Mijn Racal ra 17L defect

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Mijn Racal ra 17L defect

#1 Bericht door C.J. Boer »

PB010094 (2).JPG
Hallo, het is weer een tijdje geleden dat ik iets op dit forum heb gepost. Maar ik ben nog steeds een fervente kortegolf luisteraar. Ik beschik over de volgende korte golf ontvangers (zie ook foto):
- Icom R75;
- Icom R70;
- Kenwood R1000;
- Yaesu FRG7;
- Racal ra 17L.
Met daarnaast antenne tuners e.d. Allen aangesloten en ook in gebruik.

Helaas werkt de Racal niet meer. Het bekende probleem: veel gekraak en weinig geluid en gevoeligheid. Ik heb al twee reparateurs gevraagd of zij de Racal kunnen/willen repareren. Hun antwoord was dat de ontvanger te zwaar en onhandelbaar is en dat ze hem daarom niet meer willen repareren. Jammer, het is zo'n prachtige ontvanger. Mijn Racal heb ik in 1983 aangeschaft bij HOKA (Pekela, Groningen). Ben Korbeeck, repareert ze volgens mij ook niet meer om dezelfde reden.

Uiteraard mijn vraag aan jullie of er nog iemand is die de Racal wil repareren. Of misschien is er iemand die mij een andere Racal of dergelijke ontvanger (bijv. Telefunken, Collins, etc) wil verkopen.

Ik hoor het graag van jullie.

Hartelijke groet vanaf het eiland Schiermonnikoog (ideaal voor korte golf ontvangst),

Kees Boer.

PE1JKX
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 21:37
Roepletters: pe1jkx

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#2 Bericht door PE1JKX »

Ik heb er nog een staan die werkt en niet veel staat te doen.
in metalen frame kast.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#3 Bericht door C.J. Boer »

Ah, dank voor het aanbod. Erg aardig, maar.....

Ik heb de Racal van binnen helemaal schoongemaakt en alle aansluitingen goed nagekeken (ik ben een leek). Speaker opnieuw aangesloten en hij doet het weer. Voor hoe lang weet ik niet. En ik besef ook dat het zelfs met een Racal (uit 1962) een keer ophoudt. Ook zijn er steeds minder mensen die dit soort zware apparaten nog willen repareren.

Wel ga ik nu op zoek naar een, ook, professionele ontvanger, maar dan met transistors. Ik zie nu ook een mooie staan op tweedehands.nl:

https://www.tweedehands.nl/zendamateur/ ... 42331.html

Een ITT Mackay Marine 3021 A (Mackay Marine werd in Europa ook verkocht onder het merk Hagenuk).

Groet,

Kees.

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#4 Bericht door PA3SKY »

Mooi dat je Racal weer werkt Cees!
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#5 Bericht door PA3DAT »

Inderdaad. Ik heb ook meegelezen.
Mooie shack Kees, dat ziet er gezellig uit, warm, knus. Toen ik rond 1980 nog in Zwolle woonde had ik
mijn shack in een cilinderbureau, daar doet het me aan denken.
Als ik zo'n foto zie begin ik weer na te denken hoe ik mijn eigen shack zou kunnen veranderen... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE1JKX
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2013, 21:37
Roepletters: pe1jkx

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#6 Bericht door PE1JKX »

Dat heb je goed gedaan blij voor je dat hij weer werkt.
En je hebt gelijk ze zijn zwaar maar wel degelijk.
vr. gr. Jurjen

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#7 Bericht door C.J. Boer »

Werking was van korte duur. De Racal is nu helemaal "dood". Ook geen verlichting e.d. meer. Ik heb besloten om hem niet meer te laten repareren, ook schaf ik geen andere RA17L meer aan. Het wordt steeds moeilijker om ze te laten repareren en het is ook een enorm gesjouw om hem van het eiland (Schiermonnikoog) te krijgen. Uiteraard blijft de Racal als "ornament" in mijn shack staan.

Ik vond het werken met de preselector en band switch altijd erg leuk. Maar gelukkig heeft mijn Yaesu FRG7 die ook.

Wel ga ik, ter compensatie, op zoek naar een oudere professionele HF ontvanger. Maar dan geen buizen meer. Dus als iemand een goed adres weet voor bijvoorbeeld een Racal 1792 of 3702, Collins, NRD, Hagenuk, etc. Ik houd me aanbevolen.

Veel dank voor de reacties en ik ga nog jaren door met korte golf luisteren en mijn andere hobby astronomie (4 telescopen en 60 verrekijkers....). En op zoek naar een professionele HF ontvanger!

Groet,

Kees.

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#8 Bericht door PA3SKY »

Tjongejonge, 60 verrekijkers! Wat een collectie. Ik denk dat alleen Jan van House of Outdoor Maarssen er meer heeft........
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#9 Bericht door Lennart Benschop »

C.J. Boer schreef:Werking was van korte duur. De Racal is nu helemaal "dood". Ook geen verlichting e.d. meer. I
Jammer dat hij nu niet meer werkt. Als hij helemaal dood is en er ook geen lampje meer brandt, is het waarschijnlijk een kleinigheid, bijvoorbeeld een los contact. Of je hebt ergens sluiting gemaakt en de zekering ligt eruit. Dat zou je met de ohmmeter moeten kunnen vinden.

Even nog over die professionele HF-ontvangers. Veel professionele ontvangers, met name uit de scheepvaartwereld hebben standaard alleen USB als je in SSB afstemt. Soms kun je voor LSB een apart filter bijplaatsen, maar zie daar nog maar eens aan te komen. Als luisteren naar amateurs op 160, 80 en 40 meter jouw ding is, is dat zeker iets om rekening mee te houden. De Racal heeft overigens standaard geen echte SSB-detector, maar bet de BFO kun je ruim genoeg regelen om zowel LSB als USB af te stemmen.


--
Lennart PE1MYU

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#10 Bericht door C.J. Boer »

Hagenuk RX-1001[7475].jpg
Bedankt, PA3DAT. Shack is inderdaad een lekkere ruimte. Staan ook mijn telescopen en verrekijkers. Een oord van rust. Heerlijk.

Lennart, dat zou heel goed kunnen. Ga ik proberen. Ik heb een professionele ontvanger op het oog de Hagenuk RX1001 M. Met ook LSB.

https://www.youtube.com/watch?v=aK3YiX6c02Y

Foto van de ontvanger die ik kan kopen. Compleet nagekeken en afgeregeld door een professioneel bedrijf. Ik moet er nog even over nadenken. Zit wel in een hogere prijsklasse. Maar een pracht apparaat.

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#11 Bericht door Lennart Benschop »

C.J. Boer schreef: Lennart, dat zou heel goed kunnen. Ga ik proberen. Ik heb een professionele ontvanger op het oog de Hagenuk RX1001 M. Met ook LSB.
Leuke ontvanger om te zien. Opschriften in het Duits, lekker verwarrend met de zijbanden als je de gangbare Engelse termen gewend bent. USB = Unterseitenband = wat wij LSB noemen. OSB = Oberseitenbant = wat wij USB noemen.

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#12 Bericht door C.J. Boer »

Ja, grappig, Lennart, was mij ook al opgevallen. Hagenuk is trouwens geen "echt Duits merk", maar een afgeleide van het Amerikaanse ITT Mackay Marine.

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#13 Bericht door Lennart Benschop »

C.J. Boer schreef:Ja, grappig, Lennart, was mij ook al opgevallen. Hagenuk is trouwens geen "echt Duits merk", maar een afgeleide van het Amerikaanse ITT Mackay Marine.
Zo te zien weegt hij 17kg exclusief kast, 30 met. Ik weet niet wat nog acceptabel is om op de veerboot mee te zeulen voor een eventuele reparatie. En als ik goed naar het YouTube filmpje luister, zit er een ventilator in. Sommige radioluisteraars zullen daarop afknappen.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar het bouwjaar. In 1992 werd hij kennelijk nog gebouwd, maar het weet niet van wanneer tot wanneer productie was.https://www.fenu-radio.ch/Profi-RX.htm#Hagenuk-RX1001M

--
Lennart (PE1MYU)

C.J. Boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:43
Locatie: Schiermonnikoog

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#14 Bericht door C.J. Boer »

Ja, was me opgevallen op het filmpje. Ventilator kan op een bepaal moment aangaan. Wat ik me altijd afvraag is wat de meerwaarde van dit soort ontvangers is t.o.v. bijvoorbeeld mijn Icom R75 of Icom R70. Beiden erg goede ontvangers en nog steeds in perfecte staat. En uiterst mobiel.... Maar ja die professionele ontvangers. Ik vind ze zo mooi...

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Mijn Racal ra 17L defect

#15 Bericht door PA0LMD »

C.J. Boer schreef:Ja, was me opgevallen op het filmpje. Ventilator kan op een bepaal moment aangaan. Wat ik me altijd afvraag is wat de meerwaarde van dit soort ontvangers is t.o.v. bijvoorbeeld mijn Icom R75 of Icom R70. Beiden erg goede ontvangers en nog steeds in perfecte staat. En uiterst mobiel.... Maar ja die professionele ontvangers. Ik vind ze zo mooi...
Dit soort ontvangers hebben o.a. meer en veel betere MF-bandfilters en een superieur groot-signaal gedrag.
Meten is (z)weten

Plaats reactie