SDR, tja het is nog steeds speelgoed

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#16 Bericht door pe1ioc »

Tja.. en dan die geuren uit een warme ontvanger ...
Een doorgewarmde Racal RA 17 ruikt anders dan een Collins R 390 A of een EK 07 van Rohde & Schwarz.
Eenzelfde verschijnsel zie je trouwens bij museumspoorlijn STAR bij mij in de buurt. Volwassen kerels staan daar bij de grootste stoomlok daar aanwezig de geur van warm metaal, olie, stoom en kolendamp gelukzalig op te snuiven.. :wink:
Nostalgie puur blijkbaar !

Tjerk
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#17 Bericht door PA0HJA »

pa3bsc schreef:Ik begrijp uit voorgaande reaktie dat de link niet is gelezen:
https://www.by-rutgers.nl/PDFiles/User%20Interface.pdf
Maar die stond er toen ook niet bij volgens mij....

Inderdaad, ik nam voetstoots aan dat het de aloude, inmiddels achterhaalde, discussie over physieke knoppen betrof.

Maar nu wel gelezen, ik kende het artikel niet.
Wel een interessante afwijkende benadering van het thema.
Maar misschien beter een onderwerp voor een nieuw ander draadje.

PA0HJA
....The Singularity is near!

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#18 Bericht door PA3CQN »

Misschien handig de dingen eens uit elkaar te halen: front-end/mixer -- AD converter -- SDR -- software-interface. In dit rijtje is met SDR niks mis, dat is een enorme stap vooruit, die zichzelf heeft bewezen. De rest is afhankelijk van de betaalde prijs, net als analoge verwerking. Een sdr-rtl stick voor de prijs van een wereldontvanger bij de supermarkt presteert aanmerkelijk beter dan de laatste. Een SDRPlay van pakweg 225 biedt heel wat meer dan een Sangean ontvanger van dezelfde prijs categorie.
Over de interface kun je twisten: de een wil simpel, de ander alles instellen. Moderne transceivers met weinig knoppen hebben ook een menu met tientallen opties, dus dat verschilt niet echt van de software variant. Speelgoed wil ik het niet noemen.
Wie durft het aan om zijn middenfrequent uit een oude analoge ontvanger eens naar een AD-converter te sturen en met software te beluisteren? Het is natte-vinger-werk, maar ik gok dat het resultaat fantastisch is.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#19 Bericht door Goos »

Wie durft het aan om zijn middenfrequent uit een oude analoge ontvanger eens naar een AD-converter te sturen en met software te beluisteren? Het is natte-vinger-werk, maar ik gok dat het resultaat fantastisch is
Helemaal mee eens. Maar dan niet naar "0" mengen maar gewoon oversampling met een echte 14 bits AD convertor.

De professionele ontvangers werken nog steeds met een analoog frontend. en pas op IF wordt er DSP toegepast.

Wat de bediening betreft ben ik het met sommige sprekers eens dat het hier en daar nog wel lastig is.
Het grote voorbeeld ,wat betreft ergonomie van een ontvanger , vind ik nog altijd de ESM500 van R&S uit de jaren 80.
Samen met het spectrum display EZP kan deze nog steeds w.b.t. snelheid van bedienen wedijveren met de moderne ontvangers. Niet wat mogelijkheden betreft natuurlijk.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#20 Bericht door C.J. Boer »

Even back to topic.

Eerst een vraag. Wie van jullie heeft een SDR ontvanger vergeleken met een analoge ontvanger op dezelfde antenne, via dezelfde antennesplitter. Dus tegelijkertijd.

Ik heb het al vaak gedaan. Gistermiddag op de 16 meter band. Een wat zwakke Arabische zender (AM/SAM). Via mijn analoge ontvangers goed te verstaan. Via de Airspy HF+ en de SDR Play RS pro, vrijwel niet te verstaan. Nogmaals dezelfde antenne. En ik heb het met twee redelijke actuele laptops (Core I5 5the generation, 8 GB geheugen en SSD schijf) gedaan. SDR programma's waren SDR UNO en SDR console ver. 3.

O ja, de noise floor van de SDR ontvangers en analoge ontvangers was gelijk, ca. S3/4.

Maar zelfs mijn Kenwood R1000 en Yeasu FRG7 ontvingen duidelijk beter dan de beide digitale ontvangertjes. Tja, dus ik blijf bij mijn conclusie. SDR is aardig, maar er moet nog veel gebeuren voordat het volwaardige ontvangers worden. Let wel ik praat nu over SDR ontvangertjes uit de 250 euro prijsklasse.

En ja, die Racals, ik heb een RA17, prachtig spul.

Wat me ook opvalt is dat de SDR radio's in de avonduren snel "overstuurd" raken. Ook als je de signalen gaat verzwakken. Ik blijf erbij, het is leuk speelgoed, maar niet meer.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van degenen die hun SDR ontvanger op dezelfde antenne en tegelijkertijd hebben vergeleken met een analoge ontvanger.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#21 Bericht door Bert_1 »

Hoe kun je nu twee SDR ontvangers proberen en zeggen dat alle SDR ontvangers niet deugen? Zoals al meerdere keren aangegeven, heb je jouw analoge ontvangers al eens vergeleken met bijvoorbeeld een Ic-7300? Ik heb deze bewering wel vaker gehoord maar dat zijn vaak amateurs met een hang naar het verleden en dan staat de uitkomst van te voren al vast...
Bert

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#22 Bericht door PA1AIS »

pe5t schreef:SDR is een fantastische ontwikkeling, en de nieuwste SDR modellen kunnen zich prima meten met de klassieke techniek. Ze bieden ook veel extra's. De klassieke analoge radiotechniek is rijp voor het museum.
Het afgeven op nieuwe ontwikkelingen en het verheerlijken van het verleden is van alle tijden. De verbrandingsmotor had het al moeilijk om de stoommachine te verdrijven en de transistor (buizen klinken toch veel beter...) kon geen goed doen, de CD was inferieur aan de plaat en de digitale foto kon niet tippen aan de analoge foto enz.
Precies!

De (extra) mogelijkheden die SDR nu biedt is way beyond analoge toestellen. Als je een analoge top ontvanger vergelijkt met een huidige top SDR ontvanger.
https://scdn.rohde-schwarz.com/ur/pws/d ... ements.pdf
https://www.rohde-schwarz.com/nl/search ... r+receiver#

pas dan vergelijk je op niveau van de Racals of de Collins.

de Huidige SDR ontvangers voor HAM moet je verhoudingsgewijs vergelijken met een kenwood R-600, R-1000. Alhoewel de prestaties van een RSP1A al enorm ver hierboven liggen. Het zijn tenslotte geen military-grade SDR ontvangers.

Daarbij vergelijken we hooguit 10 jaar SDR ervaring met destijds al 30-50 jaar analoog ervaring in de 80er jaren.
je zou eens een IC7300 of IC7610 moeten vergelijken?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#23 Bericht door PA0HJA »

PA3CQN schreef:Wie durft het aan om zijn middenfrequent uit een oude analoge ontvanger eens naar een AD-converter te sturen en met software te beluisteren? Het is natte-vinger-werk, maar ik gok dat het resultaat fantastisch is.
Goos schreef:De professionele ontvangers werken nog steeds met een analoog frontend. en pas op IF wordt er DSP toegepast.
De betere (HF-)SDR ontvangers mengen niet (meer-) analoog vòòr de AD-converter.
De ADC zit bij deze ontvangers ahw. min of meer "direkt aan de antenne" en de down conversie word digitaal gedaan.

Dit heeft een aantal grote voordelen; op deze manier kan relatief eenvoudig een hoogwaardig frontend met een uitstekend sterksignaalgedrag (hoge IP3) gerealisaeerd worden, zonder bv. ruisende analoge mixer(s) en/of local-oscillator(s).

De down conversie word gedaan dmv. een algorithme, een DDC (Digital Down Convertor) in de software van bv. een snelle FPGA, of tegenwoordig ook rechtstreeks in zeer snelle PC hardware.
In dat geval zorgt de FPGA alleen nog voor het verpakken van de samples afkomstig van de ADC in een protocol voor het doorsturen via snelle interface hardware (bv. 10Gbit/s netwerk interface) naar die snelle PC.

Het enige wat dan nog vòòr de ADC in de ontvanger moet zitten is dan een aantal kwalitatief hoogwaardige (om niet alsnog de hoge IP3 negatief te beïnvloeden) analoge, per band geschakelde, bandfilters.
Deze bandfilters beperken het spectrum en daarmee de ruis aangeboden aan de ingang van de ADC.
Zo word de signaal/ruis verhouding van de ontvanger binnen de perken gehouden.

Een test met een SDR aan de uitgang van de middenfrequent kan op zich leuk zijn vwb. de uitgebreide SDR mogelijkheden, maar zal qua ontvangst-prestaties afhankelijk blijven van de kwaliteit van het analoge front-end en de beperkte bandbreedte van de analoge middenfrequent die daar vòòr zit.

Maar vooral proberen, leuk experiment!

Als de TS de architectuur van de door hem geteste SDR ontvangers met het bovengenoemde vergelijkt, zal hij inzien dat die niet de betere SDR ontvangers vertegenwoordigen en dus niet representief zijn voor de stand van de huidige SDR-technologie.

(En dat zijn titel voor het topic wel héééél erg kort door de bocht is....... :( )

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#24 Bericht door PA3DAT »

Ben benieuwd of Goos hier nog op gaat reageren, die is ook aardig thuis in die materie.

Misschien iets off-topic, maar ik lees hier dat de RSPduo ook wordt weggezet als te simpel, terwijl
ik (in mijn onwetendheid) juist dacht dat dat een heel goed ding was, en een moderne ontwikkeling.
Het is natuurlijk niet professioneel, voor amper € 300, maar het leek me wel een mooi ding.
Zie https://www.sdrplay.com/rspduo/
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#25 Bericht door PA0HJA »

PA1AIS schreef:de Huidige SDR ontvangers voor HAM moet je verhoudingsgewijs vergelijken met een kenwood R-600, R-1000. Alhoewel de prestaties van een RSP1A al enorm ver hierboven liggen. Het zijn tenslotte geen military-grade SDR ontvangers.
Er zijn al langer betere SDR systemen voor HAM radio.
Het bepalende hart van een betere SDR ontvanger bestaat uit een betere ADC.

Ik heb zelf (al sinds 2005!) een semi-zelfbouw openHPSDR systeem dat volgens het principe van "direct sampling" werkt (~0 tot 60 MHz) en dat qua ontvanger hardware superieur is aan de door de TS genoemde SDR ontvangers.
Met de daarin toegepaste ADC, de LTC2208 met 16 bits resolutie, een sample rate van 130 Ms/sec, 700 MHz bandbreedte, >83 dB SFDR (storingsvrij dynamisch bereik) @ 250 MHz en een ruisvloer van 78dB volle schaal, word een echt betere ontvanger gerealiseerd.

Als voorbeelden van kant en klare HAM radio koopsystemen met daarin betere SDR ontvangers noem ik de systemen van FlexRadio en Apache Labs die deze ook al weer sinds langere tijd maken.
Ik heb de latere systemen van deze fabrikanten niet meer bestudeerd maar ik denk dat daar ook nog steeds deze ADC in zit.

PA0HJA
....The Singularity is near!

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#26 Bericht door C.J. Boer »

Dank voor de mooie antwoorden. Vind ik top.

Hoeveel mensen zouden er nog luisteren naar de Korte Golf e.a., zoals wij. Ik ben 63, woon op Schiermonnikoog en ben geboren Terschelling. Daar had mijn Opa een prachtige Phillips radio (begin jaren 60). Zat ook de kortegolf band op. Zo is het begonnen. Heel lang niks gedaan aan de hobby, totdat ik bij HOKA (Groningen) in 1983 een Racal r 17, kocht. Toen was ik verkocht en die Racal heb ik nog steeds. En nu heb ik de Icom R75 (voor mij de beste), Icom R 70, JRC 515, JRC 525, Kenwood R1000, Yausu Musen FRG 7, Racal en Tecsun PL 880. De laatste heb ik via Marktplaats gekocht voor 125 euro. En ja het ding ontvangt echt beter dan de Kenwood en Icom R70 en zeker beter dan SDR ontvangertjes.

Ok, SDR. Ik ga mijn conclusie iets nuanceren. De Airspy HF+ en Sdrplay zijn ontvangers die absoluut leuk zijn, met een laptop erbij. Maar het blijft speelgoed, voor het DX werk zijn ze niet gemaakt. Dus eentje gaat de deur weer uit. De ander blijft vanwege het spectrum. Dat is leuk.

Ik ben benieuwd naar de echt goede SDR ontvangers, voorover ze er zijn...

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#27 Bericht door PA8JDG »

C.J. Boer schreef:Ik ben benieuwd naar de echt goede SDR ontvangers, voorover ze er zijn...
Zoals eerder in deze thread gemeld, probeer eens de FDM-DUOr receiver van Elad. Presteert geweldig en gaat bij mij voorlopig nog niet weg.

73’s

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#28 Bericht door PA3DJS »

C.J. Boer schreef:Dank voor de mooie antwoorden. Vind ik top.

Hoeveel mensen zouden er nog luisteren naar de Korte Golf e.a., zoals wij. Ik ben 63, woon op Schiermonnikoog en ben geboren Terschelling. Daar had mijn Opa een prachtige Phillips radio (begin jaren 60). Zat ook de kortegolf band op. Zo is het begonnen. Heel lang niks gedaan aan de hobby, totdat ik bij HOKA (Groningen) in 1983 een Racal r 17, kocht. Toen was ik verkocht en die Racal heb ik nog steeds. En nu heb ik de Icom R75 (voor mij de beste), Icom R 70, JRC 515, JRC 525, Kenwood R1000, Yausu Musen FRG 7, Racal en Tecsun PL 880. De laatste heb ik via Marktplaats gekocht voor 125 euro. En ja het ding ontvangt echt beter dan de Kenwood en Icom R70 en zeker beter dan SDR ontvangertjes.

Ok, SDR. Ik ga mijn conclusie iets nuanceren. De Airspy HF+ en Sdrplay zijn ontvangers die absoluut leuk zijn, met een laptop erbij. Maar het blijft speelgoed, voor het DX werk zijn ze niet gemaakt. Dus eentje gaat de deur weer uit. De ander blijft vanwege het spectrum. Dat is leuk.

Ik ben benieuwd naar de echt goede SDR ontvangers, voorover ze er zijn...
Even een voorbeeld: Niet bedoeld als ontvanger voor om je nek om mee rond te lopen met een HB9CV, maar past prima tussen de HAM spullen, een EB 500 van R&S.
https://scdn.rohde-schwarz.com/ur/pws/d ... _v0500.pdf

Zoals reeds door anderen gezegd, je vergelijkt appels met peren door instap hobby spul te vergelijken met duur spul vanuit het verledenl. Dat hobby spul wordt al een suk beter als je er preselectie voorzet.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#29 Bericht door Goos »

Het grote broertje vd EB500, de ESMD, is nog even een tikkie beter.
Hier worden ook technieken van de spectrumanalyser in toegepast.
Eeeh ze zijn voor de gewone hobby niet te betalen.
Trouwens nog wel een foutje eruit gehaald, maar dit kon gelukkig in de nieuwe firmware recht gezet worden.

Jaren gewerkt met een R9000 met daarachter een spectrum-display.
Dank zij de goede pre-selectie ( eigenlijk te smal voor 10MHz span) was dit een prima combinatie.
R9000 moest wel op +/- 20 punten gemodificeerd worden.
Zie hier een relaas van mensen die het aan het opknappen zijn. https://www.cryptomuseum.com/df/pan2000/index.htm
Zo nu en dan zie je er een op marktplaats aangeboden.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#30 Bericht door PA0HJA »

PA8JDG schreef:Zoals eerder in deze thread gemeld, probeer eens de FDM-DUOr receiver van Elad. Presteert geweldig en gaat bij mij voorlopig nog niet weg.
Inderdaad, lijkt een leuke, redelijk betaalbare ontvanger, de ELAD FDM-DUOr.
In ieder geval "direct sampling" (geen pre-ADC mixing)

LTC2165, ADC 16 bits, goede SNR 76,8 dB, hiermee moet een betere SDR ontvanger te realiseren zijn.
Eventueel extra filtering toevoegen/bijkopen.
Leuke feature is ook om zowel standalone of met een PC te kunnen gebruiken.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=fsFUfEvfeTE

PA0HJA
....The Singularity is near!

Plaats reactie