DAB+ ontvanger

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: DAB+ ontvanger

#16 Bericht door PA5COR »

Ik heb gedacht aan een dab radio, maar zo lezende is mijn antieke grundig15 band portable yacht boy 206 nog prima in orde, prima geluid voor zo'n klein ding en goede FM ontvangst.
Koste al 15 eurie op een radio markt, draait prima op een 5 volt voeedingkje.
( en op batterijen indien nodig ;) )
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: DAB+ ontvanger

#17 Bericht door sottezero »

In een van mijn auto's had ik xenon verlichting ingebouwd..
Elke keer wanneer het donker werd ging de DAB radio uit en naar FM.

ombouw naar led maakte ook niets uit.
toen antenne van plak op de voorruit naar klem op kofferbak-deur, geen probleem meer.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: DAB+ ontvanger

#18 Bericht door PA2RU »

PA0HOP schreef:
Als ik het goed begrijp is DAB+ ook geen lang leven beschoren. De tijd zal het leren.

Ik kijk nog even de kat uit de boom, hi.

73
Hans, PA0HOP
Leuth bij Nijmegen
Ik vrees dat dat een illusie is die je overboord kunt gooien : in Noorwegen is FM al volledig uitgeschakeld , alleen nog DAB+

Die plannen liggen in ons land ook op de tafel , maar dan zullen ze de DAB dekking toch wel aanzienlijk moeten verbeteren.
In Emmen en omgeving is dat in de auto ronduit slecht.
73 René PA2RU

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: DAB+ ontvanger

#19 Bericht door PA3CQN »

PA2RU schreef: Die plannen liggen in ons land ook op de tafel
Op zich best merkwaardig hoe men aan de ene kant radio als noodkanaal voor informatievoorziening bij rampen ziet, en tegelijk de drempel voor het gebruik omhoog wil gooien.

FM is stabiel, simpel, en wijd verbreid. Als het moet kun je een hele stad met een knutsel zendertje en een accu van informatie voorzien.
DAB is afhankelijk van aangeleverde stream ( internet ) , heeft een beperkt bereik ( in mijn huis lukt het al niet zonder buitenantenne ) , storingsgevoelig en vraagt meer energie.
Lucht- en scheepvaart hebben al vastgesteld dat die 'ouderwetse' modulatietechnieken eigenlijk zo gek niet zijn als het op betrouwbaarheid aankomt.
Waarom overheden zich zo blind blijven staren op het woord 'digitaal' is me een raadsel.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: DAB+ ontvanger

#20 Bericht door pc1mb »

Zendamateurs doen toch hetzelfde? Met DStar, DMR, Echolink, DATV en dat soort spul.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: DAB+ ontvanger

#21 Bericht door PA3CQN »

Ja, helaas. Het is natuurlijk geweldig om al die technieken uit te proberen, maar ze maken je wel afhankelijk van veel techniek.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

-Verwijderd account

Re: DAB+ ontvanger

#22 Bericht door -Verwijderd account »

pc1mb schreef:Zendamateurs doen toch hetzelfde? Met DStar, DMR, Echolink, DATV en dat soort spul.
Ik ontkom niet aan de indruk dat zeker wel 80% van de zendamateurs nog gewoon gebruik maakt van analoge modes. Er bestaan ook meerdere 144MHz SSB-rondes in ons land en heel veel overige rondes zijn in gewoon FM. Het gebruik van digitale modes is volgens mij nog heel beperkt, al is er wel keuze daarin. Geen idee of er wel rondes zijn in digitale modes.

Overigens, Echolink en TeamSpeak zijn geen modes maar slechts een internetconnectie, meer is het niet.

Hey, we dwalen nu wel af van het topic over DAB+ :oops: :oops:

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: DAB+ ontvanger

#23 Bericht door PA3HMP »

PA2RU schreef:
PA0HOP schreef:
Als ik het goed begrijp is DAB+ ook geen lang leven beschoren. De tijd zal het leren.

Ik kijk nog even de kat uit de boom, hi.

73
Hans, PA0HOP
Leuth bij Nijmegen
Ik vrees dat dat een illusie is die je overboord kunt gooien : in Noorwegen is FM al volledig uitgeschakeld , alleen nog DAB+

Die plannen liggen in ons land ook op de tafel , maar dan zullen ze de DAB dekking toch wel aanzienlijk moeten verbeteren.
In Emmen en omgeving is dat in de auto ronduit slecht.
Dat is het grote probleem met dab, en in Scandinavie schelden ze er op, ben je buiten de stad dan heb je niks meer, geen ontvangst waar je voorheen hoogstens wat last van ruis had in de auto, ik verwacht dan ook niet dat dab een groot succes zal worden, zelfs niet in het kleine landje als Nederland hoe veel reclame ze er ook voor maken.

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: DAB+ ontvanger

#24 Bericht door PA0HOP »

Einde topic wat mij betreft.

73
Hans, pa0hop

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: DAB+ ontvanger

#25 Bericht door PE2AAB »

Maar dit topic sluiten is niet nodig. Wellicht heeft iemand anders er nog wel iets aan of zijn er op een later moment nog toevoegingen. ;-)
Zo kregen Arno, PE1RDP en ikzelf onlangs een QSL kaart van een eigenaar van een nieuwe DAB+ stream. Leuk toch ;-)

Ontvangst is een feit ;-)
B402A024-70F9-4509-BF0D-0CA64AFCE666.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: DAB+ ontvanger

#26 Bericht door PA2RU »

PA3HMP schreef:
Dat is het grote probleem met dab, en in Scandinavie schelden ze er op, ben je buiten de stad dan heb je niks meer, geen ontvangst waar je voorheen hoogstens wat last van ruis had in de auto, ik verwacht dan ook niet dat dab een groot succes zal worden, zelfs niet in het kleine landje als Nederland hoe veel reclame ze er ook voor maken.
Tja..ik weet niet..
Het schijnt dat de luchtvaart om meer frequentieruimte verlegen zit..naar boven gaat niet want dan zitten ze in onze 2m band..
Naar beneden is er wel plek mocht FM na verloop van tijd QRT gaan..
Ik ga er van uit dat FM in de toekomst gaat verdwijnen omdat het te duur word zoals dat ook het geval was met Zeewolde ( KG station ) en alle middengolfzenders
Met DAB kun je veel meer zenders kwijt , dus commercieel interessant.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: DAB+ ontvanger

#27 Bericht door PA3HMP »

Als ze meer ruimte nodig hebben dan kunnen ze mooi het dab bandje gebruiken :mrgreen:

Landen als Spanje daar worden ook nog auto's geleverd zonder dab radio simpelweg omdat het niet werkt, dab klinkt leuk maar thuis kun je vele beter internet voor radio gebruiken en in de auto heeft het dus veel problemen, naast het feit dat je dan ook weer 2 antennes nodig hebt omdat het een iets hoger bandje is dan de 3 meter FM band

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: DAB+ ontvanger

#28 Bericht door PA2RU »

Ietsje hoger schrijft 'ie :mrgreen:
Fors hoger : tussen 173 en 230MHz ( tv band 3 ) en de L-band van 1452 tot 1492MHz , in ons land en België word alleen de oude tv-band gebruikt.
Ik denk dat je je eerst even moet inlezen :idea: -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... oadcasting
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: DAB+ ontvanger

#29 Bericht door PA3HMP »

PA2RU schreef:Ietsje hoger schrijft 'ie :mrgreen:
Fors hoger : tussen 173 en 230MHz ( tv band 3 ) en de L-band van 1452 tot 1492MHz , in ons land en België word alleen de oude tv-band gebruikt.
Ik denk dat je je eerst even moet inlezen :idea: -> https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_A ... oadcasting
‎VHF · ‎108 - 137 MHz (AM) · ‎UHF · ‎230 - 400 MHz (AM) daar zit de luchtvaart band, je ziet dat het dab bandje 173-230MHz mooi ertussenin zit, iets hoger dan de VHF luchtvaart band en plakt tegen de UHF luchtvaart band, ik denk dat jij jezelf even moet inlezen, dab bandje opheffen en toewijzen aan de luchtvaart kunnen ze het rechtstreeks en naadloos aan laten sluiten op de luchtvaart band.

Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld Opel in spanje geen DAB op de radio heeft, simpelweg omdat het niet fatsoenlijk werkt, as je dan nagaat dat FM radio ook gebruikt moet kunnen worden voor noodberichten is het opheffen van de FM band natuurlijk de grootste kolder.

Daarnaast hebben velen een telefoon met abonement en streamen muziek via het gsm netwerk, ze kunnen dus al zelf digitaal luisteren (tegenwoordig tegenwoordig ook nog vaak via het systeem wat in de auto zit, Apple carplay of Android auto).

Dus er wordt gigantisch een DAB systeem gepromoot wat veel problemen kent, niet geweldig werkt en feitelijk volledig overbodig is, de publieke omroepen zenden volgens wikipedia al 16 jaar uit op DAB, en je ziet hoe een geweldig succes het is, NIET DUS..

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: DAB+ ontvanger

#30 Bericht door PA2RU »

https://digitalradio.nl/nieuws/

Als ik dat allemaal zo lees daar dan timmeren ze behoorlijk aan de weg..
Ik moet wel toegeven dat de dekking in Emmen en omstreken om te janken zo slecht is in de auto.
Dat wijt ik ook deels aan de antenne die horizontaal op de ruit is geplakt : DAB+ uitzendingen zijn verticaal gepolariseerd..

Ik houd het er op dat FM in de toekomst gaat verdwijnen uit commercieel oogpunt : zoals ik al aangaf word het te duur en met DAB heb je een grotere capaciteit.
73 René PA2RU

Plaats reactie