Pixie 40 kit voor $17,35 incl. post.

Niet alleen voor eenvoudige zendapparatuur, maar voor iedereen die van verbindingen met laag vermogen houdt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Pixie 40 kit voor $17,35 incl. post.

#1 Bericht door PD7MAA »

Bijlagen
pixie.JPG
pixie.JPG (39.94 KiB) 3940 keer bekeken
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Pixie 40 kit voor $17,35 incl. post.

#2 Bericht door PA1ZP »

Dag John

Ik heb er een paar gebouwd.
Het verste gewerkt ermee UA9 Ekaterineburg op 40 mtr.
Met zowel RX als TX de pixie.

Ik moet wel eerlijk zijn had er 1 op 12V 0.7 watt en 2N2219 als eindtor
Het is ook eerlijk om te zeggen dat ik er een full size halve golf vertical aan had hangen die ik ook zo tot 2Kw kan belasten.
Dan kom je zelfs met 0.5 watt nog belachelijk ver.

Maar het is op zich al een wonder dat je met zoiets verbindingen kan maken.
Ik heb ook nog een POPpixie, een bouwpakketje van PA0POP.
0.7 watt van 3520 t/m 3600 KHz, het principe is gelijk alleen wat geintjes erin zoals sidetone en een VXO en een volume regeling voor de koptelefoon.

Je moet wel opletten met die pixies op 12V dan wil die 2N2222 of BC547 net wat er in zit graag in rook opgaan omdat er dan vaak net even te veel power uitkomt.
De oplossing is handig gewoon een 2N2219 met koelsterretje erop in zetten.

Het is ook zeker aan te raden dat ding op batterijen te voeden, ze zijn zeer gevoelig voor brom op de ontvanger.
Ook is een schakelbare verzwakker ook ooit nodig omdat er geen filters in zitten willen de kortegolf omroep stations heel hard binnen komen zeilen.

Maar op zich heel leuk om te proberen, ik zou wel 40 meter aan bevelen op 80 meter is 0.3 watt vaak net te weinig om gehoord te worden 40 meter leent zich er veel beter voor.
Ik heb daar wel vaker stations gewerkt met zulke lage vermogens en eigenlijk gaat dat vaak verrassend makkelijk om ze dan nog te horen.
Op 80 meter ook wel een paar gewerkt maar ontvangst gaat dan wel erg lastig vanwege het veel hogere ruisniveau.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Pixie 40 kit voor $17,35 incl. post.

#3 Bericht door PD7MAA »

Hoi Jos

Ik ben het helemaal met je eens , het zijn echte minimalistische setjes waar je veel plezier mee kunt hebben. Helaas zit het leren cw er voor mij niet meer in door een bezoek van mr. Parkinson...
Mijn pixie staat daarom op de plank helaas . Er zit een 2N3866 in en die zorgt samen met een seriekring aan de uitgang voor 0,5 Watt output bij 9V op 20m. Bij tests op de clubantenne bleek dat de pixie bijna alle signalen hoorde die de daar opgestelde FT-950 ook hoorde HI.
De seriekring i.p.v. het pi filter aan de uitgang is echt een must.

Voor belangstellenden is er een uitgebreide topic over de pixie in het QRP forum.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=30&t=2878


Have fun
73 John
Bijlagen
filter.GIF
filter.GIF (3.9 KiB) 3790 keer bekeken
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Plaats reactie