SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#181 Bericht door PD2EW »

Oja... dit trok mijn aandacht recentelijk ook nog:
https://www.rtl-sdr.com/running-an-rtl- ... ion-cable/

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#182 Bericht door PA3DAT »

Fantastisch topic Erik, daar hebben veel mensen plezier van. Gewoon doorgaan! :D
Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#183 Bericht door PD0JDG »

Inderdaad een fantastisch topic! Misschien een idee om je scouts in een adem ook iets over spanning en stroom te leren door een USB volt/ampere meter tussen dongle en PC te plaatsen? Die heb je al voor een paar dollar per stuk.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#184 Bericht door PE0SAT »

Inderdaad een prachtig topic, bedankt voor het delen.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#185 Bericht door PD2EW »

Bij de sleutelrevisie voor plaatselijke garages maak ik gebruik van de RTL-USB stick.
Het is een handige RF monitor, ook voor deze doeleinden.
De bijbehorende auto wordt in de tussentijd met de reservesleutel gebruikt, die is dus niet voorhanden voor de test.

Bijgevoegd is een 3 minuten durende animated gif van dit stukje band, vanavond (klik erop en de animatie start).
Je krijgt zo een indruk van de 433MHz activiteit rondom mijn net gereviseerde VHF/UHF antenne.
Ook zijn de weerstations zichtbaar (zendertje in de tuin en ontvangststation in huis).

Voor scoutinggebruik heb ik enkele 433MHz opzetprintjes, om icm. Arduino Nano's wat Morsebakentjes te maken (http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 93#p198153).
Deze zijn dan ook met de RTL-USB stick te ontvangen en met de telefoon-app voor de luidspreker is het bericht prima te decoderen.
Bijlagen
ISM433.gif

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#186 Bericht door PA1AIS »

Nog ff en ze maken je auto open met de HackRF.

Tip voor demonstratie: Neem altijd "deur dicht" uitzending op :D
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#187 Bericht door PD2EW »

Ik weet dat er alternatieven zijn om SDR-Sharp te bedienen, zoals vermeld op http://www.wijkamp.com/sdr/diversen.html
(de beide Contour Shuffle varianten, het gemodificeerde muiswiel, de dubbele muisdriver, de Eartoearoak variant)
Heb ze allemaal werkend gekregen, maar bij de laatste wijzigingen en in de nieuwste versie (1732) van SDR# gaat er wel erg veel mis bij het combineren van oude plug-ins.

Wie die laatste ontwikkelingen heeft gevolgd, weet dat er inmiddels ook een plug-in is om de SDR-Sharp software aan te sturen met toetsencombinaties via o.a. het toetsenbord. Inmiddels is mijn Arduino-Leonardo binnen en heb ik resultaten geboekt met een door mij gemodificeerde sketch die ik op internet vond. De Leonardo gedraagt zich nu als een USB input-device met voorgeprogrammeerde functies. Alleen het 'debouncen' moet ik nog onder de knie krijgen en ik ben geen 'programmeur', wel een hobbymodificeerder... bij het te snel draaien aan de knop gaat het nog fout.

Nu ben ik benieuwd.. zijn er al luitjes bezig met een soortgelijk Arduino/Leonardo projectje, want misschien ben ik wel bezig om het wiel opnieuw uit te vinden..?

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#188 Bericht door 19DT2120 »

Nog even aanhaken op de diy bediening met een gemodificeerde muiswiel:
Je kan ook voor een leuk bedragje een CNC Hand Wheel (Manual Pulse Generator) aanschaffen en deze gebruiken in de muiswiel mod.
Afbeelding

http://www.dxpraxis.de/zub.html#wheel
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#189 Bericht door PD2EW »

Grappig...

Vandaag even de 2m ronde willen luisteren en tegelijk ook nog even op HF gekeken.
Je kan dus meerdere sticks aansluiten en tegelijk gebruiken, je moet ze alleen wel een voor een opstarten.
Eentje met de biljartkeu (VHF antenne) verbonden, via een FM-block filter.
De andere met de RA0SMS actieve antenne en de Ham-It-Up converter.

Eerst op VHF gekeken en de Ronde was blijkbaar al (of niet) geweest en dus die ontvanger maar op squelch gezet.
Met de andere ontvanger op de MW gekeken: wat een grasveld!... dus door naar de 160m.. goede condities!
Blijkt dat er short-skip ineens best veel CW te ontvangen is; het regent gewoon (!) in de waterval van SDR#!.
Dit keer de tablet maar eens gepakt en daarmee wat signalen gedecodeerd, ik zeg: TOP!
Voor degene die het wil proberen, de app heet: Morse Code Reader.
Kwartiertje later: alles weer vlak. Tja, dat heb je zo..

Ben er meteen ook achter gekomen dat de draaiknop die ik gemaakt heb, alleen werkt op het SDR# scherm dat de focus heeft.
Maar het afstemmen gaat best aardig en in de (resolutie)stappen die bij de 'step size' vermeld staan (plug-in: Radio).
De encoder met knop toch maar op een print (als Shield) gemonteerd, het is immers een testopstelling.

@19DT2120: mooi ding!
Ik heb zo'n zwengelknop (met handle) van meetapparatuur, ook een van een sloopreceiver.
Die laatste bevalt me het best en die nu nog grote Leonardo is als mini ook verkrijgbaar.
Ik ben van de knutsel en zelfmaak is leuk, kopen kan ik zoiets altijd nog..

Voor wie het wil proberen, zoek eens op: arduino usb volume knob.
Vervang de Volumefunctie door de code die je wilt (f en - of f en +) en je bent goed op weg.
Het enige dat anders is, is dat je een Leonardo moet gebruiken. Die heeft een 2-richting en de Arduino een 1-richting USB.
Bijlagen
3020-0121_cw (Small).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#190 Bericht door PD2EW »

Ik schreef er al eens eerder over toen ik hem bij toeval hoorde terwijl ik met de RTL-USB stick bezig was:
de FOX1D, ofwel de OA-92 satelliet. En net was het ook weer eens zover.
Dat is het grote gemak als je een breed spectrum ziet, zoals bij alle SDR software: je hoeft het niet te zoeken want je ziet het al meteen..
De afstemknop heb ik op stappen van 1 kHz staan, dat draait er ook wel aardig overheen.

Net was de FOX1D nog met vlagen verstaanbaar maar bij de volgende omloop is hij nog dichterbij.
En telkens als ik hem weer hoor is het er erg druk, het is gewoon lopendebandwerk... :-)
Misschien toch maar eens een keer proberen om erover te werken..? Denk alleen wel dat een X50 of een X300 antenne er niet geschikt voor is.

Wil je weten wanneer hij over ons land komt (en de NOAA's en het ISS ook)?
Ik heb daarvoor deze link gemaakt:
https://www.n2yo.com/?s=25544|28654|33591|25338|43137
Mijn X50 antenne op 5 meter boven de grond ziet/hoort hem tot noord Noorwegen, daarna is het echt "schluss"..
Op het plaatje is te zien wanneer het signaal echt weg is op mijn antenne en dus ook op de RTL-USB stick.
Bijlagen
Fox1d.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#191 Bericht door PD2EW »

In het afgelopen weekend was er een CW contest op de 160m band en ik heb via de Morsedecoder op de tablet meegeluisterd.
Dit was de uitgesproken gelegenheid om te experimenteren met de afstemming via de rotary encoder op de Arduino Leonardo.
Onder 'Accessibility Control' staat 'Enable keyboard Shortcuts' ook aangevinkt, anders werkt de encoder knop niet..

Bij de CW modulatie is de standaard gebruikte bandbreedte van SDR# ingesteld op 100 Hz.
Onder 'Radio': de 'Step Size' instellen op afstemstappen van 100 Hz blijkt dan ook mijn 'gulden middenweg' om bij CW af te stemmen (ik had 600 Hz en later 300 Hz gebuikt en heb dan ook geen CW ervaring..).

Ik merk dat in deze wat geavanceerdere toepassing met mijn encoder knop de SDR-Sharp software niet goed samenwerkt wanneer er van band gewisseld wordt.
Dat is dan zowel met als zonder 'Snap to Grid' aangevinkt.

Klik op het plaatje voor een impressie van een kort momentje 160m CW en de complete Middengolf, via de SDR-Sharp software en in combinatie met de Mini-Whip (niet geaard en op 5m hoog), 10 meter TV coax (75 Ohm) en de blauwe RTL-USB dongle (meer is het écht niet).
Bij inzoomen op de 160m band tijdens het luisteren stemt het nog wel wat beter af.
Bijlagen
2020-0126_CW_contest.gif

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#192 Bericht door PD2EW »

Door het ontwikkelen van een plug-in voor een bediening met fysieke toetsen, zijn er nieuwe gebruiksmogelijkheden voor het SDR-Sharp programma gekomen.

Eerst even wat geschiedenis..
In het prille begin werd de ‘omgebouwde muis’ ontdekt, met eventueel de dubbele muisbediening. Je kon de ene muispijl in het venster zetten waarin je afstemmen wilde en met de andere muis onafhankelijk het programma bedienen. Het komt erop neer dat de scrollknop van de afstemmuis wordt vervangen door een encoder-draaiknop: https://www.rtl-sdr.com/building-a-tuning-knob-for-sdr/

Bij het ontdekken van de Arduino kan hierop ook een encoder worden aangesloten en het geheel met een plug-in worden geïntegreerd in de SDR-Sharp bediening. Het werkt beperkt, maar heeft wel enkele leuke mogelijkheden: https://eartoearoak.com/software/sdrsharp-net-remote
Dit werd dan ook mijn 2m knop, die het nog steeds goed doet. De drukknop van de encoder (2 pins) staat over de reset pinnen van de Arduino en het indrukken ervan resulteert in een major reset van de Arduino. Dit zorgt op zijn beurt voor een herstart en de afstemming begint opnieuw op 145.5 MHz.

#include <Encoder.h>
Encoder encoder(2, 3);
long oldPos = -999;
long frequency = 145500000;

void setup() { Serial.begin(115200);}
void loop() {
long newPos = encoder.read();
if (newPos != oldPos) {
oldPos = newPos;
Serial.print("{\"Command\": \"Set\", \"Method\": \"Frequency\", \"Value\": Serial.print(frequency + (newPos * 12500));
Serial.println("}"); } }

Daarna kwam de Contour Shuffle in beeld, een bedieningsunit met een Jog/Shuttle knop en veel functieknoppen. Er zijn zelfs twee versies van en Edward McDonald schreef de conversieplug-ins: https://sdrplugins.com/contour-shuttle-plugin
Met diezelfde Edward had ik een hele tijd geleden hierover contact. Dat verwaterde maar hij schreef wel een plug-in voor de bediening voor ‘shortcuts’ via het toetsenbord. Dat geeft ook weer nieuwe mogelijkheden en deze Accessibilty Plugin wordt telkens uitgebreid met nieuwe functies. De laatste is van 6 februari 2020: https://sdrplugins.com/downloads

Ik heb alle bovengenoemde voorbeelden getest en/of gebouwd en ben inmiddels aangeland bij de laatste, in combinatie met de Arduino-Leonardo en met als voorbeeld een USB volumeknop voor de PC. Hiervoor zijn voldoende sketches te vinden op het Internet en met het vervangen van bijvoorbeeld de bedieningsfuncties Volume + en Volume - door Frequentie + en Frequentie - zou je dus theoretisch moeten kunnen afstemmen. Mijn laatste testen op dat gebied hebben geresulteerd in verschillende uitwerking. Het blijkt in de praktijk dat dit vervangen van functies niet 1 op 1 gaat, ondanks mijn ervaring met Arduino’s. Het grote model Leonardo heb ik inmiddels tot mijn proefexemplaar gemaakt, waarbij ik met vallen en opstaan tot resultaten kom.

Ook zijn er nog conversieprogramma’s die bij het opstarten van de Windows computer worden geladen en die bepaalde toetsaanslagen vertalen in gewenste toetsen. Hiervan wil ik pas gebruikmaken als het echt niet anders kan.

Bijgaand een lijst van de plug-in functies die inmiddels via de plug-in van Edward beschikbaar zijn gemaakt. Ik gebruik voorlopig alleen de f+ en f- functie en ben bezig met een uitbreiding met functieknoppen.
Bijlagen
Shortcuts.png

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#193 Bericht door PE0SAT »

PD2EW schreef:@PD0JDG:
Dank voor je info en ik had dit gezien, alleen werkt de RTL stick hier niet (meer) mee.

root@orangepizero:~/spyserver# ./spyserver
SPY Server v2.0.1629 - http://airspy.com
Reading the configuration file: spyserver.config
Unable to load user mode driver for 'AirspyOne'

Blacklisten kan een oplossing zijn, maar mij is niet bekend hoe, en ook niet waar het bestand staat en welke benaming/welk opdracht wordt gebruikt..
Dit is een van de redenen dat ik met het andere project ben begonnen.
Mogelijk weet iemand hier een oplossing op voor het gebruik van een RTL-USB stick?
SpyServer werkt wel met een RTL-SDR, je moet dan wel de spyserver.config aanpassen.

Code: Selecteer alles

# Device Type
# Possible Values:
#   AirspyOne (R0, R2, Mini)
#   AirspyHF+
#   RTL-SDR
#   Auto      (Scans for the first available device)
#
device_type = RTL-SDR
Suc6
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#194 Bericht door PD2EW »

Dank voor je info, ik zal er nog eens in gaan duiken maar de Or-Pi staat op dit moment op een lager pitje.
'Hee dut neet meer..', helaas.
Weet je nog van die voeding via een omweg.. dat ging toch nog lang goed.. ;-)
Laatst van voeding gewisseld en... :x

Overigens, ik vond het volgende nog (door Google vertaald, is wel zo handig):
https://translate.google.com/translate? ... _tm2.shtml
In het kader van 'geen dubbel werk doen' ga ik daar toch even verder lezen..

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#195 Bericht door PD2EW »

In afwachting van wat komen gaat (storm) heb ik de antennes gestreken (naar beneden gehaald) en zelfs dan werkt de Mini-Whip nog!
Toch nog even de computer opgestart en het is leuk om te zien dat de Morseberichten op 160m gewoon van het scherm aflezen kunnen worden in de waterval van SDR#.
Het PI4CC contest station komt hier dus prima binnen..

Ben ook nog even bezig geweest met de encoder en de functieknoppen op de Leonardo.
De triggerknoppen voor Muting en Squelch werken nu en de Snap to Grid functie via de encoder drukknop doet het ook.
Weliswaar heb ik nog een hoog knip-en-plakgehalte in de sketch, maar het begin is er.

Voor hen die het bedienen met een gewoon toetsenbordencoderprintje (Scrabblewoord..!) gaan proberen: er is ook keyboard-remap software op internet te vinden...
Ik heb het hiermee al getest en dit gaat wonderbaarlijk goed, alleen een encoder kon ik er niet aan vastknopen. Gewone schakelaars daarentegen, dat gaat prima!
Je zou bijvoorbeeld een Multimedia toetsenbord kunnen nemen, waarop een volumeknop zit, en die remappen naar de f+ en f- toetscombinatie. 't Is maar een tip.. (had ik ook maar op een Russische site gelezen die ik eerder al had vermeld).
Bijlagen
2020-02-08_18-02-53-080a (Small).jpg

Plaats reactie