Waterval met politieke boodschap

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Waterval met politieke boodschap

#1 Bericht door PA8JDG »

Had dit nog niet eerder gezien op de radioamateur banden. Gisteravond verschenen er op twee frequenties rond 7.050 kHz, politiek getinte plaatjes en teksten in het waterval spectrum. Was een Stanag-achtig signaal dat de pixels van de waterval gebruikte om de boodschap/tekening zichtbaar te maken. Decoderen was dus niet nodig. Heb er een aantal screendumps van gemaakt. Iemand anders dit toevallig ook opgevallen?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#2 Bericht door PA0ETE »

Ik ben wel benieuwd naar hoe de plaatjes eruit zien.

Dit soort dingen zijn helaas gebruikelijk in het conflict rond de rebellerende gebieden rond Luhanks en Donetsk in Oost-Oekraïne. Ik heb het in de waterval niet eerder gezien. Wel gebeurt het meestal op 40 meter. Er zijn frequenties waar (in SSB) voortdurend politieke uitzendingen plaatsvinden.

Zou je mij een paar van die plaatjes willen sturen op x@xdv.me? Ik ben behalve amateur ook journalist en publiceer wel eens over dit soort dingen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#3 Bericht door PA1AIS »

Plaatjes!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Heb ik gelukkig op m'n R70 en IC245 geen last van.................hi.


"waterval" op een transceiver, kom opzeg.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Waterval met politieke boodschap

#5 Bericht door PA8JDG »

PA0ETE schreef:Ik ben wel benieuwd naar hoe de plaatjes eruit zien.

Dit soort dingen zijn helaas gebruikelijk in het conflict rond de rebellerende gebieden rond Luhanks en Donetsk in Oost-Oekraïne. Ik heb het in de waterval niet eerder gezien. Wel gebeurt het meestal op 40 meter. Er zijn frequenties waar (in SSB) voortdurend politieke uitzendingen plaatsvinden.

Zou je mij een paar van die plaatjes willen sturen op x@xdv.me? Ik ben behalve amateur ook journalist en publiceer wel eens over dit soort dingen.
Dat kan, ik post hier wel een voorbeeld. Dit is de duidelijkste. De afbeeldingen kunnen aanstootgevend zijn, houd daar rekening mee... Zie de bijlage.
Bijlagen
Waterval.JPG

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Waterval met politieke boodschap

#6 Bericht door PE9PE »

PA8JDG schreef:Had dit nog niet eerder gezien op de radioamateur banden. Gisteravond verschenen er op twee frequenties rond 7.050 kHz, politiek getinte plaatjes en teksten in het waterval spectrum. Was een Stanag-achtig signaal dat de pixels van de waterval gebruikte om de boodschap/tekening zichtbaar te maken. Decoderen was dus niet nodig. Heb er een aantal screendumps van gemaakt. Iemand anders dit toevallig ook opgevallen?

Dit is digitale SSTV.
Wordt hier o.a. gebruikt als "discussie" tussen Russen en Ukraïners wegens toch wel begrijpelijke redenen.
Ook hoor je elke dag op 7055LSB dezelfde "discussie" in spraak.

Dat het niet thuishoort op de amateurbanden behoeft natuurlijk geen discussie.
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#7 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:Heb ik gelukkig op m'n R70 en IC245 geen last van.................hi.


"waterval" op een transceiver, kom opzeg.

Juul wil het liefst met een T-antenne in AM gaan werken. :D Daar is overigens niets mis mee hoor. Misschien wil ik ook wel meedoen dan :-)

Ik weet niet of je je dat wel beseft, maar we hebben tegenwoordig een amateurband, de 630 meterband. Deze middengolf-amateurband loopt van 472–479 kHz. De bovenste frequentie van die amateurband, 479 kHz zit slechts 79 kHz onder de oude Radio Veronica-frequentie van 558 kHz!!

Kleine domper op deze pret is dat vanwege de kleine band er geen telefonie is toegestaan, dus AM zal niet gaan, Het maximale zendvermogen is 100W.

(n.b. als ik goed onthouden heb zat Veronica op 557 kHz, maar later toen er een 9 kHz-raster werd ingevoerd op 558 kHz, beide met de aanduideing 538 meter, tot 1972 was het 192 meter. Als mijn aanname over 558 niet klopt was de afstand 78 kHz :-) ).

Een watervalscherm is desondanks wel erg handig. Mijn radioprogramma Slow Scan Radio dat in AM op 6070 kHz tot april van dit jaar is uitgezonden had aan het begin het stationslogo in het watervalscherm geprojecteerd staan. Daarnaast heb je nogal veel digitale mode's die zoveel varianten kennen dat het ondoenlijk is om op het gehoor uit te zoeken welke mode dat is. Met het programma Fldigi kun je de gebruikte mode en de variant daarvan automatisch vóór elke doorgang in de waterval afbeelden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#8 Bericht door PA0ETE »

PE9PE schreef:Dit is digitale SSTV.
Zo'n logo is in feite gewoon analoge modulatie waarbij ervoor gezorgd wordt dat het synchroon loopt met de meest gebruikte watervalsystemen. Mijn uitgezonden logo werkt bijv alleen met de snelheid van de waterval van het programma Fldigi, niet met de waterval van de WebSDR's en andere amateurapparatuur.

De gebruikelijke analoge, en zeker digitale SSTV kun je niet op die manier in de waterval zichtbaar krijgen.

Op het linkje hieronder staat het audiobestand van het logo van Slow Scan Radio zoals dat voor weergave in het programma Fldigi is gemaakt. Het bestaat uit een aantal parallelle nogal merkwaardig klinkende audiotonen die in sterkte gemoduleerd worden. Het geluidsfragment is door een Griekse luisteraar naar het programma, genaamd Merkouris, gemaakt. Ik kon zijn amateurcallsign zo snel niet terugvinden.

https://70mhzshop.nl/podcast/slowscanra ... erfall.mp3

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Heb ik gelukkig op m'n R70 en IC245 geen last van.................hi.


"waterval" op een transceiver, kom opzeg.

Juul wil het liefst met een T-antenne in AM gaan werken. :D Daar is overigens niets mis mee hoor. Misschien wil ik ook wel meedoen dan :-)

Ik weet niet of je je dat wel beseft, maar we hebben tegenwoordig een amateurband, de 630 meterband. Deze middengolf-amateurband loopt van 472–479 kHz. De bovenste frequentie van die amateurband, 479 kHz zit slechts 79 kHz onder de oude Radio Veronica-frequentie van 558 kHz!!

Kleine domper op deze pret is dat vanwege de kleine band er geen telefonie is toegestaan, dus AM zal niet gaan, Het maximale zendvermogen is 100W.

(n.b. als ik goed onthouden heb zat Veronica op 557 kHz, maar later toen er een 9 kHz-raster werd ingevoerd op 558 kHz, beide met de aanduideing 538 meter, tot 1972 was het 192 meter. Als mijn aanname over 558 niet klopt was de afstand 78 kHz :-) ).

Een watervalscherm is desondanks wel erg handig. Mijn radioprogramma Slow Scan Radio dat in AM op 6070 kHz tot april van dit jaar is uitgezonden had aan het begin het stationslogo in het watervalscherm geprojecteerd staan. Daarnaast heb je nogal veel digitale mode's die zoveel varianten kennen dat het ondoenlijk is om op het gehoor uit te zoeken welke mode dat is. Met het programma Fldigi kun je de gebruikte mode en de variant daarvan automatisch vóór elke doorgang in de waterval afbeelden.
John, het zal mijn hang naar vroeger zijn, toen de wereld nog overzichterlijker was en je je transceiver nog "gewoon" kon bedienen..............En ik begon te luisteren op 2Mtr met de 6J6 balansconvertor van PA0AJA.

Die 558Khz hebben wij niet meegemaakt. Het was 557 Khz.

Kijk maar naar het uit de USA afkomstige xtal.


En ja, zo testen-rekken we de 538 antenne van koperdraad in de tuin van onze studio, wat nu Hotel Lapershoek is in "Hillywood".
Gewoon achter de auto hangen en gas geven..............hi. Het was de zomer van 1972.

Ik weet het, het heeft allemaal niks van doen met een "waterval"....................Maar wel van alles met de techniek van onze hobby.

foto's : © Stichting Norderney
Bijlagen
Isolatoren Hans José.jpg
538 antenne en isolator © Freek.jpg
538 antenne maken-testen tuin Lapershoek1972 kopie.jpg
538 xtal close kopie 3.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Waterval met politieke boodschap

#10 Bericht door Goos »

Om helemaal correct te zijn. Dit heet een spectogram.
Waterval is een 3D presentatie van een spectogram. (soms zonder kleur en wordt de sterkte weergegeven in hoogte)

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#11 Bericht door andre »

Juul - PE0GJG schreef:
PA0ETE schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Heb ik gelukkig op m'n R70 en IC245 geen last van.................hi.


"waterval" op een transceiver, kom opzeg.

Juul wil het liefst met een T-antenne in AM gaan werken. :D Daar is overigens niets mis mee hoor. Misschien wil ik ook wel meedoen dan :-)

Ik weet niet of je je dat wel beseft, maar we hebben tegenwoordig een amateurband, de 630 meterband. Deze middengolf-amateurband loopt van 472–479 kHz. De bovenste frequentie van die amateurband, 479 kHz zit slechts 79 kHz onder de oude Radio Veronica-frequentie van 558 kHz!!

Kleine domper op deze pret is dat vanwege de kleine band er geen telefonie is toegestaan, dus AM zal niet gaan, Het maximale zendvermogen is 100W.

(n.b. als ik goed onthouden heb zat Veronica op 557 kHz, maar later toen er een 9 kHz-raster werd ingevoerd op 558 kHz, beide met de aanduideing 538 meter, tot 1972 was het 192 meter. Als mijn aanname over 558 niet klopt was de afstand 78 kHz :-) ).

Een watervalscherm is desondanks wel erg handig. Mijn radioprogramma Slow Scan Radio dat in AM op 6070 kHz tot april van dit jaar is uitgezonden had aan het begin het stationslogo in het watervalscherm geprojecteerd staan. Daarnaast heb je nogal veel digitale mode's die zoveel varianten kennen dat het ondoenlijk is om op het gehoor uit te zoeken welke mode dat is. Met het programma Fldigi kun je de gebruikte mode en de variant daarvan automatisch vóór elke doorgang in de waterval afbeelden.
John, het zal mijn hang naar vroeger zijn, toen de wereld nog overzichterlijker was en je je transceiver nog "gewoon" kon bedienen..............En ik begon te luisteren op 2Mtr met de 6J6 balansconvertor van PA0AJA.

Die 558Khz hebben wij niet meegemaakt. Het was 557 Khz.

Kijk maar naar het uit de USA afkomstige xtal.


En ja, zo testen-rekken we de 538 antenne van koperdraad in de tuin van onze studio, wat nu Hotel Lapershoek is in "Hillywood".
Gewoon achter de auto hangen en gas geven..............hi. Het was de zomer van 1972.

Ik weet het, het heeft allemaal niks van doen met een "waterval"....................Maar wel van alles met de techniek van onze hobby.

foto's : © Stichting Norderney
Tja, toen ook nog zonder veiligheids-schoeisel, helm en reflecterend hesje....wellicht ook geen VCA. Er is veel veranderd in die 50 jaar Juul... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#12 Bericht door PA0ETE »

Goos schreef:Om helemaal correct te zijn. Dit heet een spectogram.
Waterval is een 3D presentatie van een spectogram. (soms zonder kleur en wordt de sterkte weergegeven in hoogte)

Goos
Dat klopt denk ik niet. Van het plaatje aan het begin van de topic van PA8JDG is de bovenste helft het spectrogram, en de onderste de waterval.

Een spectogram laat langs de horizontale as de frequentie zien en langs de verticale as de amplitude.

Een waterval laat ook langs de horizontale as de frequentie zien maar langs de verticale as de tijd, met wat het langst geleden is bovenaan.

Dat alles in twee dimensies.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Waterval met politieke boodschap

#13 Bericht door Goos »

@PE0ETE
Bovenste plaatje heet spectrum.
Waterval heeft een X , Y en Z as waarbij de X = freq , Y= tijd , Z=Amplitude en wordt dan in 3D weer gegeven.
Strikt genomen zou je kunnen zeggen dat bij een spectogram de kleur de 3e dimensie is, maar om onderscheid te kunnen maken is gekozen om dit verschillende namen te geven.
Meetinstrumenten hadden in de tijd van de monochrome schermen ,alleen spectrum en waterval later met grijswaarden kwam eigenlijk pas het spectogram in beeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/Waterfall ... histle.png

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Waterval met politieke boodschap

#14 Bericht door Remco »

Dit is zeker geen SSTV maar een andere mode.
Op QO-100 zitten er ook een aantal mee te experimenteren (o.a. I6IBE).

Er zijn inmiddels zoveel digitale modes dat ik daarin de weg kwijt ben ; -)

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Waterval met politieke boodschap

#15 Bericht door Jan pa3abk »

Remco schreef:Dit is zeker geen SSTV maar een andere mode.
Op QO-100 zitten er ook een aantal mee te experimenteren (o.a. I6IBE).

Er zijn inmiddels zoveel digitale modes dat ik daarin de weg kwijt ben ; -)
En wie zegt dat er geen experimenten gedaan wordt door RZA's. :wink:

Zoek eens met "Chirped Hell" in je favoriete zoekmachine...
Oud progje FaxPic tekst in waterval : https://qsl.net/v15/DL5SWB-Software.htm
Met EasyPal kun je ook "plaatjes" in de waterval zetten.
Eventueel kun je die omzetten naar MP3 of WAV file => geluidskaart=>TX
(In EasyPal wordt dit ook gebruikt om in het kort met elkaar te communiceren. Smiley, Duim ect.)
Ik zie Chirped Hell nogal eens gebruiken door DL6TY op 630m.
Als je geduld hebt (?), kun je ook iets "programmeren" in de U3 van QRP labs.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Plaats reactie