Barlow wadley ontvangers

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3atd
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:23
Locatie: Bovensmilde

Barlow wadley ontvangers

#1 Bericht door pa3atd »

Barlow Wadley ontvanger Century 21

Aangezien ik e.e.a gelezen had over de wadley loop in ontvangers en er een defekte op mp stond deze maar eens gekocht om er wat mee te spelen en ervaring op te doen.
Na mij eerst de bediening van zo,n ontvanger eigen te hebben gemaakt (is toch anders dan gewone kg ontvangers) het apparaat maar eens open geschroefd toen leek het dat al alle trimmers gedraaid was .Deze ontvanger werkt met 3 oscillatoren een 1mc kristaloscillator een 42.5 tot 75.5 mc oscillator en de eigenlijke afstemoscillator van 2 tot 3 mc Na op ervaring afregelen van de eerste 2 oscillatoren werkt de 14 en 7 mc plus tussenliggende banden weer uitstekend en dit gaat door tot 5.00 mc maar daarna komen de problemen .als ik op 3 mc afstem klopt alles nog exact maar ga ik met de meetzender naar 3.01 mc dan moet ik beneden de 3 mc op de ontvanger afstemmen en dit gaat zo verder en de laagste band van 0.5 tot 1.5 mc doet helemaal niets meer. Nu wordt in deze ontvanger gebruik gemaakt van een harmonic filter. De harmonischen van de 1 mc kristaloscillator worden extra versterkt en gemengd met de hoofdoscillator (42.5 tot 75.5) en vormen zo de 1e mf van 41.5 tot 44.5 mc en mijn vermoeden is nu dat dit filter ontregeld is (3 spoelen) Ik waag mij er niet aan rucksichtlos draaien aan deze spoelen en nu is mijn vraag :Wie heeft ervaring met zo,n ontvanger? (Century 21 is Drake SSr-1 is national 6500) . Wie kan mij een hint geven en wie kan mij helpen aan een afregelvoorschrift?
Henk Pa3atd

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Barlow wadley ontvanger

#2 Bericht door PE9ZZ »

Ik neem aan dat je dit manual reeds hebt? Ik denk dat het harmonische filter (2nd LO) er iets naast staat. Dat zijn TC2-5. Met name op de lage frequenties moet-ie hard werken. Spectrum analyzer maakt de zaak een stuk eenvoudiger. Schema had wel duidelijker gekund, moest wel effe ervoor gaan zitten...

Tjerk, 9ZZ

pa3atd
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:23
Locatie: Bovensmilde

Re: Barlow wadley ontvangers

#3 Bericht door pa3atd »

dag TJerk

Reuze bedankt voor je antwoord ik merk dat jij meer ervaring hebt met deze ontvangers dan ik .Dit schema gebruik ik ook maar wat bedoel je met 2e lo en tc2-tc5 zijn dat de transistoren die na de 1 mc oscillator geschakeld staan? Ik heb wel schema lezen geleerd maar dit schema vind ik erg moeilijk. Als in het blokschema de transtornummers vermeld waren was het een stuk gemakkelijker.
Bvd. voor antwoord.
Henk

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: Barlow wadley ontvangers

#4 Bericht door Lennart Benschop »

Het apparaat is dus een Drake (met een Wadley loop dat dan wel), maar geen ontvanger van het merk Barlow Wadley?

In je beschrijving komen de frequentieranges niet overeen met wat in het manual staat.
De eerste MF is van 44.5 tot 45.5MHz (dus niet 41.5-44.5), De MHz oscillator loopt dan van 45.5 tot 75.5MHz (niet van 42.5-75.5).

Het eerste MF filter rond 45MHz is (ruim) 1MHz breed en moet een zo vlak mogelijke doorlaat hebben. De afregeling daarvan is erg kritisch. Ik hoop niet dat er aan dat filter geknoeid is, want zonder goede wobbulator voor die range krijg je die nooit meer goed Niet zelf aan prutsen dus, tenzij die al verknoeid is en je de juiste meetapparatuur hebt.

Een ander belangrijk filter is het filter op 42.5MHz dat het juiste mengproduct van de MHz oscillator (45.5-75.5MHz) en de 1MHz harmonischen moet selecteren en waarvan de output naar de tweede mengtrap in de signaalweg gaat. Dat moet alleen 42.5MHz (plus of min een beetje) kunnen doorlaten, dus het moet maar één piek in zijn doorlaat hebben.

Het helpt als je de freq van de MHz oscillator kunt meten en ook de frequentie en het niveau van het signaal uit het 42.5MHz filter.

Zie ook mijn uitleg over de Wadley loop op mijn homepage http://lennartb.home.xs4all.nl/wadley.html

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: Barlow wadley ontvangers

#5 Bericht door Lennart Benschop »

Als de ontvanger tussen 7 en 14MHz wel goed werkt, ga ik ervan uit dat het eerste MF filter op 45MHz wel goed is en dat het,
zoals PE9ZZ zegt, aan de harmonischen van de 1MHz oscillator ligt, dat er onvoldoende lage harmonischen gegenereerd worden om met de MHz oscillator een fatsoenlijk 42.5MHz mengproduct te krijgen.

Werkt de ontvanger boven 15MHz ook goed, of heeft hij daar ook problemen?

--
Lennart PE1MYU

pa3atd
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:23
Locatie: Bovensmilde

Re: Barlow wadley ontvangers

#6 Bericht door pa3atd »

Dag lennart,

Nee het is geen Barlow Wadley maar hij lijkt bijna geheel op de Drake Het merk is Century .De frequenties die ik opgaf komen uit het schema van de Drake Ik ben bang dat overal aan gedraaid is want toen ik het apparaat kreeg ruiste hij alleen maar en het afregelen van de 44.5 oscillator deed het apparaat weer opleven .Het op frequentie zetten heb ik gedaan door op een andere ontvanger een omroepstation op te zoeken en die op de Century op de zelfde frequentie te zetten. Uit het schema kan ik ook niet lezen waar de door jou vermelde filters zitten en in het blokschema staan ze niet vermeld.Je beschrijving van het systeem verduidelijkt wel een en ander.
Trouwens ook erg bedankt voor de moeite om een antwoord te geven.
Henk

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Barlow wadley ontvangers

#7 Bericht door PE9ZZ »

Ik denk dat de eerste midfrequent die rij trimmers is die ik eerder noemde. TC2-5 dus. De 2e LO (harmonische mixer) kan ik nu zo gauw niet terugvinden. Zoals gezegd, het schema is bijzonder onduidelijk en behoeft serieuze studie...

Tjerk, 9ZZ

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: Barlow wadley ontvangers

#8 Bericht door Lennart Benschop »

pa3atd schreef:Dag lennart,
Uit het schema kan ik ook niet lezen waar de door jou vermelde filters zitten en in het blokschema staan ze niet vermeld.Je beschrijving van het systeem verduidelijkt wel een en ander.
Trouwens ook erg bedankt voor de moeite om een antwoord te geven.
Henk
In het blokschema staan twee Band Pass Amplifiers (BP AMP), een voor 44.5-45.5MHz (de eerste MF voor het signaal), een voor 42.5MHz (die het signaal moet leveren waarmee de eerste MF naar de 2e MF wordt omgezet). Band pass amplifier is een combinatie van versterker en band doorlaatfilter, dus zeg maar versterkertrappen met middenfrequenttrafo's er tussen.

Voor zover ik het schema kan begrijpen (correct me if I'm wrong):
  • De bovenste rij van links naar rechts, de 10MHz X-tal oscillator en daarna een 1MHz oscillator die gesynct wordt door de 10MHz. daarna de harmonischengenerator (Q1, een niet-lineair ingestelde versterkertrap), dan de mixer en daarna een trits versterkers en spoelen die de 42,5MHz bandpass amplifier vormen, met helemaal aan het eind de mixer om van de 1e MF naar de 2eMF te converteren.
  • De tweede rij van links naar rechts, de instelbare preselector, de RF versterker, een laagdoorlaatfilter, dan de 45.5-75.5MHz oscillator, dan de 1e mixer, en rechts de eerste MF versterker 44.5-45.5MHz (maar 2 MF-trafo's en 1 versterker, dat valt mee qua complexiteit).
  • De derde rij de 2e MF trap van 2-3MHz (2 variabele kringen met 2 secties van de varco, met 1 versterktrap ertussen), de 3e mixer en de 455MHz MF versterker met 2 keramische filters en nog wat MF trafo's. Rechts AM detector+AGC detector.
  • Daaronder een of andere regeltransistor voor de AGC en de variabele oscillator voor de kHz afstemming.
  • De onderste rij links de voeding, in het midden de audiotrap, rechts de BFO en product detector (met ringdiodemixer)
--
Lennart PE1MYU

pa3atd
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:23
Locatie: Bovensmilde

Re: Barlow wadley ontvangers

#9 Bericht door pa3atd »

Dag lennart,

Heel erg bedankt voor de schemabeschrijving Ik ben een oude kerel (73) maar kan het helemaal volgen Nu weet ik tenminste het blokschema in het gewone schema te vertalen Ik ben wel bang dat het een afregelkwestie is Ik schreef al dat er aan de 3 spoeltjes van het harmonic filter gedraaid is .Voorzichtig geprobeert aan te draaien maar geeft geen effekt.Dat kan ook haast niet met 3 spoelen in serie die waarschijnlijk op diverse frequenties afgeregeld moeten worden.Tussen 5.0 en 15mc werkt het apparaat nu uitstekend tot 20 mc vind ik de birdies van de oscillator en onder de 4 mc zijn ze totaal weg.Ik heb inmiddels weer heel wat geleerd en daar ging het om.
gr.henk

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: Barlow wadley ontvangers

#10 Bericht door Lennart Benschop »

Wat zou kunnen is dat de MHz oscillator in het onderste deel van zijn bereik niet werkt. Er zijn diverse manieren om na te gaan of dat de oscillator oscilleert (gelijkspanning meten, frequentieteller). Heb je een frequentieteller?
Als je een oscilloscoop hebt, zou je het 1MHz oscillatorsignaal kunnen bekijken. Ik verwacht hier pulsjes met een periode van 1 microseconde (freq=1MHz) te zien. Pulsjes in plaats van sinussen, want je wilt juist alle harmonischen hebben.

Het hele apparaat afregelen, ik zou van achter naar voren werken. Ik neem aan dat je ervaring hebt met een gewone superhet, dus middenfrequent, oscillator en ingangskringen afregelen. Dus eerst de 455kHz MF afregelen, ook de BFO voor LSB en USB. Daarna de 2-3MHz 2e middenfrequent, samen met de kHz oscillator. Dit gaat eigenlijk precies als bij een gewone superhet. Het 2-3MHz afstembereik loopt 'achterstevoren', dus 3MHz komt overeen met 0 op de schaal, 2MHz komt overeen met 1000 op de schaal.

Daarna de 44.5-45.5MHz 1e MF, daar heb je echt een wobbulator voor nodig. Iemand op het forum zal wel een geschikte hebben. Als je het goede soort amateur hebt, vindt hij het gezellig als je een middagje langskomt om te meten.

Vervolgens de MHz oscillator. De stand 0 moet overeenkomen met 45.5MHz, 1 met 46.5MHz, 29 met 74.5MHz. Met een frequentieteller is dat makkelijk te doen.

Dan de 1MHz pulsenfabriek en de 42.5MHz versterker.

Daarna het 30MHz laagdoorlaatfilter.

Als laaste de preselector op als zijn bereiken..

--
Lennart

pa3atd
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:23
Locatie: Bovensmilde

Re: Barlow wadley ontvangers

#11 Bericht door pa3atd »

Dag Lennart en Tjerk,

Ik heb zojuist de ontvanger dichtgeschroefd en hij staat te proefdraaien. Ja de middengolf werkt. Het was een verkeerde afregeling van het eerste mf filter en dat kwam erg precies. Ik heb weer heel wat geleerd en weet nu ook hoe de Wadley loop werkt .Toen de videoopnametechniek ontwikkeld werd zat men met het probleem van weergave van het kleursignaal bij consumentenapparatuur. De oscillatorfrequentie van 4.443mc mocht max 200hz plus of min afwijken en dat stelde extreem hoge eisen aan de constante van de bandloop. Daarom had men voor de kleuroptekening ook een loop ontwikkeld en die lijkt op de Wadley loop. Dus helemaal onbekend is het systeem niet voor mij. Ik wil hierbij dan ook beide heren hartelijk bedanken voor de hulp en ook Oldtimer die al eens gereageerd heeft
gr. Henk.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Barlow wadley ontvangers

#12 Bericht door PE9ZZ »

Mooi! De vergelijking met de color subcarrier op 4.43361875 MHz (dat getal raak ik nooit meer kwijt...) is een goeie! Die werd gedownconverteerd naar iets van 628 kHz ofzo (VHS) en bij weergave weer naar 4.433 MHz gebracht met inderdaad een vergelijkbaar proces.

Tjerk, 9ZZ

pa3atd
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 feb 2007, 17:23
Locatie: Bovensmilde

Hoe simpel kan het zijn

#13 Bericht door pa3atd »

De ontvanger heeft een paar week probleemloos gedraaid totdat gisteren plots de fout weer optrad .Geen ontvangst beneden de 4mc dus het ding maar weer opengeschroefd. Bij drukken op de oscillatorprint (42.5-75.5mc) verdween de fout en na nogmaals drukken en voorzichtig tikken kwam hij weer terug het leek op een slechte soldering dus de print doorgesoldeerd .Geen effect. Achteraf gezien kon dat ook haast niet omdat boven de 4mc alles normaal bleef .Na inspectie van de afstemcondensator bleek er speling in de rotor te zitten.Het schroefje was los Deze aandraaien , aflakken en de oplossing was daar.
Henk

Plaats reactie