Wat is de beste plaats voor connector

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Wat is de beste plaats voor connector

#1 Bericht door pd0rh »

Hallo OM's

Wat is de beste plek voor een coax connector op de antenne kabel. Ik heb ooit eens ergens iets gelezen over een buik zoeker?? Op de plaats van een buik in de coax zou er dan maximale signaal overdracht zijn, en als je dan de kern van bv een pl295 mooi bol vijlt zou dat ook weer helpen.

Tevens de vraag welke connector het beste is PL of toch BNC ?
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wat is de beste plaats voor connector

#2 Bericht door PA3DJS »

Ik neem aan dat je het over een coaxiale kabel hebt die je gebruikt tussen antenne en TRX. In dat geval is het de bedoeling dat je een lage VSWR hebt. Je hebt dan voornamelijk lopende golven en dus niet echt buiken en knopen. Bij SWR=1 heb je uitsluitend lopende golven, dus overal dezelfde amplitude van stroom en spanning (even afgezien van demping).

Het maakt daardoor niet uit waar je een connector plaatst. Bol vijlen van de punt heeft geen zin, het contact geschiedt via de buitenkant van de centrale pin van de PL 259 connector.

Tot en met 2 m kun je PL pluggen gebruiken, daarboven zou ik voor N gaan. BNC kan natuurlijk ook, maar voor buiten vind ik N toch degelijker. Ik zou geen meerdere stukken kabel via PL connectors en male-male koppelstukken aan elkaar koppelen vanwege dat de onvolkomenheden van de connectoren als het ware optellen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat is de beste plaats voor connector

#3 Bericht door PA3DAT »

Dus als de antenne niet deugt, dán krijg je staande golven op je coaxkabel. Probeer je dan verschillende
lengtes kabel, dan krijg je ook verschillende staande golf verhoudingen. En dan kun je gaan knippen tot
je 1:1 ziet. Maar het feit dat er iets mis is met de antenne blijft!

En als je dan de SWR-meter er tussenuit haalt, met de korte verbindingskabel, dan verander je de lengte
van de kabel en deugt je SWR niet meer! Zo blijf je aan het knoeien... :mrgreen:

BNC gebruik ik wel eens binnen, aan dunne kabel, nooit buiten. Persoonlijk vind ik PL het mooist t/m
50MHz (6 meter), voor 2m en hoger gebruik ik N.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Wat is de beste plaats voor connector

#4 Bericht door PA3EYC »

Dat zou fantastisch zijn. Een prut antenne met een stukkie kabel 1:1 krijgen. Daarna kan ik er net zoveel kabel aanknopen wat ik wil want dan is die toch overal 1:1 toch?
Helaas is dat niet het geval. Volgens mij lukt dat alleen als ik er een oneindig stuk kabel aanknoop.

Als ik hier een antenne heb met een SWR van 1:4 (gemeten aan de basis). Dan meet ik overal 1:4. Welke lengte kabel ik er ook aan knoop. Demping even niet meegerekend. Dus de SWR veranderd hiermee, theoretisch gezien, niet. Probeer op internet eens wat te vinden over de Smith Chart. Geen makkelijke kost overigens.
Wat wel veranderd is de impedantie Z=R+jX. Over de hele kabel meet ik een ander reëel en imaginair component.
Waarom kan het dan handig zijn om de kabel te verlengen of verkorten? Er kan zich een situatie voordoen waarbij er een R+jX is waar een tuner niets mee kan. Door dan de kabel iets te verlengen of verkorten kan ik die R+jX zo wijzigen dat een tuner de hele antenne-installatie (antenne + kabel) 1:1 krijgt.

Voor diegenen die iets van die Smith Chart begrijpen, dit is niet denigrerend bedoelt, kunnen zien dat na een kabel van een halve golflengte ik exact dezelfde impedantie meet als aan de basis van het antenne. Dit herhaalt zich elke halve golflengte. Wederom demping even niet meegerekend.

Zoals eerder gezegd maakt het dus niets uit waar je de connector plaatst. De SWR is overal gelijk. Als je wilt tunen en je tuner heeft moeite de boel 1:1 te krijgen dan kan je wat experimenteren met iets kabel erbij of eraf.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Wat is de beste plaats voor connector

#5 Bericht door pd0rh »

Ok dank iedereen voor de info kan ik weer verder nadenken. Ik was met de behuizing voor de iler bezig en vandaar de vraag ook welke connector.
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Wat is de beste plaats voor connector

#6 Bericht door PA3EYC »

Ik hier een 3x 6m slankmast. Aan de basis van de mast heb ik een aansluitkast en daarin gebruik ik N connectoren. Is makkelijk om daar los te koppelen als er onweer (voorspeld) is.
Bij de antenne en de zender zitten PL pluggen om de simpele reden dat die standaard met dat type pluggen zijn uitgerust.
Aan het antenne gebruik ik wel een waterdicht type
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Wat is de beste plaats voor connector

#7 Bericht door PD4NX »

Misschien heeft de topic starter iets gelezen over de verkortingsfactor van een coaxkabel ?
Eigenlijk weet ik daar het fijne ook niet van (in combinatie met het onderwerp).

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Wat is de beste plaats voor connector

#8 Bericht door PA0RAB »

Ed,en meelezers
Er zijn inderdaad heel veel opvattingen rond die verkortingsfactor en de SWR verhoudingen Kabellengten enz.
Een en ander kan een ingewikkeld verhaal worden.
Wanneer je wat natuurkundige eigenschappen op de achtergrond houdt bij het denk- en rekenwerk Kom je doorgaans een flink eind verder met het begrijpen van allerlei dingen.
De al oude wet van OHm leert ons dat er een verband is tussen stroom spanning en weerstand. Ook moet er een heen en terug weg zijn
We nemen een stuk coax een geïsoleerde draad met daarom heen een terugweg de gevlochten mantel Ook draad door buis en luchtisolatie kan het werk doen
We sluiten het ene einde kort dus de binnenste aan de buitenste En ook echt kort !
Aan het andere einde maken we een koppellusje.
We hebben nu een afgestemd stukkie coax voor een bepaald frequentie . 1/4 golf
Nemen we bijv een stukje van 75 cm Let op vaak gaat het hiet al fout Het gaat om de buitenmantel die de geïsoleerde binnen ader omsluit De frequentie zou dan moeten zijn 1/4x300/0,75 = 100 MHz
Griddipper op de inkoppel lus en dippen'
We meten een aanmerkelijke lagere frequentie dan die 100Mhz
Hoe komt dat.
Bekijk die coax eens - buitenmantel en binnen ader
Een mooie condensator
En de draad laten we even de draad voordat we de draad kwijt raken.
Wil de coax kabel zijn werk doen moet eerst die condensator opgeladen worden dus eerst even een flinke stroom
Die stroom wekt een magnetisch veld op dat de stroom wil tegen houden.
Praktisch gezien heb je nu een korter stukje coax nodig Daar kijkt de verkortingsfactor al grijnzend om het hoekje
Even wat rekenwerk 1/x300/0,75 =100 MHZ maar de dipper geeft 68 MHz 100 x 0,68 = 68
Zo geeft dus die frequentie van de dipper keurig de verkortings factor weer
De impedantie van de coax
we lieten de draad zelf even buiten beschouwing
Die draad is wat gezocht te beschouwen als een spoel Bij een spoel geldt eerst de spanning dan de stroom en bij de condensator eerst de stroom en dan de spanning. Er is dus een verschil tussen het maximum van stroom en spanning. Wet van Ohm zegt dan dat er een Schijnbare weerstand is de kabelimpedantie
Voor een 1/2 golf stuk ( verkorting meegerekend geldt dat de start impedantie wordt getransformeerd naar de eind imp en omgekeerd
het 1/4 golf stuk transformeert volgens een wiskundige formule juist de impedanties .Zelfs stukken niet 1/4 golf hebben volgens een cosinusfunctie transformatie eigenschappen
Laat het hier bij want veel van die cirkel wiskunde is vergeten.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie