Welke banden op portofoon?

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Welke banden op portofoon?

#1 Bericht door Rik-93 »

Hallo Allemaal,

Ben ik weer, na een (psychisch) zware tijd :cry:

Even een vraagje.
Welke banden zijn geschikt voor een portofoon?
Want ik kom alleen voor de 2m en 70cm tegen.
Ik vraag dit, omdat het te koud in onze (fritsdegraaff & ik) shack is (± 0 graden)...
En daarom is een portofoon wel handig, in plaats van een grote tranceiver.

Dus concreet: Welke banden kunnen portofoons ontvangen?

Alvast bedankt!
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Welke banden op portofoon?

#2 Bericht door PE2AAB »

Rik,

In principe zijn er voor een hele hoop banden portofoons. Zo heb je porto's voor HF (kortegolf) waaronder 27 mc, oude legerdingen doen wel iets op 6 meter (50 mc). Natuurlijk 2 m en 70cm maar ook diverse gesloten netten als taxi, politie, luchtvaart, marifonie (scheepvaart) enz.

Wat voor communicatie wil je zoal volgen?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Welke banden op portofoon?

#3 Bericht door Rik-93 »

Ik weet niet wat er te volgen is.
Zou je me dat willen/kunnen vertellen?

Alvast Dank
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Welke banden op portofoon?

#4 Bericht door PE2AAB »

Tsja dan hangt nog af van je intresse wat je wilt ontvangen natuurlijk

Ik verwijs je naar het bandplan. Voor elke band is wel een portofoon te verkrijgen dus dan is de keuze aan jouw. Let wel dat er voor banden boven de 70cm wat minder generiek spul te verkrijgen is maar jouw GSM is een goed voorbeeld van een 900/1800 MC zendontvanger ;-)

Bandplan (voorbeeld voor zendamateurs):
Afbeelding
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Welke banden op portofoon?

#5 Bericht door Rik-93 »

Zijn er ook portofoons, waarmee je het vliegverkeer kan horen?
Of is dat een brug te ver?

Alvast Bedankt :!:
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Welke banden op portofoon?

#6 Bericht door ON3RMB »

Rik, met de meeste hedendaagse portofoons kan je het vliegverkeer horen. Dat is geen enkel probleem.
Ik heb bv een VX-7R van Yaesu en die kan ontvangen (AM/FM) van 0.5-999 MHz.

Ook leuk (heb geen idee wat jou/jullie budget is), is bv een Kenwood TH-F7E. Daar kan je mee op 2m/70cm zenden en ontvangen van 0.1-1300 MHz (all-mode, dus ook SSB en CW). Nu weet ik wel niet of dat standaard rubberduck antennetje daar zo geschikt voor is.
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Welke banden op portofoon?

#7 Bericht door Rik-93 »

ON3RMB schreef:Rik, met de meeste hedendaagse portofoons kan je het vliegverkeer horen. Dat is geen enkel probleem.
Ik heb bv een VX-7R van Yaesu en die kan ontvangen (AM/FM) van 0.5-999 MHz.

Ook leuk (heb geen idee wat jou/jullie budget is), is bv een Kenwood TH-F7E. Daar kan je mee op 2m/70cm zenden en ontvangen van 0.1-1300 MHz (all-mode, dus ook SSB en CW). Nu weet ik wel niet of dat standaard rubberduck antennetje daar zo geschikt voor is.
Het budget is er nog niet, maar dat komt wel als ik jarig ben (23 mei).
Maar kun je een paar linkjes doorsturen van 2e hands portofoons die vliegverkeer kunnen ontvangen.
Want ik weet niet precies welke frequentie dat is... :oops:
Als ik de frequentie heb, kan ik gericht gaan zoeken.
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Welke banden op portofoon?

#8 Bericht door ON3RMB »

Vliegverkeer is van 108Mhz - 134Mhz AM dacht ik.

Vb.:

http://www.tweedehands.nl/zendamateur/z ... n&start=21
.
http://www.tweedehands.nl/zendamateur/z ... n&start=21
.
http://www.tweedehands.nl/zendamateur/z ... n&start=21

Die laatste kan dus het meeste ontvangen en dit all-mode. Mocht ik opnieuw kunnen kiezen (had ik mijn VX-7R niet gehad), zou ik geopteerd hebben voor de Kenwood.

Etc. ...
:wink:
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Welke banden op portofoon?

#9 Bericht door Rik-93 »

Oke dank je voor de info.

Ik ga wat gerichter zoeken.
Maar horen die prijzen echt zo hoog (laaste 2 links) :shock:
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Welke banden op portofoon?

#10 Bericht door ON3RMB »

Hangt er net vanaf wat je wil.
Kijk eens op RigPix, daar ga je wel wat toestellen vinden die aan jou eisen voldoen. ;)
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welke banden op portofoon?

#11 Bericht door PA0ETE »

Goed beschouwd is een FT-817 natuurlijk ook een portofoon. Hij is iets groter (met een schouderband), maar daarom ontvangt hij ook veel banden tussen 100 kHz en 450 MHz, en je kunt ermee zenden van 1,820 MHz tot 440 MHz.

Volgens mij zoek je meer iets om mee te ontvangen, of wil je ook dat hij geschikt is om mee te zenden? Dat kan best veel in de prijs schelen namelijk. Ik heb een jaar of vijf geleden bij Jacobs (nieuw) voor ongeveer 80 euro een zeer klein ontvangertje gekocht waar je zowel alle civiele luchtvaart op kunt ontvangen als de frequentie van het International Space Station, zendamateurs en relaisstations op 2m en allerlei mobilofoons en kerktelefoonsignalen in de VHF-band.

Let er bij de aankoop van een ontvanger voor de luchtvaart ook op of je alleen burgerluchtvaart wilt kunnen ontvangen of ook militaire luchtvaart. Die zitten in een aantal gevallen in verschillende frequentiebanden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welke banden op portofoon?

#12 Bericht door PA0ETE »

Ik heb nog wel een tip Rik, als ik je daarmee tenminste niet beledig want dat is niet mijn bedoeling. Sinds een jaar of vijf is het niet meer mogelijk om op een scanner de gesprekken van de politie te ontvangen. Om die reden vind je nog wel eens oude scanners die in een aantal gevallen ook geschikt zijn voor luchtvaartontvangst op bijvoorbeeld rommelmarkten of in kringloopwinkels. Er is natuurlijk een kans dat je een zeperd koopt, maar gezien de prijzen die vaak iets van 5 of hooguit 15 euro bedragen kun je je daar nauwelijks een bult aan vallen. De portofoon-scanners zijn op die plekken wel wat zeldzamer dan de andere exemplaren, maar vaak zit er in of bij zo'n apparaat wel een sprietantenne of je kunt zoiets op eenvoudige wijze zelf ervoor maken.

Uiteraard kun je met een scanner niet zenden, maar ik zie dat je een NL-nummer hebt, dus ik denk dat dat op de korte termijn vermoedelijk ook niet zo aan de orde is. De hoge prijs komt in ieder geval voor een deel omdat er ook een zender in deze apparaten zit.

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Welke banden op portofoon?

#13 Bericht door Rik-93 »

Nee, zenden mag ik (nog) niet.
Ik ben er wel voor aan het leren.

Dus een scanner zou al voldoende zijn?

Want wat ik wil is de burger luchtvaart ontvangen.
Dan ben ik al blij :D

En ik ga eens op RigPix kijken.
EDIT: Waar kan ik scanners e/o portofoons vinden op RigPix?
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

ON3RMB
Berichten: 322
Lid geworden op: 26 aug 2010, 20:58
Locatie: JO21OD
Contacteer:

Re: Welke banden op portofoon?

#14 Bericht door ON3RMB »

Je klikt op een merk, links op je scherm (vb: kenwood, icom, yaesu, ...) en dan zie je een hele lijst met toestellen. Gaande van receivers naar portabels en basis toestellen.
73's de ON3RMB, Kristof
IC-703 // IC-202 // Yaesu VX-7R // Yaesu FT-8800 // Fritzel FD4 // Diamond V2000 // 4-elements Yagi for 2M portable // Buddipole

Gebruikersavatar
Rik-93
Berichten: 183
Lid geworden op: 20 mar 2009, 14:37
Locatie: Onder de rook van Arnhem

Re: Welke banden op portofoon?

#15 Bericht door Rik-93 »

Oh oke.
Dank je wel voor je snelle reactie.

EDIT: Ik heb hier nog wel een oude Realistic scanner staan waarmee mijn vader en ik de Spoorwegpolitie enzo ontvingen.
Zou die ook voor de luchtvaart bruikbaar zijn?
73 Rik
Apparatuur (o.a.): Sommerkamp FT-277E, FV-277B, GPA 30 Fritzel, Daiwa SR-1000, 2m groundplane

Zie ook voor verdere informatie over mij: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=8591

Plaats reactie