SDR, tja het is nog steeds speelgoed

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#91 Bericht door PD0JDG »

Inderdaad, ruisonderdrukking kan met DSP. Maar dat betekent niet dat iedere DSP een ruisonderdrukker is.

Digitale signaalverwerking (DSP) houdt zich bezig met de verwerking van digitale signalen of analoge signalen na het converteren van analoog naar digitaal. DSP omvat subvelden zoals: verwerking van communicatiesignalen, verwerking van ruis, verwerking van radarsignalen, verwerking van sensorarrays, digitale beeldverwerking, enz.

DSP wordt meestal gebruikt met real-world analoge signalen. De eerste stap is het signaal om te zetten van een analoge naar een digitale vorm, door een analoog-naar-digitaal-omzetter te gebruiken. Vaak is het vereiste uitgangssignaal een ander analoog signaal, waarvoor een digitaal-naar-analoog-omzetter vereist is.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#92 Bericht door C.J. Boer »

Dank voor deze nuanceringen. Duidelijk verhaal. Ik probeer voor mijzelf zaken altijd zoveel mogelijk te simplificeren. Zeker technische onderwerpen. Maar de praktijk is toch anders, blijkt nu. In ieder geval zijn de beide SDR ontvangers leuk om mee te experimenteren. En veel is afhankelijk van het programma dat je gebruikt. SDR Uno heeft ontzettend veel mogelijkheden en instellingen. Kost tijd... en soms frustraties. Gelukkig worden die goed opgevangen op dit forum 8 :wink:

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#93 Bericht door C.J. Boer »

Laatste post over dit onderwerp was op 2 juni van dit jaar. Nu een maand later heb ik met mijn beide SDR ontvangers (Airspy HF+ en SDR Play RSP 2 pro) heel veel luisterervaring opgedaan. Uitgebreid vergeleken met oa. mijn NRD 515 (sinds kort met memory unit, heel moeilijk te verkrijgen), NRD 525 en ICOM R75. Maar vooral veel geluisterd, dat is onze hobby natuurlijk.

Nadat ik de beide SDR ontvangers had aangesloten op mijn mini whip, in plaats van daarvoor op 1 van mijn draadantennes, werd de ontvangst stukken beter. En ik moet eerlijk zeggen, op de HF banden doet de Airspy HF+ het net zo goed als de "analoge" ontvangers. Groot voordeel van de Airspy en SDR PLay is, samen met het topprogramma SDR Console V.3, de noise reduction en nog belangrijker het auto notch filter. Daarmee filter je zwakke signalen vrij simpel uit de achtergrond ruis.

Vreemd is wel dat mijn analoge ontvangers wel een perfecte ontvangst op de langdraad antennes hebben, maar de SDR ontvangers niet.

En die auto notch van SDR console heeft nog een enorm voordeel. Ook hier, op Schiermonnikoog, worden we overstelpd met zonnepanelen. Zeker in mijn buurt. Gelukkig zijn vrijwel alle panelen storingsvrij. Behalve de panelen op het dak van de woning van een goede kennis van mij die ca. 100 meter verderop woont. Een gigantische storing op 5 Mhz band (veel utility, luchtvaart, waar ik naar luister). Gelukkig heeft de fabrikant nieuwe omvormers besteld en deze worden binnenkort geplaatst. Maar die enorme storing is op elke ontvanger hoorbaar. Notch, Noise Blanker, e.d., niks helpt. Behalve de auto notch van SDR Console. Deze filtert, zowel bij de Airspy als bij de SDR Play, alle zonnepaneel storing voor 100% eruit. Ook heeft SDR Console een uitstekende noise reduction versie (nr 3.). Echt een topprogramma. Het andere SDR programma, SDR UNO dat ik ook gebruik, filtert de paneelstoringen er niet uit, helaas.

Voor degenen die last hebben van storingen van zonnepanelen (en dat zijn er velen): koop een SDR ontvangertje (ca. 200 tot 250 euro), sluit 'm aan op je laptop en installeer SDR Console. Auto notch activeren en je kunt storingsvrij op de HF banden ontvangen.

Tja, ik was te voorbarig met mijn "oordeel" over SDR ontvangers, misschien wat te scherp gesteld. Waarvoor mijn excuses. Maar aan de andere kant, veel opbouwende en deskundige reacties. Ik heb er heel veel van geleerd en wellicht andere forumgebruikers ook. En daar gaat het om, in deze "digitale/internet wereld (mijn vrienden en vriendinnen snappen echt niks van onze hobby: korte golf luisteren en [voor anderen] zenden......

Airspy HF+: het meest geschikt voor de langegolf, middengolf en kortegolf.
SDR Play: prima voor de "lagere banden"; perfect voor de VHF (ik luister veel naar de marifoonband) en UHF en met het programma SDR UNO een scanfunctie!

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#94 Bericht door pa1bvm »

zet in je overzicht ook even de prijs / prestatie verhouding erbij
wat kost een air spy en wat een NRD 515 ???

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#95 Bericht door PA3DJS »

Heb je al eens onderzocht of storing vanaf je PC via de coax je antenne kan bereiken?

Een miniwhip gebruikt de coaxmantel, een langdraad ook, dus als daar vanuit de PC storing op zit, komen er appels met peren bij.

Om een goede vergelijking te maken zul je een antenne moeten bouwen die niet gevoelig is voor eventuele storing die via de kabelmantel bij de antenne kan komen. Dat betekent een goed gebalanceerde antenne, of een monopool (bijv langdraad) waarbij de tegencapaciteit buiten zit, en je de coax die naar de shack gaat goed ontkoppelt (mantelstroom filters).
Laatst gewijzigd door PA3DJS op 04 jul 2019, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#96 Bericht door C.J. Boer »

pa1bvm, dank voor de reactie. Heel simpel (wat het mij heeft gekost)

NRD 515 (die van mij is in top staat, afgeregeld en geen krasje erop) : 600 euro
NRD 525 (idem : 350 euro
Icom R 75 ( ook idem) : 325 euro

Airspy 260 euro + Laptop (HP ex lease bakje) 300 euro : 560 euro

Even mijn vorige post lezen en dan ben jij slim genoeg om de prijs/kwaliteitsverhouding te bepalen


Prettige avond en groet, Kees
Laatst gewijzigd door C.J. Boer op 04 jul 2019, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#97 Bericht door C.J. Boer »

PA3DJS Dank voor je tip. Maar de langdraden (3 stuks) hebben allemaal de bekende MLB balun. Hangt buiten, net zoals uiteraard de Mini Whip. En de langdraden komen dus via de balum met een coax kabel binnen. Storing is het punt niet. De analoge ontvangers zijn gewoon veel gevoeliger op de lang draden dan de SDR onvtangers.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#98 Bericht door C.J. Boer »

Ik wil morgen met zonlicht wel twee opnames maken. Eentje met de SDR zonder notch van SDR Console en eentje met de notch van SDR console, en dan praat ik over storing van zonnepanelen. Alleen hoe moet ik dat op dit forum doen. Via You Tube??

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#99 Bericht door PA3DJS »

C.J. Boer schreef:PA3DJS Dank voor je tip. Maar de langdraden (3 stuks) hebben allemaal de bekende MLB balun. Hangt buiten, net zoals uiteraard de Mini Whip. En de langdraden komen dus via de balum met een coax kabel binnen. Storing is het punt niet. De analoge ontvangers zijn gewoon veel gevoeliger op de lang draden dan de SDR onvtangers.
Ook die MLB gebruikt de coaxmantel als tegencapaciteit.

Een MLB is gewoon een autotransformator en geen balun. Die naam is commercieël helaas slim bedacht. Zorg voor een tegencapaciteit buiten, voorzie de coax van een goed mantelstroomfilter en ga dan naar binnen. Op die manier doet de coax mantel niet meer mee als antenne, en kan er ook geen storing vanuit de shack via de kabelmantel bij de antenne komen.

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#100 Bericht door jengelsm »

C.J. Boer schreef:pa1bvm, dank voor de reactie. Heel simpel (wat het mij heeft gekost)

NRD 515 (die van mij is in top staat, afgeregeld en geen krasje erop) : 600 euro
NRD 525 (idem : 350 euro
Icom R 75 ( ook idem) : 325 euro

Airspy 260 euro + Laptop (HP ex lease bakje) 300 euro : 560 euro

Even mijn vorige post lezen en dan ben jij slim genoeg om de prijs/kwaliteitsverhouding te bepalen


Prettige avond en groet, Kees
Interessant !

Komt heel dicht bij mijn ervaringen met de SDR play Duo.
En roept bij mij de vraag op, nu ik de hobby weer aan het oppakken ben, of het de moeite waard is om de reeds jaren naar zolder verbannen ontvangers R-5000 en FRG9600 uit de mottenballen te halen en een nieuw leven naast de SDR play te geven.
Of is meer te vergelijken met het toeren in T-Ford uit 1930?
Wellicht toch meer hobby plezier om een R8600 aan te schaffen en deze naast de SDR play te gebruiken?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#101 Bericht door PA3DAT »

Dat zijn nog twee hele mooie ontvangers!
Gewoon weer gaan gebruiken, zou ik zeggen! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#102 Bericht door C.J. Boer »

De Kenwood R5000, een uitstekende HF ontvanger. Ik heb ‘m in het verleden een tijd in mijn bezit gehad. Gewoon weer gebruiken. Wat betreft de Icom R 8600, als ik op YouTube kijk valt het verschil met het middensegment SDR ontvangers erg mee. Zeker de Airspy HF+ op de HF banden. De R5000 in, combinatie met de SDR play lijkt me erg sterk. De SDR Play (zelf heb ik de RSP pro) vind ik erg sterk in de VHF en hogere banden. Uiteraard met een goeie antenne. Maar dat geldt ook voor de HF banden.

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#103 Bericht door jengelsm »

C.J. Boer schreef:De Kenwood R5000, een uitstekende HF ontvanger. Ik heb ‘m in het verleden een tijd in mijn bezit gehad. Gewoon weer gebruiken. Wat betreft de Icom R 8600, als ik op YouTube kijk valt het verschil met het middensegment SDR ontvangers erg mee. Zeker de Airspy HF+ op de HF banden. De R5000 in, combinatie met de SDR play lijkt me erg sterk. De SDR Play (zelf heb ik de RSP pro) vind ik erg sterk in de VHF en hogere banden. Uiteraard met een goeie antenne. Maar dat geldt ook voor de HF banden.
Hartelijk dank voor de adviezen. Ik ga ze opvolgen. Zeker in combinatie met de mogelijkheden om ze via de computer te bestuderen (ik heb de interfaces gelukkig ook nog) geeft denk ik wel wat bedienings plezier.

Rest mij nog een vraag:
Welke ontvanger zou ik moeten aanschaffen om nog betere resultaten te krijgen dan de combinatie SDR Play duo / Kenwood R500 / FRG9600 ?

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#104 Bericht door PA8JDG »

jengelsm schreef:
Rest mij nog een vraag:
Welke ontvanger zou ik moeten aanschaffen om nog betere resultaten te krijgen dan de combinatie SDR Play duo / Kenwood R500 / FRG9600 ?
Voor een ongeveer een derde van de prijs van de Icom R8600 heb je de Elad DuoR ontvanger. Heeft een hogere resolutie AD conversie(16 bits) dan de R8600. Je kunt deze ontvanger stand alone gebruiken of i.c.m. FDM-SW2 software. Is bij mij in de shack de primaire ontvanger met als analoge backup de Icom R75.

73’s, Jan PA8JDG

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#105 Bericht door pa3met »

PA8JDG schreef: Voor een ongeveer een derde van de prijs van de Icom R8600 heb je de Elad DuoR ontvanger. Heeft een hogere resolutie AD conversie(16 bits) dan de R8600. Je kunt deze ontvanger stand alone gebruiken of i.c.m. FDM-SW2 software. Is bij mij in de shack de primaire ontvanger met als analoge backup de Icom R75.

73’s, Jan PA8JDG
14 vs 16 bits -- dat verschil kon wel eens minder groot zijn dan je denkt. Daarnaast zijn de R8600 en de Elad DuoR qua specs niet echt vergelijkbaar.

http://www.ab4oj.com/icom/r8600/r8600notes.pdf

http://www.ab4oj.com/sdr/elad/fdm_s2_notes.pdf


https://pdfs.semanticscholar.org/61e4/2 ... 0edb30.pdf
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie