SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 416
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#226 Bericht door PD2EW »

Blij te zien dat het forum (tenminste voorlopig) gered is, chapeau en kudos aan de noeste werkers!

@ Aloys
Ik heb 6,8 cm in gebruik (stond hierboven ook al) en bevalt goed.
Zal ook nog eens een keer wat voorbeeldjes plaatsen van mijn paperclipversie en die van lasdraad..

Vandaag het resultaat van mijn antenneparkje eens nader bekeken... ik ga morgen toch even praten de buurtjes, met hun zonnepanelen op 10m afstand van mijn opstelling..

Op 31m (9600 kHz) is het laatste C19 nieuws uit China prima te volgen, althans voor zover dat in de Media mag verschijnen.
Die ShortWave-info plug-in, die werkt echt goed!
Bijlagen
2020-04-08_22-05-29-047 (Small).jpeg
2020-04-08_22-21-22-421a.jpg
2020-04-08_22-21-22-421a.jpg (20.64 KiB) 7725 keer bekeken

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 416
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#227 Bericht door PD2EW »

@Aloys (en anderen)

Had je deze al eens geprobeerd?
Ik moest even zoeken, had hem laatst op de TAB voorbij zien komen (schreef er even geleden al over) en hij is geschikt voor de SDRPlay RSP1:
https://github.com/F6FLT/SDRSharp_v17xx ... or-SDRPlay
Zelf heb ik alleen geen RSP1, dus ik kan het niet testen.
Misschien ten overvloede: maak eerst wel even een kopie van de huidige werkende SDR-Sharp versie...


P.S.: gisteren ook weer prima mee kunnen luisteren met allerlei VHF (2m) rondes en conversaties en er is niets gewijzigd aan mijn software, apparatuur en opstelling. Wel schreef ik aan een kennis dat je schrikt van het resultaat van de tegenwoordige ADS-B ontvangst: volledig verklaarbaar, maar ernstig confronterend.. Het is ook niet leuk als je weer eens een LifeLiner richting Duitsland ziet gaan, waarvan je de reden al wel kunt raden..

Wel zie je de verkenningsvliegtuigen heel goed (zie bijlage) en het effect van je antenne en de opstelling ervan kan je hieraan heel goed afleiden.
Voordat er weer vragen op me afkomen over 'sterkere', 'hardere', betere en duurdere antennes: het resultaat is gebaseerd op een paar natuurkundige effecten en niet op een 'dikke portemonnee'.., dus:
- flinke hoogte van de antenne!
- vrij zicht!

Aangezien de Aarde rond is, kijk je met een laag opgestelde antenne niet gemakkelijk achter de horizon, tenminste als daar ergens 'iets met ADS-B signaal vliegt op een lage hoogte dat je ook nog eens wilt ontvangen. Dat geldt ook voor spraakcommunicatie en andere radiosignalen.

Wat ook meespeelt:
- goede kabel (redelijk verliesvrij, maar probeer eerst eens de gewone TV coax, liefst die voor eenSatellietschotel/-ontvanger)
- goede stekkers (probeer eerst eens de gewone F-connectoren voor 75 Ohm coax)
- een verloopkabeltje van F-contra naar MCX (die op de blauwe RTL-USB stick gebruikt wordt)

Maar.. lekker goedkoop kan het ook, ik heb een stick waar een ouderwetse IEC contrastekker op gebruikt wordt.
Zo kon ik de goedkope TV-antennestekkers ook gebruiken (liever niet, maar het werkt wel, het was een van mijn eerste sticks!).

Gebruik eerst maar eens de RTL1090 software van Jetvision om ervaring op te doen (je hebt het programmaatje toch nodig en de laatste versie heeft een 'radarscherm'): https://rtl1090.com
Bijlagen
2020-04-09_11-59-44-560a.jpg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 416
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#228 Bericht door PD2EW »

Ik heb hier nog wat HP 8000 pc's staan die leeg mogen en waar ik (eventueel met de scouting) nog wat mee mag doen.
Ze werken prima op W10 (64bits, 2GB RAM, 250Gb HDD) en hebben een W7 zegel, alleen de audiodriver (chipset) moet wel extern geïnstalleerd worden.
Ook heb ik wat Dual core laptops van ACER.. voor alles geldt: Ubuntu draait er prima op.
Vandaag dus weer eens bezig geweest met een Linux distro, die vorig jaar ook al eens ter sprake kwam: Skywave

Dus er maar weer eens voor gaan zitten: nieuwe ISO opgehaald, ISO op DVD gebrand, Live versie gedraaid (desktop verschijnt), kies voor de installatie op HDD en wacht een vreselijk lange tijd….
Uiteindelijk krijg ik de meding: Installatieprogramma vastgelopen (as superuser)… “Het spijt ons; ….” etc etc.

Heeft iemand tips? Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn…
Windows is voor mij een ABC’tje, Linux is net ff wat anders..

Misschien wordt dit een klusje voor de forumleden PD0JDG, PA0BAK, j.d., pd2eds en Geen belang..? (handig, die zoekfunctie op het forum :wink: )
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... ve&start=0

Terwijl ik dit schrijf volg ik de NOAA 15 satelliet met zijn radiosignaal tot aan IJsland. Ik dacht dat deze langzaamaan ook op aan het raken was omdat de lagers het al meer dan 20 jaar uithouden ipv de 2 jaar waar hij voor gebouwd was..
Na omzetten van het radiosignaal tot zichtbaar beeld kom ik erachter dat ik met de satelliet in het donker toch minder zichtbaar resultaat zie...

Bijgaand de plaatjes van de NOAA..
Bijlagen
20-47-57 Unknown 137,624 MHza (Small).jpg
2020-04-11_20-54-26-481 (Small).jpeg
2020-04-11_20-54-16-481 (Small).jpeg

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#229 Bericht door 19DT2120 »

Ik zie nog een mooie verbetering van het installeren van iso's .
Smijt die rottige DVD's maar in de hoek of kliko en ga over op een YUMI multi-boot Pendrive !
Voordeel:
*Meerdere iso's op 1 stick te plaatsen
*Bij het vernieuwen van een iso hoef je niet alles te wissen,maar alleen de huidige te vervangen.
*Laden/install van software gaat veel sneller want je hebt geen draaiende onderdelen.

Gebruik bij voorkeur een USB3 geheugenstick want deze zijn heel wat sneller en scheelt weer ergernis!

Gratis -> https://www.pendrivelinux.com/yumi-mult ... b-creator/
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#230 Bericht door PA1AIS »

Nadeel van je OS op een USB(3) stick, is dat deze enorm slijt. Mijn collega doet veel met RPI's en de USB stick als bootmedium. Alle stick tot nu toe zijn binnen een maand total loss. Het record is 1 nacht. Prijs en kwaliteit maakt niet uit.
Hij draait dan 24/7 applicaties.

Heb je net de hele systeem getuned, crashed zo'n stick..... :cry:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#231 Bericht door PE1RIK »

PA1AIS schreef: Heb je net de hele systeem getuned, crashed zo'n stick..... :cry:
Dat probleem komt mij heel bekend voor. De oorzaak overigens ook: De voeding is dan niet in orde. Voorals als je een zware belasting op de USB hebt zoals een SDR-dongle en dan ook je storage erbij hebt. Of eventueel nog een toetsenbord en/of muis hebt aangesloten.
Je kunt de maximale stroom op de USB-poorten verhogen met een instelling in /boot/config.txt:

Code: Selecteer alles

max_usb_current=1
De maximale stroom gaat dan van 1A naar plm 2.1A

Overigens hebt ik het bovengenoemde probleem veelvuldig gehad met SD-kaarten. Toen ik de Pi ging voeden via GPIO en de spanning verhoogd had naar 5.1 of 5.2 volt, waren de problemen opgelost. De reden dat de Raspberry Pi foundation een andere voeding (USB 5.1 volt ipv 5 volt van je smartphone lader) aanbiedt, is precies dit probleem.
Ik heb hier meerdere raspberry's die meer dan een jaar draaien en geen enkel probleem hebben.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#232 Bericht door PD0JDG »

Naar aanleiding van dit topic heb ik Skywave 3.1.1 proberen te installeren op een Asus EEE 1215N laptop van 10 jaar oud. De laptop heeft een dual core 64 bit Atom processor en een Nvidia ION grafische kaart. Die laatste geeft nogal eens problemen met Linux distributies, maar met Linux Mint 19.3 (XFCE) draait hij perfect. De laptop is opgewaardeerd met 8 MegaByte geheugen en de harde schijf is vervangen door een SSD (de beste investering die je kunt doen voor een oude laptop).

Skywave raad het gebruik van DVDs af. Daarom heb ik het op USB geheugen gezet. Skywave raadt aan om Universal USB Installer onder Windows 10 te gebruiken. Skywave is gebaseerd op Ubuntu 16.04. Kies in UUI voor Ubuntu, markeer “showing *ISOs’ en selecteer dan de skywave ISO die je van het web hebt ophaald. Dan kan Skywave op de laptop worden geinstalleerd door in de BIOS aan te geven dat de laptop van USB geheugen moet opstarten.

Helaas heeft Skywave problemen met de Nvidia kaart van de laptop en will niet installeren. Ik vermoed dat het aan Ubuntu 16.04 ligt. Ik heb helaas noch zin om uit te vogelen hoe dan wel noch een andere PC om het nogmaals te proberen. Dan maar even wachten op Skywave 4...

Nog wat informatie over Ubuntu Mate 64 bit aanbevolen systeem vereisten:
-Core 2 Duo 1.6-GigaHertz processor
-2 gigabyte (GB) intern geheugen
-16 gigabytes (GB) beschikbare ruimte op de harde schijf
Laatst gewijzigd door PD0JDG op 12 apr 2020, 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#233 Bericht door PD0JDG »

PA1AIS schreef:Overigens hebt ik het bovengenoemde probleem veelvuldig gehad met SD-kaarten.
Behalve de spanning verhogen kun je ook de schrijfacties naar de SD-kaart beperken door delen van het bestandsysteem in intern geheugen te plaatsen en virtueel geheugen uit te schakelen.

https://domoticproject.com/extending-li ... i-sd-card/

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#234 Bericht door 19DT2120 »

PA1AIS schreef:Nadeel van je OS op een USB(3) stick, is dat deze enorm slijt.

Ik heb ook niet geschreven dat je de stick voor constant gebruik moest maken.
Je maakt zo'n stick als vervanger van cd/dvd, om iso's er op te zetten zodat je deze op een HDD of SSD kan installeren!Live versies uitproberen gaat ook prima ,maar gebruik alleen de RAM van je systeem.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2073
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#235 Bericht door PA1AIS »

PE1RIK schreef:
PA1AIS schreef: Heb je net de hele systeem getuned, crashed zo'n stick..... :cry:
Dat probleem komt mij heel bekend voor. De oorzaak overigens ook: De voeding is dan niet in orde. Voorals als je een zware belasting op de USB hebt zoals een SDR-dongle en dan ook je storage erbij hebt. Of eventueel nog een toetsenbord en/of muis hebt aangesloten.
Je kunt de maximale stroom op de USB-poorten verhogen met een instelling in /boot/config.txt:

Code: Selecteer alles

max_usb_current=1
De maximale stroom gaat dan van 1A naar plm 2.1A

Overigens hebt ik het bovengenoemde probleem veelvuldig gehad met SD-kaarten. Toen ik de Pi ging voeden via GPIO en de spanning verhoogd had naar 5.1 of 5.2 volt, waren de problemen opgelost. De reden dat de Raspberry Pi foundation een andere voeding (USB 5.1 volt ipv 5 volt van je smartphone lader) aanbiedt, is precies dit probleem.
Ik heb hier meerdere raspberry's die meer dan een jaar draaien en geen enkel probleem hebben.
Mijn collega gebruikt het SSD-USB adapter boardje, dat werkt heel betrouwbaar. Ook gebruiken we een UPS (pi-juice) werkt ook perfect en zorgt voor een "safe-shutdown" bij spannings uitval.

Over de aantallen gecrashte SD kaartjes maar te zwijgen.
Een PI alleen is erg onbetrouwbaar in deze zaken.

Ik zal je tip eens uitvoeren van de USB stroom. Wij gebruiken alleen de PI-adapter en het liefst op de I/O pennen ipv. de micro-USB.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 416
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#236 Bericht door PD2EW »

Aan allen: dank voor jullie info!
Ik ga morgen eerst maar eens een bootable USB stick maken en daarmee de Linuxinstallatie starten, dat lijkt me een goed idee.
Alleen gek dat de installatie van Ubuntu wel van DVD werkt en daar had ik mij aan vastgehouden..

Helaas is er op deze HP PC's geen USB-3 aansluiting te vinden, maar er zijn wel voldoende USB-2 poorten beschikbaar (4 front en 4 back). We gaan het zien en ik laat weten of het gelukt is...

Vandaag kon ik hier met de X50 op 5m voethoogte buiten de mij bekende (en eerder genoemde) repeaters ook die van Meppel ontvangen. Dit heb ik ook even vergeleken met de resultaten van mijn Icom 706 classic (1e versie) en daarmee ontvang ik hetzelfde.

Morgen ga ik de Soldeerboutrondevariant (nieuw Scrabblewoord!) van de Twenteronde volgen. De repeater is in de crisisstand gezet, dwz: geforceerd op analoog. Het is sindsdien weer ouderwets druk op PI3TWE - 145.600 MHz - 20.30 uur (kan ook 20.00 zijn). Iedereen kan nu weer meeluisteren en met de RTL-USB stick is dit typisch een gevalletje 'Appeltje - Eitje'.
Misschien dat ik ook nog ga deelnemen, maar dan moet ik wel even omschakelen dus geef me 10 seconden voor de plug.. :wink:

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#237 Bericht door 19DT2120 »

PD2EW schreef:Aan allen: dank voor jullie info!

Helaas is er op deze HP PC's geen USB-3 aansluiting te vinden, maar er zijn wel voldoende USB-2 poorten beschikbaar (4 front en 4 back). We gaan het zien en ik laat weten of het gelukt is...
Het lezen van de datastick via een USB2 poort gaat altijd nog een heel stuk vlotter dan het het lezen van een CD/DVD dus daar hoef je niet zo druk om te maken. het voordeel van het gebruik van een usb3 stick zit hem ook in het data wegschrijven welke een heel stuk vlotter verloopt dan bij oudere versies .
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 416
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#238 Bericht door PD2EW »

Top! Prima tips hier op het forum, daar worden we blij van! :)

@19DT2120
Ik heb nu een YUMI multi-boot Pendrive aangemaakt, helemaal goed! Dank voor de tip!!
Je beschrijving hierboven klopt helemaal en vanwege verhoogde kans op slijtage ga ik er dus maar niet 'Live' van werken.

@PE1RIK
Hoi Bart, leuk je hier te treffen en een Hartelijke Groet, ook aan de familie!
Ik heb een extern gevoede USB hub voor de USB sticks en eentje zonder externe voeding voor 2x de RTL-USB stick (VHF en HF).
De Arduino Leonardo gaat rechtstreeks in de PC, omdat ik die nog wel eens herprogrammeer.

@PD0JDG
Ik heb dit omzeild door mijn totale HDD gewoon van Linux te voorzien, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

@PA1AIS
Dit doet me denken aan de kofferbakken vol PC's die ik ooit mocht ophalen en doorschuiven naar o.a. de basisscholen en de Scouting (zie mijn andere site).
Hierin had ik om te testen een verloop van CF memorycard naar IDE geplaatst, Windows erop gezet en verdraaid, het werkte ook nog!
Klein probleem, de geheugenkaarten raakten al redelijk snel defect (en dan komen we weer bij de opmerking van PD0JDG terecht).
MS heeft die schrijfacties bij W10 inmiddels iets verminderd, maar als je de instellingen niet wijzigt en de W10 installatie laat voor wat het is, dan is het nog steeds heel veel.

N.b.:
Normalerwijs installeer ik Linux van een DVD, waarna ik die weer bij de PC houd en Linux is voor mijn gebruik eigenlijk alleen maar een redder in nood, o.a. bij defecte harddisks. Ondanks dat ik nu het gewenste resultaat heb, zag ik onderweg nog wel ontzettend veel fouten voorbijkomen en heb ze maar 'doorge-enterd'.
Gqrx versie 2.11.2 doet het erg leuk en Cubic SDR ook, meteen al 'out of the box' en zonder extra geïnstalleer...

Ik blijf er nog wel even mee spelen en zal uiteindelijk wel weer over gaan naar Windows, maar toch aan allen: heel hartelijk dank voor de tips!

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#239 Bericht door PD0JDG »

Hallo PD2EW.

Echt super jouw bijdrage aan dit forum!

Laatst heb ik naar aanleiding van dit topic Skywave 3.1.1 proberen te installeren op een Asus EEE 1215N laptop van 10 jaar oud. Dat werkte niet door de exotische Nvidia ION adapter. Ik wilde eigenlijk wachten op Skywave 4, maar ik heb een andere laptop gevonden! Een 9 jaar oude Acer Aspire One AO522 met een AMD C60 processor (twee kernen), opgewaardeerd tot 4 GigaByte intern geheugen en een SSD voor extern geheugen.

Skywave raadt het gebruik van DVDs af. Daarom heb ik het op USB extern geheugen gezet. Skywave raadt aan om Universal USB Installer onder Windows 10 te gebruiken. Skywave is gebaseerd op Ubuntu 16.04. Kies in UUI voor Ubuntu, markeer “showing *ISOs’ en selecteer dan de skywave ISO die je van het web hebt ophaald. Dan kan Skywave op de laptop worden geinstalleerd door in de BIOS aan te geven dat de laptop van USB geheugen moet opstarten.

Tijdens het opstarten kreeg ik een foutmelding over een probleem met de schijfpartities en Skywave wilde niet verder. Even Ubuntu Mint van USB geheugen gestart en met Gparted alle partities van de SSD gewist. Wederom Skywave opgestart en ja hoor, de desktop verschijnt. Even met een WiFi netwerk gekoppeld en de Skywave installatie procedure gestart. Normaliter installeer ik Linux met andere dan standaard waarden, maar Linux tunen is een heel ander topic. Ik heb gekozen voor: Engelse taal, download updates, install 3rd party, unmout partitions that are in use: yes, erase disk and install Skywave. Dan volgen er nog wat vragen die vrij eenvoudig zijn te beantwoorden. Aan het einde van de installatie kies ik meestal “continue testing” en dan met de taakbalk “system” en dan “shutdown”. Als de computer uitgeschakled is verwijder het USB geheugen en start de computer op.

Met de taakbalk, “Applications”, System Tools”, “Resources” kun je het gebruik van CPU, geheugen en netwerk zien. Bij dez laptop is de processor belasting reeds 20%. Ik heb wat getest met een RTL v3 USB apparaat. Dump1090 verhoogde CPU van 20% naar 50% en intern geheugen van 500 naar 700 MegaByte. Maar er was geen vliegtuig te zien ;). GQRX is een zware toepassing voor de processor. Om de processor te ontlasten kin je de scherm verversing van de waterval reduceren, alsmede de hoeveelheid monsters per seconde. Zo op het eerste gezicht lijkt het geheugen gebruik per toepassing mee te vallen. Probeer het gebruik van meerdere toepassingen tegelijkertijd te beperken om zowel de processor als intern geheugen niet te overbelasten.

Ik vind Skywave een erg leuke oplossing als je nog een oude PC hebt die staat te verstoffen en je je niet te veel in Linux wil verdiepen. Maar het gemak en ondersteuning van toepassingen onder Windows moet zeker niet onderschat worden.

PS, sommige dingen zijn voor mij te moeilijk om naar het Nederlands te vertalen...

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 416
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#240 Bericht door PD2EW »

@PD0JDG
Tja die vliegtuigen... je ziet ze tegenwoordig steeds minder op de ADS-B radar..
Ik ga soms met weemoed spitten in mijn oude archief, op zoek naar die ADS-B plaatjes van 'vrogger'...
Gqrx ben ik nu net mee bezig, leuk om mee te spelen, moet ik mijn weg nog een beetje in vinden..


RTTY vanuit het ISS?
Ik was daarnet even iets te laat bij mijn Windows PC, waarop ik op de achtergrond wat hoorde en ook zag (handig, die bandscanner plug-in!).
Voor mij was dit iets vreemds en zo rond de 145.800 MHz...
Gezien het geluid zou dit iets van een RTTY signaal vanuit het ISS kunnen zijn.
Het Space Station kwam toevallig ook net over (zie bijlage) en dat geluid leek een beetje op een cirkelzaaggeluid, uitgezonden in relatief korte doorgangen.
Heb nog even snel een schermafdrukje gemaakt en bijgesloten, het ISS was inmiddels alweer verderop en viel bijna buiten mijn bereik.

By the way, sommige schermafdrukken van satellietbanen geven niet mijn juiste lokatie weer.
Dit komt omdat ik Opera browser gebruik met ingebouwde VPN, mijn lokatie wordt op dit moment in Zweden aangegeven (rode stip).
Bijlagen
2020-04-13_14-52-20-794 (Small).jpeg
2020-04-13_14-52-25-791a.jpg

Plaats reactie