SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#211 Bericht door PE1RXU »

Dat is nu ook zo leuk aan spelen met SDR ontvangers, je krijgt meer inzichten :D
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#212 Bericht door PD2EW »

Klopt helemaal Alex, daar sluit ik me volledig bij aan!

Er bleek vanavond een 80m contest te zijn volgens de contestkalender, dus ik dacht hem (de RTL-USB met SDR#) maar eens 'even aan te slingeren'.
Of het überhaupt door zou gaan was me niet bekend, dus maar even afgestemd.. en mooi van een 'kouwe kermis thuisgekomen', zie onderstaande animatie: 80m.gif . Wat iets later ook opvalt is dat Broadcast Station KBC vanuit Duitsland er nog wel doorheen komt, het signaal wordt prima herkend door de SW-plugin!

Dus heb ik nog maar even wat lager gekeken, op de Middengolf, en ziedaar.. volop activiteit! (am-mg.gif)
Oke, dan ook even kijken op 40m, maar daar is het rustig is op het amateurgedeelte.
Op het broadcastgedeelte is wel wat activiteit, zie de 40m.gif animatie.

Dus dan ook maar door naar de VHF (2m) en daar bleek de FOX-1D net overgekomen, hij hing nog met boven de Botnische golf (zie bijgevoegd kaartje).
Mijn nog niet zo geoefend oor kon nog net wat callsigns ontwaren en dat was't dan weer...

De signalen op 2m zijn op dit moment overigens wel heeeelemaal geweldig te noemen!
Ook is er hier wat meer activiteit overdag en dat is handig te zien op het spectrum, boven de waterval.
De schermafdruk laat zien dat ik het PI3TWE relaisstation (145.6 MHz) hier ook prima kan ontvangen, stukken beter zelfs dan APD of ZUT.
Op Relais Twente begint zondag om 11.00 de Twente-Ronde met een nieuwe start. Het Relais is daarvoor ook op 'Analoog' gezet.., hier ga ik blij van worden!

Het HF signaal heb ik ontvangen met de blauwe stick en de Ham-It-Up converter, icm 10m SAT coax (75 Ohm) en de Mini-Whip op 3,6m voethoogte.
Voor de VHF is de aluminium V3 stick in gebruik en het FM sperfilter, icm 15m Aircell 7 coax en de X200 op 3,6m voethoogte.
Voor beide sticks gebruik ik een eigen SDR# versie, die tegelijk gebruikt wordt (leuk: ook het geluid hoor je tegelijk en dus door elkaar heen... ;-) )

Mijn ontvangstlocatie is in de bebouwde kom, rustige omgeving (..?) maar te midden van huizen op 20m afstand en verder.
Wat overigens hier ook prima is te volgen (niet dat het me interesseert) zijn de PMR handsetjes van de supermarkten.

Op de luchtvaartband is het erg rustig, totaal niet meer te vergelijken met 'vroeger'... en de ADS-B antenne heb ik ook maar even binnen gelaten.

Luitjes, hou je goed en volg de aanwijzingen op.
Doe rustig aan en houd je bezig, misschien is het een goed idee om de mogelijkheden van die RTL-USB stick eens te onderzoeken..?

(onderstaande gif bestanden zijn animated, klik erop en ze worden afgespeeld)
Bijlagen
80m.gif
80m.gif (3.8 MiB) 7619 keer bekeken
kbc.jpeg
40m.gif
40m.gif (5.24 MiB) 7619 keer bekeken
am-mg.gif
am-mg.gif (15.41 MiB) 7619 keer bekeken
fox-1d_a.jpeg
fox-1d_b.jpeg

Gebruikersavatar
PD3E
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2018, 08:22
Roepletters: PD3E
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#213 Bericht door PD3E »

@PD2EW Ik las in een van je berichtjes dat je een nieuwe provider hebt waardoor je website niet meer kan worden ge-update. Heel jammer!
Mocht ik je daarmee kunnen helpen graag. Laat maar weten wat je zou willen.
73's PD3E, Erwin.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#214 Bericht door PD2EW »

@ Erwin: hartelijk dank voor je aanbod.
Ben er nu al een tijdje mee bezig en als ik er niet uit ga komen met die nieuwe partij (veel groen in het logo, sponsort ook schaatsploegen) dan kom ik erop terug.

Verder kan ik nog iets melden over wat ik recentelijk tegen ben gekomen...:
Vasili, als maker van vele SDR-Sharp plug-ins, heeft zijn code overgedaan aan thewraith2008 (https://forums.radioreference.com/threa ... ed.402110/).
Dat betekent dat we een bijgewerkte Frequency Scanner plug-in kunnen verwachten, aangepast aan de huidige SDR# versies..
Ik moet hem nog wel even voor mezelf testen, maar het ziet er naar uit dat de ontwikkelingen weer voortgezet worden.
Chapeau en Kudos voor de makers!

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#215 Bericht door PD2EW »

Sorry... het weggetje binnendoor naar de MEGA-Upload site was ik vergeten te vermelden:
https://mega.nz/#F!WOhgiYjB!_V0Fr0eu3Ux ... A!DW4CQQ5a

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#216 Bericht door PD2EW »

Even rond 12.00 LOC op 20m gekeken, er bleek een contest te zijn..
Dat werkt prima daar...!
Flink wat rapportjes worden uitgewisseld...
Bijlagen
20m.gif
20m.gif (565.06 KiB) 7499 keer bekeken

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#217 Bericht door PD2EW »

Teruggevonden..!
Weet niet of ik hem al eens ergens geplaatst heb, maar vooruit, hier issie nog een keer..: het ontvangstbereik voor ADSB signalen, zoals ik dit hier kon registreren.
Datum: 12 juni 2019 en als antenne de bekende zelfbouw GP, waarvan ik de foto al eerder heb geplaatst (5 stukjes koperpijp -voor brandstofleiding van auto's), gemonteerd/-soldeerd op een SO239 chassisdeel, aangesloten met een PL259 -bakkiesplug- naar F-contra verloopje ).
De RTL-USB stick stond op 5 meter voethoogte en hij was destijds aangesloten met 10 meter SAT coax (de 'vroegere' 75 Ohm TV coaxkabel van betere kwaliteit).
Let ook op de piek naar linksonder, dit is vermoedelijk de reflectie van het ADS-B signaal via een vliegtuig tussen ons in.

Weinig middelen, leuke resultaten!
In deze tijd is het vliegverkeer aanzienlijk verminderd, de resultaten zullen nu dus ook minder zijn.. (niet qua afstand, wel qua aantal)
Bijlagen
2019-0612_air002.png

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#218 Bericht door PA3DAT »

Heb je een link naar leuke ontwerpjes voor ADSB-antennes? Een N-chassisdeel voorzien van
5 stukjes draad als GP kan natuurlijk altijd. Dan wordt het gewoon een iets grotere uitvoering
van mijn 23cm-GP :mrgreen:

Heb zelf even Gegoogled en dan vind je er al heel wat!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#219 Bericht door PD2EW »

@Alois: ik zal nog even een foto van de ADS-B GP voor je maken.
Het is een eigen ontwerpje en gemaakt op een SO239 chassisdeel, stel je er niet teveel van voor.. ;-)

In deze (zie plaatje) en de vorige omloop heb ik nog even wat satellietverkeer beluisterd, de FOX-1D kwam eerst over en het werd toen even flink druk boven ons.
Het ISS (is daar packet van hoorbaar..?, de NOAA 15 en 18, de AO-92/FOX-1D, de CAS-4B..
Ik had nog even een omloop gewacht en richtte mij toen op de FOX-1D.
Bijgaand een schermafdrukje: daar waar ik hem nog hoorde en hoe SDR-Sharp hem toen ontving.
Ook zit er nog een kort MP3-tje bij van een station dat het op dat moment nog even probeert via die satelliet.

Opnieuw (ik weet dat er sceptici zijn mbt. het gebruik van de RTL-SDR USB stick) vermeld ik de gebruikte spullen:
X200 vertical (de 'biljartkeu'), op 5 mtr voethoogte, 10 mtr 75 Ohm coax, FM sperfilter, V3 RTL-USB stick.
De enige modificaties zijn: alles is voorzien van F-connectoren en de antenne met een verloop van N connector naar SO239 (contra bakkiesplug) en daarop weer een verloop van PL259 naar F-contra.
Waarom moet alles zo gecompliceerd? Ik breek alles weer af, zeker na die onvoorspelbare wind van laatst.
Ik bepaal dus telkens weer opnieuw wat ik eens zal gebruiken, de X-50 antenne staat nu binnen omdat één radiaal de val niet heeft overleefd, klusje voor morgen..

Ook had ik deze dagen nog even geluisterd naar de 2m band en daar is het drukker geworden, een beetje afleiding doet je goed.
Alles is goed hoorbaar: 145.600 Eibergen, 145.6625 Elten, 145.675 't Harde, 145.700 Doetinchem, 145.7125 Kleve, 145.725 Apeldoorn, 145.550 Warnsveld/Zutphen
Mocht er een ronde van Deventer zijn dan hoor ik die ook, alles met dezelfde spullen.
Het handige van een spectrumoverzicht is ook dat je soms ook de ingang van de repeaters kan zien, leuk als de stations zich hier in de buurt bevinden.
Bijlagen
2020-04-01_22-59-56-521 (Small).jpeg
2020-04-01_22-59-51-523 (Small).jpeg

[De extensie wav is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#220 Bericht door PH7R »

Ben bezig N-licentie te halen. In de jaren 80 veel SW geluisterd. Dus nu ook weer tot aan licentie.
Op dit moment naast een RSPdx ook in het bezit van een Icom IC-R75 en JRC NRD-515. Antenne HyEnd SWL.

Nu luister ik ook via WebSDR Twente. Mijn vraag kan ik Twente als een soort referentie hanteren qua ontvangst om te vergelijken met mijn eigen ontvangs? Hoe goed is de mini-whip van Twente? Woon zelf in Veenendaal.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#221 Bericht door 19DT2120 »

Het is beter om dat niet te doen er zijn verschillende factoren die meespelen en mogelijk invloed hebben op je ontvangst/werking van de antenne!
Soms weet ik het ook niet meer.........

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#222 Bericht door PH7R »

19DT2120 schreef:Het is beter om dat niet te doen er zijn verschillende factoren die meespelen en mogelijk invloed hebben op je ontvangst/werking van de antenne!
Ik begrijp dat er verschillende factoren (antenne, omgeving, etc) en invloeden (propagatie) zijn. Bij n=1 waarneming valt er ook niet veel te zeggen maar bij regelmatig vergelijken moet er toch een patroon zijn? Valt er dan in algemene zin iets te zeggen hoed goed de mini-whip van Twente is?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#223 Bericht door PE1RXU »

Ik weet wel dat er goed is nagedacht bij de webSDR van Twente. Hier is wat meer info erover te lezen:http://www.pa3fwm.nl/projects/miniwhip/
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#224 Bericht door PD2EW »

Principes, opstellingen, materialen... alles is verschillend en dus zijn de resultaten dat ook..
Ik zit hier 25 - 30 km van Twente af en ontvang ook echt niet hetzelfde, dat is nou eenmaal zo.
Wel zie ik Web-SDR Twente als een welkome aanvulling (maar er zijn er meer, veeeel meer..).

@Aloys
Jij hebt nog wat tegoed... hier zijn de foto's van mijn ADS-B antenne voor 1090 MHz.
Het illustere trio is gisteren weer opgezet en van de nieuwe ADS-B antenne (koperkleur) heb ik nog even wat plaatjes gemaakt.
Die zijn van net voordat ik straks met tectyl aan het werk ga..;-)
De zwarte antenne had geen RVS ringetjes en heeft het na een jaar buiten staan toch opgegeven, vanwege de roest.
Nu mag hij weer aan het werk, maar moet komende week ook nog wel even in de tectyl..
Die messing aansluitlipjes , daar heb ik ooit een zak vol van meegenomen voor een Euro, op een beurs ergens (Friesland..?).
Elk koperbuisje is 6,8 cm lang en dichtgesoldeerd, zodat er geen water in kan komen.
En ja, ik weet het dat die piratenpluggen en verloopjes niet handig zijn voor GHz signalen, maar die schuif-snelkoppeling is me goud waard.
Ook is bewezen dat het werkt, zie een van de voorgaande postings.

De blauwe foto's:
Links: de Mini-Whip van RA0SMS (maar had ook PA0RDT versie kunnen zijn) met TV coax aangesloten
Midden: de X50N, met Aircell 7 aangesloten
Rechts: de ADS-B eigenbouw (de zwarte), nu met een in de buis ingebouwde versterker.
Die was van origine voor SAT gebruik en is ook met TV coax aangesloten.

Dat T-stuk is luiigheid van mijn kant, wilde niet naar de bouwmarkt voor alleen een 50-50 verloop en had deze nog steeds liggen..
Bijlagen
01.png
02.png

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#225 Bericht door PA3DAT »

Met dank! Ik vermoedde wel dat het zo uit zou zien, ik heb een dergelijk antennetje
voor 23cm gesoldeerd op een N-chassisdeel met vierkante flens. Dat was in afwachting
van een driebands-rondstraler.

Hij deed (doet) het overigens geweldig: de swr was ok en ik kon er een 23cm-repeater
op bijna 20km afstand mee aanspreken. Met het antennetje binnen, in huis!

Weet jij zo de ideale maten voor 1090 MHz? ((300/1090)/4)*0,96? Iets van 69mm voor
de straler? Maar die maten zijn soms net weer iets anders voor de radialen...
Oh wacht, er staat meer dan genoeg op internet! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie