SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#196 Bericht door PD2EW »

Dag allen

Ik heb zelf geen SDR-Play ontvanger, maar voor wie hem wel heeft.. kijk even hier:
https://github.com/F6FLT/sdrSharp_v17xx ... r-sdrPlay/

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#197 Bericht door PD2EW »

Voor de SW luisteraars: deze is ook leuk:
https://forums.radioreference.com/threa ... fo.395118/
Hier was ook al een heel oude plug-in van maar hij is recentelijk vernieuwd.

Ik heb even weinig plug-ins in gebruik want mijn computer is niet zo snel en mijn Arduino-Leonardo afstemknop werkt dan nogal 'hakkelig'.
Bijlagen
2020-02-11_20-29-07-830 (Small).jpeg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#198 Bericht door PD2EW »

Vanavond tussen de windvlagen door toch even de eerder 3x omgewaaide antenne opgezet, op 3,5 meter voethoogte.
Daarmee toch maar even meegeluisterd op de 2m ronde van PI4ZUT (rondeleider Bart -PD1BCL- en PA5JOS, PD0AG, PD0MJB, PD0MJC, PA3EQN, PD7B, PE1MTV, PD0DIC, PD0RM, PE2AJ - in volgorde van opkomst).

Voor mij is het niet omdat het moet, maar omdat het nu gewoon ook even kan en om de nieuwe afstemknop te gebruiken icm. de RTL-USB stick en de SDR-Sharp software. Zijn er misschien ook al anderen onder jullie toevallig hiermee bezig? Ik zwengel hiermee van links naar rechts, ofwel van de ingang van de stadsrepeater (145.0375 MHz) naar de uitgang (145.6375 MHz) en weer terug.

Het repeatersignaal is vanavond erg zwak, hetgeen bepaald niet ligt aan de ontvangstkant hier, maar zeer zeker aan de repeaterkant daar. De meeste stations waren voor mij op de ingangsfrequentie prima te nemen en een enkeling kwam via de repeater beter uit de verf. Met een groepje ging het vervolgens nog even verder op 145.550 MHz simplex, waarvan ik deze screendump gemaakt heb. Hierbij is die Audio Processor-plugin een ware uitkomst voor de verstaanbaarheid, en hoe het audiosignaal afgekapt wordt op 3 kHz is rechtsonder goed te zien. Middenonder in het IF-Spectrum deel is het audio nog niet zichtbaar (de computer is wat traag) en linksonder wordt het net iets sneller verwerkt.

Ik zou misschien met het 'Toon hier uw shack' foto topic mee kunnen doen, maar plaats hieronder toch maar even mijn beperkte SDR opstelling.. ;-)
De Leonardo (een Arduino met twee-richting USB) heeft inmiddels een mooie draaiknop met verzwaring gekregen voor het 'singereffect''. Hij komt van een sloopreceiver van Marantz.
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-02-16 at 16.46.55 (Small).jpeg
2020-02-18_21-25-31-171 (Small).jpeg

Cobratjuh
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2020, 18:41

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#199 Bericht door Cobratjuh »

Goedenavond,

misschien breek ik zo maar in op dit topic, dan is dit niet helemaal de bedoeling mocht mijn vraag een eigen topic nodig zijn.

Ik bezit nu ook sinds een aantal weken de RTL-SDR V3 dongle en maak veel gebruik van SDR-Sharp, soms lokaal soms via spy-server op een raspberry pi 3 om de antenne 1 verdieping hoger te plaatsen.
nu kan ik een aantal dingen ontvangen zoals airport Dusseldorf, soms Münster ook, de east radar van schiphol op 128.575 MHz, p2000 ook nog. Maar waar het mij nu eigenlijk om gaat is toch wel de 2m band en 70cm band. Begrijp mij niet verkeerd al het andere is ook erg leuk en interessant..

Nu maak ik gebruik van de standaard bij geleverde antenne, een telescoop antenne bestaande uit 2 delen met een maximale lengte van 2 meter. Ik heb al gelezen dat de lengte van de Antenne erg belangrijk is voor het signaal wat je eventueel zou willen ontvangen. Nu heb ik al meerdere malen avond aan avond het spectrum tussen de 144.000 MHz en de 146.250 MHz zelfde geld voor de 70cm band gezet en ik zie gewoon geen enkel piekje of iets voor bij komen zeg maar dat hele stuk ruist en dat is het.

Is er iemand die mij zou kunnen vertellen wat ik verkeerd doe of wat ik eventueel zou moeten verbeteren want ik kan me niet voorstellen dat het avond aan avond niets te horen is op deze banden.

Zoals bovenstaande aangegeven mocht mijn vraag niet in dit topic horen dan hoor ik dat graag en zal ik een eigen topic maken voor mijn vraag

Bedankt alvast :-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#200 Bericht door PA3DAT »

Op 430.275 (FM)zou je wellicht PI2NON, het repeaternetwerk van Noord-Oost Nederland, kunnen ontvangen.
Zie ook https://www.pi2non.nl/

Je kunt ook eens luisteren in usb of je toontjes hoort op 144.174. Daar wordt FT8 uitgezonden, een digitale wijze van communiceren.
In FM: de steunzender PI3MEP op het ziekenhuis in Meppel, op 145.650. Of Twente, PI3TWE op 145.600. Zuid-Oost Drenthe, PI3ZOD in Emmen, op 145.625.
Die steunzenders worden niet permanent gebruikt, ze kunnen soms urenlang stil (en uit de lucht) zijn...

Repeaters: https://amateurzender.nl/repeaters/
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Cobratjuh
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2020, 18:41

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#201 Bericht door Cobratjuh »

PA3DAT schreef:Op 430.275 (FM)zou je wellicht PI2NON, het repeaternetwerk van Noord-Oost Nederland, kunnen ontvangen.
Zie ook https://www.pi2non.nl/

Je kunt ook eens luisteren in usb of je toontjes hoort op 144.174. Daar wordt FT8 uitgezonden, een digitale wijze van communiceren.
In FM: de steunzender PI3MEP op het ziekenhuis in Meppel, op 145.650. Of Twente, PI3TWE op 145.600. Zuid-Oost Drenthe, PI3ZOD in Emmen, op 145.625.
Die steunzenders worden niet permanent gebruikt, ze kunnen soms urenlang stil (en uit de lucht) zijn...

Repeaters: https://amateurzender.nl/repeaters/
Hoi PA3DAT,

Thanks voor je antwoord :-) hier kan ik weer een stukje verder mee. Het is me inderdaad zojuist ongeveer half uurtje geleden te luisteren naar de PI2NON :D :D. Weet alleen niet of mee geleverde antennes goed genoeg zijn maar dat gaan we verder uitzoeken :-)

De toontjes op 144.174 blijven helaas nog achterwege maar ook dit gaan we verder onderzoeken :-)

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#202 Bericht door PD2EW »

Dag Cobratjuh, Aloys (PA3DAT) en anderen

Ik heb een SDR-Sharp frequentielijstje gemaakt met een selectie van 1300 door mij gehoorde en mogelijk te verwachten frequenties, maar dan wel voor mijn Noord-Achterhoek locatie.
Mocht je ergens wat horen, dan heb je met deze samengestelde (knip en plak) lijst een idee wat het misschien kan zijn en heb je (en anderen) er wat aan om mee te starten?
Ik garandeer echt niet dat alle beschrijvingen kloppen en ook niet dat de frequenties goed zijn, maar heb het al vaker gebruikt bij andere gelegenheden.
Stel eerst je eigen SDR frequentielijst veilig (mocht je die al hebben) en zet dan bijgevoegd frequencies.xml bestand in je SDR-Sharp map.

Qua antenne kan ik je wel een tip geven, tenminste als je eerst eens aan het zelfbouwen wilt.
De beschrijvingen staan op mijn SDR-site: http://www.wijkamp.com/sdr/ , daar staat (iets gedateerd) het hoe en waarom.
Het was jaren geleden ook mijn herintredersstart in deze materie en ik heb het destijds voor o.a. de Scouts op internet gezet.
Mijn eigenbouw VHF antenne is doorgeschoven naar mijn neef, die daar met 5 meter TV coax en de blauwe stick de radio ook mee aan het ontdekken is..

Helaas heb ik sinds een tijdje geen vernieuwingen op mijn site(s) kunnen aanbrengen, want mijn provider is overgenomen.. en die doen het allemaal net even anders dan mijn vorige...
Je raadt het al, ik heb geen toegang meer om veranderingen aan te brengen en dus bied ik het maar even aan via het Z.A. forum..
Intussen wordt er van de SDR info wel veel gebruik gemaakt, en dat is goed.

N.b.: alles onder de 3m band en boven de 70cm staat er niet in.

Succes! :D
Bijlagen
frequencies.zip
(17.99 KiB) 234 keer gedownload

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#203 Bericht door PD2EW »

@Cobratjuh (en anderen)
Ik heb hier even een halfuurtje de frequentiescanner-plugin op een stukje luchtvaartband losgelaten en een lijstje staat hieronder..., als ik ze hoor dan zijn ze in Oost Twenteland vast en zeker ook te ontvangen.
De frequenties zijn geen rasterfrequenties, dus exact en inclusief de afwijkingen door het Dopplereffect.

Op de vraag welke antenne ik hierbij gebruik (uit een ander topic): dat is nu de biljartkeu (de kloon x200) op 5m voethoogte, maar die doet het nu weer even goed als de x50 van Diamond (zoals al eerder in dit topic vermeld).

Ik heb het ook even gewaagd om de PA0RDT kloonantenne (dus die van RA0SMS) op te zetten en op 40m gaat het in Morse erg leuk, je kan de Morsetekens weer bijna uit de waterval aflezen! Heb hiervoor wel de SDR# 1716 versie van stal gehaald.
LZ2HT/1 was met CW om 19:32 UTC al druk bezig en ik ontvang ook veel van zijn tegenstations, maar moest wel de Android telefoon erbij halen om mee te lezen. LZ2HT/1 staat nu op de achtergrond nog steeds aan (21:45 LOC), is er maar druk mee en zal nog niet gauw stoppen...

Ben benieuwd hoe het met Alois zijn nieuwe SDR ontvanger gaat... en of hij in combinatie daarmee ook al met SDR-Sharp werkt?
Eventueel heb ik hiervoor nog een SDR-Sharp versie 1361 liggen en het schijnt dat er ook een soort plugin is met een conversiemogelijkheid, alleen kan ik die zo gauw nog niet vinden..!

De afstemknop maakt kleine vorderingen, de zak met Arduino Leonardo's is binnen en de sketch werkt ook op deze kleine Nano. Echterrrr... het snel afstemmen gaat nog steeds niet goed (zwengel aan de knop). Ik vermoed dat de encoder hier niet geschikt voor is. Haperen en overslaan, soms terug waar het vooruit moet zijn en zo.., en mijn Arduino-programmeerskills zijn ook niet zo best.. Ook is de snelheid van de computer bepalend voor een goede werking van de knop en het vakje 'Track VFO frequency' mag zeker niet aangevinkt staan.
Bijlagen
Screenshot_20200303-203856_Morse Code Reader (Small).jpg
2020-03-03_20-50-29-280 (Small).jpeg
Air_2020-03.png
Air_2020-03.png (7.82 KiB) 6370 keer bekeken

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#204 Bericht door PD2EW »

Tussen het klussenwerk door een brainwave, de programmeeromgeving voor de Arduino opgestart en de/een bug gevonden in de draaiknop.
Meteen ook een draaiknop voor de Magix videosoftware van een vriend gemaakt, met diezelfde encoder.
Ook een bladerfunctie voor PDF'jes op een Android Tablet, jaja, ik begin het te ontdekken...

De afstemknop werkt nu een stuk beter, ik heb hem getest en dus nog even SDR-Sharp opgestart en gekeken in het VHF spectrum.
De x50 antenne, die had ik gisteravond al gestreken. Hij staat nu op 1,20 meter voethoogte... en toen kwam zojuist de ZHUHAI-1 02 (CAS 4B) toevallig voorbij.
Je kan deze satelliet bijna niet missen, met zijn 10 kHz brede draaggolf!
Ik zag hem al toen hij net boven Italië was, dat was ook het moment van de schermafdruk van de SDR-Sharp waterval.

En ik mij vroeger maar afvragen wat of dat was, die brede band die schuin over de waterval wegtrekt (vanwege het Dopplereffect).
ZHUHAI-1 02 (CAS 4B): https://www.n2yo.com/satellite/?s=42759
Rechts van de verticale balk is ook een stukje downlink te zien (SSB 20_kHz bandwidth inverted).
Ik heb er niet geluisterd, want ik was eigenlijk te laat met mijn acties.

Grappig, je zou je weer bijna voelen zoals vroeger, toen je met je 402 spoel en je bruine pertinax draaicondensator je eerste werkende ontvanger had gebouwd ;-)
Om op wat eerdere berichten in dit topic terug te komen: ja, die onderdelen kostten je toen ook een vermogen (zeker om ze van je zakcentjes te kopen), maar je leerde er veel van.
En die 402 spoel heb ik laatst teruggevonden, zonder ferriet-schroefkern weliswaar.. :wink:
Bijlagen
2020-03-04_11-17-34-409a.jpg
2020-03-04_11-17-34-409a.jpg (64.88 KiB) 6328 keer bekeken
2020-03-04_11-15-12-626 (Small).jpeg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#205 Bericht door PD2EW »

Met de RTL-USB stick en SDR-Sharp is in de waterval prima te zien hoe (volgens mij) de zonnepanelen van de hele buurt hun werk doen.
Om van zo'n paneel met een laadregelaar een aangepast vermogen te krijgen voor verdere verwerking, zijn omzetters nodig.
Die werken met geschakelde voedingen/regelingen en zijn blijkbaar niet altijd ontstoord.
Hier word je overdag bij helder weer helemaal niet blij, als je kijkt op / luistert naar de waterval op de VHF...

Bijgevoegd: 2 screendumps:
De middagresultaten zijn van 16.00 uur (bij alleen daglicht en geen zon).
De avondresultaten zijn van 20.45 uur, in het donker.
Bij heel helder daglicht is het helemaal feest...

Heeft iemand misschien een idee op welke frequentie die omzetters echt werken?
Bijlagen
middag (Small).jpeg
avond (Small).jpeg

Cobratjuh
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2020, 18:41

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#206 Bericht door Cobratjuh »

Leuk om te lezen wat je zoal ontdekt, ik moet zeggen ik ben zelf ook aardig aan het stoeien geweest en het een en ander besteld, wat coax en connectoren. Momenteel is mijn eerste 1/4 wave antenne een feit 8). Het is nu nog allemaal een beetje een rommeltje maar het is erg interessant en fine tuning erg leuk.
Bijlagen
1/4 wave antenne
1/4 wave antenne

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#207 Bericht door PD2EW »

@Cobratjuh

Wat een mooie 70cm Ground Plane (GP) maak je daar!
Hij lijkt ook erg veel op de constructies die hier gebruikt worden.
Denk eraan... vrij zicht is nog het belangrijkste en dat gaat samen met het opstellen op hoogte!

Maak ook eens een antenne voor 1090MHz en bekijk de ADS-B signalen, je leert dan precies hoe het werkt.
Gebruik daarvoor alleen maar de RTL1090 software, dat is meer dan genoeg om mee te experimenteren.
https://rtl1090.com
Er zit al een 'radar' in, je moet alleen even op zoek naar de juiste plek op de kaart.

Ik heb ooit als voorbeeld een ADS-B GP gemaakt van stug lasdraad en eentje van uitgebogen paperclips.
Ook nog eentje van koperen benzineleiding (voor auto) en alle antennes die ik echt gebruikt heb, hebben een zwart verfje gekregen.
Ze werken ook bijna allemaal even goed...!

De laatste GP heeft het het langst uitgehouden, ware het niet dat de RVS moertjes niet van RVS waren.
Na een jaar aan de elementen blootgesteld te zijn, werd het ontvangstresultaat heel langzaam minder.
De roest deed zijn werk goed, maar de antenne deed het steeds minder... en het resultaat staat een eindje terug beschreven in dit topic (en andere..).

En omdat we in de experimentele hoek zitten...: ik laat iedereen maar zeuren over die PL pluggen ('bakkiespluggen').
Ik 'kijk' (of ontvang) tot in Noord Duitsland en met een versterkertje eronder nog tot zuid Denemarken.
Dat is voorwaar niet mis, met de antenne op 5 meter voethoogte (van de grond tot de voet van de antenne zelf).
Verder gebruik ik nog: 10 mtr TV coax en een verloopje bij de antenne (van F-contra naar PL259 en PL259 slide-on plug).
Dit alles heb ik in de witte buis onder de grijze dop verwerkt, zodat ik snel een nieuwe antenne erop kan steken (mits die is gemaakt op de SO239).

Je ziet het: met weinig en goedkoop spul...: ook goed resultaat!
En... natuurlijk kan het marginaal nog beter, maar het blijft wel een experiment..
Bijlagen
voorbeeld (Small).png

Cobratjuh
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2020, 18:41

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#208 Bericht door Cobratjuh »

@PD2EW

Cool thanks voor je antwoord, ja hoogte is inderdaad een probleem wanneer ik alles op zolder neer zet in het zolderraam zeg maar dan gaat het aardig, maar beneden in de tuin op ongeveer 3 meter voet hoogte midden in de woonwijk word het er totaal niet beter op, dus ik ben nog erg zoekende hoe ik aan meer hoogte kan komen. Afgelopen zaterdag met de stick bij ons in de buurt op een uitkijktoren gestaan en wow wat een ontvangst zelfs mn eerste SSTV image kunnen ontvangen via een D-star repeater.

Momenteel maak ik gebruik van rg58 coax met N-Connectoren omdat ik eerst de intentie had om een Comet of Diamond GP aan te schaffen maar zelfbouw is misschien net zo leuk, tenzij de ontvangtst natuurlijk erg gaat verbeteren.

Verder denk ik er aan om een handscanner aan te schaffen om iets makkelijker mobiel te zijn maar dit is nog effe uitzoeken hoe en wat.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#209 Bericht door PD2EW »

@Cobratjuh (en anderen)

Zelfmaak is leuk! Zeker als de resultaten er ook naar zijn.. (toch..?)
Probeer eens de NOAA satellieten te ontvangen, met weinig extra spullen is dit al heel goed mogelijk.
In Noorwegen maakten we een GP van kleerhangers en tegenwoordig heb ik hiervoor gewoon een 2m vertical in gebruik, waar het ook al prima mee gaat.
In deze rare tijd is dit misschien ook een leuke afleiding, tenminste als daar even wat tijd en moeite in wordt gestoken.

Ik maak hiervoor eerst een audio-opname van het signaal en die file importeer ik in het NOAA-APT programma (Google even).
Dat programmaatje gaat het audio op zijn beurt weer omzetten tot een plaatje.
Soms is het even goochelen, omdat de satelliet van zuid naar noord overkomt: plaatje 180 graden draaien en je ziet het wel goed.
Wanneer er eentje over komt, dat kan je heel goed op internet vinden: http://www.wijkamp.com/pd2ew/sat.html
(ze zijn dus niet geostationair!)


Na vanavond nog een staartje van de Zutphense Ronde op 2m te hebben meegeluisterd, heb ik ook nog even op de Middengolf gekeken.
Ik kan het niet laten en lijk wat dat betreft wel op het mede-forumlid dat ervaring heeft met middengolfzenders op zee..;-)
Het is voor mij wonderbaarlijk wat je met die Mini-Whip op 2,40m voethoogte allemaal kan ontvangen...
Nu heb ik hem opgesteld op 2 van die epoxy buizen die te stacken zijn, en het geheel staat in de 'schaduw' van de bakstenen gevel van mijn werkplaats.

Wat ook opvalt is dat er 2 piraten buiten de MG band te vinden zijn (ik heb er even naar geluisterd) en even verderop is het op 2230kHz ook raak met een piraat (die ik ook goed kon ontvangen).
Toch wel leuk dat je zo ver buiten het bekende spectrum kan kijken en het is misschien een nieuwe doelgroep voor de RTL-USB, (of zouden ze hem al gebruiken ;-) ).
Deze HF signalen worden door mij ongefilterd aangeboden aan de RTV-USB stick, echter wel met een eerste versie van de Ham-It_Up converter ertussen.
Ik ontvang het dus NIET met de Direct-Sampling mogelijkheid, die de stick icm SDR-Sharp biedt!
Bij mij wordt dus 125 MHz bij het ontvangen signaal opgeteld (geconverteerd) en dat wordt er door de SDR# software weer afgehaald door de Shift instelling van -125000000 (die eigenlijk -125000550 is, vanwege de afwijkingen in de stick).
Waarom ik dat zo doe..? Ik heb die converter hier nou eenmaal liggen en het gebruik bevalt me goed.
De converter heeft nog geen versterking of filtering, het is echt de eerste generatie.

Misschien val ik (regelmatig) in herhaling met mijn info, maar dat is dan maar zo..
Bijlagen
2020-03-17_21-15-09-566 (Small).jpeg
2020-03-17_21-11-03-193a (Small).jpg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#210 Bericht door PD2EW »

Tijdens het (thuis)werk stond de bekende RTL-SDR combinatie op de achtergrond aan, toevallig ook nog eens op de frequentie van de Zutphense Ronde.
Ineens hoorde ik een onderling QSO op 2m.

Het verschil tussen horen ('kunnen nemen') en niet kunnen horen, kan maar heel weinig zijn.
Ik heb het voor het gemak maar even zichtbaar gemaakt met de bekende RTL-SDR combinatie, zie onderstaand testje:
De X200 antenne stond hierbij eerst op een voethoogte van 1.20m.

Het signaal van PD3HI was daarmee echt niet te nemen: 2020-03-20_12-30a(Small)
(de squelch stond op 52, mijn laagst bruikbare stand (daaronder wordt elk kraakje hoorbaar)
De Audio waterval in het schempje rechtsonder) geeft ook volledige 'muting' aan (dus niks).
Het tegenstation was wel te nemen: 2020-03-20_12-31b(Small)

De antenne heb ik met 2 epoxy stokken verhoogd (staat nu op 3.6m): 2020-03-20_12-32c(Small)
(let op: de intensiteit van de basisruis wordt nu iets hoger, donkerblauw wordt lichtblauw)

Het tegenstation was nog steeds prima te nemen: 2020-03-20_12-33d(Small)
Ook PD3HI werd nu prima te nemen: 2020-03-20_12-39e(Small)

De instellingen waren tijdens de test gelijk, de gebruikte spullen ook.
Dus: zelfbouwantenne of niet, bewezen is dat hoogte (en vrij zicht) in ieder geval op VHF erg belangrijk is!
(maar ook op hogere banden!)
Het was natuurlijk al bij iedereen bekend, maar hiermee wordt het weer eens leuk zichtbaar gemaakt :D
Bijlagen
2020-03-20_12-30a(Small).jpeg
2020-03-20_12-31b(Small).jpeg
2020-03-20_12-32c(Small).jpeg
2020-03-20_12-33d(Small).jpeg
2020-03-20_12-39e(Small).jpeg

Plaats reactie