RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#61 Bericht door Michiel »

Dat is mooi Johan.
Goede OIRT -DX met je NOXON. :wink:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#62 Bericht door coolepascal »

Ik heb gisteren mijn eigen SDR projectje geport naar mn noxon stick.
De eerste signalen heb ik er al uit weten te krijgen, maar moet nog een hoop maken.
AM en SSB lukte wel al maar FM en DQAM moet ik nog fabrieken, en vooral een complex bandpass filter zodat er een enigzinds redelijke SNR overblijft waneer het signaal naar een acceptabele sample rate gedecimeerd word.
Eigenlijk raar, nooit geprobeerd mn usrp op mijn projectje werkend te krijgen... welicht ook eens een keer naar kijken. maar die usb sticks maken wel de weg vrij voor interesante SDR experimenten.

SDR is so cool !!! ;)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#63 Bericht door j.d. »

Ga me nu even voorstellen.
Ik weet het. Het is niet de bedoeling om het hier te doen.
Mijn naam is Jan. Werkzaam bij de Röntgen Technische Dienst.
Ongetrouwd, te water gelaten in 1950 van de vorige eeuw,
invalide ( linkerbeen amputatie boven de knie door een bedrijfs ongeluk).

Back to basic....topic..

Heb ook de NOXON stick via Conrad in mijn bezit gekregen en het was
moeilijk om deze te installeren.
Dan ga je lezen...Googlen....M$ site...etc.

Het moet altijd even inbedden en uiteindelijk was de oplossing:
Zet de virusscanner(s) uit en ga van het www. af.(verbinding verbreken.)
Dit voorgaande op een Vista botervloot...laptop.
Op een Xp-expressomachine...desktop met een verouderde virusscanner
verliep alles zonder problemen.

HDSDR geinstalleerd en jawel het werkt.
Geen bevredigend geluid en verder is mijn kennis in deze below zero.
De lol is natuurlijk om er iets mee te doen en te proberen om op z'n
minst in de schaduw te kunnen staan van b.v. een Perseus of andere SDR's.
Dat is knutselen zonder tangen en soldeerbouten.

Ben jullie dankbaar voor wat er zoal is uitgewisseld onderlig in dit topic.
Ik heb daar met plezier gebruik van gemaakt.

Bedankt!!..maar blijf het volgen en hoop ook eens zinvolle bijdrage te
kunnen aandragen.

Quote:
De Titanic is gebouwd door beroepsdeskundigen en de
Ark van Noach door amateur botenbouwers.

Groet:
jan

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#64 Bericht door coolepascal »

Hallo Jan, allereerst welkom natuurlijk.

Ik heb die noxon eens gewoon geprobeerd op een klapdoosje dat ik van mijn werk heb.
Maar hier vallen geen DAB signaaltjes te ontvangen. boeid ook niet echt he, daar is dat ding niet voor.
Verder ontwikkel ik al die meuk onder Linux, en heb dus met heel andere issues van doen.
Die usb dingen zijn eigenlijk totaal niet geschikt voor analoge modulatie technieken daar de bitresolutie slechts 8 bitjes bedraagt hetgeen een dynamisch bereik van ongeveer 24dB zou bieden.
Echter de samplerate is vrij hoog (zo'n 2MS/sec) en dat kun je inruilen voor bitjes door eerst het signaal door een bpf te halen en dan te decimeren naar een lagere sample rate (die voor spraak ruim voldoende is)
Op die manier kun je nog zo'n 4 tot 5 bits aan resolutie winnen wat (voor VHF/UHF) toch nog een bruikbare resolutie oplevert.

Echter zo'n usbding is natuurlijk veel interesanter voor het ontvangen van digitale signalen.
Denk aan Tetra, GSM, D-Star en dat soort meuk.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#65 Bericht door j.d. »

Coolepascal er gaat een wereld vol onbegrip voor me open....
B.v. "door eerst het signaal door een bpf te halen "....
O wacht even, het licht gaat aan... het kwartje valt...
Band Pas Filter !!

Cursusboek voor de N-zendvergunning licht al maanden op
de eettafel...moet er toch eens aan beginnen.

Voorts bedankt voor de uitleg en zal me dus goed moeten inlezen.

Groet:
jan

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#66 Bericht door coolepascal »

Jan N is echt voor iedereen te doen ! F ook maar dat kost gewoon wat meer moeite.

idd een BandPassFilter
Ik zal de rest ook even vertalen voor de kijkers thuis.

DAB - DigitalAudioBroadcast publieke digitale radiouitzendingen die in Nederland maar niet van de grond komen.

Klapdoos - een draagbaar en opvouwbaar computertje dat mijn werkgever mij in mijn maag gesplitst heeft omdat hij vind dat ik ook af en toe iets met Windows moet kunnen doen... (hij zal een hekel aan mij hebben :cry: )

Linux - een UNIX alike besturings systeem geliefd bij mensen die van zichzelf vinden dat ze er iets van snappen

bitresolutie - het aantal bits van je Analoog naar Digitaal Converter (meestal maar niet altijd je geluidskaart) meer bits is beter, meer dan 24 bits is meestal zinloos (we hebben het nu over audio omzetters)

24dB - vergelijkbaar met je salaris dus veel te weinig

samplerate - het aantal metingen dat je Analoog naar Digitaal Omzetter per seconde kan uitvoeren..
Sneller is niet aleen duurder (dat snapt mijn buurjongetje van 9 zelfs) maar gaat ook ten koste van de bitresolutie tenzij je echt heel erg veel geld te veel geld hebt.
2 MegaSamples / Sec is voor amateur toepassingen behoorlijk wat maar die 8bits is erg weinig.
Met slimme rekentruukjes (we doen immers alles in software) kun je het een voor het ander inruilen.
Vandaar dat je CDspeler meestal maar 1 bit heeft, geen centje pijn.

met 4 bits extra kom je dan op 12 bits geeft je dus zo'n 36dB , houdt nog niet over maar voldoende om op de hogere banden leuke experimenten te doen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#67 Bericht door PA3BAS »

Het spijt me Pascal, maar hier in Velp, bij Arnhem heb ik gewoon de Nederlandse publieke omroep op DAB hoor. De Duitsers zijn er wel wat enthousiaster mee moet ik zeggen. Ik zit dicht genoeg bij Duitsland om die ook te ontvangen. Gewoon op mijn Diamond X50 met mijn Noxon. Moet ik wel weer de DAB-software installeren :mrgreen:
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#68 Bericht door coolepascal »

Ahhh Bastiaan, mooi om te horen.
Welnu ik weet enkel dat Nederland niet echt voorop loopt met DAB. er valt immers weinig ($$$) mee te winnen.
Met het digitaliseren van de televisie was dat wel het geval.
Hier in downtown Limburg kon in niet ontvangen al heeft een vriend van mij (die werkelijk op hooguit anderhalve km van de Belgische grens woont) wel Belgische stations ontvangen.
Ik kan natuurlijk ook dat ding op m'n rondstraler aansluiten maar dat is voor publieke omroep toch niet de bedoeling lijkt me.
Anyhow..afgezien van de op zich interesante techniek boeid me dat verder niet... het CD's en analoge radio...
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#69 Bericht door PA3BAS »

Voor de ontvangst maakt het wel uit natuurlijk of je dat bijgeleverde antennetje gebruikt of 'm aan de rondstraler koppelt ook al is die niet helemaal geschikt voor de frequenties van DAB. DAB loopt ongeveer van 174 tot 230 Mhz. Volgens een linstje dat ik ergens vond moet er in zuid-limburg wel het een en ander te doen zijn rond de 200 Mhz.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#70 Bericht door coolepascal »

Bastiaan ik ontken niet dat je gelijk hebt maar dat zou DAB wel ongeschikt maken voor publieke omroep.
Immers ik wil met mijn portable en in de auto ook naar Jantje Smit en (die misselijke) Giel Beelen kunnen luisteren
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#71 Bericht door j.d. »

Om b.v. de huidige autoradio geschikt te maken is er al downconvertor te verkrijgen las ik ergens.
Zit je natuurlijk nog met de dekking.
Dat hoeft niets meer te zijn dan een bestuurlijk ingreep.
Verplicht elke GSM provider om een repeater op zijn/haar mast te zetten.
Heb geen idee of ik hier onzin neerzet.

Maar we dwalen af....
Coolepascal ik heb me voorgenomen om dit weekend het cursusboek N open te slaan....
Misschien ook aanmelden bij http://www.delta-india-golf.com/articles.php?cat_id=8...

Vind het allemaal wel boeiend dat je een analoogsignaal door een digitale vleesmolen haalt
en er dan verder nog van alles mee kan doen.

Ik kom op mijn werk vaak deze http://www.alazartech.com/products/ATS460.pdf tegen in
combinatie met een http://en.getac.com/products/A790/A790_overview.html en daar zetten wij nog een
onderbouw onder waarin een UT-8 kaartzit en dat is even simpel gezegd een kaart welke ultrasoon signalen
genereerd en ook weer ontvangt. Dit alles doormidddel van een ontvang en zendkristal.
Het ontvangen signaal woord in de Alazar gepropt en d.m.v. software kan men dan bepalen waar er in het
materiaal of las gasbellen etc. zitten.
Na het opstarten van het bovenstaande incl. software komt er na enige tijd een pop-up melding:
"Timeout on hardware confugiration"....
Computer afsluiten en weer opstarten dan kan je deze aan laten staan tot de batterijen leeg zijn.
Software Bollebozen, hardware deskundigen, Getac en Alazar techincie......geen succes..
Ik weet van niks.....voeg allaae de ondedelen

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#72 Bericht door j.d. »

Vervolg....want ik had weer wat.
Bij elke nieuwe toegevoegde letter in het vorige bericht versprong het scherm. Hinderlijk.

De laatste zin moet "voeg alleen de ondelen toe met wat kabels, installeer de drivers en software
en that's it."
Ga er morgen mee aan de gang en dan maak ik er een zeer dure DAB-radio van.

Zo dat ben ik kwijt.

Groet:
jan

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#73 Bericht door PA3BAS »

Dat wordt dan wel een leuke radio ja, wat een specs van die insteekkaart. Vraagt wel wat van je computer denk ik.

@pascal, ik word ook wel nieuwsgierig naar die projectjes van je. Zijn die te begrijpen voor gewone stervelingen? is het open-source? Is het iets nieuws?
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#74 Bericht door coolepascal »

@J.D, Wat je verteld ziet er interesant uit Jan, ik kan er iig een ding over zeggen.
Het gaat hier om RealTime DigitalSignalProcessing precies het zelfde wat SoftwareDefinedRadio inhoud
Ziet er wel naar uit dat die deftige kaart eerst alles in memory opslaat. das jammer.. maakt het voor ons mogelijk minder geschikt

@BAS, In mijn belevings wereld bestaat er enkel OSS dus daar zat het probleem niet zitten.
Ik ben (zoals wellicht bekend) al wat jaartjes bezig met SDR, en dan bedoel ik niet het aansluiten van een softrock convertertje op een laptop maar vooral het knutselen van allerlij SDR experimenten die ik voornamelijk op de 70cm band maar ook nog een paar etages hoger doe (vrij weinig op de lage banden dus)
Ik heb daarover ook al een hele zwik lezingen gegeven waarbij ik steevast iemand uit het publiek uitnodigde om 'on stage' zelf een SSB zender voor 70cm te bouwen een klus die iha binnen een kwartier gepiept was.
Ik maakte daarbij altijd gebruik van het OSS GNURadio project.

GNU-Radio heeft echter een paar vervelende nadelen, vandaar dat ik als aardigheid zelf een soortgelijk platformpje ben aan het opzetten dat specifiek bedoeld is voor 'lightweight' projectjes zoals een amateur tranceiver (geloof het of niet maar op SDR gebied stelt dat echt niets voor)

Ik heb het ding vorige week werkend gekregen met mijn NOXON DAB stick. dat wil zeggen, er komt geluid uit, en dat geluid is afkomstig van het portofoontje dat ik bij die test in de hand had, Maar er moet nog behoorlijk wat water door de maas gaan voor je er echt iets mee kunt.
Om je een idee te geven dit zijn op dit moment de belangrijkste dingen die ik moet fixen voordat iemand er mee aan de slag kan gaan

_ Audio output hakkelt, komt o.a. door een wat al te basale aansturing mijnerzijds. enkel OSS werkt Alsa crashed.
Audio input heb ik nog niets mee geprobeerd.. zie ik later wel.
- De input/output buffers van alle DSP blokjes gaan er nog van uit dat de hoeveelheid data in en uit gelijk is.
Dat is niet noodzakelijk het geval, bv waneer je de sample rate wijzigd.
Ik moet dus her en der wat dingen aanpassen. veel werk, niet moeilijk
- De sequencer die alle DSP blokjes achter elkaar uitvoert is wel heel erg rudimentair opgezet. het was immers maar een experimenteel platform... maar welicht dat ik dat in een later stadium toch slimmer moet doen.
- Ik heb zoals gewend mijn DSP blokjes gemaakt ervan uitgaande dat ik met real en complex signalen zou werken
dat wil zeggen floats en complex floats, maar op een ARM CPU (dat was mijn doel) zit voor zover ik weet geen floating point processor. Er van uitgaande dat het spul straks op een rasberry pie bordje moet gaan draaien, zal ik dus alle blokjes moeten aanpassen zodat floats integers worden, en Complex, complex integers worden.
En alle input en output waardes zullen gescaled moeten worden zodat je binnen een werkbare gebied blijft.
ipv een gebied van 0.10 - 5.50 kan ik ook gewoon van 10 - 550 rekenen, kwestie van alles met 100 vermenigvuldigen
of wellicht nog sneller alles 7*shift-left doen ( *128) hetgeen een bereik van 1280 - 70400 oplevert, past met gemakt binnen 32bits.
- Verder moeten er nog een aantal basale DSP blokjes bij gemaakt worden, zijn er nu maar een paar, net genoeg om te kijken of het spul in princype werkt en dat doet het.
- Een FMblokje had ik ook al proberen te knutselen maar door het nog ontbreken van een fir filter is naar het decimeren (resamplen) van de 2mbit samplerate van de noxin, de signaalruisverhouding zo beroerd geworden dat er nauwelijks nog iets te horen valt.

Als en waneer het wat wordt kiep ik dat spul wel met voorbeeldjes en instructies op mn website.
Ondertussen stappelen de projectjes zich hier weer op...... En er moet af en toe ook nog eens gewerkt worden.. hoogst vervelend allemaal....
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#75 Bericht door coolepascal »

Ohhh als iemand denkt, 'dat kan ik ook' laat maar weten, ik kan best wat hulp gebruiken al heb ik inmiddels wel een halve medestander.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie