SDR, tja het is nog steeds speelgoed

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#106 Bericht door PA8JDG »

pa3met schreef:
14 vs 16 bits -- dat verschil kon wel eens minder groot zijn dan je denkt. Daarnaast zijn de R8600 en de Elad DuoR qua specs niet echt vergelijkbaar.
Die tweede link http://www.ab4oj.com/sdr/elad/fdm_s2_notes.pdf is een andere ontvanger. Deze is niet stand-alone en kun je idd niet vergelijken met de R8600. Het gaat om de DuoR.

73’s

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#107 Bericht door jengelsm »

PA8JDG schreef:
jengelsm schreef:
Rest mij nog een vraag:
Welke ontvanger zou ik moeten aanschaffen om nog betere resultaten te krijgen dan de combinatie SDR Play duo / Kenwood R500 / FRG9600 ?
Voor een ongeveer een derde van de prijs van de Icom R8600 heb je de Elad DuoR ontvanger. Heeft een hogere resolutie AD conversie(16 bits) dan de R8600. Je kunt deze ontvanger stand alone gebruiken of i.c.m. FDM-SW2 software. Is bij mij in de shack de primaire ontvanger met als analoge backup de Icom R75.

73’s, Jan PA8JDG

Voor HF zijn er inderdaad veel interessante alternatieven.
Wat de R8600 interessant maakt is de ontvangst van VHF en hoger.....
Daar is veel minder keus, of zie ik wat (andere rig’s) over het hoofd....?

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#108 Bericht door C.J. Boer »

Tja, ik heb de Elad Duo ontvanger een tijdje in mijn bezit gehad. Kan aan mij liggen, maar ik vond de ontvanger een deceptie. Een beetje SDR en ook een beetje analoog. Viel me echt tegen. Niet te vergelijken met de "echte" ontvangers.

Maar wat betreft de SDR ontvangertjes, de Elad kan niet op tegen de SDR PLay en Airspy HF+. Maar nogmaals dat is mijn mening.

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#109 Bericht door PA7N »

Ik heb zelf al weer een poosje de SDR play RSP2Duo. Een 14 bits SDR van 0-2000MHz. Mijn ervaringen zijn zeer goed. Wel is het belangrijk dat je de RF-Gain en IF-gain goed instelt. Bij de lage sample frequenties blijft de SDR op 14 bit werken. Met oversampling 2x-4x-8x-16x kun je het dynamisch bereik (gevoeligheid) nog groter maken. Elke verdubbeling is 3dB erbij oftewel een bit extra. De filters in de software zijn fantastisch. Zo goed gaat het echt niet worden met een analoge ontvanger.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#110 Bericht door PA1AIS »

PA7N schreef:Ik heb zelf al weer een poosje de SDR play RSP2Duo. Een 14 bits SDR van 0-2000MHz. Mijn ervaringen zijn zeer goed. Wel is het belangrijk dat je de RF-Gain en IF-gain goed instelt. Bij de lage sample frequenties blijft de SDR op 14 bit werken. Met oversampling 2x-4x-8x-16x kun je het dynamisch bereik (gevoeligheid) nog groter maken. Elke verdubbeling is 3dB erbij oftewel een bit extra. De filters in de software zijn fantastisch. Zo goed gaat het echt niet worden met een analoge ontvanger.
Ik heb dezelfde ervaring en ben het daar dus mee eens.
Perfect ding die SDRplay (en prima service).

Als je dan terug valt op een 8 bits SDR stick springen de tranen in je ogen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#111 Bericht door PA3DJS »

Je kunt nog zoveel verticale resolutie hebben, nog zoveel digitale grappen en grollen uithalen, en het beste grootsignaalgedrag, maar op een gegeven moment houdt het echt op.

De winst die je dan nog kunt behalen zit in de antenne. Dit onderwerp lijkt een beetje weg te smelten onder de hitte, en over een paar maanden sneeuwt het misschien onder.

Het zou mij niets verbazen dat een deel van de bevindingen van hr. de Boer ontstaan doordat onbewust de antenne- en ruissituatie verandert bij de overgang van een Tecsun met SiLab chip naar een ander SDR apparaat dat aan een PC/laptop hangt.

Wat PA7N aankaart v.w.b. gain settings lijkt ook ietwat ondergeschoven. Het is heel leuk om een ruisgetal van bijv 4 dB te hebben, maar als de antenneruis (bijv op HF) 30 dB boven kTB is, kun je net zo goed eerst flink verzwakken.

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#112 Bericht door jengelsm »

Heren,

Wat zouden jullie mij aanraden voor 'top ontvangst' van VHF en hogere frequenties?
Ben zo enthousiast over de mogelijkheden en kwaliteit van de SDR Play Duo maar ik realiseer mij, mede dankzij de nuttige reactie in dit topic, dat er wellicht betere ontvangers (mogelijke 'niet SDR') zijn.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaring / advies.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#113 Bericht door PA8JDG »

C.J. Boer schreef:Een beetje SDR en ook een beetje analoog.
Niet vervelend bedoeld, maar ik krijg zo langzamerhand het idee dat je de weg wat kwijt bent... Die DuoR die je gehad hebt is een direct sampling ontvanger. Behalve de audio uitgangen is er verder niets analoogs aan. Of bedoel je met analoog de preselector boards?

73’s

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#114 Bericht door pa1bvm »

jengelsm schreef:Heren,

Wat zouden jullie mij aanraden voor 'top ontvangst' van VHF en hogere frequenties?
Ben zo enthousiast over de mogelijkheden en kwaliteit van de SDR Play Duo maar ik realiseer mij, mede dankzij de nuttige reactie in dit topic, dat er wellicht betere ontvangers (mogelijke 'niet SDR') zijn.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaring / advies.

tja wat wil je gaan ontvangen op VHF ??? wat is je antenne situatie ?? en is er veel QRM in de buurt ...
" beste " ontvangers voor VHF zijn nog steeds HF ontvangers met een converter ervoor ..
en wat is de frequentie range van VHF ???? van 50 Mhz tot 200 Mhz of 144.000-144.450 ???
welke mode ?? FM ?? SSB ?? digimodes ...

zomaar een advies over een vhf ontvanger is lastig ... wat wil je ermee gaan beluisteren en wat zijn de plannen voor 5 jaar ??

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#115 Bericht door jengelsm »

pa1bvm schreef:
jengelsm schreef:Heren,

Wat zouden jullie mij aanraden voor 'top ontvangst' van VHF en hogere frequenties?
Ben zo enthousiast over de mogelijkheden en kwaliteit van de SDR Play Duo maar ik realiseer mij, mede dankzij de nuttige reactie in dit topic, dat er wellicht betere ontvangers (mogelijke 'niet SDR') zijn.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaring / advies.

tja wat wil je gaan ontvangen op VHF ??? wat is je antenne situatie ?? en is er veel QRM in de buurt ...
" beste " ontvangers voor VHF zijn nog steeds HF ontvangers met een converter ervoor ..
en wat is de frequentie range van VHF ???? van 50 Mhz tot 200 Mhz of 144.000-144.450 ???
welke mode ?? FM ?? SSB ?? digimodes ...

zomaar een advies over een vhf ontvanger is lastig ... wat wil je ermee gaan beluisteren en wat zijn de plannen voor 5 jaar ??
Ik heb een heel brede belangstelling.
De amateur banden, maar ook scheep- en luchtvaart. Maar dan wel dat wat wat meer moeite kost om te ontvangen. Satelliet gebeuren. Digitale modes etc.
Antenne is nu eenvoudig. Naast het 'draadje' voor de HF een 'discone' achtige welke theoretische tussen de 70 - 2000 Mhz zou moeten kunnen ontvangen. Antenne 'upgraden' kan. Een rotor anders dan voor de geostationaire statellieten heeft bij mij onvoldoende 'zicht'

Ik ben bereid de komende jaren de nodige tijd en geld in de hobby te stoppen.

De suggestie om converters te gebruiken met een HF als 'achterzet' is een optie die wellicht interessant is.
Dan is de vraag natuurlijk welke ontvanger een goede 'achterzet' zou zijn. Wellicht de eerder genoemde ELAD duo ? Is die echt veel beter dan de SDR play duo ?

Welke converters raden jullie dan aan? Ik kan weinig vinden op de websites van de 'bekende' leveranciers.

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#116 Bericht door jengelsm »

Zou de CloudSDR van RFspace die in Q4 op de markt komt een goed alternatief zijn voor de SDRplay ?
(ook op de VH/SHF) ?

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#117 Bericht door C.J. Boer »

PA8JDG schreef:
C.J. Boer schreef:Een beetje SDR en ook een beetje analoog.
Niet vervelend bedoeld, maar ik krijg zo langzamerhand het idee dat je de weg wat kwijt bent... Die DuoR die je gehad hebt is een direct sampling ontvanger. Behalve de audio uitgangen is er verder niets analoogs aan. Of bedoel je met analoog de preselector boards?

73’s
Beetje laat, maar ik bedoel met analoog dat je de Elad ook zonder computer kunt gebruiken. Ik probeer altijd simpel te denken. Heeft niks te maken met “de weg kwijt zijn”.

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#118 Bericht door PA3G »

Misschien een beetje laat, maar ik lees dat de Airspy HF+ wordt vergeleken met RTL-sticks. Da's natuurlijk niet helemaal waar. Bijgesloten artikel schetst toch wel een ander beeld.
Bijlagen
TSMSep2019 AirSpy.pdf
(1.01 MiB) 282 keer gedownload

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#119 Bericht door PA8JDG »

Zelf ook in het bezit van de AirSpy HF+ Discovery. Is een zeer goede SDR ontvanger.

Zie ook https://irp-cdn.multiscreensite.com/46d ... review.pdf

PA3G
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mar 2013, 13:51
Roepletters: PA3G
Locatie: Assen

Re: SDR, tja het is nog steeds speelgoed

#120 Bericht door PA3G »

Absoluut. SDR is zeker geen speelgoed meer. Flexradio en Icom met IC-7300 bewijzen dat m.i. zeker..
PA8JDG schreef:Zelf ook in het bezit van deze Airspy HF+ Discovery. Is een zeer goede SDR ontvanger.

Zie ook https://irp-cdn.multiscreensite.com/46d ... review.pdf

Plaats reactie