SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#436 Bericht door PD2EW »

.

Op de 1732 versie van SDR-Sharp werkt de 'RTL-USB Blog V4' ook.
Wel even het rtlsdr.dll bestand gebruiken, zoals geadviseerd wordt op:
https://www.rtl-sdr.com/v4/

Ik heb wat aanpassingen in de instellingen gemaakt om het geheel wat rustiger te laten weergeven, zowel op het spectrum als in de waterval.
Ook houd ik nu in een kopie een apart geïnstalleerde versie van SDR-Sharp achter de hand, om daarme de V4 te kunnen gebruiken.
De instellingen zijn iets anders en als je heen en weer gaat (van V3 naar V4 of de blauwe of zwarte stick) dan zijn ze niet allemaal gelijk.
Dat begint al bij de PPM waarde, maar ook probeer ik de ondergrens zo laag mogelijk te houden, opdat er meer zichtbaar wordt in het spectrum bovenaan.
Je kan natuurlijk de Gain op maximaal zetten (of erger nog, AGC aanvinken op automatisch!) maar dan is er weinig detail meer zichtbaar.

Geforceerd kon ik bij de 1732 versie het volgende instellen in het SDRSharp.exe.Config bestand:
Voor alle versies: <add key="processPriority" value="32" />
Voor de V4: <add key="fftOffset" value="-90.0" />
Voor de V3: <add key="fftOffset" value="-60.0" />
Let op, dit zijn mijn 'ongeveer' waarden en ik beweer echt niet dat dit ook maar enige garantie is m.b.t. referentiewaarden!

Ook moet de Gain (in het tandwielmenu) veranderd worden:
V4: 43,4
V3: 40,2
Eveneens: ohne Gewähr.

.
Bijlagen
2023-HF 010_40m.jpg
2023-HF 010_20m.jpg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#437 Bericht door PD2EW »

.

Dag allen

Op 28 oktober, het weekend NA de JOTA, wordt de jaarlijkse DvdRA (Dag van de Radio Amateur) weer gehouden, in de IJsselhallen in Zwolle.
https://dvdra.veron.nl
Ik heb met een collega-hobbyist overlegd en we hebben beiden een stand gereserveerd. Dit is afgelopen week door de organisatie bevestigd en we zijn te vinden op de 'zelfbouw/hobby' afdeling (tegenover de ‘kunstmanen’).

De komende tijd zal ik qua spullen even wat op de rit zetten, dus zal er vast wel wat RTL-USB spul en mijn RSP1A staan. Dat lijkt me wel leuk, toch..?
Ik zal ook wat laptops met daarop wat in dit topic besproken software meenemen, leuk om het dan voor anderen ook zichtbaar te maken. Ook zal ik wat van mijn Arduino bedieningsinterfaces meenemen, waarover ik eerder al schreef op dit forum en in dit topic.

Mijn activiteiten met betrekking tot de radiohobby staan hier thuis om reden al een tijdje op een lager (zeer laag) pitje, er is dus ook weinig te melden. Wel gaat het met de ontvangst in de combinatie SDR-Sharp versie 1732 en de blog-V4 (RTL-USB V4) erg goed, ik ben er zéér content mee.

Afgelopen weekend even een lang weekendje Ardennen gedaan en daar in de verloren momentjes even de X50 antenne opgezet (2 meter vanaf de grond, op de houten glijbaanconstructie), 30 mtr witte TV-coax eraan en gaan…
Wat mij echt verwonderde is dat ik qua luchtvaartontvangst hetzelfde ontvang als hier thuis. Wel ontving ik wat extra Franstalige communicatie en dan is het handig om mijn referentie-frequentielijst erbij te hebben. Ook de NOAA 15, 18, 19 zijn daar stukken beter te ontvangen dan thuis. Het allergrootste verschil is, dat ik er totaal géén last van had van zonnepanelenstoringen. Nu merk je pas echt wat voor rommel er in NL gebruikt wordt.
Alle omliggende huizen waren in Belgie wel van panelen voorzien en bevonden zich op een afstand die gemiddeld ongeveer gelijk is aan hier.

Ik zal de nieuwe zwarte V4 stick ook meenemen naar de DvdRA (en ook mijn andere stickjes), maar in de hal zal de ontvangst wel erg slecht zijn. Mogelijk zijn er wat porto’tjes die ontvangen kunnen worden, maar we gaan het wel zien..
Zal ook wat RF modulatortjes proberen op te scharrelen, kan ook handig zijn.

Wie van jullie, geachte meelezertjes, is er nog meer actief met een stand op de DvdRA..?

.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#438 Bericht door PD2EW »

.

Voor de geïnteresseerden: morgen is er waarschijnlijk weer een direct contact met het ISS te ontvangen, vanuit Ierland (Dublin) en rond 13:11:32 UTC.

Kijk hier wanneer het ISS in de buurt is: https://www.n2yo.com/?s=25544
Kijk hier voor meer info over de ISS schoolcontacten: https://www.ariss.org/upcoming-educatio ... tacts.html
Kijk hier voor de radiofrequenties: https://issfanclub.eu/iss-frequencies/

Luister maar mee op 145.800 MHz (om en nabij enkele kHz afwijking, ivm. Doppler effect).
Ikzelf kan helaas niet luisteren, klantafspraak gaat voor...

Wat tips over hoe je het ISS kan ontvangen met SDR-Sharp:
https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... en#p243655

.

Engelbert
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jun 2023, 05:03

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#439 Bericht door Engelbert »

Ik heb ook een rtk-sdr#. (zwart). software stand v1.0.0.9191. Nu is mij niet even duidelijk waarom al die aanpassingen zie voorgaande berichten?
Is het verstandig deze aanpassing ook te doen. Wel eerst een backup doen. :D
Ik hoor graag.

73 Engelbert

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#440 Bericht door PD2EW »

.

Dag Engelbert

Als'tie het doet, dan doet'ie het, never change a running system!
Een kopie maken van een bestaande installatie is nooit verkeerd, zeker als je de instellingen gaat wijzigen.

Ik weet dat er nogal wat afwachtende beginners zijn, die geef ik vast een 'voorzetje' met mijn instellingen.
Hier staat de blog-V4 QSG (Quick Start Guide): https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-quick-start-guide/
Zoals eerder al eens vermeld in dit topic, ik heb een Ham-It-Up converter (HF naar VHF). Die gebruik ik nu eigenlijk niet meer bij de V4, want die zit er nu ingebouwd. Daarom is er ook een aparte installatiebeschrijving voor gemaakt.

Op de DvdRA zal ik de V4 ook meenemen, maar er zal wel weinig te ontvangen zijn (...) dus zal ik mijn MG modulatortje ook maar meenemen.
Deze gebruik ik ook bij mijn gerestaureerde radio's (uit 1934 en 1935).

.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#441 Bericht door PD2EW »

.

Na de DvdRA te hebben meegemaakt, is de blog-V4 weer thuis en aangesloten.
Ik meende nog geen bandplan te hebben gemaakt voor het 27-30 MHz gedeelte en was daar -tussen de bedrijven door- een beetje mee aan het stoeien...
Ineens zie ik een fors signaal met spraak, USB en waarschijnlijk uit oostelijke richting. Ik hoor in het gesprek over en weer veel spassiba en zo..
Dat is nogal verrassend voor mij, daar ik eerder in dit bandgedeelte nauwelijks signalen mocht ontvangen, wel hoor/zie ik er truckers praten, over wie er wanneer gelost heeft en vol of leeg is. Mijn buurman verscheen er ook wel eens, maar het is al een tijdje rustig daar...
Mijn antenne is nou ook niet zo 1,2,3 geschikt voor deze band, het is de 20m Ground Plane (die weer op de been is).
Voor degene die het ook wil proberen, ik heb de instellingen en gain voor de blog-V4 er maar bij-in gezet.

.
Bijlagen
2023-11-02_CB02a.jpg
2023-11-02_CB01a.jpg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#442 Bericht door PD2EW »

.

Voor de testers onder ons: er wordt flink getest met een nieuwe versie van SDR-Sharp (1920), werkend onder .NET8, en dat geeft blijkbaar nog wel eens wat problemen. Een aankondiging hiervan is te vinden op een ander forum en die topic wordt daar gemodereerd door Youssef zelf ( de maker van het programma ).
Ik doe mijn best en probeer hem/hen ook te helpen bij het testen, alleen valt alle hulp aan hem niet altijd in goede aarde.
Linkje: https://groups.io/g/airspy/topic/102629823#47151

Hier kan je dan weer lezen hoe je de kleur van het spectrum van SDR-Sharp kan aanpassen:
Linkje: https://groups.io/g/airspy/topic/102883432#47034
Ik gebruik het zelf ook, het werkt goed een geeft een rustiger beeld van de spectrumweergave.
Een screendumpje van versie 1920 (en wat aanpassingen) sluit ik bij. Ze zijn gemaakt toen ik mijn blauwe RTL-USB even aan het testen was om hem zo goed mogelijk op 0 PPM te krijgen. Die stick had ik gemodificeerd, met een variabel condensatortje over het interne kristal.

Soms is het ook wel leuk om eens te kijken wat er allemaal nog meer kan met SDR en andere software.
Zo ben ik nu bezig met een audio interface en met het signaal van een grote spoel als ingaand signaal (in plaats van een microfoon), zodat ik straks SAQ Grimeton kan zien in het spectrum. In een ander topic schrijf ik over alternatieve software die hier ook voor gebruikt kan worden, maar in SDR-Sharp kan ook een audio interface als bron/radio gebruikt worden ( IQ from Sound Card ).
Het is wel wat gemartel en gemier, omdat het programma er niet direct op ingericht is om te ontvangen in het audiogebied. Binnen de versies 1919 en 1920 is deze bron (IQ from Sound Card) ook niet zichtbaar. Er zijn op dit moment dus al weer 3 testversies van 1920...

Bijgaand een schermafdrukje van SDR-Sharp (1732) en let op de Source (linksboven), daar is IQ from Sound Card wel in de keuze opgenomen.
Je ziet in de waterval dus een audiosignaal en het geluid komt binnen via de microfoon van mijn laptop en het is het audiosignaal is dat van een omroep MAX praatprogramma... ;-) ).
Ook leuk: de gekleurde verticale lijntjes links, zijn voorbeeldkleuren die ik in mijn Bandplan.xml bestand heb gezet. Da's handig om een nieuwe kleur te beoordelen, als ik het bandplan weer eens wijzig. Zie het maar als een 'Easter egg', zoals ook bij andere programma's ook wel eens is te vinden.
Het rode blokje bij SAQ (17,2 kHz) en de andere kleuren zijn ook aanpassingen van mij, in datzelfde bandplanbestand.

.
Bijlagen
2023-12-20_vs1920-1_test.png
2023-12-20_vs1732-1_saq.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#443 Bericht door PD2EW »

.

Dag allen

Er is alweer een nieuwe versie uit van SDRSharper en het is versie 16:
https://qsl.net/s/sdr/

Aan de frequentie-voorbeeldlijst te zien komt ontwikkelaar Boomi hier niet ver uit de buurt.
Alle vermelde frequenties kan ik hier ook ontvangen en met exact dezelfde stationbezetting.
Nog sterker, ik kon die lijst zelf wel ingeleverd hebben...

...en Boomi post ook op een ander forum: https://www.am-forum.nl/viewtopic.php?t=16004
...en die bergen hebben we hier ook (Locatie: de Achterhoekse bergen)

Tip: de opmaak van die SDRSharper frequentielijst is hetzelfde als die van SDR-Sharp (Airspy).

.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#444 Bericht door PD2EW »

.

Dag allen

Voor zover het nog kan en mag een voorspoedig 2024 gewenst!

Voor de SDR-Sharpgebruiker is er al een tijdje een handige gebruiksaanwijzing beschikbaar.
Paolo Romani (IZ1MLL) heeft veel info bijelkaargebracht in 1 PDF document, dat inmiddels al aan versie 5.5 toe is en hier te downloaden:
https://airspy.com/downloads/SDRSharp_Big_Book_v5.5.pdf

Ik kan het werk waarderen en ook de uitwerking in een PDF, maar het zou handiger zijn geweest om niet alle plugins op te nemen.
Het probleem zit namelijk in de compatibiliteit van die plugins en dat gaat weer gedoe geven; hij kan aan de gang blijven bij elke plugin die niet meer gaat werken...
inmiddels is men SDR-Sharp versie 1920 aan het testen en dus deed ik daar ook even aan mee, ook de problemen waar ik tegenaan liep werden tot op zekere hoogte nog wel gewaardeerd.
Toen het er teveel werden en anderen ook problemen bleken te hebben (door incompatibele plugins, die ik in 1910, 1918 en 1919 wel als compatibel zie, want ik zie geen error messages en ze werken!) is het topic maar gesoten.

Kortom, we gaan in dit nieuwe jaar geduld hebben en zien de toekomst zonnig tegemoet...
Bijgaand ter motivatie nog twee schermafdrukjes, met ModePresets plugin kan je leuk spelen en ListenInfo is ook handig.
Die laatste laat ik alleen maar kijken in mijn eigen 31000++ items bevattende lijst, dus niet in de on-line bronnen.
Dat laatste, met die on-line bronnen, werkt overigens prima, maar erg veel staat al in mijn lokale lijst die erg veel sneller wordt getoond.

.
Bijlagen
1920-test01.png
1920-test02.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#445 Bericht door PD2EW »

.

In de afgelopen dagen heb ik weer eens een tijdje gespeeld met de SDR sticks (de blauwe goedkope, de V3 en de blog-V4) en SDR-Sharp.
Dat komt dan weer doordat ik de betaversie van SDR-Sharp 1.0.0.1920 aan het testen ben.

Met ruim 31000 vermeldingen in mijn Excel lijst, waar ik dan ook weer de SDR-frequentielijst uit genereer, heb ik met die gegevens ook een beetje gespeeld. Je kan er leuk mee stoeien, filteren en sorteren... en zo kwam daar dan ook weer een ander lijstje uit tevoorschijn.

Ik ben nou niet de allergrootste fan van de piratenmuziek, maar je hoort het tegenwoordig weer héél erg veel.
De kenmerkende polka- en trekzakdeuntjes vallen mij bij het afstemmen meteen al op en je ziet de piratenstations dan ook steeds vaker verschijnen op de FM band (de 3-meterband). Ook hoor je daar weer veel dialecten en, ach weemoed, waar we vroeger nog gebruikmaakten van de galm met een emmertjesgeheugen, is dat effect hier ook ineens weer populair geworden.
In het spectrum van de SDR-software is dus erg veel van dit alles tot in de puntjes goed te volgen.
Veelal (zeg maar gerust: altijd) verschijnen deze stations in stereo en met RDS, ook wordt er best veel processing gebruikt.

Daar waar ze eerst op frequenties hoger dan 100 MHz verschenen, zie je ze tegenwoordig lager en veel op frequenties van stations van onze ooster- en zuiderburen. Ook verschijnt elk station tegenwoordig exact in het 0,1 MHz raster en ik zie geen variabele-/vrijloopafstemming meer, het lijkt dus afgelopen te zijn met die Josty-kit en Stentor-achtige effecten!
Mijn vermoeden is dat er veel (of alleen maar) koopspullen gebruikt worden, immers mag in NL alles verkocht worden, maar beslist niet altijd gebruikt...

Ik zal de stations hier niet bij naam noemen, maar wel de plekken die hiervoor in iedergeval in de gaten kunnen worden gehouden.
Een vermelding komt alleen in mijn lijst te staan als er een ID (stationsnaam) vermeld wordt, of deze door RDS zichtbaar is geworden.

De volgende frequenties heb ik (binnen 5 km rondom) in ieder geval regelmatig gebruikt zien worden:
87800000, 88400000, 90100000, 91200000, 91600000, 92300000, 92900000, 94000000,
94300000, 94500000, 94600000, 95000000, 95200000, 95400000, 95700000, 95900000,
96500000, 96700000, 97000000, 97300000, 97500000, 98200000, 98700000.

En ja, ik weet dat de meeste stations de volgende keer weer op een andere frequenties verschijnen
en ja, ik weet dat ze ook wel samenwerken
en ja, ik weet dat er ook wat bij grote evenementen actief zijn (zoals bijvoorbeeld tijdens de AgriFair).

Ik vermeld in mijn lijst meestal wel de datum van ontvangst en de RDS informatie, da's altijd handig om te weten...
Succes met het gebruik van de RTL-USB stick!

.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#446 Bericht door PA1AIS »

Moet jij niet eens even luisteren op 163,500 Mhz?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#447 Bericht door PD2EW »

.

@PA1AIS

Je doelt waarschijnlijk op dat 'morse baken' waar het over gaat in dat andere topic...?
https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=31&t=27488

Zo'n 150 kilometer afstand is wel wat ver, tenzij dat 'baken' wel héél hoog staat opgesteld.
Ook heb ik geen richtantenne, maar alleen maar 'zuurstokantennes' voor VHF, in de vorm van de x200 en de x50.

Morgen zal ik ook eens luisteren, maar ik verwacht er niks van..
Mocht het wat opleveren, dan laat ik dat hier zeker weten :)

.

lilomikola
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2024, 23:32

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#448 Bericht door lilomikola »

Hé daar, wat leuk om te horen dat je zo actief bent met je SDR-sticks en SDR-Sharp! Echt indrukwekkend hoe je met meer dan 31.000 vermeldingen in je Excel-lijst speelt en daar allerlei lijsten en frequenties uit filtert en sorteert. Het is fascinerend hoe je met een beetje creativiteit en technische knowhow zoveel kunt doen.

Het is grappig hoe piratenmuziek tegenwoordig weer zo populair is, nietwaar? Ik hoor het ook overal, die kenmerkende polka- en trekzakdeuntjes die je beschrijft. Het brengt een soort nostalgisch gevoel terug, bijna alsof je je in een boeven pak waant en door de radiogolven navigeert, op zoek naar verborgen schatten.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#449 Bericht door PD2EW »

.

Voor wie daar dan toch in geïnteresseerd is... moet je ook eens met de blog-V4 op de Middengolf gaan kijken..., je ziet dan aan de pieken in het spectrum al waar het feest is. Meestal haak ik af als ik de ID gehoord heb (en die moet toch echt uitgesproken worden) en ook kijk ik of ik wat LPAM stations kan vinden, altijd leuk!
Ja, ik weet het dat die piraten ook vaak weer op andere frequenties uitkomen en de LPAM'ers niet..

Overigens, wat hierbij wel heel erg leuk werkt, is misbruik maken van de ModePresets plugin.
Je schakelt daarmee dan even snel van de ene naar de andere voorkeuze en als je dat handig doet is dat erg waardevol bij het inventariseren van de banden.
Zenderlijsten kan je daar ook wel voor gebruiken, maar dat is dan weer iets meer gedoe. Dat met die lijsten werkte overigens voorheen prima, maar die ModePresets is wel degelijk een juweeltje.

Je kan de ModePresets met een beetje handigheid zelfs in SDR-Sharp versie 1732 gebruiken, maar dan met een beperking in het aantal voorkeuzes.
In mijn layout is dat 5 breed bij 3 hoog, dus 15 stuks voorkeuzes. Men zegt dat het niet kan of moet kunnen op lagere versies dan SDR#, maar met een beetje logica in de pluginvermelding (de Magic Line) gaat het al maanden lang prima, Toppertje!

Dit wordt dan de Magic Line: <add key="Mode Presets" value="SDRSharp.ModePresets.ModePresetsPlugin,SDRSharp.ModePresets"/>

Doe er uw voordeel mee... maar niet bij mij aankloppen als het niet werkt.
Maak ook altijd eerst een kopie van de complete directory en ga daarna pas bezig met experimenteren.

Ik ben er dus ook via experimentjes achtergekomen en de plugin is van origine alleen voor recente versies ontworpen.

.
Bijlagen
1732-modepresets.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#450 Bericht door PD2EW »

.

Vanavond/vannacht ben ik maar eens even een beetje onderin de HF band gedoken (van boven de Middengolf t/m 80m), want met één van de vele SDR-Sharp 1732 versies in mijn werkplaats was ik met de kleurstelling aan het rommelen.
Ik gebruik hierbij een Sample Rate op 2.56 MSPS. Dat gaat nog net zonder stotteren en met Windows 11, i3 processor, SSD, 4GB shared geheugen, 4k scherm, blog-V4, 20m RG58 kabel, veel verloopjes en mijn zelfbouw antenneschakelaar. Als antenne de bekende en op 20m omgebouwde SM35 army GP.
Hij doet het hier voor ontvangst weer grandioos, hoewel de meeste verkoperde stalen buizen inmiddels wel vastgeroest zullen zijn.
(TX op 20m gaat trouwens weer prima-deluxe met het ding en zolang hij het doet, doet'ie het...)

Zie ik daar op 2035 kHz een knijter van een signaal in AM, met aankondigingen in de Franse taal...
Het lijkt een beetje op een uitzending van de BBC (Skelton UK, 300kW), maar ik vraag me af wie er luistert en met welke radio dat dan wel niet zal zijn.
Volgens mij zijn er niet meer zo erg veel consumentenradio's die hier geschikt voor zijn...
Erg veel alternatieve muziek valt hier te beluisteren en in ieder geval hebben ze dus wel even 1 luisteraar gehad... ik!

Een beetje zoeken op internet geeft wel veel info:
http://www.freqspotter.com/search.php?s ... =frequency
Er wordt op die frequentie dus ook bepaald niet aan energiebesparing gedaan, zoals ik hier lees.
Ik ben ook benieuwd naar de hoeveelheid luisteraars voor de Russische stations op die frequentie, want al is Rusland immens groot.. en zenden ze daar met resp. 120, 250, 250, 250, en 250 kW dan moet de nood wel hoog zijn en het luisterpubliek immens. Misschien hebben ze daar wel allemaal een amateurradio, een blog-V4, RSP of een andere SDR radio..?

Op 2035 kHz zitten ze elkaar wel een beetje dwars, met wel 10 stations op 1 frequentie, dan moet de nood ook wel heel erg hoog zijn.
Ik hoor er in ieder geval maar één station en die gaat nu uit, het is niet mijn muzieksmaak en mijn Franse taal is ook niet bepaald je-dát...

.
Bijlagen
2023-01-27_AM2035kc.png

Plaats reactie