QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0TNX
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016, 23:39
Roepletters: PD0TNX
Locatie: Raalte (Ov.)

QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#1 Bericht door PD0TNX »

Goedemorgen,

Dat qrp-activiteit in de HF-banden wat uitdagender zou kunnen zijn, gezien de aanwezigheid en de onvoorspelbaarheid van propagatie is me duidelijk.

Maar.. zijn er collega-amateurs die een dergelijke uitdaging ook vinden in de UHF, wetende dat propagatiemogelijkheden, hoofdzakelijk tropo, in de tijd, over een jaar gezien, een stuk minder zijn..!
(Voordeel van het relatief langer wachten op tropo is dat je wel lekker lang de tijd hebt om iets te bedenken en in elkaar te zetten voor het ook daadwerkelijk moet gaan presteren.. :D.)

Hoor graag van jullie,

73, Hans.

-Verwijderd account

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#2 Bericht door -Verwijderd account »

QRP-activiteit op 70 cm is er vrijwel dagelijks.
Op de LPD-kanalen werkt men met 10mW half Nederland, dus kennelijk zijn er bijna altijd al goede condities.
Op 70 cm dan toch, blijkbaar.

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#3 Bericht door almenaar »

:mrgreen: QRP op lpd frequenties?.
Af en toe hoor ik half nederland!!!!.
73" pe9kkm

PD0TNX
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016, 23:39
Roepletters: PD0TNX
Locatie: Raalte (Ov.)

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#4 Bericht door PD0TNX »

almenaar schreef::mrgreen: QRP op lpd frequenties?.
Af en toe hoor ik half nederland!!!!.
73" pe9kkm
Dank, dank voor jullie visie…, ook ik hoorde een aantal 'L'PD's..., maar.. dacht te mogen (moeten?) twijfelen aan de daadwerkelijke output van betreffend gebruikte tranceiver('tje')s…?!
Ik ga het zelf dan maar eens testen…, immers…: 'the proof of the pudding…is in the eating' :mrgreen: !

Hoor(de) daarbij ook (rond de 436-437 MHz, vm.? ATV analoog), horizontaal gepolariseerd, zowel richting zuid als noord, zeer regelmatig stations in WFM, naar later bleek in stereo met rds (!), lees: ingemixte (achtergrond-)muziek, callsign (nu ook) in rds, kwalitatief (rf en audio) allemaal heel chique en netjes.
Wellicht een idee om QRP (< 10mW!) deze klaarblijkelijk 'dagelijks' mogelijke prestaties zelf te gaan meten.

Wellicht tot horens!

73, Hans

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#5 Bericht door PA1WBU »

PD0TNX schreef:
almenaar schreef::mrgreen: QRP op lpd frequenties?.
Af en toe hoor ik half nederland!!!!.
73" pe9kkm
Dank, dank voor jullie visie…, ook ik hoorde een aantal 'L'PD's..., maar.. dacht te mogen (moeten?) twijfelen aan de daadwerkelijke output van betreffend gebruikte tranceiver('tje')s…?!
Ik ga het zelf dan maar eens testen…, immers…: 'the proof of the pudding…is in the eating' :mrgreen: !

Hoor(de) daarbij ook (rond de 436-437 MHz, vm.? ATV analoog), horizontaal gepolariseerd, zowel richting zuid als noord, zeer regelmatig stations in WFM, naar later bleek in stereo met rds (!), lees: ingemixte (achtergrond-)muziek, callsign (nu ook) in rds, kwalitatief (rf en audio) allemaal heel chique en netjes.
Wellicht een idee om QRP (< 10mW!) deze klaarblijkelijk 'dagelijks' mogelijke prestaties zelf te gaan meten.

Wellicht tot horens!

73, Hans
Maken ze het AT wel makkelijk. Misschien ook nog een GPS coordinaatje meesturen in de RDS? :mrgreen:

-Verwijderd account

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#6 Bericht door -Verwijderd account »

PD0TNX schreef:Hoor(de) daarbij ook (rond de 436-437 MHz, vm.? ATV analoog), horizontaal gepolariseerd, zowel richting zuid als noord, zeer regelmatig stations in WFM, naar later bleek in stereo met rds (!), lees: ingemixte (achtergrond-)muziek, callsign (nu ook) in rds, kwalitatief (rf en audio) allemaal heel chique en netjes.

73, Hans
Prima toch? Het is volkomen legaal om als radiozendamateur met wfm actief te zijn op 70cm.
Leesvoer

PD0TNX
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016, 23:39
Roepletters: PD0TNX
Locatie: Raalte (Ov.)

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#7 Bericht door PD0TNX »

PA4DHG schreef:
PD0TNX schreef:Hoor(de) daarbij ook (rond de 436-437 MHz, vm.? ATV analoog), horizontaal gepolariseerd, zowel richting zuid als noord, zeer regelmatig stations in WFM, naar later bleek in stereo met rds (!), lees: ingemixte (achtergrond-)muziek, callsign (nu ook) in rds, kwalitatief (rf en audio) allemaal heel chique en netjes.

73, Hans
Prima toch? Het is volkomen legaal om als radiozendamateur met wfm actief te zijn op 70cm.
Leesvoer
Wederom mijn dank! Leesvoer inderdaad erg nuttig.

De (eerste) indruk die ik van de betreffende heren/stations kreeg was dan ook 'professioneel', zeker geen 'omroepje spelen'.
Waren allen relatief korte qso's ('doorgangen')eigenlijk.
Had de indruk dat er op het gebied van audiocompressie (luidheid/audio-spectrale dynamiek) over en weer geëxperimenteerd werd…, dus van een experiment was m.i. wel degelijk sprake; klonk per saldo allemaal heel prima (als gezegd). Muziekkeuze is technisch geen issue :mrgreen: .

Ik ga experimenteren, allereerst rf-technisch <10 mW :roll: !

73, Hans

P.S.:

Heb absoluut geen 'angst' van het AT hoor, van die 10 mW (max. 100 mW ERP -dan horizontaal-..) zal nooit iemand last kunnen hebben, mocht ik een (ergernis-)regel overtreden...zie ik, van om het even wie, een ('amateurspirit' zelf-regulerende) waarschuwing graag tegemoet :mrgreen:

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#8 Bericht door andre »

Hé Hans, het echte forum ook inmiddels gevonden man. Welkom bij de club.
En inderdaad, WFM volkomen legaal, mits je natuurlijk de voorwaarde waaronder dat wordt uitgezonden respecteert.
Wellicht ga ik je horen Hans in WFM. Raalte is ook maar net de overkant per slot van rekening. :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#9 Bericht door PA0RAB »

OM's
na de 2m overgestapt met een varicap nar 70 cm. Niet zo moeilijk maar je convertor.Terug naar 2 of naar 10m
De osc blokjes uit de dump 32 x3 x3 =288 Diverse experimenten 27x4x4 432 goedkoop een signaaltje. Maar hoe kom je goedkoop aan 404 rx xtal rond 145,3625 of 145,375 De kenwood xtals oid
Convertor geknutseld en er komt wat uit maar hoe lul je terug Een dumpboer 40 km verderop heeft wonderblokjes Dus op de fiets flink stampend een 3,5 uur kwijt en dikke dijen.
Weer berichten volgen en dan... jawel een dx en weer een land op je lijstje
Maar een lokale babbel de eerste moet na 46 jaar nog komen
Slechts 1 0p 6 km afstand en 1 0p 12 en vanuit Brielle een Hagenees via de omzetter
M.A.W. er moet wel een tegenstation zijn Voor mij een ruisveld, maar je weet nooit
73 de Ruud PA0RAB

PD0TNX
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016, 23:39
Roepletters: PD0TNX
Locatie: Raalte (Ov.)

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#10 Bericht door PD0TNX »

andre schreef:Hé Hans, het echte forum ook inmiddels gevonden man. Welkom bij de club.
En inderdaad, WFM volkomen legaal, mits je natuurlijk de voorwaarde waaronder dat wordt uitgezonden respecteert.
Wellicht ga ik je horen Hans in WFM. Raalte is ook maar net de overkant per slot van rekening. :mrgreen:
Heee Andreee...., dat..kan er ook maar 1 zijn :mrgreen: .
Ja, we gaan het -zeker- redden, maar ....dan moeten we langer -blijven- wachten op die 'overkant' bereikende conditie'wave' :D! Zal in jouw richtig toch ietskes meer prik moeten maken.... :roll: !? Al die NL-bergen over..... :mrgreen: !

Heb inderdaad zin in die 70 cm-uitdaging...; Rene (SMD), ken z'n huidige call ff niet....(nog een good old C-er, met de nadruk op old... :mrgreen: ), gaat ook zeker meedoen.
Plan is inderdaad WFM, sluit beetje aan bij de je bekende.. mwah...nostalgie?!
Was er in eerste instantie een (klein) beetje huiverig voor...gezien d(i)e 'andere cultuur'.... :shock: !?

't Wordt (weer) zo'n -good old- Q-converter (kabelTVer-eigen :D) met, tja, een WFM-receiver/-achterzet-demod.
Heb hier een Kathrein corner-reflector-antenne, doet 10 dB (, of...neem weer die Televes-beam in -dan 75 Ohm-, ff de reflector (fysiek) meten..., blijft tenslotte een tv-antenne, kan net te hoog zitten...450 Mc?). vervolgens een hooguitstuurbaar vv-tje, 6 krings (interfinger-)bpf-filter 4 Mc (436-440) super-vlak en -steil, die, vermoedelijk, LPD-'rommel' op 433 ligt dan al 10 dB down, vervolgens de Q-converter in....op 3,5-3 mtr uit, naar achterzet-demodulator (Profline SFDx/SFPx).

Graag tot horens/werkens Andre!

Groet/73,
Hans

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#11 Bericht door pe1cmo »

Bedoel je mij Hans ??

Of heb ik een spiegelbeeld met dezelfde naam, SMD en 70cm breedband interesse ?
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PD0TNX
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016, 23:39
Roepletters: PD0TNX
Locatie: Raalte (Ov.)

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#12 Bericht door PD0TNX »

pe1cmo schreef:Bedoel je mij Hans ??

Of heb ik een spiegelbeeld met dezelfde naam, SMD en 70cm breedband interesse ?
Goedenavond, nee.. bedoelde jou niet; inderdaad wel veel 'hits' met genoemde trefwoorden :D . QTH Rene/SMD is ook Raalte ennn 70 cm wfm-geinteresseerd :mrgreen: !

Heb -hitgestuurd- je prachtige 70 cm ontvanger net nog even bewonderd (alle lof en kritiek -onderhangend- kreeg ik er gratis bij..: je kunt niets nooit naar een ieders zin maken... :roll:!), prachtig en vooral compact gebouwd!

Als catv-er werk ik enerzijds graag met mij -van oudsher- zeer vertrouwde en anderzijds uit de branche (gratis) verkregen (afgeschreven), lees feitelijk van 'de schrootdood' geredde (evengoed nog zeer tijdloos profi) down- en upconverters resp. (de-)modulatoren.
Alle in dat 'concept' gebruikte modules zijn natuurlijk veel voluminieuzer, derhalve niet echt draagbaar-mobiel inzetbaar, daarbij ook niet eens echt energiezuinig (Class-A, daarentegen wel weer extreem lineair).
Het persaldo ontvangst- en zend-resultaat is evenwel prima te noemen 8),

We gaan het meemaken :mrgreen: ,

73, Hans.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#13 Bericht door pa1bvm »

je kan echt elke dag wel een QSO op 144 Mhz maken , denk aan Meteor scatter in FSK441 of JTMS mode
kijk maar eens op de 144Mhz logger van ON4KST of het DX-cluster

PD0TNX
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2016, 23:39
Roepletters: PD0TNX
Locatie: Raalte (Ov.)

Re: QRP-activiteit op ...bijv. 70 cm?

#14 Bericht door PD0TNX »

pa1bvm schreef:je kan echt elke dag wel een QSO op 144 Mhz maken , denk aan Meteor scatter in FSK441 of JTMS mode
kijk maar eens op de 144Mhz logger van ON4KST of het DX-cluster
Die modulatietechnieken zijn mij niet echt vreemd..., maar ben eigenlijk nog zeer 'ouderwets' en 'ga' voor 'good old' analoog... en dan nog het liefst in (w?)fm....
De 'nostalgie van de wieg' (piraterij op 3 mtr '72-'77) blijft op diverse fronten trekken, beperk me derhalve vooralsnog tot 70 cm, lijkt me geweldig!

Antenne-ruimte/-last in mast op (plat) dak is beperkt...max vert. load is rond de 10 kg, voor rotor en maar 2 antennes.
Heb voor de rotor een handvol usa-made rotors (ROTR100) aangeschaft, kosten destijds nagenoeg niets (voor de koersval van de Euro) en blijken verduiveld goed en rete-nauwkeurig (1 tot 2 graad), ding weegt amper paar kilo.
Hangt nu een breedbander, voormastmontage 470-870 van Televes in die qua reflectorbreedte wellicht nog schermt op zelfs 435.. ( ga het meten op de nwa); heb goede hoop op die antenne ook 70 cm te kunnen bedrijven.
2 mtr is vooralsnog een tijdperk verder en kost meerdere wijzigingen in de gehele hobbyconfig.

Dank voor je update,

73, Hans

Plaats reactie