SDR, tja het is nog steeds speelgoed

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#61 Bericht door C.J. Boer »

image1[2551].jpeg
image1[2551].jpeg
Ja, een top ontvanger. Ik woon op het Waddeneiland Schiermonnikoog. Veel marifoonverkeer. Ook vanaf Terschelling en de Duitse kust. Maar die Bearcat is een top ontvanger. Op binnenantenne stukken beter dan mijn andere scanners. De Bearcat kostte toen in 1982 bijna 1.200 gulden. Boel geld toen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#62 Bericht door PA3DJS »

Goed te lezen dat de resultaten met de SDR's de goede kant op gaan.

In mijn bijdrage van 03 mei 2019, 21:54 had ik wat geroepen over mogelijke oorzaken
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 30#p224328

Speciaal ook wat antennedingen erbij genoemd (EMI vanuit de computer, en ander CM circuit analoog versus SDR).

Een portable ontvanger los op de tafel (batterijgevoed) met een draad door het raam heen, zal minder computer QRM ervaren t.o.v. een SDR met dezelfde draad, maar die via de USB kabel aan de computer hangt. De SDR ontvangt dan ook (voor een deel) de QRM die de computer en USB interface produceert.

Je kunt dan beter eerst met een coax naar buiten via een goed mantelstroomfilter, en dan de antenne aansluiten.

Ook de miniwhip geeft in bepaalde situaties slechte resultaten. De miniwhip gebruikt namelijk de coaxmantel als deel van de antenne. Als vanuit je shack storing op de kabelmantel komt en omhoog loopt naar de miniwhip, dan komt die storing op de ingang van de versterker van de miniwhip. via de massa van de SDR zit de mantel van de coax uiteindelijk aan de kast van de computer. Via die weg kan computer QRM via de kabelmantel bij de miniwhip komen. Hoe langer de kabel, hoe kleiner de kans daarop. Ook hier kan een goed mantelstroomfilter helpen.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#63 Bericht door PA3CQN »

C.J. Boer schreef:Hallo mensen,

Ik ben heel veel aan het experimenteren geweest met de beide SDR ontvangers. Andere antennes, andere opstellingen, etc. Wat mij opvalt is dat de SDR ontvangers heel gevoelig zijn voor bepaalde antennes. Ik heb drie long wires en de mini whip (actieve) antenne van PA0RDT. De beide SDR ontvangers presteren stukken beter met de mini whip. Lagere SN verhouding en dus betere (zwakke) signalen.
De SDRplay2 heeft op zijn HiZ ingang op HF eigenlijk de beste resultaten. En speel vooral veel met de lna-versterking: die moet eigenlijk zo zwak mogelijk zijn voor de beste SN. Dat is dus andersom dan je denkt: nooit maximaal versterken maar juist zo min mogelijk!
Met een beetje regelen met de LNA en de uitgangsverzwakking kun je de ontvangst enorm verbeteren.

Ik heb voor de HiZ ingang een aantal van die groene stekkertjes gekocht ( zijn niet duur ) voor verschillende aansluitmogelijkheden: met/zonder balun , coax of longwire.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#64 Bericht door PA8JDG »

C.J. Boer schreef:Dank voor de prima en professionele reacties.
Graag gedaan! :)

73’s, Jan PA8JDG

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#65 Bericht door PA0ETE »

C.J. Boer schreef:Ja, een top ontvanger. Ik woon op het Waddeneiland Schiermonnikoog. Veel marifoonverkeer. Ook vanaf Terschelling en de Duitse kust. Maar die Bearcat is een top ontvanger. Op binnenantenne stukken beter dan mijn andere scanners. De Bearcat kostte toen in 1982 bijna 1.200 gulden. Boel geld toen.
Ik weet niet meer wat ik betaald heb, maar het was geen 1200 gulden. Ik vermoed iets van 400 of 395. Ik kende de handelaar goed, dus mogelijk dat hij me gematst heeft, maar niet zoveel hoor. Hij verving bij mij een scanner met kristallen dus het verschil was groot. Ik was al zendamateur, maar de apparatuur van die tijd ontving niet of nauwelijks buiten de amateurbanden. Ik heb nu een portofoon (IC-E92D van Icom) die een uitstekende ontvanger heeft (voor AM, FM (smal en breder) en WFM voor omroepontvangst) van 0,5 MHz tot 1 GHz. Voor grote antennes op HF zit er een 20 dB-verzwakker in. Die porto vervangt dus meestal de Bearcat.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#66 Bericht door PE2AAB »

C.J. Boer schreef: Foto 1

Foto 2

Ja, een top ontvanger. Ik woon op het Waddeneiland Schiermonnikoog. Veel marifoonverkeer. Ook vanaf Terschelling en de Duitse kust. Maar die Bearcat is een top ontvanger. Op binnenantenne stukken beter dan mijn andere scanners. De Bearcat kostte toen in 1982 bijna 1.200 gulden. Boel geld toen.
Mooie scanner. Ziet er nog top uit! Ik heb hem ook en gebruik hem voor Airband. Heeft helaas jaren in een vochtige Hangar gestaan.

Mijn display vertoont kuren en de potmeters kraken behoorlijk. Wellicht eem keer een revisie waard.n
Dank voor het delen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#67 Bericht door PD4M »

Grappig die scanner heb ik ook (nog in een doos zitten ergens)! Ik heb ook iets rond de 300 gulden betaald destijds. Ik kon alle draadloze (huis)telefoons (voor DECT) en eerste mobiele telefoons van Den Haag er mee horen. Fascinerend hoeveel mensen er vreemd gingen...
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#68 Bericht door PA0ETE »

PD4M schreef:Grappig die scanner heb ik ook (nog in een doos zitten ergens)! Ik heb ook iets rond de 300 gulden betaald destijds. Ik kon alle draadloze (huis)telefoons (voor DECT) en eerste mobiele telefoons van Den Haag er mee horen. Fascinerend hoeveel mensen er vreemd gingen...
Geweldig dat je dit noemt. Op het QRL waar ik destijds werkte, had de directeur ook zo'n analoge telefoon in zijn nieuwe auto. Directeur zelf was zich volledig bewust van dat de telefoon kon worden afgeluisterd, maar de rest van de collega's, met name de dames die geen technische achtergrond hadden geloofden dat gewoonweg niet.

Ik nam dus om dat te laten horen een keer mijn amateurporto mee die ook buiten de band ontving, en tijdens de pauze dat ding aan gezet. Ik ben zo'n net iemand dat ik dan niet teveel naar zulke gesprekken mee wilde luisteren, dus ik was zelf ook nog redelijk onervaren op dat gebied. Meteen het eerste gesprek was het al raak. Iemand die zijn secretaresse vroeg om een hotelkamer ergens in het buitenland te boeken, waarbij de man zei "en je doet toch wel net als vorige keer een kamer met een tweepersoons bed". En vervolgens moest het arme meisje ook zijn vrouw nog bellen met een leugen waar de man naartoe zou gaan. (Een congres met een gezelschap mannen).

Nou dat vonden ze dus fantastisch, en de pauze was die keer veel langer dan de andere keren, want één op de drie gesprekken ging wel over vreemdgaan.

Ik heb in dezelfde week vanwege de vele verzoeken het apparaat nog een keer meegenomen, overigens met vergelijkbare resultaten, maar toen vond ik dat ik de privacy van de bellers genoeg geschonden had. :-)

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#69 Bericht door C.J. Boer »

De Baercat 220 is geproduceerd tussen 1979 en 1983. Nog voordat Bearcat werd overgenomen door Uniden.

Frequentiebereik: 66-88 / 118-136 / 144-174 / 420-512 MHz. Volgens mij zaten die telefoons hoger in frequentie. Iets van 1.300 Mhz. Maar dat weet ik niet zeker.

http://www.rigpix.com/bearcat/bc220fb.htm.

Eeven nagezocht. De Bearcat 220 FB (European) kostte in Engeland in 1981: £258.75. Een pond sterling was toen ca. 4,60 gulden. Dus de Bearcat kostte toen in Engeland 1.190, 25 gulden. Ik heb de scanner in 1982 bij Vorstenberg (Groningen) gekocht voor ook bijna 1.200 gulden.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#70 Bericht door Rene - pg3r »

C.J. Boer schreef:Volgens mij zaten die telefoons hoger in frequentie. Iets van 1.300 Mhz. Maar dat weet ik niet zeker.
ATF-1 (gebaseerd op het Duitse öBL-B / B-Netz, vanaf 1980) zat rond 150 MHz. ATF-2 (gebaseerd op NMT-450, vanaf 1985) rond 460 MHz. En ATF-3 (NMT-900, vanaf 1989) in de 900 MHz-band.
Laatst gewijzigd door Rene - pg3r op 22 mei 2019, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#71 Bericht door C.J. Boer »

Ah, dank Rene voor de correctie.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#72 Bericht door PA0ETE »

Telefoons zaten op 156 MHz, met ingangen net onder de 150 MHz (ATF1). Dat zijn frequenties die toen ze vrij kwamen aan kerktelefoons zijn toegewezen die daar nu nog steeds op zitten.
ATF 2 zat hoger, ergens in de buurt van de portofoonkanalen van de politie. De eerste GSM's zaten volgens mij al op 800 MHz. Die zijn sinds 2000 wel af te luisteren (tenminste het traditionele GSM-systeem), maar dat kost wat meer moeite dan met de Bearcat kan :-)

ATF-1 werd bij de komst van ATF-2 of ATF-3 langzaak uitgefaseerd. De laatste gebruikers zie erop zaten waren schippers van de binnenvaart. Waarschijnlijk vanwege de betere dekking (in die begintijd) in minder dicht bewoonde gebieden.

Zie eventueel:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autotelefoon

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#73 Bericht door PA0ETE »

René was me net voor, maar dat zag ik pas bij het posten :-)

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#74 Bericht door Rene - pg3r »

PA0ETE schreef:ATF-1 werd bij de komst van ATF-2 of ATF-3 langzaak uitgefaseerd. De laatste gebruikers zie erop zaten waren schippers van de binnenvaart. Waarschijnlijk vanwege de betere dekking (in die begintijd) in minder dicht bewoonde gebieden.
En de roaming met Duitsland. Handig voor Rijnvaart.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#75 Bericht door PA0ETE »

Dat wist ik niet meer, maar inderdaad, bedankt!

Plaats reactie