Hefige storing op een groot deel van de ELF, VLF en de rest

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD4P
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jun 2016, 16:55
Roepletters: PD4P
Locatie: Noordwijkerhout

Hefige storing op een groot deel van de ELF, VLF en de rest

#1 Bericht door PD4P »

Goedendag;

Als ik achter mijn ontvanger zit (Perseus) en ik zoek wat op de verschillende banden is alles rustig, zoals het hoort. Maar om 08:00 begint het..........hevige qrm vanaf 0kHz tot ruim 9mHz. Het is niet een constante storing, maar geregeld, alsof iemand geregeld een machine (of een lasapparaat) aanzet o.i.d. Nu heb ik mijn Wellbrook 1530S op het dak van mijn huis staan (binnenkort achter het huis op de schuur) dus hoop ik er vanaf te zijn. De fabriek die het dichtstbij zit is een staalfabriek (ruim 50 meter) en de storing stopt na 5en mits er niet overgewerkt wordt (en tussen de middag tussen 12:00 en 12:30). Is, als deze fabriek echt de schuldige is, hier iets tegen te doen. Ik wil er eerst zeker van zijn dat zij de boosdoeners zijn met een (te huren) veldsterktemeter (?).
Weerstand ? Als je vrouw je beveelt te stoppen met roken......

Pieter / PD4P / ICOM IC-7700 / HyEndFed voor 10/20/40 en 80 meter

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Hefige storing op een groot deel van de ELF, VLF en de r

#2 Bericht door pe1cmo »

Van 0 tot 9 milliHertz is wel extreem LF ja. :mrgreen:

Maar waarschijnlijk bedoel je MHz (MegaHertz)
of er wat tegen te doen, is, neem dan contact op met het AT.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hefige storing op een groot deel van de ELF, VLF en de r

#3 Bericht door PE2AAB »

PD4P schreef:Goedendag;

Als ik achter mijn ontvanger zit (Perseus) en ik zoek wat op de verschillende banden is alles rustig, zoals het hoort. Maar om 08:00 begint het..........hevige qrm vanaf 0kHz tot ruim 9mHz. Het is niet een constante storing, maar geregeld, alsof iemand geregeld een machine (of een lasapparaat) aanzet o.i.d. Nu heb ik mijn Wellbrook 1530S op het dak van mijn huis staan (binnenkort achter het huis op de schuur) dus hoop ik er vanaf te zijn. De fabriek die het dichtstbij zit is een staalfabriek (ruim 50 meter) en de storing stopt na 5en mits er niet overgewerkt wordt (en tussen de middag tussen 12:00 en 12:30). Is, als deze fabriek echt de schuldige is, hier iets tegen te doen. Ik wil er eerst zeker van zijn dat zij de boosdoeners zijn met een (te huren) veldsterktemeter (?).
Iemand zonnepanelen geplaatst in de buurt? Buurvrouw een Scootmobiel aangeschaft? Straatverlichting voorzien van HID of LED lampen?
Kortom; wat is er zo al aanwezig/gewijzigd in de buurt?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Hefige storing op een groot deel van de ELF, VLF en de r

#4 Bericht door PA2LAD »

PE2AAB schreef:
PD4P schreef:Goedendag;

Als ik achter mijn ontvanger zit (Perseus) en ik zoek wat op de verschillende banden is alles rustig, zoals het hoort. Maar om 08:00 begint het..........hevige qrm vanaf 0kHz tot ruim 9mHz. Het is niet een constante storing, maar geregeld, alsof iemand geregeld een machine (of een lasapparaat) aanzet o.i.d. Nu heb ik mijn Wellbrook 1530S op het dak van mijn huis staan (binnenkort achter het huis op de schuur) dus hoop ik er vanaf te zijn. De fabriek die het dichtstbij zit is een staalfabriek (ruim 50 meter) en de storing stopt na 5en mits er niet overgewerkt wordt (en tussen de middag tussen 12:00 en 12:30). Is, als deze fabriek echt de schuldige is, hier iets tegen te doen. Ik wil er eerst zeker van zijn dat zij de boosdoeners zijn met een (te huren) veldsterktemeter (?).
Iemand zonnepanelen geplaatst in de buurt? Buurvrouw een Scootmobiel aangeschaft? Straatverlichting voorzien van HID of LED lampen?
Kortom; wat is er zo al aanwezig/gewijzigd in de buurt?
Vraag en antwoord zijn niet op elkaar afgestemd. Fabriek kan inderdaad storing geven door het aanzetten van machines en verlichting.
LED lampen storen niet, maar de besturing ervan kan wel een probleem zijn.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hefige storing op een groot deel van de ELF, VLF en de r

#5 Bericht door PE2AAB »

PA2LAD schreef:Vraag en antwoord zijn niet op elkaar afgestemd. Fabriek kan inderdaad storing geven door het aanzetten van machines en verlichting.
LED lampen storen niet, maar de besturing ervan kan wel een probleem zijn.
Uh ja dat bedoel ik ook.

Hoorde van de week een verhaal van LED lampen geplaatst in OV welke dusdanig stoorde (de sturingselectronica uiteraard) dat de TF ontvanger werd ''dichtgedrukt'' en dus de verlichting niet meer aangaat :-D
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Hefige storing op een groot deel van de ELF, VLF en de r

#6 Bericht door andre »

Ik heb al heel wat ellende kunnen traceren door rond te lopen met een ontvangertje. Wat let je om die fabriek eens bij de receptie binnen te lopen en je verhaal te doen. weet jij hoe bereidwillig ze zijn?
AT melden kan ook, maar ga er vanuit dat wanneer je zelfs niets hebt geprobeerd, het AT ook niet echt warm loopt.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Hefige storing op een groot deel van de ELF, VLF en de r

#7 Bericht door PA2LAD »

Een staalfabriek kan gebruik maken van HF-smeltovens en van lasapparaten. Dat kan ook hinder geven. Dat wordt door Agentschap Telecom niet als storing gezien, maar als industriële signalen.(noise)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Hefige storing op een groot deel van de ELF, VLF en de r

#8 Bericht door Thijzer »

Frequentieregelaars voor walsenstraat, als van die blokvormige stromen geen storing optreedt, dan weet ik het niet meer. En inderdaad, dikke kans dat je daar niks tegen kunt doen. Als ik zo naar het tijdstip kijk, lijkt het me alleszins met zoiets te maken te hebben.

Plaats reactie