RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#151 Bericht door PE1LGW »

PA3GGI schreef:
Is hier een verklaring voor ( oplossing )
In sharpSDR kan je onder de "frontend" knop een correctie factor opgeven, volgens mij wijken al die dingen een paar KHz af, maakt niet uit voor het DVB-T signaal wat meerdere MHz breed is.
Op zich geen probleem , maar wel handig als het klopt je ziet het signaal toch wel.
Had deze avond geen tijd om het uit te zoeken, dacht al dat het in de stick zelf was.
Het is 5.21 KHz het net iets te veel.
Nu hebben we er twee besteld ben benieuwd of de andere dit ook heeft.
En of alle sticks dit hebben en hoeveel deze af wijken.
Ben op internet niets tegen gekomen' betreft deze afwijking.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

pa7ap
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:37
Roepletters: pa7ap

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#152 Bericht door pa7ap »

Hier een versie van sdr# met auto tuner, frequentie manager en nog wat andere opties.

https://public-xrp.s3.amazonaws.com/Release-latest.zip

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#153 Bericht door PA2EFR »

Ik krijg het niet draaiend.
Ik heb een Terratec Cinergy, dat zou een RTL moeten zijn.
De software installeert, met Zadig zie ik de Cinergy, maar in HDSDR zie ik veelbelovende watervallen, maar die gaan vrolijk door als ik de antenne of de hele stick verwijder.
En dit snap ik ook niet:
Don't forget to supply "RTL" as the device hint to the ExtIO plugin, otherwise it will try to connect to a USRP using UHD! See Device Hint table above in Help section.
Iemand een Cinergy aan de praat?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#154 Bericht door pa0ejh »

Voor HDSDR moet je de EXTIO downloaden op http://www.reddit.com/r/RTLSDR.

Die moet in de map van HDSDR komen re staan , als je HDSDR start , dan moet het EXTIO icoontje aanklikken.

Dan opent een schermpje , en daar moet je aangeven dat je de TUNER E4K is , of RTL volstaat weet ik zo niet , ik werk nu met RTL# , waarvan ik de versie van PE4VOX heb gebruikt , en die draait ook goed met de vanDijken stick.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#155 Bericht door pa0ejh »

Op REDDIT zoek je je mottig , hier staat die: http://wiki.spench.net/wiki/USRP_Interfaces
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#156 Bericht door PA2EFR »

Nou,misschien ben ik blont, maar ik kan alleen maar tussen die sites heen en weer klikken. En niks downloaden.
Ik wil dat ik mijn stick kan kiezen als ik op ExtIO klik.
Die zegt dat ik over ExtIO-DLL moet beschikken.
Ik heb alleen ExtIO_USRP.dll ergens staan.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#157 Bericht door PA2EFR »

Hmmm, Device not found.
En opengemaakt zie ik geen chip waar iets van RTL op staat.
Dus toch misschien gevalletje werkt niet vrees ik.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#158 Bericht door pa0ejh »

Als jij de Synergy Remote Stick V3 hebt , met afstand bediening dus , dan moet die werken , F8VOA kocht die , en werkt met zowel HDSDR als met SDR SHARP...

Onderstaande afbeelding is van mijn W7 PC met de vanDijken stick : type in DeviceHint : RTL Tuner=4K en druk dan op Create
RTL tuner.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#159 Bericht door pa0ejh »

Het is deze uitvoering die werkt in ieder geval :
Cinergy Tstick.PNG
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#160 Bericht door PA2EFR »

Ja, die heb ik.
Ik ga nog eens aan het prutsen. ;)

pa7ap
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:37
Roepletters: pa7ap

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#161 Bericht door pa7ap »

De cynergy stick gebruik ik ook werkt perfect, maar er moet wel Rev. 3 op de stick staan,
(onder op de stick zit een sticker) op de doos kun je het ook terug vinden.
Anders zit er een ander chip in de af9015 en daar kun je niks mee

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#162 Bericht door PA2EFR »

Deze is het:

Afbeelding

Mk-II en niet Rev-3
Laatst gewijzigd door PA2EFR op 31 mar 2013, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard M
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2012, 14:14

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#163 Bericht door Gerard M »

Mijn cinergy TStick RC werdt ook niet herkend.
Heb dat opgelost met de volgende regel bij Create device.

RTL readlen=8129 vid=0x0CCD pid=0x00D3 tuner=e4k

Dit werkt bij mij.

janK
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2008, 20:02
Locatie: Pijnacker

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#164 Bericht door janK »

Software

Voor de geinteresseerde: ik heb recent versie 4.0 van mijn sdr software op het net gezet.

zie de site
http://www.sdr-j.tk

De software,een drietal programma's, werkt op 32 bits versies en 64 bits versies van Windows (en natuurlijk onder Linux)

De programma's zijn
a. een eenvoudige spectrum viewer
b. een swreceiver (werkt ook prima bij een upconverter naar ca 100 Mz),
c. een fm receiver

Op de site staat een 32 bits versie en een 64 bits van alle drie de programma's, precompiled voor windows en voorzien
van de benodigde dll's om te kunnen draaien (ingepakt in zip files).
De programma's zijn oorspronkelijk niet ontwikkeld voor de DAB stick (behalve de spectrum viewer), maar werken alle
drie prima met de dabstick (ze waren ontwikkeld voor de elektorkaart en vervolgens de pmsdr kit).
Tov de 3.06 versie is er een storende fout die optrad bij het starten van een fm ontvangst sessie weggewerkt (een deling door 0
verstopte een filter), deze fout was hoofdzakelijk irritant bij het opstarten van een sessie met de
pmsdr kit, maar gaf soms bij gebruik van de dabstick ook niet het goede stereogeluid.
Daarnaast was er wat mis bij het afsluiten: soms bleef de dabstick driver "hangen" en was een CtrlC nodig
om de sessie te beeindigen.

Een functioneel verschil tussen versies 3.06 en 4.0 is de mogelijkheid in 4.0 om gebruik te maken van
dll's voor specifieke hardware. De dll voor de dabstick (bij bv sdrsharp) werkt prima, maar de "eigen"
handler in de software is gebouwd met precies dezelfde software als gebruikt in de dll.
(Verder zijn dll's getest voor de pmsdr en de elektor kaart).

De software maakt het mogelijk om fm stereo (met rds decoding) via de dabstick te ontvangen. De
software maakt het ook mogelijk een upconverter naar frequenties van rond de 100 M te supporten en het
gebruik van een soundkaart te elimineren.

De software was ontwikkeld voor Linux, en later getarget mbv de mingw cross compilation facility naar windows.
De 32 bits versie draait (min of meer) op een 7 jaar oude laptop (1.5 G Celeron), maar om dat te bereiken
zijn veel parameters op minimale waarde gezet: filtering en het berekenen van de frequentiespectra vraagt
vrij veel op de snelheid van 192K samples. De 32 bits heeft de mogelijkheid om bestaande dll's te gebruiken,
voor de 64 bits versie zijn er 64 bits dll's nodig.
Om gebruik te maken van de rtlsdr.dll, de dll voor de stick, zijn er bij oude XP computers (zoals de geschetste laptop)
wel eens wat dll's extra nodig. Voor het gebruik van de rtlsdr dll had ik een viertal extra dll's nodig. Deze waren eenvoudig
te achterhalen via een "depend" programma. Maar, zoals gezegd, de dll software voor de rtl dongle is precies dezelfde
als de ingebouwde selectie software.

De 64 bits versie heeft de parameters ruimer zitten, en loopt op een moderne pc als een trein: de update frequentie
voor het tonen van de frequentiespectra zijn opgehoogd en de filters zijn scherper.

Op de site staan ook alle sources: voor het maken van een executable onder Linux moeten deze
gecompileerd worden. Het sdr manual (een uitgebreide handleiding voor de sw receiver) bevat een uitgebreide
handleiding voor het genereren van executables onder Linux. De windows executables zijn ook vanuit deze sources
gemaakt.

De dabsticks die getest zijn zijn gebaseerd op een RTL2832U met een tuner van het type fc0012, fc0013, e4000.
Momenteel is er op het internet een discussie gaande over de r820T tuner. Software daarvoor zal er wel
komen, maar is er nog niet.
Wel geldt voor alle dabsticks (en voor de ondersteunende programma's) dat er een speciale USB driver voor nodig is,
een winUSB driver die geinstalleerd kan worden met een programma als zadig (zadig maakt deel uit van de distributie)

Vriendelijke groet
jan

kloink
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2012, 09:40

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#165 Bericht door kloink »

Werkt tot nu toe (half uurtje spelen) probleemloos Jan...vooral interessant om met de rds en pilot tone te spelen.

Plaats reactie