HF QRP handheldtransceiver

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

HF QRP handheldtransceiver

#1 Bericht door PE9PE »

Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: HF QRP handheldtransceiver

#2 Bericht door PA0FRI »

PE9PE schreef:hf-ssb-cw-handheld-transceiver
Met bijna een have eeuw ervaring als zendamateur is het mij opgevallen dat QRP vrijwel altijd een tijdelijke bezigheid is. Uit enthousiasme maakt of koopt men een QRP set, maar na betrekkelijk korte tijd wordt over gegaan naar een 100 W set. Het QRP apparaat staat dan te koop! Ook fabrikanten die aanvankelijk een QRP transceiver op de markt brengen gaan later een 100 W type produceren.
Men kan beter een moderne kleine 100 W all band set aanschaffen, waarbij het vermogen instelbaar is. QRP blijft dan mogelijk voor (tijdelijke) liefhebbers .
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: HF QRP handheldtransceiver

#3 Bericht door PH2LB »

Nou ben ik geen halve eeuw QRV op de banden en idd soms is een beetje extra punch wel lekker.
Daarvoor heb ik dan mij FT-301 of mijn FT-897D (de laatste ook voor portable / mobile / fieldday gebruik).

Maar als ik het veld in ga met mijn rugzak ga ik toch echt voor mijn QRP setje (FT-817ND met ingebouwde accu en 2 spare accu's. Mijn hele QRP kit (incl antenne, tuner etc) weegt nog geen 2 Kg. Ach en het is net hoe je je hobby beleeft. ik zit de hele dag binnen op kantoor en geniet dan extra van de fieldtrips, iets minder punch neem ik dan graag voor lief want dat betekend veel minder gewicht in de rugzak :wink:

Afgelopen weekend de FT897D mee gehad in het veld voor een field momentje.

Afbeelding

Was leuk, maar ondanks de fiets, doe me dan toch maar mijn QRP setje. Minder gewicht, handelbaarder en ligt ook stabieler op schoot :lol:

Ter vergelijking :

FT-897D = 3.9 kg (rig)+ 2 x 0.96 Kg (2 stuks standaard FNB-78 accu pack ingebouwd).
FT-817ND = 1.17 kg (standaard alkaline batterijen en antenne) + 2 x 0.25 Kg voor de spare accu's.


Afbeelding
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: HF QRP handheldtransceiver

#4 Bericht door PA7N »

De meeste 100 Watt transceivers kun je niet in een heuptasje proppen. Ik vind QRP vooral leuk om met zo minimaal aan spullen (en gewicht) QRV te kunnen zijn. Tijdens een stukje fietsen, zeilen, kamperen, wandelen, SOTA. Met name bij wandelen en SOTA telt elke gram. Het leukste QRP setje vind ik op dit moment wel de Mountain Topper (door LNR). 3 banden, weinig stroomverbruik en super licht en klein.

Thuis en op de boot ben ik de laatste tijd nogal bezig met digitale modes (mail over HF, PSKmail, Winmor) Daarvoor gebruik ik wel de 100W set. Als je aan QRP begint mag je natuurlijk altijd nog een gewone 100W set gebruiken. QRP is geen religie.

Dus voor het aanschaffen van een QRP set kijk wat je doel is. Kom je de shack nooit uit dan kun je inderdaad beter een 100W set aanschaffen. De meeste gaan tot minimaal 5 Watt maar je kunt altijd nog een verzwakker bouwen.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Plaats reactie