SDR, tja het is nog steeds speelgoed

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#31 Bericht door C.J. Boer »

Goed, de beide SDR ontvangers uitrgebreid getest op de FM band, marifoonband en luchtvaartband Zelfde antenne (discone).

Op de FM omroepband heb ik de beide SDR ontvangers vergeleken met mijn Tecsun PL 880 (radiootje van net 200 euro). Wat een verschil. Alleen de sterkere omroepzenders komen door op de SDR ontvangers. Zwakkere zenders perfect te ontvangen op de Tecsun. De beide SDR ontvangers helemaal niks.

Dan de marifoonband. Op Schiermonnikoog druk bezet, vuurtoren, loodsboten, veerboten, etc. Hier heb ik de SDR ontvangertjes vergeleken met 1 van mijn scanners, de Bearcat UBC125XLT (simpele handscanner van ca. 145 euro). En het zelfde fenomeen. Sterkere zenders, zoals de vuurtoren hier, goed te ontvangen. Maar zwakkere zenders op de Bearcat prima te ontvangen, op de beide SDR ontvangers vrijwel niets.

Als laatste burgerluchtvaart op de VHF (AM mode). Ook hier hetzelde verschijnsel. SDR ontvangers presteren erg slecht vergeleken met de Baercat. Voor de zekerheid heb ik de SDR ontvangers nog eens aangesloten op een super snelle en moderne laptop van een vriend. Helaas, hetzelfde. De SDR ontvangers presteren ondermaats.

Conclusie, 250 euro (per stuk) voor de Airspy HF+ en SDR play RS pro, is zonde van je geld. Het enige aardige is de spectrumanalyzer.

Let wel, ik heb alleen de beide hierbovengenoemde ontvangers getest. Ja, en die vallen inderdaad onder de noemer (Action) speelgoed.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#32 Bericht door PG0DX »

Het eerste wat me binnen schiet....
Hoe ging het met de SDR varianten in vergelijking met die Tecsun op HF ?
Wellicht heb je dat al getest ? Ik zal even je eerdere berichten lezen.
Bedankt voor de info, altijd leuk te lezen !

Grt Henry.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#33 Bericht door C.J. Boer »

Ik heb de Tecsun uitgebreid getest op de HF band. Zeer gevoelige ontvanger, in alle modes. Mijn Tescun is rechtstreeks (dus zonder balun) aangesloten op een langdraad antenne. Heeft geen last van "oversturing" e.d. Qua ontvangst doet de Tecsun niet onder voor mijn Kenwood R1000 of Icom R70, NRD 525, NRD 515, etc.

Geluid op de FM band is heel erg goed, net zoals op alle AM omroepbanden. Ontvangst op de AM HF banden is net zo goed als die op mijn andere ontvangers. Helaas doen de SDR ontvangers het ook hier slechter.

Maar de Tecsun heeft een nadeel. Bij SSB ontvangst treedt er soms vervorming op. Dat schijnt te maken te hebben met een software probleem, waardoor de AGC niet goed werkt. Storend, maar ook de SSB zenders zijn vereder prima te ontvangen. Naast het software probleen, geen verschil met mijn andere ontvangers. Alleen geen noise blanker, noise reduction, passband tuning of notch filter

Mijn SDR ontvangers blijf ik gebruiken, maar puur om de spectrum analyzer, zodat je kunt zien welke actie verder op een band plaatsvindt.

Die Tecsun is een uitstekende ontvangers, als je er een goede antenne op aansluit.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#34 Bericht door PA0ETE »

En toch kun je geen appels met peren vergelijken :lol:

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#35 Bericht door PG0DX »

Super !
Ik zat er aan te denken om een grundig satelliet oid erbij te kopen voor op de camping.

Gewoon.... om "iets" te horen.....op welke band dan ook.
Ik wil specifiek geen "hf ontvanger". Ik heb een redelijk ontvangst thuis....maar wil wat....tja...hoe zeg je dat..
Er moet wat "zondagmiddag/spelletjes doen" gehalte bij zitten. Niet super...maar leuk... (Hoop dat u hm snapt).
Mijn gedachten gingen initeel uit naar de jaren 80/90 wereldontvangers....grundig/panasonic/sony/philips etc.
Nooit bij stil gestaan dat er nu ook "nieuw" materiaal is.
Wat het blijkbaar prima doet !

Ik ga me er in verdiepen ! Bedankt voor de tip !

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#36 Bericht door C.J. Boer »

Nieuwer materiaal is prima. Wist ik tot voor twee jaar ook niet.

En ja, "appels met peren". De Tecsun, goedkoper dan de beide SDR ontvangers en stand alone (dus geen Laptop of zoiets) is een veel betere ontvanger dan de Airspy of SDR play. Puur qua gevoeligheid en ontvangst. Niet qua mogelijkheden. Maar al die mogelijkheden in de SDR programma's maken de beide SDR ontvangers geen betere dan de Tecsun.

Erg jammer dat je die Tecsun niet kunt aansluiten op een PC of laptop. Dan was het helemaal een topontvanger. Maar dat komt nog wel en dan is het finito met al die SDR ontvangertjes uit het 100 tot 500 euro segment

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#37 Bericht door PA0ETE »

Wat je niet snapt is dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.

Voor het spectrumdiagram kun je een SDR-ding kopen, voor (inderdaad) een leuke reguliere ontvanger een Tecsun, en als je een ontvanger uit het duurdere segment neemt dan heb je allebei in één kastje.

Voor PG0DX, dit is mijn PL-365 van Tecsun. Het is net als C.J. de Boer zegt, geen schakelbare noise blanker of IF shift en dat soort luxe, het afstemmen vergt een gebruiksaanwijzing op zich, maar het is een heel redelijke tot behoorlijke SSB-ontvanger. En zeker voor dit geld, het apparaatje dat ik hier gebruik kost 90 euro... Hij werkt zelfs in de 472 kHz amateurband.


youtu.be/MWXvlxv9qGM

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#38 Bericht door PA3DJS »

Als je (oude) Drake en Racal ontvangers vergelijkt met low budget SDR, dan vergelijk je apperls met peren, maar....

Als je een low budget SDR apparaat dat je gebruikt als een ontvanger, vergelijkt met een Ttecsun of Sangean (die je als ontvanger gebruikt), dan ben je geen appels met peren meer aan het vergelijken.

Als je op zoek bent naar een goedkope ontvanger, dan is op grond van de bevindingen van C.J. de Boer, een SDR nog geen vervanging voor een "analoge" ontvanger uit dezelfde prijsklasse (zelfs goedkoper). Wat is de reden van het verschil (lees: wel ontvangen op Tecsun, maar niet op de Airspy)? Echt slecht analoog deel front-end, slechte ADC, onvoldoende verticale resolutie (zeg maar te kleine woordlengte), intern EMC probleem, conducted EMI vanuit de computer, verschil in CM circuit analoge ontvanger vs SDR aan computer, etc?

budget SDR en budget analoge ontvanger kunnen elkaar wel heel leuk aanvullen, juist vanwege dat ze verschillende dingen kunnen.

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#39 Bericht door PE1KEL »

PA0ETE: Je kunt inderdaad geen appels met peren vergelijken.
Maar iets op een apparaat wel of niet horen, dat is toch heel duidelijk?
Horen is horen, niet horen is niet horen.
Ik heb niet de expertise die de meeste radioamateurs hebben.
Maar ik vind SDR's ook tegenvallen t.o.v. de conventionele ontvangers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#40 Bericht door PA0ETE »

PE1KEL schreef:PA0ETE: Je kunt inderdaad geen appels met peren vergelijken.
Maar iets op een apparaat wel of niet horen, dat is toch heel duidelijk?
Horen is horen, niet horen is niet horen.
Ik heb niet de expertise die de meeste radioamateurs hebben.
Maar ik vind SDR's ook tegenvallen t.o.v. de conventionele ontvangers.
Wat ik bedoel is dat de SDR's voor een ander doel verkocht worden. Als je ze dan vergelijkt op het doel waarvoor de Tecsun gemaakt is, dan loopt het mank.

Op dezelfde manier kun je stellen dat de Tecsun en de Sangean nogal waardeloos functioneren omdat ze in het geheel geen panorama- of spectrumscherm hebben.

Je zou dan kunnen stellen dat het in het geval van de Tecsun en de Sangean zelfs nog erger is: de SDR-ontvanger doet, zij het niet zo goed, wel wat de Tecsun en Sangean doen, die laatste twee kúnnen niet eens doen wat de SDR-ontganger doet.

Is de Tecsun/Sangean daarom slechter? Nee, ze zijn vanuit een andere gedachte gemaakt met een ander doel...

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#41 Bericht door PD0JDG »

C.J. Boer schreef:En ja, "appels met peren". De Tecsun, goedkoper dan de beide SDR ontvangers en stand alone (dus geen Laptop of zoiets) is een veel betere ontvanger dan de Airspy of SDR play.
De Tecsun PL 880 en PL 365 en veel andere radio's zijn gebaseerd op de si4735. En dat is een SDR chip...

https://www.silabs.com/products/audio-a ... -receivers

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#42 Bericht door PA0ETE »

Clever! Daar had ik nog niet bij stilgestaan, dat is inderdaad een SDR-chip.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#43 Bericht door PA3DJS »

Er is toch een verschil tussen bijvoorbeeld de Tecsun en een RTL SDR dongle.

Die Silab chips zijn ontvangers met een digital IF, bedoeld voor smalband toepassing. Dus LNA met AGC, quadrature mixers, filtering, en dan via twee ADC's de DSP in. De ADC's krijgen voornamelijk het gewenste signaal + spiegel op de ingangen, vanwege de kleine IF bandbreedte.

De Rafael chips zijn ook ontvangers met een digital IF, maar de IF bandbreedte is veel groter (6..8 MHz vanwege TV-kanaalbreedte). Het gevolg is dat je veel out of band signalen aan de ADC toevoert, waardoor je een grotere kans hebt op groot signaalgedrag problemen.

Die veel grotere IF biedt wel de leuke mogelijkheden zoals een snel spectrum display.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#44 Bericht door C.J. Boer »

Ik vergelijk alle receivers puur op gehoor. Op de HF banden en allen op dezelfde antenne. Behalve de Tecsun. Die heb ik rechtsreeks aangesloten op een aparte langdraad. Dus draad (12 meter) met een stekker in de ontvanger, zonder Balun/antennetuner of preselector. En die Tecsun is echt een geweldige ontvanger!

Ongeveer 30 jaar luister ik naar de HF banden en dan vooral SSB utility (scheepvaart, luchtvaart e.d.).

Na ongeveer zes weken SDR ontvangers te hebben geprobeerd. En dan heb ik het over het middensegment (volgens mij ben ik daarover wel duidelijk geweest), is mijn conclusie niet veranderd. De SDR ontvangers Airspy HF+ en SDRplay RS2 pro, halen het niet bij de eerder genoemde "analoge" ontvangers. En dan ik heb het niet over de mogelijkheden als spectrum overzicht e.d. Nee het gaat puur om het menselijk gehoor.

Is SDR middensegment speelgoed. Ja, qua DX werk e.d.. Maar de bijkomende zaken als spectrum overzicht, frequentiebereik e.d. zijn prima. Het ene vult het andere aan.

Eigenlijk is dit een heel simpele discussie, die steeds weer uit de (minimale) kaders wordt getrokken. Maar dit is mijn mening/conclusie. Ik kan er echt niets anders van maken. Mijn ervaringen dus, niet meer en niet minder.

Doet niks af aan de velde bijdragen aan deze post. Alleen maar goed en zeker ook leerzaam.

Groet van Schiermonnikoog, Kees

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#45 Bericht door PA8JDG »

C.J. Boer schreef:En die Tecsun is echt een geweldige ontvanger!
Dan ben je toch enthousiast over SDR..?

Plaats reactie