WWV etc. stoppen, dankzij Trump

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#2 Bericht door PA1WBU »

Make America great again... kies een president die niet in een inrichting thuis hoort :? ?

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#3 Bericht door TomNL »

Veel klokken worden waardeloos. Maar is die service nog wel van deze tijd? Gebeuren hier in Nederland niet net zulke dingen? Het doet me denken aan het toekomstige uitschakelen van de FM omroepzenders. Het aangekondigde stoppen van het analoge TV-signaal op de kabel. Uitschakelen van de middengolf omroepzenders. Tijden veranderen.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#4 Bericht door PA0LMD »

Ach, wat maakt het uit....gaat alleen om klokken in Noord Amerika
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#5 Bericht door PE9ZZ »

PA0LMD schreef:Ach, wat maakt het uit....gaat alleen om klokken in Noord Amerika
Ja, totdat ze DCF77 ook gaan uitzetten! Die gebruik ik thuis en op m'n werk. Zou ik erg ziek van worden. Aan de andere kant, met een Raspberry Pi en een 77.5 kHz oscillator kom je een heel eind. Tijd via NTP is wijdverbreid en wie weet heeft al eens iemand een DCF77 generator gemaakt. Ik weet dat er piccies zijn (Microchip PIC) die dat doen (maar ik zou heel goed online moeten zoeken...).

Voor WWV cs. zijn vast wel soortgelijke oplossingen.

Tjerk

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#6 Bericht door PA3CQN »

TomNL schreef:Veel klokken worden waardeloos. Maar is die service nog wel van deze tijd? Gebeuren hier in Nederland niet net zulke dingen? Het doet me denken aan het toekomstige uitschakelen van de FM omroepzenders. Het aangekondigde stoppen van het analoge TV-signaal op de kabel. Uitschakelen van de middengolf omroepzenders. Tijden veranderen.
Hoezo van deze tijd? Er is geen alternatief. GPS werkt niet en is bovendien duurder. Stel dat ze DCF77 willen uitschakelen .. de kosten en ellende die daaruit voortkomen zijn gigantisch.
In Frankrijk hadden ze ook het idee de eigen tijdzender uit te schakelen ( die was gecombineerd met een omroepzender ) . De omroep is weg, maar de tijdzender staat nog steeds op 160 kH zijn best te doen. Anders had de hele Franse bevolking een nieuwe klok moeten kopen. Trouwens: 'tijden veranderen' is wel een beetje een drogreden.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

@Tom

Inderdaad, "tijden veranderen" is wel erg makkelijk.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#8 Bericht door PE9ZZ »

Zeker. Trump wil gewoon alles wat ook maar iets te maken heeft met wetenschap de nek omdraaien.

Tjerk, 9ZZ

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#9 Bericht door TomNL »

Juul - PE0GJG schreef:@Tom

Inderdaad, "tijden veranderen" is wel erg makkelijk.
Laat ik voorop stellen dat het van de een op de andere dag uitzetten van deze zenders volgens mij ook geen goed idee is.

Wat betreft de alternatieven: het genoemde NTP leek mij ook een prima alternatief. WiFi is overal beschikbaar, een microcontroller met ingebouwde wifi capaciteiten kost ook nog maar een paar cent. Ja, de huidige apparatuur kan dan in de kliko. Maar daarom vergeleek ik het min of meer met de plannen van het uitschakelen van de FM omroepzenders. Heel veel radioontvangers worden waardeloos. Autoradio's, wekkerradio's, transistorradio's, etcetera. Die impact is misschien nog wel groter, want de klokken lopen wel door.

Tientallen, zo niet honderden kilowatts de lucht in blazen om een klok gelijk te laten lopen is best vreemd.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#10 Bericht door PA1AIS »

PA3CQN schreef:
TomNL schreef:Veel klokken worden waardeloos. Maar is die service nog wel van deze tijd? Gebeuren hier in Nederland niet net zulke dingen? Het doet me denken aan het toekomstige uitschakelen van de FM omroepzenders. Het aangekondigde stoppen van het analoge TV-signaal op de kabel. Uitschakelen van de middengolf omroepzenders. Tijden veranderen.
Hoezo van deze tijd? Er is geen alternatief. GPS werkt niet en is bovendien duurder. Stel dat ze DCF77 willen uitschakelen .. de kosten en ellende die daaruit voortkomen zijn gigantisch.
In Frankrijk hadden ze ook het idee de eigen tijdzender uit te schakelen ( die was gecombineerd met een omroepzender ) . De omroep is weg, maar de tijdzender staat nog steeds op 160 kH zijn best te doen. Anders had de hele Franse bevolking een nieuwe klok moeten kopen. Trouwens: 'tijden veranderen' is wel een beetje een drogreden.
Waarom werkt GPS niet?

Qua fase stabiliteit is GPS beter dan DCF77,5 dacht ik....
Door de variabele propagatie heb je meer fase verschil in de LF grondgolf dan vanuit de GPS satellieten?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#11 Bericht door PE9ZZ »

PA1AIS schreef:Door de variabele propagatie heb je meer fase verschil in de LF grondgolf dan vanuit de GPS satellieten?
De looptijd van DCF77 is ongeveer een milliseconde (Frankfurt is ongeveer 300 km hiervandaan). Propagatieverschillen lopen in de microseconden. Als je daar zenuwachtig van wordt moet je je eigen cesiumstandaard kopen.

Tjerk, 9ZZ

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#12 Bericht door TomNL »

PA1AIS schreef:
Waarom werkt GPS niet?

Qua fase stabiliteit is GPS beter dan DCF77,5 dacht ik....
Door de variabele propagatie heb je meer fase verschil in de LF grondgolf dan vanuit de GPS satellieten?
De "binnenhuisdekking"...daar is de lage 77,5KHz in het voordeel.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#13 Bericht door PA3CQN »

TomNL schreef:
PA1AIS schreef:
Waarom werkt GPS niet?

Qua fase stabiliteit is GPS beter dan DCF77,5 dacht ik....
Door de variabele propagatie heb je meer fase verschil in de LF grondgolf dan vanuit de GPS satellieten?
De "binnenhuisdekking"...daar is de lage 77,5KHz in het voordeel.
En daar staan nu net de meeste klokken .
De eenvoud van ontvangst en lage rekenkracht die nodig is maakt voeding met batterij ook eenvoudiger. Mijn oudste klok uit 1985 of zo doet het nog steeds meer dan twee jaar op 2 AA cellen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#14 Bericht door PA3HMP »

Ach sommige dodo's willen Trump overal de schuld voor geven, kleutergedrag.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: WWV etc. stoppen, dankzij Trump

#15 Bericht door Bert_1 »

PA3HMP schreef:Ach sommige dodo's willen Trump overal de schuld voor geven, kleutergedrag.
WHITE HOUSE —

President Donald Trump’s administration wants to shut down U.S. government radio stations that announce official time

Lijkt me niet moeilijk te begrijpen. Of is dit ook weer nepnieuws? :lol:
Bert

Gesloten