SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#451 Bericht door PD2EW »

.

Zoals bij een ieder wel bekend is, hebben de RTL-USB en de blog-V4 een USB2 aansluiting (brievenbusje) en die zou ik dus willen verlengen met een female-male kabel. De RSP1a heeft een USB kabel van 1,2 meter en die zou daar ook mee verlengd kunnen worden.

De bedoeling is dat ik wil testen met het gebruik van een kortere coaxkabel en een zo hoog mogelijk opgestelde (VHF) antenne. Daar zal ik de USB kabel dus voor moeten verlengen. Die korte coaxkabel betekent dat er minder signaalverlies zal optreden in de verbinding tussen antenne en ontvanger en er dus meer signaal op de RTL-USB antenne-ingang overblijft.

Zo heb ik al wat passieve USSB verlengkabels van 1,20 meter getest, die wel werken en van het 'platte dikke type' zijn. Die lengte is alleen wel te beperkt voor mijn doel.

De RSP1a had ik ooit al eens met een 10 meter passieve kabel aangesloten (zoals bij een printer: USB-A naar USB-B) en dat ging ook niet goed werken. Waarschijnlijk kwam dit door de te dunne adertjes, want de kabel zelf was rond en erg dun en het verlies zou te groot zijn. Dat zal ook zo zijn bij zo'n 250 mA, de stroom die een gemiddelde RTL-USB stick nodig heeft, bij 5 Volt voeding.

Op enkele scholen kwam ik al eens USB kabels voor het digibord tegen, met een lengte van maar liefst 10 meter en een tussenmodule. Ik bedacht me dat ik daar ook wel wat aan zou kunnen hebben bij het gebruik van mijn SDR ontvangertjes. Echter waren die kabels voor die digiborden allemaal van het male-male type, dus ook niet erg handig voor mijn doel.

Dus ben ik maar op internet aan het snuffelen geweest en daar kwam ik dit tegen: (https://nl.aliexpress.com/item/1005005979493915.html )

Eerst maar eens de 5m kabel besteld en daar ben ik tussen het slapen door (heb al enkele weken de griep) een beetje mee aan het testen: goede vooruitzichten, het werkt nu al enkele uren stabiel.

Heeft iemand toevallig ook al ervaring met het actief verlengen van USB kabels voor dit doel…?

Als de griep hier over is, dan ga ik de werkplaats weer in en test ik het verder.

.
Bijlagen
USB_verleng.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#452 Bericht door PD2EW »

.

Voor de gebruikers van de RTL-USB blog-V4 stick in combinatie met SDR-Sharp 1732, is er soms een klein opstartprobleempje.
De 28,8 MHz upconverterwaarde wordt niet altijd goed verwerkt als SDR-Sharp (1732) bij het opstarten ingesteld staat op een Sample Rate van 2,4 MHz.

Wat je ook kiest in je voorkeuzes of met je afstemming, de indicatie wijkt dan altijd met die waarde af.
Wat ik dan als 'work around' oplossing gebruik, is het even terugschakelen van die Sample Rate naar 2,048 MHz en dan weer naar 2,4 MHz terug ga.
Het werkt altijd en het zal ongetwijfeld te doen hebben met dat ik veel verschillende ontvangerversies door elkaar gebruik op dezelfde computer en software (SDR-Sharp 1732). In mijn geval betreft het dan de RSP1a, de RTL-USB (zwart en blauw, met gewijzigd serienummer), de V3 en de blog-V4.

Eind vorige week was ik weer een beetje aan het spelen met de spullen en de verlengkabel voor USB. Hij werkt fantastisch en het scheelt idd. het verlies in de coaxkabel, zoals ik eigenlijk stilletjes ook al gehoopt had. Alleen is de USB kabel niet waterdicht, dus hij ligt al weer binnen... daar moet ik in de toekomst eens wat op gaan vinden...

Wel vond ik toen ook signalen in het 138 MHz gedeelte, waar ik eigenlijk nog nooit wat gehoord heb en waarschijnlijk was dit Militair vliegverkeer boven België.
Volgens mijn lijst (31500++ items) is het de Belgian Air Force (BAF) en vloog men in de buurt van Florennes / Charleroi.
Noteert u het ook even: 138,400 / 138,650, 138,925 MHz.

Het klonk ook een beetje als 'Allo Allo' gesproken Frans en dat accent maakte het voor mij wel moeilijker om te horen wat er nou eigenlijk gezegd werd... (zei hij, met alleen de kennis van zijn 'vakantie-Frans' van de middelbare school ;-) )
Ongeacht welke RTL-USB stick ik gebruikte, het signaal was op alle sticks goed te nemen. De RSP1a op de kabel buiten aansluiten, dat was me teveel gedoe met al die kabeltjes, dus die heb ik even niet getest.

.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#453 Bericht door PD2EW »

.

Dan kijk je met de blog-V4 vanavond weer eens even wat breder dan waar je normaal kijkt... en dan zie je ineens op 40.875 een AM signaal opduiken dat ook nog eens 9 kHz breed is. Ook hoor je wat sportuitslagen voorgelezen worden met een Franse tongval en gaat het over landen zoals Angola, Senegal, Burkina en over basketbal en footbal. Op bijgaand plaatje is het het onderste spectrum.
Meteen ook even getest en met de VHF antenne aangesloten en dan is het signaal er niet, sluit ik de 20m GP antenne weer aan dan is het er weer wel.
Even logisch nadenken... datzelfde station zou dus misschien ook op 12.075 Mhz ontvangen kunnen worden...

Ik heb voor de zekerheid maar even omgeschakeld naar de RSP1a en die kijkt ook 'iets' breder dan de blog-V4.
En ja hoor.. daar is inderdaad op 12.075 dezelfde zender weer op dezelfde antenne.
Deze RSP1a werkt zonder upconverter en op 40.875 MHz is het stil. Op onderstaand plaatje is het het bovenste spectrum.

Grappig, zo werd ik dus even op het verkeerde been gezet met die 28.8 MHz upconverter van de blog-V4 en dat is dus ook iets om rekening mee te houden.
Om 20:30 local time (NL) ging de zender uit en zo was mijn toevallige ontdekking duidelijk verklaard: op beide frequenties en beide SDR ontvangers was het signaal ook verdwenen.

De spikes op de blog-V4 (onderste plaatje) zijn er omdat er nogal veel storende rommel in de buurt van die antenne staat.
Man-made-noise ken ik, maar voor Solarinstallatie-made-noise heb ik nog geen afkorting gezien.
De 20m antenne staat ook een heel eind verderop, waar het een stuk rustiger is...

Het rekensommetje om rekening mee te houden wordt dus: 40875 - 28800 = 12075 kHz

.
Bijlagen
2024_blog-V4_upconverter.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#454 Bericht door PD2EW »

.

Ik ben even met een reparatie bezig en die staat net op test.
Computer aan en daarna even het spectrum van SDR-Sharp versie 1732 wat breder gezet, moet toch kunnen...
Leuk om even te zien of er nog een NOAA satelliet over gaat komen en het is goed zichtbaar of het druk is in de lucht.
De VHF met oa. 2-meter is het leeg, daar is hier na de coronatijd zelden nog signaal te zien.
Soms zie ik daar wat Duitse stations en eind van de dag soms wat NL signalen en af en toe een Ronde in de avond.

In dit geval heb ik de Diamond X50 op een RSP1a aangesloten en een alternatieve driver via ExtIO aansturing gebruikt (let op de ingangskeuze linksboven: UHD/USRP).
In de 1732 versie kon dat nog en daarna ging het programma op slot. Iemand vond het niet leuk dat een concurrerende ontvanger in combinatie met zijn software werd gebruikt...

Meteen heb ik het spectrum ook maar wat breder gezet (8 MHz geeft een 7 MHz spectrum in beeld) en een filter ingeschakeld waarmee FM/MW en DAB worden genotched (onderdrukt/gefilterd).
Die blokjes zijn dus de afstemstappen die ik maak, met het ronddraaien van een encoderknop of scrollen met de muisknop.
In het Bandplan menu moet dat ook aangevinkt staan.

Gelukkig werken de zonnepanelen van de buren nu ook even niet (en de zon schijnt wel flink!), dus de stoorpiekjes zijn niet zichtbaar.
Rechts zie je het ietwat donkere 137 MHz gebied, waar de NOAA weersatellieten ontvangen kunnen worden.
Links dáárvan (met de blauwe balkjes) is iets van 0,5 MHz breed met het SITA/ATIS/ARINC gedeelte (iets met vliegtuigen en bakens).
Het lichte deel met rode balkjes in het midden is een stuk (5 MHz breed) van het luchtvaart-spraakgedeelte.
Uiterst links is weer een klein stukje SITA/ATIS/ARINC in gebruik en ook wat luchtvaart (spraak).

Deze weergave loopt qua specs al ernstig tegen grenzen aan en om meteen ook nog met het de signalen mee te luisteren, dat trekt mijn PC'tje echt niet meer. Wel is het leuk om te zien, al die opduikende piekjes. Zo heb ik meteen ook een mooi overzicht van de te verwachten signalen eronder staan (men noemt het: bandplan). Alle gekleurde balkjes zijn de hier ontvangen signalen en die heb ik vermeld in mijn frequentielijst (rechts) en nog enkele andere overzichten.

Die blauwe indicaties bekijk ik vaak als eerste, wanneer ik het luchtvaart-, VHF- of 2-meter gebied wil beluisteren.
Het geeft mij een goede indicatie of het weer er naar is en of ik dus nog signalen kan verwachten.
Meestal is het zo dat, wanneer het net onder die 137 MHz flink 'huppelt' met signalen, het ook zin heeft om te gaan luisteren.

Over dit SDR-Sharp programma: er wordt daar ook flink gesleuteld op de achtergrond en ik heb al veel varianten liggen. Ben maar weer een beetje tester geworden..
Hij wil inmiddels ook van zijn destijds door hemzelf ontdekte ontwikkelingen af en is er maar druk mee, jaren geleden heb ik hem daar al voor gewaarschuwd, maar dat is schreeuwen naar dovemansoren...

Ook heb ik nog een plaatje met het bereik van 0 t/m 40m in één overzicht bijgevoegd, eveneens met de RSP1a en de 20m GP antenne.
Nu had ik afgestemd op de Rosita (1611 kHz) met hier nauwelijks te nemen audio en ondanks dat het in dit bereik niet veel doet heb ik de notch-filters in de RSP1a maar weer uitgezet.

Vermeldingen neem ik in mijn lijsten op wanneer ze ontvangen zijn, piraten zwerven (net als readiozendamateurs) overal op de band rond.
Een vermelding in mijn lijsten is voor mij alleen een indicatie en het gemak dat, als ik ze aanklik er meteen ook de juiste instellingen worden toegepast (bandbreedte/stapgrootte etc).

Tot slot, ik hoop ook René (die mij vroeg wat toch de mogelijkheden zijn van die lijsten waar ik altijd over schrijf) hiermee wat duidelijkheid te hebben gegeven.
Op verzoek zijn ook de plaatjes niet verkleind, zodat details (en vermeldingen) beter leesbaar zijn.

.
Bijlagen
2024-03-14_1732air.png
2024-03-14_1732hf-laag.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#455 Bericht door PD2EW »

.

Ik heb eventje een frequentielijst met Kerkradiovermeldingen gemaakt, bruikbaar voor SDR-Sharp.
Rene (a.k.a. Discriminator) verwees op het Scannerforum naar de nieuwe 2024 RDI (voormalig AT) lijst: https://www.rdi.nl/documenten/vergunnin ... ktelefonie
Er staat ook een foutje (typo) in die RDI lijst van 2024: 147 MHz moet 148 MHz worden.

Ik gebruik Kerkradiosignalen vaak om mijn ontvangst met SDR-Sharp te checken in het VHF gedeelte: als de ontvangst goed is, dan is het op 2m en de vliegtuigband vaak ook wel goed.

Voor mijn eigen lijst heb ik al deze kanalen op NFM en 12400 bandbreedte gezet.
Dat zou ook wel wat minder kunnen, alleen heb ik dit vanwege het gebruikte kanalenraster maar aangehouden (raster is 25000, waarbij ik afstemstappen van 12500 gebruik in het bandplan). Het verschil geeft dan een duidelijker scheiding van de kanaalindicatie aan in de watervalweergave van SDR-Sharp, daarom zie je ook die verticale balken.
Er staan soms wel erg veel vermeldingen bij één enkele frequentie en dat maakt de weergavebalk in die waterval ook heel erg helder. Bijvoorbeeld: onder 148.4875 MHz staan wel 27 vermeldingen in mijn lijst; uit 2017 (9 vermeldingen) en 2024 (18 vermeldingen).

Voor wie deze Kerkradiolijst wil gebruiken in zijn eigen SDR-Sharp omgeving:
- Hernoem eerst je eigen frequencies.xml bestand tot bijvoorbeeld frequencies001.xml
- Download het ZIP bestandje en pak het ergens uit.
- Kopieer dan het bijgaande Frequencies_2024-Kerk.xml bestandje naar je SDR-Sharp directory.
- Hernoem de bestandsnaam van mijn bestand (Frequencies_2024-Kerk.xml) naar frequencies.xml

Je kan ook met het kladblok (Notebook) de kop en het eind van mijn bestand weghalen en de datablokjes kopiëren en onder je eigen datablokjes plakken (laat geen regels vrij!).

De inhoud van mijn bestand is misschien niet 100% vrij van typfouten, maar wel 99,99 % gelijk aan de genoemde RDI lijst.
SDR-Sharp loopt vast als je nieuwe lijst corrupt blijkt te zijn, niet goed is opgemaakt of een regeltje is opengelaten. Verwijder dan het corrupte frequencies.xml bestandje en zet je oude bestandje weer terug door het te hernoemen naar frequencies.xml. SDR-Sharp werkt dan weer als vanouds.

Als je met het Windows kladblok het xml bestandje opent (de inhoud is een z.g.n. platte tekst) dan zie je meteen ook de structuur die ik gebruik bij het samenstellen van mijn frequentielijsten. Eenmaal geopend/gebruikt door SDR-Sharp, dan maakt die er zelf weer een gecomprimeerde lijst van.

Ikzelf heb dus Excel lijsten die ik samenvoeg met mijn Word sjabloon, zodat uit het resultaat weer een tekstbestand rolt.
Beiden samenvoegen duurt wel een minuut of 5-6-7 (op een i5 laptop met SSD) en dan even copy en pasten in het frequencies.xml bestandje. Evenzo gaat het hier ook met mijn bandplan-, scanner- en modepresetsbestanden.

.
Bijlagen
Frequencies_2024-Kerk.zip
(8.68 KiB) 3 keer gedownload
2024-Kerkradio_SDR-Sharp1732-148.png
2024-Kerkradio_SDR-Sharp1732-153.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#456 Bericht door PD2EW »

.

Leuk, zo'n RTL-USB stick en een scannerplugin.. en je hoort dan ook nog wel eens wat...
Afgezien van wat luchtvaartfrequenties die ik nog niet ontdekt had, zat er ook wat anders tussen op die luchtvaartband...

Iemand in de omgeving heeft zich een portofoontje (of misschien wel twee) gekocht en is wat aan het experimenteren gegaan.
Vermoedelijk met een frequentie-instelling 123456789, want ach.. je moet toch wat... als je een beetje prutsen wilt en er geen kijk op hebt?
De frequentieuitlezing is die volgens mijn raster, dus net niet de echte frequentie en een kHz of wat ernaast. Het signaal valt wel binnen de ontvangstbandbreedte, dus ja, erg goed neembaar.

Hij heeft er duidelijk geen kijk op en ach, het is stil hier, wat kan mij 't bommen... dus dan kan ik er wel op... en wist hij veel...?
Het is een 'hij', als ik de stem zo hoor: "hallo.., hallo hallo".
Dus hebben we weer een hobbyist die een leuke start van de radiohobby heeft gemaakt.
2024-04-12 16:33 local time (NL)

Ik wilde een aanklikbaar filmpje plaatsen, maar dat gaat blijkbaar niet.
Daarom maar een wazig schermafdrukje en het filmpje in een zip-bestandje.

.
Bijlagen
2024-04-12.png
Video 2024-04-12 at 11.56.12.zip
(7.69 MiB) Nog niet gedownload

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#457 Bericht door PD2EW »

.

Vandaag ook nog even gekeken naar wat NOAA satellieten (rode blokjes), want er kwamen er twee tegelijk over.
Ik merk aan het stralingspatroon van de x50 dat het signaal boven die antenne minder wordt en op wat afstand (dus verder weg) weer prima is.
Het is met deze oude versie van SDR-Sharp leuk om te zien hoe de luchtvaartdata er links naast (blauwe blokjes) ook goed wordt ontvangen, en daar weer links naast de luchtvaartcommunicatie (de rode smalle blokjes).

De bijgaande plaatjes zijn elk met een andere instelling gemaakt, dus op het drukke plaatje zie je een iets opgeschoven spectrum.
De rode markeringen zijn gemaakt met het kladblok van W11 en zijn een richtlijn naar mijn verklarende info (maar dat had je vast al wel door).
De gekleurde blokjes in het spectrum (bovenste scherm) geven mijn afstemraster aan (17000+ items) en de 'drukke teksten' in de waterval komen uit mijn eigen frequentielijst (32000+ items).
Beiden zijn een compilatie van erg veel lijsten, internet info en praktijkontvangst.
Ze verklaren meer dan het zien van een leeg spectrum met een balk in 1 kleur, of een lege waterval... ;-) en ik beweer ook niet dat alle info klopt (als reactie op een bericht dat ik laatst kreeg omdat ik weer eens iets volgens iemand niet goed beschreven had).

Voor de lezertjes die willen weten welk materiaal hier gebruikt is: de X50 antenne met de voethoogte op 5 meter boven de grond, de SAT coax (de witte dus), een paar F-connectoren en wat verloopjes, ook nog wat pigtails om de stick aan te sluiten.
In dit geval was het de blog-V4 RTL-USB stick die ik gebruikte, met daaraan weer de USB verlengkabel (zie boven) en daarom ook twee klapferrietkerntjes: eentje aan het begin en eentje aan het het eind.

De computer is een 9 jaar oude quad core i5 Prodesk van HP, later uitgerust met een SSD.
Windows 11 is er met Admin gebruik opnieuw opgezet na de laatste crash.
Nee, de PC is formeel niet W11 compatibel, maar hij werkt er prima mee en voor deze hobby is dit ook meer dan genoeg.
De USB hub die ik altijd heb gebruikt om mijn RTL-USB en RSP1a, de CAT control en de CHIRP interface aan te sluiten, die heeft het opgegeven en dus is de USB stekker nu rechtstreeks op de USB 2.0 bus van mijn PC aangesloten.

Als test had ik de frequency scanner in het pluginlijstje opgenomen en die in wat kleine stappen rond de NOAA 19 frequentie laten scannen.
Die NOAA frequenties (twee stabiele en 1 minder stabiele), die zie je meestal vanaf zo'n 3 kHz hoger of lager (afhankelijk hoe ze over komen vliegen) van de opgegeven frequentie. Wat mij verbaasde is dat het geheel op deze manier, dus met de plugin, aardig op frequentie bleef staan.
Ik had het echt niet verwacht dat dit zo zou werken en zal er nog eens mee gaan spelen... ;-)

.
Bijlagen
2024-04-20-005a.png
2024-04-20-001a.png

Plaats reactie