KX2

#14 Bericht door PA9CW »

Erwin,

wat ik bedoel is dat beide prijzen bijna hetzelfde zijn, in mijn geval.
Alles wat buiten de EU komt wordt belast met 21% BTW en iets van 8 euro afhandelingskosten door de transporteur.
Dus als je de dollar omrekent naar euro en er die kosten bij optelt kom je ongeveer op hetzelfde bedrag uit.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Elecraft KX2

#15 Bericht door PD3E »

Inmiddels heb ik 'm besteld en slaap sindsdien bij de brievenbus ;-)
73's PD3E, Erwin.

Plaats reactie