FLDigi werkt niet

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Stan55
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 nov 2017, 13:23

FLDigi werkt niet

#1 Bericht door Stan55 »

Hallo allemaal, ben al een tijdje met FLDigi bezig, krijg er wel geluid uit maar geen tekst.
Ik heb FLDigi gedownload op een oude Windows 7 laptop, waar verder niets opstaat.

Via youtube heb ik een instructiefilmpje gevolgd hoe te configureren. Dat is zowel voor rx als voor tx maar ik gebruik het alleen om te luisteren.

Waar het volgens mij mis gaat, op een gegeven moment moet ik een file op de laptop openen een flmsg file, maar die kan ik helemaal niet vinden.

Hij ziet wel mijn ontvanger in de zgn bibliotheek, mijn JRCNRD525, maar of het programma dit ook koppelt ?

Waar het volgens mij ook mis gaat is het kiezen van de instellingen, zoals bv COM 1 of COM 3, ik weet gewoon niet welke ik moet kiezen.

Zijn er meer mensen die het niet aan de gang krijgen ?

Nog een laatste vraag wat is beter, de recorder uitgang gebruiken of de koptelefoonuitgang ? Het geluid klinkt wat vervormt.

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
PA3FMP
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 dec 2015, 21:17
Roepletters: PA3FMP
Locatie: Uitgeest

Re: FLDigi werkt niet

#2 Bericht door PA3FMP »

Beste Luisteraar (Stan)

Je schrijft "Dat is zowel voor rx als voor tx maar ik gebruik het alleen om te luisteren." , maar vervolgens heb je het over "de recorder uitgang gebruiken of de koptelefoonuitgang ?"
Om signalen te decoderen moet je de audio van de ontvanger invoeren naar de PC, daar kan je kiezen uit de microfooningang of de line-in. De laatste is de beste naar mijn mening, dan zie vervolgens signalen op de waterfall en bij keuze van de juiste mode gaat er een wereld voor je open.

Veel succes.
73' from Dirk, the one and only PA3ForMorePleasure
Email: pa3fmp@ziggo.nl, pa3fmp@veron.nl of pa3fmp@gmail.com

Stan55
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 nov 2017, 13:23

Re: FLDigi werkt niet

#3 Bericht door Stan55 »

Ik probeer het te koppelen via de recorder uitgang of koptelefoon van mijn ontvanger naar de microfoon ingang op mijn laptop, Andere ingangen/uitgangen heb ik niet. Maar werken doet het niet, kan ook mijn ontvangers niet kiezen. Zijn te oud waarschijnlijk.

Heb het inmiddels opgegeven, je moet zowat een ICTer zijn om dat FLdigi aan de gang te krijgen.

Ik wacht even op mijn RTL SDR stick en ga het dan nog wel eens een keer proberen. RTL SDR sticks schijnt dat programma wel te herkennen.

Heb inmiddels al zoveel YT filmpjes met uitleg gezien en sites en raadgevende antwoorden gelezen, krijg het gewoon niet aan de gang.

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: FLDigi werkt niet

#4 Bericht door j.d. »

Beste Stan,

Even gezamenlijk nadenken:
Je hebt FLdigi programma op je computer geinstalleerd.
Het programma weet nog van niets.
Je zet een audio signaal op de microfoon ingang van de computer
en start FLdigi.......ik zie niks !!
Logisch toch, weet FLdigi veel wat het moet doen.
FLdigi moet ingesteld worden waarnaar het moet "luisteren".
Dat doe je In FLdigi-Instellingen-Geluidskaart-Audio-Apparaten
en dan zie je Port Audio (aanvinken !!) en dan bij Opnemen is er
mogelijkheid om de microfoon ingang te kiezen.
Zet de ingangs gevoeligheid van de microfoon niet te hoog.

Hoopt dat het helpt !

Succes !!
jan
SWL/NL-13465

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FLDigi werkt niet

#5 Bericht door Bert_1 »

En als je iets raars ziet wat ook wel weer een beetje klopt, check dan of niet de microfoon wordt gebruikt die audio van je ontvanger oppikt en ook geluiden van jezelf :oops: Ik heb al eens raar staan kijken :)
Bert

Stan55
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 nov 2017, 13:23

Re: FLDigi werkt niet

#6 Bericht door Stan55 »

Sorry, misschien was ik niet helemaal duidelijk.

Het geluid van mijn ontvanger komt prima uit de laptop via het FLDigi programma. Dat werkt dus 100% volgens mij, via een audiokabeltje luidspreker uitgang ( of recorder uitgang ) naar de microfoon ingang van de laptop.

Maar ik krijg geen tekst te zien als ik bv op een CW station op de 40 meterband afstem.
Er gebeurt helemaal niets, programma reageert nergens op, hoor alleen het geluid van mijn ontvanger op mijn laptop via FLDigi.

Krijg het idee dat de/een ontvanger met een kabel via de usb ingang op de laptop moet worden aangesloten en dat het op de manier zoals ik wil
( alleen geluid van de ontvanger naar de laptop invoeren via het FLDigi programma ) niet werkt.

Er wordt ook steeds gesproken over COM 1 COM 2 etc, dat zijn poorten heb ik begrepen.
Op youtube was een filmpje van 21 minuten waar stap voor stap wordt uitgelegd hoe je het moet instellen.

Dat heb ik gedaan, met de laptop ernaast. Geen tekst te zien als ik wil decoderen.

Volgens mij is het, maar dat weet ik niet zeker :

A. Niet mogelijk het programma te gebruiken met alleen een ontvanger ( dus alleen geschikt voor een transceiver )

B. Niet mogelijk het werkend te krijgen als het programma je ontvanger niet " kent " ( bv in de Hamlib )

Zal anders een filmpje maken van het hele gebeuren en via YouTube hier naar toe linken. Dan kun je het zien dat is makkelijker dan dat ik het alleen op schrift moet uitleggen.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: FLDigi werkt niet

#7 Bericht door PA0CMU »

Stan, ik doe niks aan digi verbindingen maar als je alleen wil "luisteren" heb je volgens mij helemaal geen COM poorten nodig. Die zijn bedoeld om te communiceren met de transceiver t.b.v besturing van jouw set. Om te beginnen met ontvangst van digitale signalen hoeft dat helemaal niet. Vergeet die COM poorten voorlopig even.

Ik vermoed dat het audio uit je ontvanger, waarvan jij schrijft dat het via FLdigi loopt, alleen maar rechtstreeks weer naar de speakers van de laptop gestuurd wordt. In Windows kan je instellen, bij de eigenschappen van je opname apparaten (vaak de microfoon ingang), of je het toegevoerde audio wil horen uit je speakers. Als dat zo staat ingesteld hoor je inderdaad het signaal maar is het helemaal niet zeker dat het FLdigi wel bereikt. Ik vermoed dat dat het geval is want anders moet je hoe dan ook ergens beweging zien in een watervalscherm van FLdigi.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: FLDigi werkt niet

#8 Bericht door j.d. »

Beste Stan,
Carel heeft denk ik helemaal gelijk.
Je gebruikt nu je laptop/computer als versterker.
Ik heb het vermoeden dat als je FLdigi stop je nog steeds het geluid van je ontvanger
via je laptop/computer hoort.

Misschien slim om FLdigi te laten decoderen met behulp van
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ als ontvanger.
Ik doe dat regelmatig bij gebrek aan goede ontvanger.

Niet onmogelijk is dat je ook een ingebouwde microfoon in laptop/computer hebt.
Daar begint dan de verwarring.

Ik zal verder niet meer reageren omdat er andere zijn die
meer kennis van deze zaken hebben.

Groet en Succes !!!
jan
SWL/NL-13465

Stan55
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 nov 2017, 13:23

Re: FLDigi werkt niet

#9 Bericht door Stan55 »

Reuze bedankt allebei ! Inderdaad, daar had ik helemaal niet bij stilgestaan.

Goed idee om via SDR UV Twente het te gaan proberen met fldigi. Luister vaak via SDR UV Twente.

Als ik dat wel werkend krijg leer ik in ieder geval het programma goed kennen.

Als ik de RTL SDR dongle heb ontvangen per post kan ik het daar ook eens mee proberen.

Plaats reactie