Terug in de tijd.............1964

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Terug in de tijd.............1964

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DJS schreef:@PA0ETE:
Helder dat oscillatoren niet of niet lekker willen oscilleren, en versterkers niet stil te krijgen zijn. Ook helder dat dit met inductief gedrag te maken heeft bezien vanuit de actieve component. Iinstabiliteit, en zwabberende oscillatoren hebben door de jaren heen wel wat slaap weggeroofd. Als het kan probeer ik spoelen ook te vermijden (en dat is niet alleen vewege kostprijs). Echter, vaak kan het niet (hoge stroom, ruisgedrag, filterwerking, etc).

Je bent vaak drukker met zaken die buiten de band liggen dan met ontwerpzaken voor het inband gedrag. Vooral als om bepaalde redenen voor een device gekozen wordt (moet worden) met achterlijk hoge ft.

Het ging mij om jouw opmerking "Een spoel met een draad van een kwartgolf lang werkt niet als smoorspoel voor die band als hij opgerold zit hoor." Dat doet zij/hij namelijk best goed!

Je moet jezelf natuurlijk wel realiseren dat daarboven het gedrag capacitief wordt, en weer verder omhoog inductief (zeg maar net zo als dat de impedantie van een stuk draad pieken en dalen vertoont).

Idem met condensatoren. Ik ben ontzettend blij met SM condensatoren: ze blijven tot veel hogere frequentie condensator (vergeleken met de pootjesversies). Ik heb regelmatig met bewondering gekeken naar de met de hand gesoldeerde UHF TV tuners in van die (verzilverde) doosjes met schotjes. ¡Hoe hebben ze dat aan de loop gekregen!

@PE0GJG:
Mooi zo'n double triode downconverter, weinig onderdelen en als je naar de opgebouwde schakeling kijkt, zie je wellicht gelijk het schema. Oh ja, en natuurlijk met (goedkope) lintlijn! Ik neem aan dat hij vooral voor AM gebruikt werd, dus een beetje drift was dan acceptabel.

Inderdaad het eigenlijk alleen maar AM. En ik hoorde met die dipool met lintlijn alleen maar Hilversumse stations.......

Foto, de convertor en "achterzet" ( oude radio ontvanger )
Bijlagen
6j6.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Terug in de tijd.............1964

#17 Bericht door PA0FRI »

PE1KEL schreef: ik ben wel opgegroeid met de OC71, OA91 etc...
Ik zelfs nog de originele OC13 en OC14 uit nostalgische overwegingen bewaard. Wat was dat een ervaring als je altijd met buizen gebouwd had.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Terug in de tijd.............1964

#18 Bericht door PE9ZZ »

@0ETE: zat van die krulletjes op 70 en 23 cm gebruikt en dat ging eigenlijk nooit mis. Of dat komt vanwege die kwartgolf of gewoon omdat het flutspoeltjes waren, geen idee... Het was niet mijn vondst maar ik heb het met veel enthousiasme geadopteerd.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie