RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#91 Bericht door pe1rea »

j.d. schreef:Beste mensen,

Ben genoodzaakt om even af te haken.
Heb een brandje gehad en dus moet het paleis ontroet, gewit en hersteld worden.
Het is niet anders...
Sommige dingen overkomen je.

Groet:
jan
Sterke Jan, ik heb dat gehad in 2009, voordat alles weer op de rit is..........
Je gun het je ergste vijand nog niet.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#92 Bericht door PA3HMP »

coolepascal schreef:Ahhh die van jou heeft zo te zien een zapper sensor
Ik bedenk me dat ik mogelijk ook nog ergens zo'n TV ding heb liggen.... als die nog leeft.
straks een opzoeken en kijken of die bij mij ook werkt.
moet wel een digitaal stickje zijn en niet ieder stickje werkt, vandaar dat ik die besteld heb, vandaag kwam hij binnen en ik heb er al even mee zitten spelen, ze zijn niet super gevoelig, ik kon het instellen en op het gevoeligste gezet maar dan nog, het is niet heel gevoelig maar wel leuk om mee te experimenteren.

Mark

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#93 Bericht door coolepascal »

Nee ze zijn zeker niet gevoelig, eerder stokdoof.
Voor de toepassing als bedoeld hoeft dat ook niet echt, voor ons wel.
Je kan eens proberen een DVBT antenne bij de KPN winkel te kopen die dingen kosten echt bijna niets en hebben een preamp met een behoorlijke gain en een voor het doel prima ruisgetal.
Als ik wat verder ben met mijn SDR project (druk druk druk... hoe zou dat toch komen :roll: ) dan knutsel ik wel een nabouwbare preamp voor die dingen.

Ik moet trouwens zeggen dat ik voor mijn USRP ook een bordje heb dat op basis van een DVBT chippie een freq bereik van 800 - 2700MHz bied. en dat kreng is ook zo doof als wat.... voor mij zelden een probleem, maar je gaat er zonder goede preamp zeker geen satelieten mee uit de lucht plukken.
Voor die toepassing heb ik preamps van Sam Jewel op de plank liggen (voor 23cm klaar, voor 13cm net aan begonnen)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#94 Bericht door PA3HMP »

Ik heb gelukkig een hoge antenne dus ik pik nog wel wat signalen uit de lucht van hoge stations (repeater in Breda enz)
Wat me opviel is dat ik vrolijk HDSDR opracht kan geven te tunen op 2400MHz maar er op geen enkele wijze aangegeven wordt dat het daar niet ontvangt, zo ontvang ik op 2299,703 een weerbericht van de Nederlandse kustwacht waarvan in vrijwel zeker weet dat het daar niet zit.

Dus ik heb helaas geen manier om te zien tot waar mijn stick werkt, onderste gebied moet ik nog even opzoeken met de signaal generator.
Heel makkelijk over de freq draaien heb ik nog niet gevonden in HDSDR (tips welkom), maar ik ben maar kort met het programma aan de gang geweest,

ik heb overigens deze instructies gevolgd om het onder win 7 aan de gang te krijgen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
1. Download and install http://www.hdsdr.de/download/HDSDR_install.exe Follow the instructions and remember where you installed it to. (YOU CAN SKIP THIS STEP IF YOU SELECT TO INSTALL HDSDR VIA THE SETUP PACKAGE IN STEP 2)
2. Visit http://wiki.spench.net/wiki/USRP_Interfaces#BETA and download the ExtIO_USRP+FCD+RTL2832+BorIP-BETA_Setup.zip setup package. While there, grab the new librtl2832++.zip (without updating it you will have a tough time and see many errors)
3. Make sure your dongle is plugged in.
4. Extract the first .ZIP you downloaded and run the installer contained within. Install to the same folder as HDSDR. During the install process, you will be asked to install the Zadig drivers. If your dongle doesn’t automatically show up, select Options then List all Devices. Select Bulk in Interface 0 (NOT 1 if that shows up) and click Install Drivers or Replace Drivers. Close the Zadig installer and complete the rest of the install.
5. When completed, extract http://spench.net/drupal/files/librtl2832++.zip to the same folder as where you installed HDSDR (or ExtIO if you chose a different location). You may have to delete/rename the existing file before replacing it.
6. Launch HDSDR
7. Ignore errors you see on first launch. There should be two windows that open HDSDR and Device Control. Select the Device Control window and under “Device Hint” put “RTL readlen=8192 tuner=e4k” without the quotation marks. Click Create. Hopefully it should work and you can go back to the HDSDR window, click START (or hit F2) and begin tuning around.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#95 Bericht door coolepascal »

Ik heb nog niet hoger dan 70cm geprobeerd maar ik kan iig signaaltjes zetten tot ongeveer 4400 MHz en ook nog op 6cm
maar zo hoog zal dat ding vast niet gaan.
Morgen eens proberen
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#96 Bericht door PA3BAS »

Heel makkelijk over de freq draaien heb ik nog niet gevonden in HDSDR (tips welkom), maar ik ben maar kort met het programma aan de gang geweest

In HDSDR kan je de schaal met de muis naar links en naar rechts trekken door de schaal zelf te verslepen. Daarnaast kan je in het veld LO (local oscillator) met je muiswieltje makkelijk omhoog en omlaag draaien op ieder cijfer. Als je dat bij de megaherzen doet gaat het snel. :)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#97 Bericht door PA3HMP »

ben vandaag nog even aan het spelen geweest op mijn oude laptop met XP, helaas een hakkelend signaa wat er op duid dat de 1.4GHz pentium mobile processor met 2Gb aan geheugen het niet aankan :(

Is er eenmogelijkheid om de waterval uit te zetten oid ? of een ander programma wat op een tragere laptop werkt ?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#98 Bericht door coolepascal »

Ik denk dat de vrij hoge sample rate het probleem is.
als je met 2Ms/Sec werkt moet je dat ook allemaal kunnen verwerken.
Mijn eerste SDR exprerimenten jaren geleden, deed ik op een 900MHz CPU, dat schiet ook niet op als de laagste sample rate die je aan kan 320kS/sec is. :roll:

Een belangrijk nadeel van SDR is dat het erg rekenintensief is.
Dat kun je op een paar manieren ondervangen waarvan het gebruik van een fpga, een dsp, of een retesnelle cpu een paar mogelijkheden zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#99 Bericht door PA3HMP »

http://sdrsharp.com zou minder belastend zijn, die maar eens proberen, maar dan moet ik volgens mij eerst los zadig draaien en dan het programma, bij HDSDR gaat beide automatisch.

Mark

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#100 Bericht door coolepascal »

Geen idee Mark, ik heb echt geen enkel benul van Windows, daar ben ik gewoon niet slim genoeg voor.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#101 Bericht door PA3HMP »

voor degene die een minder belastend programma willen : http://sdrsharp.com/downloads/sdr-nightly.zip
ik heb het even geprobeerd en wide FM gaat hier wel goed in, morgen proberen opde laptop.

Mark

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#102 Bericht door PA3BAS »

Als je geen zin hebt in ebay etc:

http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=2971

Maar je kan beter even kijken op http://www.vandijkenelektronica.nl em dan zoeken op dvp

kan je zo'n stick bij een Nederlands bedrijf bestellen.

Ik heb niets met Vandijken te maken hoor, kwam de pagina alleen toevallig tegen
.... But will it blend?

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#103 Bericht door Dennisd »

pa3bas schreef:Als je geen zin hebt in ebay etc:

http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=2971

Maar je kan beter even kijken op http://www.vandijkenelektronica.nl em dan zoeken op dvp

kan je zo'n stick bij een Nederlands bedrijf bestellen.

Ik heb niets met Vandijken te maken hoor, kwam de pagina alleen toevallig tegen
geweldige site :wink:
zat van de week ook te kijken voor deze stick .alleen zoals ik lees is deze nogal doof ,dan is twee tientjes toch zonde...

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#104 Bericht door coolepascal »

Dennis, die dingen zijn idd doof, daar is een design reden voor (voor de originele toepassing is dat dan ok geen probleem)
Voor 20 Euro kun je die stap gerust nemen, immers een preamp is echt zo gemaakt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#105 Bericht door PA3BAS »

coolepascal schreef:[...]immers een preamp is echt zo gemaakt.
Ene Pascal heeft me zelfs verteld dat je ook een digitenneantenne kan gebruiken. Zo'n reep chocolade op een voetje. Daar zit al een versterker in.
.... But will it blend?

Plaats reactie