ICOM R70 ontvanger

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

ICOM R70 ontvanger

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Als jarenlang gebruiker van een ICOM R70 vraag ik mij af of er hier nog meer mensen zijn met een R70.
Ik ben er na al die jaren vanaf 1984, nog steeds erg tevreden over en heb er veel mods in gemaakt. Zelfs in een grijs verleden een computerbesturing.

Juul Geleick - PE0GJG
Bijlagen
ICOM - R70 Juul.jpg
(257.55 KiB) 1457 keer gedownload

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

ICOM R-70 in Radio Bulletin maart 1983.

#2 Bericht door wbeekman »

Juul,

Het is een hele leuke ontvanger.

Als ik mij goed herinner, is er door PA0VT - L.Foreman in Radio Bulletin maart 1983 een heel artikel over deze ontvanger geschreven.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

#3 Bericht door hunter »

woah, dat is een zeer mooie ontvanger Juul.

ICOM is een zeer goed merk, is er sinds 1984 nooit iets kapot aangegaan wegens slijtage of wat anders?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: ICOM R-70 in Radio Bulletin maart 1983.

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

wbeekman schreef:Juul,

Het is een hele leuke ontvanger.

Als ik mij goed herinner, is er door PA0VT - L.Foreman in Radio Bulletin maart 1983 een heel artikel over deze ontvanger geschreven.

Oh, da's me ontgaan. Ik heb wel veel andere "recencies". En de complete service doc en heel veel schema-tuur voor mods. ( zelf bedacht en door anderen). Ik gebruik de ontvanger nog steeds en hij is geweldig.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

hunter schreef:woah, dat is een zeer mooie ontvanger Juul.

ICOM is een zeer goed merk, is er sinds 1984 nooit iets kapot aangegaan wegens slijtage of wat anders?
Hij heeft nooit de geest gegeven. En ik woonde een tijd lang in Zeewolde met al die MG en KG honderden kilowatts..............Geen krimp!!!!!!

Een prachtige ontvanger.


Juul

Rob van Schaik
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 jul 2007, 16:46
Locatie: Apeldoorn

#6 Bericht door Rob van Schaik »

beste Juul,
ergens in 1985 kocht ik de ICOM R70 en heb er vele jaren probleemloos mee geluisterd. Een regelrechte topper vond ik het. Na een jaar of acht toch overstag gegaan voor de NRD525 van JRC en de R70 (helaas!) verkocht.
Na een jaar of wat 'radiostilte' ga ik binnenkort de draad weer oppikken en beginnen met een R71.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Rob van Schaik schreef:beste Juul,
ergens in 1985 kocht ik de ICOM R70 en heb er vele jaren probleemloos mee geluisterd. Een regelrechte topper vond ik het. Na een jaar of acht toch overstag gegaan voor de NRD525 van JRC en de R70 (helaas!) verkocht.
Na een jaar of wat 'radiostilte' ga ik binnenkort de draad weer oppikken en beginnen met een R71.
Dag Rob,

jammer van de verkochte R70. De R71 is kwa HF het zelfde gelukkig. Dus wat dat betreft.
groet,

Juul

Rob van Schaik
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 jul 2007, 16:46
Locatie: Apeldoorn

#8 Bericht door Rob van Schaik »

Juul, wat voor antenne gebruik je voor de R70? Ik ben van plan om (weer) een 12,5 meter litze met een MLB van RF Systems te gebruiken ( zie ook http://www.universal-radio.com/catalog/sw_ant/1465.html )

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Rob van Schaik schreef:Juul, wat voor antenne gebruik je voor de R70? Ik ben van plan om (weer) een 12,5 meter litze met een MLB van RF Systems te gebruiken ( zie ook http://www.universal-radio.com/catalog/sw_ant/1465.html )
Hoi Rob,

ik heb een GPA 3 van Fritzel in de tuin op de klei hier in Friesland waar ik nu woon, maar ik ben net verhuisd en kwam tot de ontdekking dat een simpel draadje naar de zinken dakgoot wonderen verricht! Die loopt helemaal rondom het huis. Dus daar doe ik het effe mee. Mooie ontvangst op de MG ook. De MG heeft m'n bijzondere interesse. ( ik heb vroeger bij Radio Veronica ( de zeezender) gewerkt, vandaar. ( www.norderney.nl) Ik heb geen ervaring met een MLB maar wil er wel eens zelf maken dat zou moeten kunnen volgens mij. Weet jij daar iets van?

Juul

Rob van Schaik
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 jul 2007, 16:46
Locatie: Apeldoorn

#10 Bericht door Rob van Schaik »

Hallo Juul,
jeetje, de Norderney. Ja natuurlijk ken ik die. Zat in de zeventiger jaren voor het eerst kleine radiootjes in elkaar te knutselen en hoorde in die tijd voor het eerst Veronica, Noordzee, MiAmigo, Caroline, noem maar op. Eigenlijk ben ik daardoor aan het DX-en geslagen en in 1977 voor vier jaar telegrafist geworden bij de Kon.Marine.
Ik ben vandaag-de-dag niet meer zo'n 'soldeerfreak' eerlijk gezegd. Eigenlijk meer plug & play wat dat betreft. Ben wel jaren actief geweest in het zogenoemde 'Utility-DX' en heb veel geluisterd naar de (militaire-) luchtvaart en scheepvaart op de HF.
Wat zelfbouw van baluns (of antenne's in het algemeen) betreft kun je veel info vinden op deze site, heb ik al gezien. Op http://www.o-r-b.nl/knutselhoek/baluns.htm staat ook het e.e.a.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#11 Bericht door wbeekman »

Leuk om wat nostalgie te lezen. Ben ook opgegroeid met deze zeezenders. Woonde toen in Vlaardingen. Was een dikke fan van Veronica.
Heb laastst nog 2 cd boxen gekocht van Radio Caroline Calling flashbacks. (incl jingles)

Toen ik in Amersfoort kwam wonen, leerde ik PA2RNI kennen. De bekende technicus van RNI. (Vandaar ook zijn call)

Mooi om te lezen dat er nog steeds "oude" ontvangers worden gebruikt zoals de R70, R71 en NRD's. Luisterde vroeger veel met de buizen Kenwood JR310 ontvanger (Die ik nooit uit zette overgens, ivm stabiliteit en waarbij de mixerbuis 6CB6 was vervangen door een beter exemplaar met een betere steilheid - 6JK6)

Was een van mijn mooiste ontvangers om langdurig te kunnen luisteren naar de kortegolf banden.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

martien
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jul 2007, 17:48
Locatie: Hilversum

#12 Bericht door martien »

@juul:

Ik heb hier ook een R70 staan, tot volle tevredenheid.

Op dit moment verdiep ik me in PSK31.

Vorige week de DSP56002EVO aangeschaft om wat mee te experimenteren.

Martien
PA0WOW

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

wbeekman schreef:Leuk om wat nostalgie te lezen. Ben ook opgegroeid met deze zeezenders. Woonde toen in Vlaardingen. Was een dikke fan van Veronica.
Heb laastst nog 2 cd boxen gekocht van Radio Caroline Calling flashbacks. (incl jingles)

Toen ik in Amersfoort kwam wonen, leerde ik PA2RNI kennen. De bekende technicus van RNI. (Vandaar ook zijn call)

Mooi om te lezen dat er nog steeds "oude" ontvangers worden gebruikt zoals de R70, R71 en NRD's. Luisterde vroeger veel met de buizen Kenwood JR310 ontvanger (Die ik nooit uit zette overgens, ivm stabiliteit en waarbij de mixerbuis 6CB6 was vervangen door een beter exemplaar met een betere steilheid - 6JK6)

Was een van mijn mooiste ontvangers om langdurig te kunnen luisteren naar de kortegolf banden.

Ja, Wim, Frans de Feber ( PA2RNI) , ik was heel goed bevriend met hem en het was een schok toen hij overleed een aantal jaren geleden. Ben een aantal keren met hem op vacantie geweest naar de Canarische eilanden en we gingen dan steevast naar radiostations kijken.........
Je zou kunnen zeggen dat we "zeezender collega's" waren in de jaren 70 daar vlak voor Scheveningen.

Juul - PE0GJG

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

#14 Bericht door Juul - PE0GJG »

martien schreef:@juul:

Ik heb hier ook een R70 staan, tot volle tevredenheid.

Op dit moment verdiep ik me in PSK31.

Vorige week de DSP56002EVO aangeschaft om wat mee te experimenteren.

Martien
PA0WOW
Hoi Martien, een "Hilversummer". Ik ben er geboren en getogen en heb er tot vorig jaar gewerkt (Publieke Omroep). De R70 gedroeg zich zelfs toen ik in Zeewolde woonde op 3 km. van het grote geweld daar op MG en HF heel erg goed. Ik heb er destijds een computer bestruring op gemaakt met de ZX 81 comp. en verder nog een aantal wijzigingen. Als er belangstelling voor is wil ik het wel uploaden.

Juul -PE0GJG

martien
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jul 2007, 17:48
Locatie: Hilversum

#15 Bericht door martien »

YES!

Dat is interessant!

Op dit moment gebruik ik het masjien "as is". Mijn eisen zijn ook niet zo hoog...

Ik heb wel altijd veel plezier beleefd aan de "gelijkstroombanden". Misschien ga ik nog es een "all out" ontvanger in elkaar schroeven, iets met een DSP...

Ik heb lang geleden al eens een ingangsversterker gemaakt met twee powermosfets, met een paar watt DC dissipatie. Het ruisgetal is daarvan matig, maar de derde orde IP is fenomenaal. Eigenlijk moet je je SSB eindtrap gewoon aan de ingang van je ontvanger zetten... :)

Hilverdorp is nog steeds hetzelfde dorpje aan het zandpad, hoewel de gemeenteraad nu schijnt te overwegen een verharding langs het spoor aan te gaan leggen. Misschien krijgen we in de toekomst nog eens een echt stoplicht! Dat zou toch fantastisch zijn.

Regelmatig komt er een auto langszij als je hier buiten loopt met een verhit hoofd er uit "Hoe kom ik !!@##!!*&!! bij die of die straat!" Een aantal 1 richtingsverkeer straten zijn een aantal keer van richting veranderd en als je tever rijdt, kom je haast niet meer terug. Rommeltje.

Plaats reactie