(enorme) verschil tussen ontvangst Porto en SDR

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

(enorme) verschil tussen ontvangst Porto en SDR

#1 Bericht door PD4VCC »

Ik vond het een beetje een twijfelgeval in welke subgroep ik dit bericht zou plaatsen (ontvangers of zend/ontvangers) maar hier lijkt mij het meest gepast.

De afgelopen weken ben ik weer wat meer aan het experimenteren op 70cm zowel analoog als DMR. Nu gebruik ik hiervoor ook een Airspy mini SDR stick die hangt aan een Diamond X30 die weer op een tripodje in de kamer staat. Ik vind het leuk om softwarematig wat DMR te decoderen en naar wat andere diensten te luisteren.

Daarnaast heb ik ook een Retevis RT82 porto (alias TYT 2017) met een relevante codeplug voor alle gangbare frequenties. Nu ben ik toch echt verbaast als ik kijk naar het verschil in ontvangst van beide apparaten ten nadele van de Retevis. Waar ik met de airspy op mijn scherm 6 DMR repeaters (verspreid over het land) tegelijk zie uitkomen (waarvan de meeste sterk genoeg om te decoderen) hoort de RT82 alleen de dichtstbijzijnde. En zo zijn er nog wel een aantal van dit soort voorbeelden te noemen waarbij het verschil enorm is. Vanzelfsprekend gebruikmakend van dezelfde (externe) antenne opstelling met de X30.

Ok, ik weet dat de airspy een verdomd mooi stukje gevoelige elektronica is en ik met de RT82 voor weinig geld op de eerste rij zit, maar het verschil is wel HEEL erg groot.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring...wellicht met de RT82/2017 of een soortgelijk apparaat Of heb ik misschien een maandagochtend exemplaar?

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: (enorme) verschil tussen ontvangt Porto en SDR

#2 Bericht door PE4WJ »

Het zou goed kunnen dat het niet zo zeer een gevoeligheids issue is, maar meer een lineariteit+selectiviteit issue (of eigenlijk, het gebrek daaraan bij de Retevis).
Het kan zijn dat het frontend van de Retevis de vele signalen die het ¨ziet¨ aan de X30 niet aan kan, en er intermodulatie / blocking verschijnselen optreden. Chinese porto frontends zijn over het algemeen niet zo goed in dit opzicht (understatement), en het gemiddelde portofoon frontend is gemaakt voor een rubberduck, niet voor een ¨echte¨ antenne hi.
Ik vermoed dat de lineariteit alsmede selectiviteit van het frontend van de Airspy een stuk beter is dan de Retevis.

73,

Wouter Jan PE4WJ

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: (enorme) verschil tussen ontvangst Porto en SDR

#3 Bericht door sottezero »

Indeed.. een dikke antenne aan een bami porto hangen is als een autistische 'rain man' in een discotheek op ibiza duwen...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: (enorme) verschil tussen ontvangst Porto en SDR

#4 Bericht door PA3DJS »

sottezero schreef:Indeed.. een dikke antenne aan een bami porto hangen is als een autistische 'rain man' in een discotheek op ibiza duwen...
Jouw reactie doet mij weer herinneren aan de JOTA van 2015..

Als je een HQT of andere low-end aziatische porto hebt eens, maar met bijvoorbeeld een Wouxun is het een ander vehaal. Die hang ik gewoon aan mijn buitenantennes (en dat zijn geen dummy loads).

Bij de Scouting gaat het hopeloos mis. Maar dat is alsof je die persoon van jou naast een straaljager op de grond zet, met nabrander aan (mast met DVBT erin vlakbij). Wat mij verbaasde (bij de Scouting) is dat de Wouxun niet onder deed voor FT 7800 / FT 8800.

@PD4collectorspanning:
Dat plat gaan van je TRX kun je ook als een uitdaging zien. Zit je toevallig bij een club met wat meetapparatuur (of heb je die zelf) dan kun je eens over een band pass filter na gaan denken.

Plaats reactie