antenne lang draad

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

antenne lang draad

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Beste mensen,

Ik heb hier twee bomen in de tuin. Daar wil ik een draad tussen spannen ( 10 mtr) en dan aansluiten op m'n ontvanger , de R70.
Die heeft een 50 Ohm niet gebalanceerde ingang. En ik wil er gewoon mee op de KG omroep mee kunnen luisteren.

Maar ik wil gewoon het even zonder al dat "balun gedoe" aansluiten. En ineens vroeg ik mij een paar dingen af.

Vraag:

1.
Als ik de coax aansluit aan de draad bij de boom, wat voor impendantie is dat daar? (dus binnenader aan de draad, buitenkant los)

2.
Of moet ik toch iets, zonder ringkern, aanpassen bij de ontvanger ?


Ik heb als ik dan toch een aardige balun moet maken dit gevonden.

https://www.youtube.com/watch?v=UHvWoiTwlDw

Antennes hebben nooit zo in m'n belangstelling gestaan, vandaar m'n vragen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: antenne lang draad

#2 Bericht door ----- »

Zonder balun zul je best een paar omroep stations horen, er zijn er die hoor je nog op een roestige spijker als antenne

Die 1:9 balun is een nettere oplossing, de draad die je gaat ophangen zal voor de meeste frequenties hoogohmig zijn.

ps. Andere mogelijkheid is een miniwhip antenne bouw kitje, wonderbaarlijk ding, en hoe lager de freq hoe beter, middengolf gaat fantastisch, Kan je je Antex boutje op warmhouden :wink:

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: antenne lang draad

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja, Marcel………de spullen voor de MiniWhip heb ik hier liggen. Dus dat is een optie. Maar die lange draad is een leuk experiment denk ik.
Dank voor je uitleg.
Voor solderen gebruik nog steeds m'n WELLER uit 1976. Die werkt perfect…..(Ik klop het af ).
Bijlagen
Weller Juul Mrt 1976 AB.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: antenne langdraad

#4 Bericht door PE9ZZ »

Eigenlijk is het een kortdraad, want korter dan een kwartgolf. Deze antenne presenteert zich als een hoogohmig capacitieve impendantie. Op een 50 ohm input zal dat vrij weinig doen. En met een lang stuk coax ertussen wordt dat dus alleen maar erger vanwege de capaciteit van de kabel. Een balun (Kent!) is een hele goeie oplossing. Optie is ook nog een magnetische loop of een spriet met een FET voorversterker. Dat zal van 1 tot 30 MHz zeker bruikbare resultaten geven op die 50 ohm kabel.

Zelf zat ik net te klooien met een Volksempfänger (VE301Wn). Daar heb ik een meter of tien koperdraad en aarde aan vastgeknoopt op de hoogimpendante aansluiting van de ingangstrafo. Werkt prima maar is natuurlijk geen korte golf. Met zo'n balun had ik de laagimpendante aansluiting moeten nemen en met een antenne van 100 m of meer via de condensatoringang. Maar ik denk niet dat iemand dat ooit succesvol heeft gebruikt. Bij mij doen die inputs het veel slechter in ieder geval.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: antenne lang draad

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Tjerk,

Dank voor je bespiegelingen. Ach ik wil gewoon effe "pielen" en dus geen dure balun aanschaffen. Er is hoe dan ook toch al minder te horen op de KG als je het vergelijkt met jaren terug. En ik zit ook nog in het buitengebied met koeien-paarden-schapen van de buren en als gevolg daarvan veel afrastering.
De MG vind ik wel weer leuk, maar ik woon "aan de overkant" van de TX op 1008 kHz en die hoor ik zonder antenne.
Maar daar is m'n R70 tegen bestand. Dat heb ik 25 jaar terug gemerkt toen ik Zeewolde woonde en alle KG en MG's zenders nog in de lucht waren. Geen krimp die R70.

Maar een stukkie waslijn heb ik nog liggen. Uiteraard met metaal.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: antenne lang draad

#6 Bericht door PE9ZZ »

Nou ja, zo duur is zo'n balun nou ook weer niet. Heb er al tijden eentje liggen, nu dat stuk koperdraad er nog effe an...

Tjerk, 9ZZ

PDØDFM

Re: antenne lang draad

#7 Bericht door PDØDFM »

Hey hoi.

Ik heb voor mijn FRG 7000 een draad gehangen van een 10 meter lengte.
Werkt perfect.
Maar de coax is slechts een meter of 7 lang, dus dat scheelt een stukje in de demping.
Wel heb ik op aanraden van pa3dsc een weerstand van 1 meg over de kern en buitenmantel geplaatst.
Dit om statische lading van de antenne weg te werken.
Ik wil die mooie ontvanger wel graag heel houden.
De weerstand zit overigens in het kastje waar de coax binnenkomt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: antenne lang draad

#8 Bericht door PA3DJS »

In geval van HF ontvangst in NL, is aanpassing niet zo van belang. Zolang de ruis die de antenne opvangt, en via de kabel bij de ontvanger komt maar dominant is t.o.v. de ruis die de ontvanger opwekt, is het prima.

Meer signaal (en daarmee ook ruis) is niet nodig, en vergroot alleen maar de kans op grootsignaalgedrag problemen bij de ontvanger.

Als je in een erg ruisarme omgeving zit, kan een draad << lambda, of veelvouden van 0.5 lambda te veel misaanpassing hebben naar 50 Ohm en daardoor een te krap signaal aan je ontvanger afleveren. Hoe kun je dit nagaan: Stem af op een frequentie waar niets zit en luister naar de ruis. Haal je antenne los, als de ruis nu merkbaar afneemt, levert je antenne voldoende signaal.

Waarom de 1:9 impedantietransformator? Als je een korte draad steeds langer maakt, zal de impedantie eerst capacitief hoogohmig zijn, bij 0.25 lambda zo rond 50 Ohm, bij 0.5 lambda in orde van 3 kOhm, etc. Door mooi in het meetkundig gemiddelde te zitten ( rt(50*3k) = 400 Ohm), heb je over het gehele gewenste frequentie gebied een ongeveer gelijke misaanpassing.

Via een 1:9 trafo en 50 Ohms kabel, kom je dicht in de buurt (450 Ohm). Bij draadlengtes << 0.25 lambda, levert zo'n trafo eveneens flink winst op. Denk aan zo'n 9 dB. Dus als je met een draadje van 5 m luistert op bijvoorbeeld 3985 kHz, krijg je met zo'n trafo 9 dB extra signaal in verhouding tot het draadje rechtstreeks op de coax.

Wat doe je met de mantel buiten?
Doe je er niets mee, dan maakt de coaxmantel deel uit van je antenne. Hoeft geen probleem te zijn, maar als je binnen allerlei schakelende zooi hebt, is kans op ruistoename aanwezig. Ik probeer normaliter de mantel aan de zijde van de draad/transformator direct te koppelen aan een groot stuk metaal (balkonhek, hekwerk, goot van schuur waar geen schakelende zooi zit, aardpen, etc).

Heb je een hooghangde antenne en geen grote metaalconstructie beschikbaar, dan kun je de kabel ook naar de grond leiden, en daar de kabel aarden. Als die aarding slecht is, kun je vervolgens het stuk kabel van aarde naar shack van een mantelstroomfilter voorzien.

Ook bij monopool actieve antennes, maakt de kabelmantel deel uit van de antenne en kan ruis vanuit de shack via de kabelmantel bij de antenne komen.

Zo, nu zegt R-schouder dat de bijdrage lang genoeg is...

Stan55
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 nov 2017, 13:23

Re: antenne lang draad

#9 Bericht door Stan55 »

Als je alleen wilt luisteren heeft Jacobs in Breda een leuke balun te koop. Die past een langdraad aan naar 50 Ohm. Kost inclusief verzendkosten 26,95.
Heb dat ding zaterdag binnen gekregen en het werkt super, van middengolf tot de wat hogere kortegolfbanden.

https://www.jbe.nl/nl/communicatie/ante ... -102-balun


Als je het buiten hangt, wel even intapen helemaal met zelfvulcaniserende tape.

Je kunt er alleen mee ontvangen, niet mee zenden. Er zijn ook duurdere te koop bij andere zaken, daar kun je ook mee zenden.

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: antenne lang draad

#10 Bericht door Hans PE1KWH »

Gewoon aansluiten die draad, je zult zeker meer zenders ontvangen dan op een draadje van een meter binnen.

Mis je toch wat bijv. t.o.v. een WebSDR dan kun je altijd nog de balun of miniwhip maken.

Wel de draad na het luisteren uit de ontvanger halen en liefst buiten houden of aarden. Een langere draad pikt snel wat spanning op bij dreigend onweer en zo.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: antenne lang draad

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Stan55 schreef:Als je alleen wilt luisteren heeft Jacobs in Breda een leuke balun te koop. Die past een langdraad aan naar 50 Ohm.
Op 1 frequentie en afhankelijk de lengte van je draad.
:D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Stan55
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 nov 2017, 13:23

Re: antenne lang draad

#12 Bericht door Stan55 »

Heb hier een zeer goede ontvangst door gekregen, alleen helemaal boven de 25 mhz wordt het minder.
Aangezien ik luister van lange golf tot 30 MHZ kan ik niet voor elke band een aparte antenne ophangen of neerzetten.
Ben misschien wat ouderwets maar ik houd het voor luisteren maar bij de draadantennes.

De ontvanger is er een stuk rustiger door geworden en de storing is ook met meer dan 50% afgenomen.
Een ander alternatief is een antennetuner, heb zo een ding van Yaesu gehad vroeger, dat was nog 1 die je voor verschillende frequentiebereiken steeds weer opnieuw moest instellen.
Dat gaf iets beter resultaat, maar je bleef finetunen met zo een ding.

Stan55
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 nov 2017, 13:23

Re: antenne lang draad

#13 Bericht door Stan55 »

@PA3DJS ik heb hier een hele lange pen over, die is voor aarding het schrikdraadapparaat voor de paarden. Dat ding is ongeveer 75 centimeter lang en er kan een draad op worden aangesloten, moet dus in de grond worden geslagen.
Ik vraag mij af of ik dat ook kan gebruiken als aarde. Dat ding heb ik toch maar over en wordt niet gebruikt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: antenne lang draad

#14 Bericht door PA3DJS »

Stan55 schreef:@PA3DJS ik heb hier een hele lange pen over, die is voor aarding het schrikdraadapparaat voor de paarden. Dat ding is ongeveer 75 centimeter lang en er kan een draad op worden aangesloten, moet dus in de grond worden geslagen.
Ik vraag mij af of ik dat ook kan gebruiken als aarde. Dat ding heb ik toch maar over en wordt niet gebruikt.
Ik ken jouw situatie niet, maar je kunt het altijd proberen. 75 cm vind ik aan de korte kant, zeker als je op zandgrond zit. Het effect van zo'n aarde (ik bedoel voorkomen dat via de kabelmantel storing vanuit huis bij de antenne komt) kun je verbeteren door een mantelstroomfilter te plaatsen tussen de coax die van het aardpunt naar de shack gaat.

Op een gegeven moment geeft de beste aarde, beste mantelstroomfilter, en duurste coax geen enkele verbetering meer. Je houdt immers storing vanuit de buurt (denk eens aan PLT), en eventueel storing die vanuit je eigen huis via de lucht je antenne bereikt.

Als je gaat uitproberen, luister dan niet naar de ruis, maar naar de signaal/ruis verhouding als je afgestemd staat op een relatief zwak station. Het kan namelijk gebeuren dat je ruis nagenoeg hetzelfde blijft, maar het gewenste signaal toeneemt.

Plaats reactie