babyfoons

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: babyfoons

#16 Bericht door pe2kp »

pd0mpx schreef:hoi

bestaan er ook babyfoons die op 433 mhz werken ?
ik ontvang hier een signaal wat daar sterk oplijkt ?



groeten..

Ik zou meer voor een DECT babyfoon gaan. Die kan men ook niet meer afluisteren...
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

#17 Bericht door PA2RUS »

-
Laatst gewijzigd door PA2RUS op 17 nov 2011, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

unclero
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2006, 13:04
Locatie: Nijmegen

#18 Bericht door unclero »

Johan PD1JMB schreef:Het is sowieso dom frequentiegebruik, zender altijd aanlaten ook als ie niet beluisterd wordt, en prive omgevingsgeluid met een straal van tientallen of honderden meters in de lucht zetten...
Ik heb zo een keer naar een echtelijke ruzie zitten luisteren op een PMR kanaal. Ik moest me inhouden om niet het PTT knopje in te drukken en te vragen of ze het wel heel willen houden :lol:.
pa2rus schreef:Volgens mij maken er veel ATV amateurs nog steeds gebruik van de mogelijkheid om muziek uit te zenden onder het mom van een modulatieproef.
Muziek? Wat dacht je van pr0n om 'te kijken of ie t doet' :roll:.
Nu we het over ATV hebben, er zijn ook veel van die (illegale) 1,3Ghz en (legale) 2,4Ghz 'bewakingscameraatjes' op de markt. Heel handig om de voordeur ofzo in de gaten te houden, maar er zijn vast ook wel mensen die ontdekt hebben dat die dingen klein genoeg zijn om - ik noem maar iets - bijvoorbeeld geinstalleerd te worden in de douche van een studentehuis, en iedereen met een richtantenne en ontvanger die mee kan kijken :roll:.
PD0REL - army-surplus-fan
HF: SEM25 | SEM35

melsbakker
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2012, 13:22
Roepletters: pe1hez

Re:

#19 Bericht door melsbakker »

vk2gwk schreef:
PE1QWE schreef:Toch jammer dat we geen Buma/Stemra rechten hebben. Konden we ze uitroken met Hannie en de Rekels ofzo.
Nee niet meer..... maar als ik me goed herinner had de VERON in de jaren '50 en '60 nog een soort collectieve vergunning. In die tijd - het AM tijdperk - was het niet ongebruikelijk dat een deelnemer aan een zondagochtend net zo'n kwartier voor de aanvang van het net een paar plaatjes draaide om de frequentie schoon te houden. Bij de Zaanse 80 M ronde bijv. stond bij Ies PA0VW (SK) op zondag morgen altijd de gramofoon naast de zender.......

In die tijd was het ook toegestaan om kort durende mnuziek uitzendingen te doen bij het nemen van modulatie proeven. Vandaar ook die collectieve auteurs rechten betaling die de Veron deed. Ik heb die oude machtigingsvoorwaarden niet meer, maar missschien zijn er OT-ers die ze wel hebben en dat nog eens kunnen nakijken.
Dit klopt.

melsbakker
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2012, 13:22
Roepletters: pe1hez

Re:

#20 Bericht door melsbakker »

PF1JM schreef:
PA5COR schreef:Het zijn piraten, lees de voorwaarden over PMR gebruik maar eens door.

Duty cycle minder als 10%, deze babyfoons werken meestal 100%, de wat duurdere vallen af bij geen geluid, maar hebben nog steeds een hogere dutycycle als 10%.

Zie bijgevoegde PDF.
Cor,

Voor wat betreft PMR heb je helemaal gelijk met de <10% duty cycle. Voor wat betreft LPD is geen maximale duty cycle aangegeven. Deze mag dus volgens de regelgeving zelfs 100% bedragen.

Wij maken zelf ook dankbaar gebruik van zo'n gecombineerd PMR/LPD dingetje als babyfoon, uiteraard niet op de PMR frequenties :wink:
Natuurlijk kan ik niet oordelen over andermans QRP, maar die van ons haalt die 10% duty cycle echt niet :lol:

Jeroen PF1JM

P.S. in mijn eerdere posting haalde ik PMR en LPD door elkaar. :oops: (inmiddels aangepast)
Lekker duidelijke regelgeving.....
ik gebruik voor mn QRL gewoon een paar 2m portos....
werkt prima,hihi
73 Mels PE1HEZ

dc2dc

Re: babyfoons

#21 Bericht door dc2dc »

Hallo Mels,

mmm... denk je dat er nog iemand reageert Mels, zo te zien is de laatste posting (voor jou) van 25 juni 2007 :mrgreen: :mrgreen:

volgens mij is dit topic al lang hardstikke dood, begraven en in verre staat van ontbinding :lol:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: babyfoons

#22 Bericht door coolepascal »

Als je die krijsende mormels op 433 ontvangt, kijk dan ook eens of je er een bijhorend TV beeldje bij kan ontvangen.
Soms zijn die signalen afkomstig van een bewakingssettje, video op 2400MHz en audio op 433 MHz
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa1mt
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:10
Roepletters: pa1mt
Locatie: Siddeburen
Contacteer:

Re:

#23 Bericht door pa1mt »

Geen kwaad vergelden, wacht op de HERE, Hij zal u helpen
PA5COR schreef:Het zijn piraten, lees de voorwaarden over PMR gebruik maar eens door.

Duty cycle minder als 10%, deze babyfoons werken meestal 100%, de wat duurdere vallen af bij geen geluid, maar hebben nog steeds een hogere dutycycle als 10%.

Zie bijgevoegde PDF.

Verder kun je niet als primaire gebruiker de secundaire gebruiker waarschuwen dat je de frequentie nodig hebt.

Het is eigenlijk simpel, net als LPD stations met een P.A van 100+ watt en richtantenne's, verboden.

Doe je er niks aan dan is 70 binnenkort niet meer bruikbaar voor de primaire gebruikers.

Hier geld gewoon, je hebt recht op waar je bereid bent voor te vechten, dus optreden naar Agentschap Telecom etc.

Maar, dat is een prive mening, er zijn toch al de wereld aan piraten frequenties op de korte golf, net buiten de 50 mHz 2 meter etc.

73,
Cor

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: babyfoons

#24 Bericht door PA0ETE »

Wow, over oude koeden uit de sloot vissen gesproken? :-)

Maar het is wel een smakelijk onderwerp. Overigens is moedwillig storen van een andere ethergebruiker wat ik iemand hieronder ergens zag propageren is hetgeen waar AT het zwaarst aan tilt van alle overtredingen.

Laten we het even nuanceren: het gaat om apparaatjes die 10 mW vermogen geven. ERP. Dat is 6 of 7 mW in een open dipool. Daarbij werkt een dergelijk vermogen op die frequentie bij de meeste toepassingen dermate slecht dat apparatuur die op die kanalen werkt gewoon steeds minder voorkomt. Conrad was een van de laatsten die de portootjes nog uit voorraad kon leveren en die is daar 2,5 jaar geleden mee gestopt. Ik meen dat ze nu alleen nog een peperdure combi met PMR hebben, waarvan ik wel weet voor welke kanalen de gebruikers zullen kiezen. In het secundaire deel van de band komen er nog wel wat toepassingen bij, maar dat gaat behalve dGPS, dat voor een deel overigens naar een paar MHz boven de band verhuisd is, allemaal om ultra-korte-afstandstoepassingen.

Er zijn zaken van groter gewicht zoals, ik noem maar iets, het Galileo-satellietnavigatiesysteem dat volgens de meeste officiële publicaties een deel van onze 23 cm-band gaat inpikken, maar in het echt gewoon op 2 MHz rond 1260 MHz na de hele 23 cm band over anderhalf jaar in gebruik heeft... Daarnaast gebruikt ook het Chinese navigatiesysteem (Beidou, ook bekend als COMPASS) een flinke hap van het spectrum in die band, inclusief de 2 MHz die Galileo niet gebruikt.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: babyfoons

#25 Bericht door elsinga »

Ja, dat las ik ook ergens, dat vrijwel de hele 23cm band straks in gebruik is voor iets anders en dat je gebruik ervan dus wel kunt vergeten als secundaire gebruiker...

Heb je nog een link naar de bron, Johan? Wil het nog wel eens nalezen...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: babyfoons

#26 Bericht door coolepascal »

Kom jij daar dan wel eens Robert ?

Ik vind het idee van die babyfoons eigenlijk nog niet zo gek mits die dingen tweezijdig werken.
Je kunt immers nooit vroeg genoeg beginnen om intresse voor onze hobby te wekken.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: babyfoons

#27 Bericht door elsinga »

coolepascal schreef:Kom jij daar dan wel eens Robert ?
Op 23cm? Als luisteraar wel eens (luisteren naar PI6HVN, wel erg rustig), zonder F en zonder 23cm zender in elk geval niet actief. ;)

Maar ook zonder actief belang vind ik het inpikken van hele amateurbanden niet netjes...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: babyfoons

#28 Bericht door PA3HMP »

Tja in belgie is de atv zender (analoog) al het zwijgen op gelegd, alles moet wijken voor commercieel belang.

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: babyfoons

#29 Bericht door PA0HOP »

PA3HMP schreef:Tja in belgie is de atv zender (analoog) al het zwijgen op gelegd, alles moet wijken voor commercieel belang.
Dag Mark,
Ben het voor 90% met je eens, maar bedenk wel: zonder commercie géén economie, dus armoede.
73
Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: babyfoons

#30 Bericht door PA3HMP »

Was het 15 jaar geleden zoveel slechter dan, ik dacht het niet.
net als met gallileo, er is een werkend systeem, maar nee Europa moest zo nodig weer een eigen systeem maken, totaal overbodig, vele miljarden kostend over de rug van de belastingbetaler en het inpikken van amateurbanden.

En denken ze nu echt dat iedereen hun tomtom gaat inruilen voor iets wat ze hier uitgevonden hebben, welnee zolang mijn tomtom nog werkt zal ik het niet vervangen, en als ik het moet vervangen dan kijk ik wat het beste werkt en het goedkoopste is.

De commercie vergeet dat de meeste ontwikkelingen te danken zijn aan het geexperimenteer van zendamateurs, dus eigenlijk zouden onze freq heilig verklaard moeten worden :mrgreen:

Plaats reactie