De vele verschillen tussen RTL-SDR ontvangers

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

De vele verschillen tussen RTL-SDR ontvangers

#1 Bericht door PE9PE »

Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: De vele verschillen tussen RTL-SDR ontvangers

#2 Bericht door PA1Bj »

Interessant! Wat ik me nog afvroeg is of je perse een DVB-T2 dongle nodig
hebt voor deze nieuwe norm of dat je dit ook softwarematig zou kunnen doen?
Sinds kort zendt Duitsland dit uit op kan.43 en dat is allemaal HD TV.

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: De vele verschillen tussen RTL-SDR ontvangers

#3 Bericht door PD4M »

Mede dankzij jouw link ben ik aan het browsen geslagen om mij verder in te lezen over sdr DVB-T sticks. Had ik beter niet kunnen doen want nu kom ik er helemaal niet meer uit. Graag zou ik er eentje aanschaffen die ook over HF beschikt. Zoals ik het nu zie zijn er eigenlijk drie (of eigenlijk bijna vier) categorieën.
Van goedkope 8-25 euro basis DVB-T sticks met soms onduidelijke chipsets via omgebouwde sticks met betere filters, HF converter grotere kastjes (100-300 euro) tot de semi-professionele uitvoeringen 300+ euro.

Wat is jullie aanbeveling als je ook HF wilt en iets betere filters? Maar wel op een beperkt budget. Het is een geintje en een eerste kennismaking. En uit het door jou aangehaalde artikel geeft ook aan hoeveel kaf er tussen het koren zit en dat er ook prijs en kwaliteit niet altijd overeenstemmen.
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De vele verschillen tussen RTL-SDR ontvangers

#4 Bericht door PA3DAT »

Interessante vraag, ook voor mij!
Ik ben bang dat we wel veel vragen: alle mogelijkheden (HF, VHF, UHF etc.), goede filters, lage prijs... :D
Dat laatste zal wel een probleem vormen!

Overigens, ik heb er een paar van minder dan een tientje, uit China. Doen het toch "wel leuk", met
name op VHF. Geen HF uiteraard.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: De vele verschillen tussen RTL-SDR ontvangers

#5 Bericht door Bert_1 »

De welbekende funcube pro plus (of is het plus pro) bevalt mij prima, doet HF en heeft verschillende filters . Had ik dacht ik 190,- voor betaald en ik heb er geen moment spijt van gehad. Werkt goed samen met een eenvoudige miniwhip en HDSDR wat weer erg handig is tijdens contesten :) Je plukt de één na de andere uit de lucht.
Bert

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: De vele verschillen tussen RTL-SDR ontvangers

#6 Bericht door almenaar »

Ik gebruik een aantal sticks,ALLEEN als mf ontvanger,dwz een goede converter en daarachter een stick.
Je hebt dan de voordelen van goede preselektie,overstuurbaarheid,goede gevoeligheid en de stick hoeft
dan alleen maar het digitale deel te doen.ook als fm (omroepband) ontvanger gebruik ik een converter
en daarachter een stick,hoeft niet,maar je hebt dan wel een volwaardige ontvanger.Je moet natuurlijk
wel een goede converter gebruiken want die bepaald dan de ontvangst kwaliteit.

pe9kkm

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: De vele verschillen tussen RTL-SDR ontvangers

#7 Bericht door dxhunter »

Net als pe1kvl gebruik ik de Funcube Pro +. Hier in gebruik als panadapter. Met de Funcube geen last meer van baseband lifting waar de RTL stick wel last van heeft door het kleine dynamisch bereik.
De Funcube zie je af en toe tweedehands te koop voor ongeveer de helft van de nieuwprijs. De RTL sticks liggen hier nu werkeloos in de kast.
http://www.funcubedongle.com/

Plaats reactie