Weet iemand wat dit is ?

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
sebsoft
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2017, 13:44

Weet iemand wat dit is ?

#1 Bericht door sebsoft »

Goedemorgen,

Ik ben zelf geen zendamateur maar op zolder staat al een tijdje iets waarvan jullie misschien weten wat het is. Het is een bruinrode robuuste box met daarin iets wat mij een radio lijkt, een koptelefoon en plek voor een accu. Op het eerste gezicht is er niets van een merk te vinden maar het lijkt me ook geen zelfbouw. Volgens mijn zoontje van 10 is ie van James Bond geweest dus we zijn benieuwd of jullie hier meer van weten.


Groet
Sebastiaan
Bijlagen
IMG_6581.JPG
IMG_6578.JPG
IMG_6575.JPG
IMG_6574.JPG

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Weet iemand wat dit is ?

#2 Bericht door Rene - pg3r »

Het lijkt een noodzender voor gebruik in een sloep. 500 kHz was de internationale noodfrequentie (telegrafie) voor de scheepvaart.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Weet iemand wat dit is ?

#3 Bericht door PA3LS »

Lijkt mij een ontvanger voor het 500khz scheepvaartgebeuren. Geen zender, dan zou er een antenneaansluiting en seinsleutelaansluiting op moeten zitten en ik zie alleen een loopantenne.

Mocht je 'm kwijt willen, dan heb ik wel interesse :)
Eventueel heb ik wel wat dat iets meer geschikt is als kinderspeelgoed te ruil (lees: minder zeldsaam, kwetsbaar en iets dat nog echt kan ontvangen - en als je wil, legaal zenden zonder licensie/registratie)

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Weet iemand wat dit is ?

#4 Bericht door PA0RAB »

OM's
De doos van Zolder doet me sterk denken aan het scheithok en de paraset uit WOII
3pitten koptelf
Knop afstemming in bepaald gebied rond noodfreq, knop om ontvanger op het randje van oscilleren te zetten
E.e.a. duidt op een ontvanger superregeneratief met hf trap en lf trap
Zo'n ding zat in de scheitton ingebouwd tijdens WOII om codeberichten te ontvangen van "London"
Dus van" James"vader Toch slim van zoonlief

Bij de paraset werkte de superregtrap ook als xtal oscillator en de hf trap soms als mike versterker trap om de eindtrap schermrooster te moduleren In de 50er jaren m'n eerste knutsel radio
73 de Ruud PA0RAB

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Weet iemand wat dit is ?

#5 Bericht door PA3LS »

Maar waar zie je de aansluitingen voor seinsleutel/microfoon/antenne? Ik zie geen aanwijzingen dat het een zender kan zijn. Het kan (onbedoeld) oscilleren, maar niet op zo'n manier dat je verder dan een paar honderd meter te horen bent.

Daarnaast is een noodzender voor 500khz een bijzonder onpraktisch idee. Je hebt een gigantische antenne nodig om wat signaal de lucht in te krijgen. De paraset werkte ook op de kortegolf, omdat je daar nog met een antennedraadje van 10 a 20m al een eind komt.

Voor nood op zee nam men 2182khz. Dat was jarenlang de kortegolfnoodfrequentie. Een 500khz zendantenne kan je op een (bijvoorbeeld) viskottertje niet kwijt. 2182khz wil nog wel.

Kortom, een zender is het niet. Ik denk meer dat dit een reserveontvangertje is, om de (weer)berichten op 500khz te kunnen volgen. Of misschien is het wel de hoofdontvanger voor kleine kustvarende scheepjes. Immers, zenden (tweerichting) ging in de visserijband.

Het lijkt mij ten slotte een gewone regeneratieve ontvanger. Een superregeneratieve heeft niet de mogelijkheid om morseberichten te volgen, terwijl een gewone regeneratieve dat wel kan. Daarnaast heeft een superregeneratieve meestal quench instellingen, en wordt die niet op 500khz maar op >20MHz gebruikt.

Eerder Kapitein Iglo dan James Bond.

Hier een noodontvanger volgens hetzelfde principe, doch zonder loopantenne in het deksel:
http://www.radiomuseum.org/r/telegrafst ... er_65.html

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Weet iemand wat dit is ?

#6 Bericht door PA0RAB »

PA3LS
Ergens ben ik het volkomen met je eens 1/4 golf op 500kc is rond 150m'
Dat in een sloep de lucht in??
Toch heb ik rond 1968 met maritieme noodzenders geexperimenteerd om uit te zoeken wat een effectief noodsysteem voor de opkomende wadloopsport kon zijn
Met een vliegertje of chute, een dun draadje en een tunertje kun je uitstekend werken. Maar in een echte noodsituatie met onervaren bedieners waardeloos
Als ik me herinner hoe m'n vader de antenne camoufleerde via waslijn is er veel mogelijk met kortere draadjes >Maar het is geen full sized antenne
De superreg haalt versterking uit het schakelend gedrag van het superreggen en de scheidende hf trap Antenne direct aan superreg verraadt je positie vertelde Pa me
De experimenten met de verkorte hf antennes leerde dat het gaat om waar is de stroom het grootst, want stroom straalt. Ook de plaats van de verlengspoel is belangrijk.Al met al een mij boven de pet gaande materie Neem de accu Noodset en een bult draad wel mee naar Rottummeroog want Rottum ligt op de vaste wal En we zien de signalen wel Dan blijkt dat je soms onverwachte afstanden kunt overbruggen .Niet betrouwbaar herhaalbaar Invloeden als tijhoogte ,vochtigheid temp zeewater en veel meer spelen een rol Poog dat maar in een rekensom te vatten en durf vast geroeste theorien te wantrouwen maar vergeet niet de basis
73de Ruud PA0RAB en 55 met antenne frutsels/knutsels

Plaats reactie