De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#1 Bericht door PA3DAT »

De FiFi SDR-ontvanger is inmiddels 'gebouwd' en in gebruik bij (alfabetisch) onder meer:
DennisD
ON3MDW
Michiel
PA1
PA2A
PA3BAS
PA3DAT
PD7RB
PE5JW
PF1JM
PH2M

Hoi,
al een tijdje zat ik uit te kijken naar een niet te moeilijk (en niet te duur) projectje om ook
eens wat met SDR te doen. Ik geloof dat ik nu een aardig bouwpakketje heb gevonden.

Een compleet SDR-ontvangertje, van 0,2-30 MHz, samengebouwd mét eigen soundcard in
een klein (voorbewerkt) kastje voor € 89 (of ca. € 94 incl. verzendkosten). De smd-onderdelen
zitten al op de print. Spanning krijgt 'ie van de usb-poort, alle overige verbindingen lopen ook
via de usb-kabel, je moet er alleen nog een antenne op aansluiten. Ideaal dus ook om mee
te nemen in de laptoptas! :D

Een uitgebreide beschrijving stond in het novembernummer van Funk Amateur. Ik kocht hier
op de vakantiebestemming in Oberstdorf het januarinummer, en daar stond de bestelinfo in.
Gelijk maar besteld dus, want die beschrijving had ik al twee keer doorgelezen...

Nu is het wachten dus, eind januari worden de pakketjes uitgeleverd. Voor wie geïnteresseerd
is, zal ik hier wat linkjes neerzetten. Ben ook benieuwd wat anderen er van vinden. Ik begrijp
ook wel dat dit niet de beste SDR-ontvanger is, maar ik wil het gewoon eens proberen.

Een goede vriend van me, zeer deskundig op dit gebied, waarschuwde al: zo'n ding moet je
gewoon even zelf bouwen. Je neemt een dit en een dat, even een printje, een zus en een zo
erbij en je hebt een leuke ontvanger! Op mijn vraag wat dat dan zou gaan kosten, antwoordde
hij: "mwoah, met pakweg 500-600 euro heb je al een heel behoorlijk ontvangertje..."
Dát was ik dus niet van plan...

Welnu, een paar plaatjes en wat info:

Afbeelding . Afbeelding

Info: http://o28.sischa.net/fifisdr/trac/wiki
FA Webshop: http://www.box73.de/catalog/product_inf ... enlb4aesj5
Grote foto: http://www.ov-lennestadt.de/projekte/fi ... se1024.jpg
FiFi mét preselector kopen: http://www.box73.de/catalog/product_inf ... ts_id=2425

Aan de ontwikkeling van het ding wordt door een team van radioamateurs gewerkt, via een
project-programma op internet kun je zien wie waar mee bezig is, en wat er allemaal wordt gedaan
en ontwikkeld: http://o28.sischa.net/fifisdr/trac/timeline

Andere topics waarin de FiFi ter sprake komt:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=4&t=8154
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=3&t=8625
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=16&t=8205
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 09 feb 2012, 09:03, 8 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#2 Bericht door PA2REH »

Hi Alloys,
Inderdaad een heel leuk ontwerp. In de regio hier (en ook daar buiten) zijn velen (waaronder ook ondergetekende) bezig met de Lima SDR.
Voor ca. 160 euro een transceiver.
Zie:
http://www.darc.de/distrikte/l/02/sdr/
http://www.hotforum.nl/forum/limasdr/
http://www.qrpforum.de/index.php?page=Board&boardID=136
73 Eric - pa 2 reh
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#3 Bericht door PA3DAT »

Hoi Eric,

ziet er ook goed uit. Wel leuk met een zendgedeelte, ik zat ook eerst te denken aan dat project
van FA zelf, iets van € 230 met 1 Watt output. Maar ik heb in de shack een FT7/817/847/857,
dat zijn al 4 HF-transceivers! :D

Het aantrekkelijke van dit setje vind ik de lage prijs, makkelijk te bouwen/af te werken (weinig tijd),
en de goede, ingebouwde soundcard. Voor demonstratie doeleinden dus ook makkelijk mee te
nemen, samen met de laptop.
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 27 dec 2010, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#4 Bericht door PA3DAT »

Ik was eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat anderen er van vinden. Ik heb nog 0,0 ervaring
met SDR, dus ik wilde wel wat meningen horen, van mensen die er wel ervaring mee hebben.
Of misschien zijn er mensen die het uitgebreide artikel in FA van november hebben gelezen?

Specificaties/doelstellingen:
http://o28.sischa.net/fifisdr/trac/wiki/HardwareKonzept
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#5 Bericht door pa3met »

PA3DAT schreef: Het aantrekkelijke van dit setje vind ik de lage prijs, makkelijk te bouwen/af te werken (weinig tijd),
en de goede, ingebouwde soundcard. Voor demonstratie doeleinden dus ook makkelijk mee te
nemen, samen met de laptop.
stiekem is het totaal dan wel meer dan een paar tientjes. je laptop moet mee.... ;-)

de sdrcube is en blijft ook leuk wat dat betreft maar de prijs..
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#6 Bericht door PA3DAT »

Nou ja, het hoeft ook niet voor een paar tientjes... :D

Het moet wel een projectje zijn wat niet onderin de bureaulade terecht komt.
En als ik het nou leuk vind, dat "sdr-gedoe", wordt de volgende wellicht een wat
groter project.

Ik vind die sdr-zendontvanger van FA ook erg leuk, met 1 Watt output. Meer
info via Google: http://www.google.nl/#hl=nl&expIds=2565 ... c5f26de758

Maar dan heb je het over een totaalprijs van circa € 240. En dan moet je laptop
of computer wél over een goede soundkaart beschikken. Die zit bij de FiFi al
ingebouwd, dat bevalt me ook wel!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#7 Bericht door PF1JM »

PA3DAT schreef: <SNIP>

Maar dan heb je het over een totaalprijs van circa € 240. En dan moet je laptop
of computer wél over een goede soundkaart beschikken. Die zit bij de FiFi al
ingebouwd, dat bevalt me ook wel!
Ik heb het artikel even niet bij de hand, maar was het niet zo dat de ingebouwde geluids"kaart" van de FiFi niet geschikt is voor digimodes i.v.m. timing-errors?
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#8 Bericht door coolepascal »

Ik ken het ontwerp niet, maar jou deskundige vriend zou toch moeten weten dat de kwaliteit van een SDR ontvanger voornamelijk bepaald wordt door de software die er gebruikt wordt.

Ik kan uit het ontwerp niet afleiden dat er een on-board soundchippie gebruikt wordt.
Dat is nu net de makke van de meeste van die ontvangertjes. zo lastig is het toch niet om een soundchippie erbij te frotten, die dingen hebben tegenwoordig standaard al een usb interface.
Mooie print dat wel

@PF1JM, Aperture-Jitter ? goed mogelijk dan krijg je idd onoplosbare problemen. ik had ook eens zoiets bedacht waarbij ik de timing via een microcontroller regelde... van dat idee ben ik maar snel afgestapt want de timer van zo'n ding is daar way te onnauwkeurig voor.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#9 Bericht door PF1JM »

coolepascal schreef: <SNAP>

@PF1JM, Aperture-Jitter ? goed mogelijk dan krijg je idd onoplosbare problemen. ik had ook eens zoiets bedacht waarbij ik de timing via een microcontroller regelde... van dat idee ben ik maar snel afgestapt want de timer van zo'n ding is daar way te onnauwkeurig voor.
Ik zal vanavond het artikel weer eens doornemen (zit nu op het werk), ik weet niet zeker of er een verklaring gegeven werd voor de problemen.
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#10 Bericht door PA3DAT »

Dat probleem bestond er inderdaad, pakweg een half jaar geleden. Maar dat schijnt inmiddels
te zijn opgelost. Had iets te maken met de soundchip en timing als ik me goed herinner.
Dus die soundchip zit er inmiddels ook al lang in. En ze hebben een connector gemaakt om
extra filtering (presepectie) aan te sluiten.
Waarschijnlijk ontwikkelen ze nog een miniprintje met een zelfschakelende preselector, die
achteraf kan worden toegevoegd. Daar heb ik iets over gelezen...
coolepascal schreef:Ik ken het ontwerp niet, maar jou deskundige vriend zou toch moeten weten dat de kwaliteit van een SDR ontvanger voornamelijk bepaald wordt door de software die er gebruikt wordt.
Dat weet ie vast wel, maar hij is zó gewend om professioneel te werk te gaan, dat ie dat bij al
zijn knutsels doet. In zijn werk ontwerpt en knutselt ie in dienst van de overheid. En als het ontwerp
dan goed bevalt laten ze er door een commercieel bedrijf een serie van maken. Dus hij gaat voor
de beste specificaties/onderdelen, en zet dat "even" in elkaar.
Ik vraag 'm maar niet, hij vindt dit FiFi-ontwerpje waarschijnlijk maar spielerei... :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#11 Bericht door PA3DAT »

pf1jm schreef:Ik zal vanavond het artikel weer eens doornemen (zit nu op het werk), ik weet niet zeker of er een verklaring gegeven werd voor de problemen.
Het probleem schijnt opgelost. Prachtig om hier te volgen hoe daar door een team van amateurs
aan is gewerkt: "Das gelöste Problem betraf viele (alle?) digitalen Betriebsarten."
Lees verder...

En voor de optionele preselector wordt gewerkt aan een printje die in de originele behuizing past.
"Der Preselektor mit 6 Filtern ist am letzten Samstag (11.12.10) von Kai-Uwe und mir aufgebaut worden."
Lees verder...

Er wordt ook gewerkt aan een uitbreiding naar 6m en 2m... Maar ik geloof dat dat, mét eerdergenoemde
preselector, in voorbereiding is voor een later tijdstip, volgend zomer.
Lees verder...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#12 Bericht door coolepascal »

Aloys het gebruik van een soundkaartchippie voor SDR valt inderdaad onder de catagorie 'spielerei'.
Ik denk dat de belangrijkste reden niet eens het niet kunnen ontwerpen van iets beters is maar vooral het feit dat voor de combinatie soundchip, Si570 veel software is te vinden, en om de een of andere reden zijn maar weinig mensen bereid zich in dat aspect te verdiepen (terwijl dat toch in eerste instantie niet het meest ingewikkelde deel is)
Voor amateurtoepassingen lijkt het me echter best een acceptabele oplossing, amateurs doen toch aleen maar smalbandige en voorgekauwde dingen.

Ik begrijp overigens niet waarom je nog een extra filter voor de ADC zou willen zetten.
geklungel met stekkertjes en zo is nu net een van de bezwaren van het gebruik van een soundkaart.
Alle filtering kun je prima in software regelen en dat ook nog eens heel veel beter dan met analoge middelen mogelijk is.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#13 Bericht door PA3DAT »

Maar je hebt toch altijd een soundcard nodig? En ik had juist begrepen dat dat nog wel eens
de bottleneck is, slechte soundcards in laptops en zo. Dus ik dacht: een ingebouwde soundcard
die tot 96 KHz kan is juist goed... :shock:

Heb wel eens bij andere SDR-projecten gezien dat men dan een losse soundcard er bij gaat
zoeken, die beter is dan de ingebouwde.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#14 Bericht door PA3DAT »

Ander vraagje: ik heb hier HDSDR geinstalleerd, om een beetje mee te spelen.
Nu heb ik op het net een mooie wav-file gevonden, van een CW-contest op 40m.

Maar ik zou ook wel eens wat telefonie willen beluisteren. Weet iemand waar ik een
voorbeeld-bestand in ssb kan downloaden? Mag wel een groot bestand zijn, dat
maakt me niet uit.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: De "FiFi" SDR-ontvanger van Funk Amateur

#15 Bericht door PF1JM »

PA3DAT schreef: Het probleem schijnt opgelost. Prachtig om hier te volgen hoe daar door een team van amateurs
aan is gewerkt: "Das gelöste Problem betraf viele (alle?) digitalen Betriebsarten."
Lees verder...
Kijk, nu wordt het interessant! (Dat was het overigens zonder geluidschip ook al...)
Ik ben nu een paar weken op zoek naar iets wat ik als SDR-specrumscoop kan inzetten achter de TS-830. Was ook al bij de kitjes van FA langsgeweest, maar die hebben geen kitje voor 8,830 MHz. Dan kun je de 9 MHz variant natuurlijk wel aanpassen, maar zie maar een oscillator met de geschikte frequentie te vinden (35,320 MHz). Of iemand op dit forum moet een suggestie hebben....?
En anders is dit linkje misschien wel iets.
Smile.... Tomorrow will be worse!

Plaats reactie