Drake R4c

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Drake R4c

#1 Bericht door PA3FTP »

Beste medea-mateurs,

Ik heb recent een Drake R4c voor een redelijke prijs uit Duitsland kunnen bemachtigen.
Het zou een defect exemplaar zijn, maar na voorzichtig (met een variac) opstarten blijkt hij gewoon keurig te werken.
Alle functies doen het, alleen hier en daar een gloeilampje vervangen thats all...!
Past perfect naast mijn eerder al aangekochte T4c. Nu nog naar de speaker met voeding zoeken voor de T4c.

Het enige wat ik in de R4c mis zijn de kristalfilters voor CW (500 Hz, 1 Kc en 1,5 Kc en helaas ook het AM filter)

Heeft iemand deze filters toevallig liggen of weet waar ik ze voor een normale prijs kan kopen?

Mogelijk kunnen andere merken/typen kristal filters ook passen?

Ik zag op een andere site een Collins CW filter van 500 Hz staan voor een redelijke prijs maar vraag me af of die (electronisch) passend te maken is.
Het AM filter zit intern en de CW filters zitten op de achterkant als piggyback gemonteerd op de achterplaat.

Ps, heb deze "draad"aangemaakt omdat ik bij het zoeken vrijwel niets vond over dit merk/type.
Eigenlijk wel vreemd, want het is een fantastisch apparaat....!
Erg gevoelig en selectief. Ook het grootsignaal gedrag is prima te noemen.
Kan naar mijn idee prima concurreren met mijn (veel modernere) ICOM 7300, hoewel die laatste heel fijne extra snufjes heeft.
Het mooie is vooral dat de R4c een hybride buizen ontvanger is, het beste van twee werelden....?

Ben benieuwd of en wie er bekend is met deze Drake lijn en er ervaring mee heeft en me erbij wil helpen.

73's

Louis de Kort
PA3FTP
Tilburg.
Drake R4c original back.jpg
Drake R4c original back.jpg (7.74 KiB) 11874 keer bekeken
Drake-R4c original front.jpg
Drake-R4c original front.jpg (8.35 KiB) 11874 keer bekeken
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Drake R4c

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

de Drake is de ontvanger die ik in m'n jonge jaren altijd had willen hebben. Prachtige vormgeving !!!
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0LMD
Berichten: 2259
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Drake R4c

#3 Bericht door PA0LMD »

[quote="PA3FTP"]Beste medea-mateurs,


Het enige wat ik in de R4c mis zijn de kristalfilters voor CW (500 Hz, 1 Kc en 1,5 Kc en helaas ook het AM filter)

Heeft iemand deze filters toevallig liggen of weet waar ik ze voor een normale prijs kan kopen?

Mogelijk kunnen andere merken/typen kristal filters ook passen?

Ik zag op een andere site een Collins CW filter van 500 Hz staan voor een redelijke prijs maar vraag me af of die (electronisch) passend te maken is.
Het AM filter zit intern en de CW filters zitten op de achterkant als piggyback gemonteerd op de achterplaat.


Een eventueel Collins filter dient dan wel dezelfde centerfrequentie te hebben als die van de Drake R4C

Even opgezocht : filter van de R4C hebben center van circa 5,6 MHz, die van bijv. een Collins 51s1 circa 500 kHz.......niet bruikbaar dus.
Meten is (z)weten

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Drake R4c

#4 Bericht door PA0HJA »

Beste Louis,

Ik weet niet waar je jouw T4C / R4C vandaan hebt, maar als je op de Duitse eBay kijkt vind je regelmatig Drake apparatuur aangeboden.
Daar zijn waarschijnlijk ook wel R4C's bij met meerdere filters erin; ik acht de kans groter dat je zo makkelijker aan de door jouw gewenste filters zult kunnen komen dan ze los te koop te vinden.

Voor wat betreft info over Drake apparatuur is er veel te vinden op internet; op "groups.io" https://groups.io/search?q=drake b.v. zijn meerdere Drake mailing lists te vinden.

Ook is er een CD met daarop alle handboeken en zeer uitgebreide reparatie handleidingen gemaakt door Garey Barrell K4OAH (SK) die nu geloof ik ook allemaal op internet te koop staan: http://k4oah.com

Verder is er nog de site van WB4HFN: http://wb4hfn.com/DRAKE/DrakeTechTips.htm

Succes!

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Drake R4c

#5 Bericht door pa3dq »

Hallo Louis,
Heb hier nog een Drake MS 4 staan ooit gekocht
Werkt volgens mij naar behoren alle spanningen aanwezig
Zet het met regelmaat even onder spanning
Luidspreker klinkt goed diebruik ik het meest
Helaas is het er verder nog nooit van Drake gekomen
En bij Heathkit blijven steken HW100 :D
Tot voor kort maar nu ook een bonus een Sommerkamp FT250 op de plank staan
en na reanimatie WOW :D dus ruimte gezocht :wink:
Mis een cw filter die zou er moeten zijn voor een FT200 9000.9 khz zoekende dus, TenTec 9000.75 ook goed
Mocht je belang hebben bij de ms4 dan hoor ik het graag

grt 73 Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Drake R4c

#6 Bericht door PA3FTP »

Hoi Geert Jan, leuk om te horen dat je ook liefhebber bent van het klassieke spul. Ik heb het enkele jaren geleden (her) ontdekt. Ben zelf eigenlijk nooit echt met de buizen apparatuur bezig geweest. Op de MTS was dat toen al ( jaren 70/80) oud en niet interessant. Met transistoren en ic's kon je veel meer was toen het idee.
Ben een herintreder en heb bij toeval een jaar of 5 geleden een Heathkit SB220 aangeschaft, toen is de interesse ontstaan voor de ontwerpen met buizen.
Heb inmiddels de hele Heathkit SB lijn verzameld, opgeknapt en gebruiksklaar gemaakt. (Zie ook mijn qrz.com pagina).

De Drakes hebben ook mijn interesse, dus wil die verzameling ook compleet maken.

Dus ja ik heb wel interesse in je MS4. Zonde om die alleen te laten natuurlijk, past prima bij die T4c en R4c.

Zou hem bij je op kunnen komen halen ergens volgende week.
Hoop dat je er een redelijke prijs voor wil hebben?

Zal je een pb sturen om te kijken of dat gaat lukken.

Groeten,

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Drake R4c

#7 Bericht door PA3FTP »

Juul - PE0GJG schreef:de Drake is de ontvanger die ik in m'n jonge jaren altijd had willen hebben. Prachtige vormgeving !!!
Geldt voor mij ook Juul!

Maar op de een of andere manier is het er toen niet van gekomen... als scholier geen geld, later een gezin en geen tijd...

Nog steeds geen geld, maar gelukkig wat meer tijd, haha.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Drake R4c

#8 Bericht door PA3FTP »

PA0LMD schreef:
PA3FTP schreef:Beste medea-mateurs,

Een eventueel Collins filter dient dan wel dezelfde centerfrequentie te hebben als die van de Drake R4C

Even opgezocht : filter van de R4C hebben center van circa 5,6 MHz, die van bijv. een Collins 51s1 circa 500 kHz.......niet bruikbaar dus.
Bedankt voor de input Leo!
Dan moet ik het dus vooral niet proberen. Ook mechanisch gaat het absoluut niet passen heb ik gezien.
Heb de man al laten weten dat ik er niets mee kan.
Zou ook een beetje jammer zijn van het filter. Collins is ook mooie apparatuur. Een Collins filter hoort in een Collins rig.
Groeten uit Tilburg,
Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Drake R4c

#9 Bericht door PA3FTP »

PA0HJA schreef:Beste Louis,

Ik weet niet waar je jouw T4C / R4C vandaan hebt, maar als je op de Duitse eBay kijkt vind je regelmatig Drake apparatuur aangeboden.
Daar zijn waarschijnlijk ook wel R4C's bij met meerdere filters erin; ik acht de kans groter dat je zo makkelijker aan de door jouw gewenste filters zult kunnen komen dan ze los te koop te vinden.
Voor wat betreft info over Drake apparatuur is er veel te vinden op internet; op "groups.io" https://groups.io/search?q=drake b.v. zijn meerdere Drake mailing lists te vinden.
Ook is er een CD met daarop alle handboeken en zeer uitgebreide reparatie handleidingen gemaakt door Garey Barrell K4OAH (SK) die nu geloof ik ook allemaal op internet te koop staan: http://k4oah.com
Verder is er nog de site van WB4HFN: http://wb4hfn.com/DRAKE/DrakeTechTips.htm
Succes!
PA0HJA
Bedankt voor de input Henry!
Ja mijn R4c komt uit Duitsland. Zag daar wel meer Drake materiaal voorbij komen maar idd weinig onderdelen.
In de US heb ik meer kans maar dat wordt met verzenden en import wel erg (te) duur voor me.
Een complete Drake R4c "loaded" zijn vaak weer prijzig (ook uit DLD) en buiten het budget.
Binnenkort weer naar de radiomarkt in Rosmalen, ik denk dat ik daar maar eens flink ga snuffelen.

De CD had ik al gevonden en ga ik denk wel bestellen. Wil alles straks gaan nalopen en eventueel afregelen.
Heb vele sites gevonden over Drake en er al veel over gelezen. Ook over de verschillende modificaties.
De meeste zitten er al in, dus die hoef ik alleen nog maar na te lopen. Alleen de mixer modificatie zit er niet in. Nog even bezien of ik dat nodig vindt.
De site van WB4HFN had ik nog niet, dus bedankt daarvoor. idd heel veel info!

Groeten uit Tilburg,
Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Drake R4c

#10 Bericht door PA3FTP »

Met dank aan Geert Jan,

Ga binnenkort richting Groningen en de M4 met voeding ophalen.

Ben benieuwd hoe de TX4 gaat werken met deze voeding!

Nu de AM en CW filters nog.

En heeel misschien de Noiseblanker, maar dat wordt echt een zoekplaatje of erg duur nieuw...

73'3

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Drake R4c

#11 Bericht door PA0HJA »

....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Drake R4c

#12 Bericht door PA3FTP »

Tnx voor de filter tip Henry.

Zijn wel aan de prijs maar kom er waarschijnlijk niet veel goedkoper aan....

73's

Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Drake R4c

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3FTP schreef:
Juul - PE0GJG schreef:de Drake is de ontvanger die ik in m'n jonge jaren altijd had willen hebben. Prachtige vormgeving !!!
Geldt voor mij ook Juul!

Maar op de een of andere manier is het er toen niet van gekomen... als scholier geen geld, later een gezin en geen tijd...

Nog steeds geen geld, maar gelukkig wat meer tijd, haha.

Ik heb precies het zelfde.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Drake R4c

#14 Bericht door PA0HJA »

Tnx voor de filter tip Henry.

Zijn wel aan de prijs maar kom er waarschijnlijk niet veel goedkoper aan....

73's

Louis.
Ja, mogelijk is een bijkomend probleem dat ze zomaar 40 - 50 jaar oud kunnen zijn en niet meer 100% OK zijn door veroudering van de kristallen; zou je kunnen moeten testen dus.

Ik heb mijn R4-C vanaf ong. 1975 en heb twee kapotte kristallen na al die tijd.
Het kristal voor de 20 meter band en het 100 kHz kristal van de calibrator hebben het begeven.

Hmm, misschien tijd voor een (moderne) kristal-eliminator.......

En een extern VFO, RV-4C met (moderne) "huff-and-puff" VFO-stabilisator plus digitale frequentie uitlezing.......

En.......

En.......

:roll:

PA0HJA
....The Singularity is near!

Plaats reactie