RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
janK
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2008, 20:02
Locatie: Pijnacker

Re: RTL-SDR voor $20 (omgebouwde DVB-T stick)

#511 Bericht door janK »

Weliswaar geen RTL-SDR, en weliswaar een stuk duurder, maar ik heb een paar weken terug toch maar zo'n Mirics dongle
gekocht (voor 85 euro inclusief verzendkosten zo ongeveer het gewicht in goud waard).
Er bestaat osmocom driver software voor, maar die is w..rdeloos, kan alleen afstemmen op hele MHz-en en
heeft een vast ingestelde samplerate. Met behulp van de linux kernel driver software voor de dongle is het me wel gelukt
tuning en samplerate selectie goed te krijgen, maar de software crasht bij afsluiten van het programma nog regelmatig en er is nog een probleem met het instellen van de gain.


Ik test/gebruik de dongle met de eigen DAB en FM software (voorlopig alleen Linux), en daarbij steekt hij wel ruim uit boven de 'gewone' dongles. Ik heb de dongle ingesteld op een outputbreedte van 14 bits, bij snelheden tot 6MSamples/seconde gaat dat prima.
Geeft in een klap een heel overzocht van de helft van de FM band (zie plaatje, vanuit luie stoel met een 20 cm antenne staafje van
de RT820 tuner).
De afstemmingsfout op de DAB ensembles is iets minder dan 2 Khz, ipv de -21 Khz van de RT820 dongles en de +11 Khz van de noxon stick.

Zeer geinteresseerd naar ervaringen van anderen (eigen of hear-say)

vriendelijke groet
Jan

ps
It goes without saying dat iedereen een succesvol 2014 wordt gewenst.
jan
Bijlagen
screenshot.png

Plaats reactie