Moderne radio bouwpakketten voor kinderen / jongeren

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Moderne radio bouwpakketten voor kinderen / jongeren

#1 Bericht door PD4M »

Bestaan er nog degelijke bouwpakketten om een fm/am radio te bouwen? Ik zoek iets voor de leeftijd 10-14 jaar. In de speelgoedwinkels kijk ik altijd in de wetenschapshoek. Regelmatig zie je experimenteerdozen voor solar of basale electronica (batterij laat lampje knipperen). Maar al heel lang geen radio meer.

Een beetje solderen mag ook wel, maar het moet allemaal wel foolproof zijn en door een kind te behappen.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Moderne radio bouwpakketten voor kinderen / jongeren

#2 Bericht door andre »

Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Moderne radio bouwpakketten voor kinderen / jongeren

#3 Bericht door PD4M »

andre schreef:google, friend for ever...
Als zoekexpert kan ik dit niet ontkennen. Maar... ik zocht ook ervaringsoordelen. De Conrad bouwdozen zijn echte soldeerpakketten. De Brigatti dozen zien er zo 1950 uit dat ik mij afvroeg of dit nog wat kon zijn voor 14 euro. Een mini doosje Lego is al bijna zo duur! De didactische kwaliteiten van de bijbehorende bouwinstructie zijn ook belangrijk.

En als je via afbeeldingen zoekt zie je daar weinig nieuw spul tussen. Er zijn meer verzamelaars van oude bouwdozen dan aanbieders van nieuwe!

Brigatti zou dus wat kunnen zijn?
We hebben overigens al eens een kristalradio gebouwd op basis van een bouwpakketje van een zendamateur wiens naam ik nu vergeten ben. Maar die ik door even googlen toch weer gevonden heb... :D Chris Doma. Het leuke Model 2002 (uitverkocht). Via Kristalradio.nl weet je meer.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Moderne radio bouwpakketten voor kinderen / jongeren

#4 Bericht door PE1KEL »

Maarten,

Ik weet niet of jouw kinderen er wel interesse in hebben.
Ik heb enkele jaren geleden op een rommelmarkt voor zendamateurs, Apeldoorn of Bladel, ik weet niet meer, de AM/FM radio meegenomen van Brigatti.
Het kostte me ook iets van 15 euro. Het heeft me wel overtuigd dat mijn kinderen totaal niets met elektronica van doen hebben. Leeftijd is 10, 16 en 18. Ze hebben het ding in elkaar gezet, het werkte en dat was het dan. Daarna heeft het nog jaren in de kast gelegen om bij de laatste verhuizing tijdens het opruimen in de kliko te belanden.

Misschien kan je voor 14.95 eerst laten proeven, om eventueel later wanneer ze werkelijk geinteresseerd blijven een duurdere versie met allerlei schakelingen aan te schaffen.
Is de interesse in elektronica er nog steeds dan zullen ze vanzelf wel een printje willen etsen etc...
Zo verging het mij ook...

Succes met je keuze.

Adriaan.

Plaats reactie