Siemens E309

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Siemens E309

#16 Bericht door pa0ejh »

Kan ook zijn dat C10 sluiting heeft, kun je met een Ohm meter snel controleren, zo niet dan is W5 defect, en dat is te omzeilen door 33K met een draadje aan Pin6 en dan aan de +235V te hangen (voorlopig ).

Dan zal de Meter in stand Ro1 ook weer stroom meten.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Siemens E309

#17 Bericht door PE9ZZ »

Intussen moet het toch wel mogelijk zijn om die RF unit simpel open te maken. Kan online he-le-maal niks vinden erover. Niet in het Engels und auch nicht auf Deutsch. Behoorlijk frustrerend!

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Siemens E309

#18 Bericht door PA4URK »

Vanmiddag maar weer eens wat metinkjes verricht. Tussen pen 6 van de EF93 en massa of tussen pen 6 en de soldeerpunten die uit de HF unit komen meet ik nergens een verbinding. Kan dat betekenen dat in ieder geval de 33K weerstand (W5) niet meer aanwezig is? Tussen de 236 volts soldeeraansluiting en die pen zou ik dan toch iets moeten meten?
Fijne kerstdagen allemaal!
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Siemens E309

#19 Bericht door PA4URK »

De C geeft tussen pen 6 en massa een waarde van 5 nF dus waarschijnlijk is die goed. Tussen pen 6 en massa meet ik niks geen weerstand dus de stoute schoenen maar aangetrokken en een 33 K weerstand aangebracht zoals Egbert aangaf:
Kan ook zijn dat C10 sluiting heeft, kun je met een Ohm meter snel controleren, zo niet dan is W5 defect, en dat is te omzeilen door 33K met een draadje aan Pin6 en dan aan de +235V te hangen (voorlopig ). Dan zal de meter in stand Ro1 ook weer stroom meten.....
Et voilà: de ontvanger werkt plotseling als een tierelier op alle banden met de langdraad aan de antenne ingang. Ook SSB komt prima uit de luidspreker :D
Met dank aan alle nuttige tips. Dit blijft natuurlijk een noodoplossing want het afgeschermde HF deel zal op de één of andere manier toch open moeten om de reparatie definitief te maken. Maar dat is voorlopig van later zorg 8)
Bijlagen
Noodreparatie2.jpg
Noodreparatie1.jpg
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Siemens E309

#20 Bericht door PA1Bj »

'Mooi' dat inderdaad deze R kaduuk was. Zulke R's die continu warm staan,
geven er vaak eerder de brui aan dan anderen.
succes nog, 73 pa1bj

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Siemens E309

#21 Bericht door PE9ZZ »

@1BJ: nou, zoveel zal deze weerstand niet verstoken. Misschien gewoon ouderdom, uit elkaar gevallen ofzo.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 mei 2013, 17:08
Roepletters: PA4URK
Locatie: Urk

Re: Siemens E309

#22 Bericht door PA4URK »

Hier nog even een foto van de Siemens in volle glorie. Hier stonden eerder al een Eddystone 730/4, een Racal RA17 type 3011-A, een Skanti R5001, een Debeg 3120T scheepszender en nog wat andere leuke ontvangers. Ook nog heel kort een Siemens E311, maar daar was wat mee, maar dat had de koper van mijn Racal er ook bij gezegd. Dus die verhuisde weer terug. Zwaar spul dit soort apparatuur, dus ben je wel een sterke rug nodig 8)
Als ik binnenkort wat meer in de vrije tijd kom ga ik me maar eens verdiepen in een definitieve operatie van de 309 en kom ik weer in de lucht voor jullie hulp :wink: .
Bijlagen
Siemens shackKL.jpg
Eet Noordzeevis, omdat het gezond en lekker is!

Plaats reactie