SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#151 Bericht door j.d. »

Het vissen heb ik na 2 uur voor gezien gehouden.
Moest ook nog wat andere dingen doen en
dan zit ik niet rustig aan de waterkant.

De afbeelding van SDR# 1700 ziet er gelikt uit PD2EW met
die plug-ins en frequentie lijst.
Moet ik ook nog een keer voor elkaar zien te krijgen.

Toch vreemd dat sigintos bij jou niet fatsoenlijk wil opstarten.

Groet:
jan
SWL NL-13465

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#152 Bericht door PD2EW »

Ik had nog beloofd om een foto van de antennes te plaatsen, dit is hem dan...

Links: ADS-B antenne (1090 MHz) met ingebouwde versterker en bandfilter en 75 Ohm TV-coax (foto al eerder geplaatst)
Midden: Diamond x-50 voor Amateur 2m en Airband VHF, met Aircell-7 coax
Rechts: Actieve HF antenne volgens RA0SMS, met 75 Ohm TV-coax (foto al eerder geplaatst)

Alle 3 staan ze separaat opgesteld op een tegelvoet, met mastdelen van 1,2 mtr epoxy buis (groen).
Van de up-converter (HF naar VHF, 125 MHz hoger) heb ik eerder al een foto geplaatst.
Bijlagen
20190425_093747~01~02 (Small).jpg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#153 Bericht door PD2EW »

Bij mij werkt de SDR# scanner-plugin gewoonlijk met een goed resultaat op de 2m over een breedte van 0,45MHz en op de luchtvaartband over 1,5 MHz.
Scannen van de 2m band liet vandaag na 12.00 geen activiteit meer horen, dus eerst maar even overgeschakeld op de civiele luchtvaartband. Best veel activiteit daar en eigenlijk altijd wel resultaat in bepaalde tijdsloten. Verderop op de zondagmiddag heb ik eerst ook weer even geluisterd op 2m: weer geen activiteit, ook niet op de repeaters. Toen ben ik overgegaan op de zweefvliegers en dat ontvangt me toch een potje goed..!
Het bandscannen heb ik tussen 122 en 123,9 MHz ingesteld en het is haast geen 15 seconden aaneen rustig geweest! Ook veel Duitse zweefkisten gehoord en Nederlandse heb ik kunnen volgen tot een flink eind Duitsland in. Omdat ik zo gauw geen 2e stick bij de hand had, heb ik Glidernet er maar naast gezet als monitor.

Wat me wel opviel is dat de zweefvlieg-frequenties nogal variëren ten opzichte van de AT lijst:
https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... liegtuigen
Gebruikt: V3 USB stick, 20 mtr AirCell7 en de x50 antenne van Diamond, opgesteld op een voethoogte van 5 mtr.

Bijgesloten heb ik twee screendumps van civiele luchtvaart en de zweefvliegers.
De zweefvliegfrequenties die in mijn SdR# scanlijst zijn verschenen staan hieronder en de incidentele frequenties (veelal storing) heb ik weggelaten.

122249240
122474230
122540870
122549200
122547190
122632500
122649160
122699140
122499220
122732460
122765780
122849080
122924050
122974030
123148960
123323890
123348880
123373870
123398860
123465500
123498820
123665420
123673750
123698740
123848680
123956970

Sinds kort een nieuw SDR projectje gestart: spectrumview op een Kenwood R2000 ontvanger (gekregen van een klant!).
Ik heb dit al werkend op een ICOM 706 MK1, dus het zal wel goed gaan komen...
Bijlagen
GiderScan014 (Small).png
AirScan001a (Small).png

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#154 Bericht door Rene - pg3r »

PD2EW schreef:Wat me wel opviel is dat de zweefvlieg-frequenties nogal variëren ten opzichte van de AT lijst
En waarom denk je dat jouw el cheapo-stick de correcte frequentie weergeeft?

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#155 Bericht door Radioot »

RTL-SDR V3

<1 PPM temperature compensated oscillator (TCXO) – Accurate tuning and almost zero temperature drift (2 PPM max. initial offset, 0.5-1 PPM temperature drift)

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#156 Bericht door PD2EW »

De nauwkeurigheid van de V3 is -naast, en vergeleken met de Hameg HM5005- zeer zeker precies te noemen.
De aflezing in combinatie met SDR#, mbt. de laatste 0 (in Hertz) is m.i. ook nihil, bij AM VHF signaal.

De afwijking zit ook niet in het Doppler effect en in vergelijk met die van het ISS is dat iets van 6 kiloHertz in 10 minuten, bij een snelheid van bijna 28000 km/uur. Zo snel gaan die zweefvliegers ook weer niet, dus die afwijking is ook nihil te noemen.

De PPM afwijking kan het ook niet zijn want dit is Parts Per Million, vergelijkbaar met Hertz per MegaHertz.
Die is bij de el-cheapo stick waar ik de grootste afwijking bij had maar 79 geweest, compenseerbaar met een extra aangebrachte instelcondensator. En zo valt dit ook in de 'nihil' afwijking.

Temperatuurdrift is het ook niet, bij ontvangst op de hier genoemde VHF frequenties.
Dit valt op deze frequenties nog nauwelijks op (in ieder geval met de V3, maar ook met de/mijn el-cheapo's).

De civiele luchtvaart, ook in dit VHF bereik, heeft veel en veel minder afwijkingen (maar soms ook wel aanzienlijke..).

Mijn idee is dat de in zweefvliegtuigen gebruikte radio's (of portofoons) verschillende rasters en specificaties hebben.
Dezelfde zweefvliegtuigen blijven namelijk, hoe typisch, gedurende de vlucht namelijk wel op dezelfde frequenties werken. Mogelijk is ook dat er ook nog veel oude radio's in gebruik zijn, met rasters van 25 kHz of 12,5 kHz, terwijl tegenwoordig 8,33 kHz wordt aanbevolen...?

@Rene:
Die opmerking over de el cheapo-stick is, neem ik aan, een vooroordeel van iemand die er geen of slechtere ervaringen mee heeft gehad? Of is het iets met klok en klepel..? Jammer van de toonzetting van die opmerking..

@Radioot:
dank voor het vermelden van de specs, de stick bevalt mij ook goed.
Mogelijk is zoiets ook wel wat voor de piloten, om thuis ook eens te horen wat er op een zonnige dag allemaal gebezigd wordt over 'de zweefvliegradio'.

Oja, in mijn kennissenkring zijn 2 zweefvliegers te vinden en in mijn lijstje staan niet de zweefvliegers met nóg grotere frequentieafwijkingen, want sommige wijken nog veel méér af dan die in de hier vermelde lijst.


Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#158 Bericht door PD2EW »

Vandaag even een vergelijkend onderzoek gedaan met twee RTL USB sticks naast elkaar op 1 computer.
Iedereen heeft het over filtering en preselectie, dus ik was ook wel benieuwd naar de resultaten.
Als antenne heb ik de PA0RDT actieve antenne gebruikt, gevoed met 5 Volt (USB) via een aangepaste 1 naar 5 F-splitter.

Beide RTL-USB sticks zijn op het niveau ingesteld waarop het basisniveau net omhoog gaat en de piek niet toeneemt.
Ik constateer hierbij: dezelfde stations met praktisch dezelfde signaalniveaus, maar...

Links:
via de IF uitgang (46 MHz) die ik heb gemaakt op de Kenwood R2000.
de blauwe USB stick, gemodificeerd op PPM: -2
een vorige SDR# versie (1416)

Rechts:
via de Ham-It-Up-Converter (125 MHz)
de V3 stick met aluminium behuizing, PPM: -2
een recente SDR# versie (1700)

Getest op de banden/frequenties:
MW - 1008 kHz, United-AM - Neede
LW - 198 kHz, BBC4

Jammer dat ik de VHF module voor de R2000 niet bezit, anders had ik ook een vergelijk kunnen maken voor de VHF airband. Ik experimenteer nog wel een beetje met de uitkoppeling van het IF gedeelte, want de belasting voor de opvolgende trap in de Kenwood radio is nu ook redelijk hoog. Dat resulteert nu in een te zwak signaal en de versterking in SDR# is instelbaar, maar in de radio niet..
Ik weet dat dit een momentopname is, dat het maar fragmenten van het hele spectrum betreft en ook dat er nog verschillende andere factoren meewegen.. maar ik heb dit nu even tot mijn beschikking en ik heb er de tijd ook even voor.
Bijlagen
L-R2k_R-Sdr- (Small).png
L-R2k_R-Sdr (Small).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#159 Bericht door PD2EW »

Rond middernacht heb ik de RTL-SDR ontvanger nog even aangezet, een animated gifje van het resultaat op MG heb ik bijgevoegd.
Klik erop en de animatie start vanzelf.
Op de Middengolf is op bijna elke 9kHz stap wel iets te horen en enkele stations steken er met kop en schouders bovenuit.
Voor mij is dat een teken dat het mbt de SDR# instellingen (gain) wel goed gaat.
De alternatieve USB-R820T driver zou iets rustiger moeten zijn in de ontvangst, daar ga ik ook eens mee experimenteren.
Rechts op het spectrum is een verdwaalde piraat zichtbaar op 1670kHz. Dit blijkt station "De Technische Man" te zijn, locatie Gelderland.

De HF amateurbanden waren door mij amper te ontvangen en mogelijk is dit te wijten aan de beperkte specificaties van de actieve Mini-Whip antenne.
Ik gebruik hem ongeaard en werkend op 5 Volt.
Een vergelijk met dezelfde antenne op de Kenwood R-2000 bevestigt dit ook: daarop is het op de HF amateurbanden ook erg rustig.
Misschien binnenkort toch ook maar eens een draadantenne gaan spannen en kijken hoe die resultaten gaan worden...
Bijlagen
2019-0602_MW02.gif

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#160 Bericht door PD2EW »

Ben ik tussen de bedrijven door (reparaties van een Dual CS528 en CS508) even een Poolse SDR-Sharp compilatie (1476) aan het onderzoeken.
Bij stom toeval zie ik langzaamaan een piekje in het 2 meter spectrum verschijnen.
Maar even snel overgeschakeld op mijn eigen SDR# versie (die kan opnemen) en ineens volg ik een QSO tussen een Nederlandse en Italiaanse amateur.
De frequentie verschuift redelijk snel en langzaamaan verwijnt het signaal weer in de ruis.
Grappig.., niet geweten dat dit mogelijk was.

Onderzoek op internet geeft uitkomst: het blijkt de FOX-1D (AO-92) te zijn die wordt gebruikt voor amateur radio, uitzendend op 145.88MHz (NFM).
Hij/zij heeft 94,5 minuten omlooptijd op iets van 500km hoogte.
Dit is 'bijna' hetzelfde als van het ISS (op 400 km hoogte) en dat signaal heb ik ook al vaker met de SDR combinatie kunnen ontvangen.
Leuk om weer een uitbreiding van mijn gebruik te hebben gevonden, nu nog uitzoeken welke satellieten er voor amateurgebruik om de Aarde vliegen...

2019-06-13
11:34 local time (09:34 UTC) / 13:05 loc (11:05 UTC)
Bijlagen
003 (Small).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#161 Bericht door PD2EW »

Ik weet niet of er iemand meegekregen had dat het ISS over zou komen, met weer een interviewsessie...
maar het ISS was donderdag 20 juni weer eens hoorbaar en ik kreeg toevallig ook een stukje van het interview tussen een Engelse school (Rowan Preparatory School) en Nick Hague (KG5TMV) in het ISS mee.
Zoals altijd heb ik meegeluisterd met de V3 stick icm. SDR-Sharp vs.1700 en tegelijk ook nog wat audio opgenomen.
Ook heb ik nog even een animatie van screenshots gemaakt (Auto Screen Capture, leuk!).

De echt goed hoorbare momenten waren kort en mijn walnotenboom staat tussen antenne en ISS.
Deze boom draagt in deze tijd flink veel blad, dus we doen het er maar mee.. en neen, omzagen is geen optie.. ;-)

Een uitsnede van de waterval-animatie maakt het Dopplereffect nu écht goed zichtbaar (Auto Screen Capture stond ingesteld op 5 sec. interval per screenshot). Er zit helaas wel een hiaat in deze screenshots, daar ik druk was met nog meer acties op dezelfde computer. Klik op het plaatje om de animatie te zien.

Het signaal van het ISS is in de schermpjes onderaan zelden te zien, de vaste intervaltijd voor screenshots gooide daarbij ook nog eens roet in het eten (naast de slechte ontvangst vanwege de notenboom en de baan van het ISS die niet zo gunstig was voor NL/mij).
Bijlagen
2019-0620_ISS_waterval-timelapse.gif

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#162 Bericht door PA1AIS »

PD2EW schreef:
Mijn idee is dat de in zweefvliegtuigen gebruikte radio's (of portofoons) verschillende rasters en specificaties hebben.
Dezelfde zweefvliegtuigen blijven namelijk, hoe typisch, gedurende de vlucht namelijk wel op dezelfde frequenties werken. Mogelijk is ook dat er ook nog veel oude radio's in gebruik zijn, met rasters van 25 kHz of 12,5 kHz, terwijl tegenwoordig 8,33 kHz wordt aanbevolen...?



@Radioot:
dank voor het vermelden van de specs, de stick bevalt mij ook goed.
Mogelijk is zoiets ook wel wat voor de piloten, om thuis ook eens te horen wat er op een zonnige dag allemaal gebezigd wordt over 'de zweefvliegradio'.

Oja, in mijn kennissenkring zijn 2 zweefvliegers te vinden en in mijn lijstje staan niet de zweefvliegers met nóg grotere frequentieafwijkingen, want sommige wijken nog veel méér af dan die in de hier vermelde lijst.
Het 8,33 raster is sinds 1-1-2019 verplicht voor ALLE lichtvaart apparatuur in EU. De 8,33 apparatuur kan ook nog op het 12,5 en 25 rster, maar andersom niet.
Ik kom dagelijks nog veel luchtvaart portofoons tegen die niet meer mogen. Die gaan allemaal de container in, van die degelijk Dittel FSG4.

De RTL-SDR stick is een prima stick voor radio amateurs en voor controlewerk. In mijn dagelijkse werk als offshore radio surveyor gebruik ik de RTL-SDR om AIS apparatuur te controleren of modulatie diepte te meten (AM luchtvaart).

Voor nauwkeurig werk gebruik ik een SDR1A, met de SDRuno software zijn de dBm niveau's akelig nauwkeurig vergeleken met de R&S.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#163 Bericht door PD2EW »

@PA1AIS, Dag Jugo
Jij bevestigt wat ik ook denk, maar niet kan aantonen omdat ik niet in dat wereldje zit.


Om aan te geven dat het RTL-USB stickje best wel een goed ding is, gisteren had ik nog even naar de NOAA's gekeken en geluisterd.
Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan.. en leuk is om te zien dat het helder weer is en ik dus rustig naar het openluchtspel kon, zonder jas! ;-)

Bijgaand een scan van het signaal dat ik ontvangen heb. De notenboom gooit ook hier roet in het eten en dus is het beeld iets sneeuwerig.
Wat mij ineens wel opvalt en ik niet kan thuisbrengen.. die twee bolletjes, ergens in het midden..

Instellingen van SDR# die ik gebruikt heb (niet dat ik dit als ideaal zou willen bestempelen):
Sample rate: 1,4 MSPS, NFM (ja, ik weet het!), Bandwidth: 32.000 (...), Order: 200, alle filters uit.
De squelch kan daardoor nu op de vriendelijke waarde van 40 worden gezet.

Het voordeel is dat die squelch bij NFM wel werkt (werkt niet op WFM) en dat ik daardoor geen ruis heb als ik wacht tot de satelliet binnen mijn bereik komt.
Die NFM bandbreedte is nou eenmaal 32000 (op zijn breedst) en die Sample rate van 1,4 heb ik ingesteld omdat de scanner dan precies de breedte van de 3 NOAA's in het venster kan tonen.

Ik zal er binnenkort eens een internetpagina aan wijden, zodat anderen er ook mee over de streep kunnen worden gehaald.. en misschien zitten daar ook wel zweefvliegers bij.
Bijlagen
2019-0622_visual (Small).jpg
2019-06-22_16-19-26-955 (Small).jpeg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#164 Bericht door PD2EW »

En daar kwam gisteren de SO-50 SaudiSat-1C zomaar even over.
Dus de RTL-SDR stick maar even aangezet en even meegeluisterd/-gekeken.
Alleen door de Dopplershift was het signaal voor mij herkenbaar en ook was het een UHF signaal en op een flinke afstand.
Maar met zijn 250mW TX signaal (de helft van een PMR portofoontje) was hij voor mij duidelijk even te volgen, er was alleen niets te horen.
Deze zet ik ook maar even in mijn lijstje.. ;-)
Bijlagen
2019-07-13_12-35-46-064 (Medium).jpeg
2019-07-13_12-35-01-068 (Medium).jpeg

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#165 Bericht door PD2EW »

Dag allen

Ik ben compleet onbekend met het luisteren op de bereiken rond de 250 - 270 MHz, maar heb wel eens wat gehoord over (mil)satellieten die afgedankt rondvliegen.

Bij toeval laat ik vanmorgen de Shift instelling (voor mijn Ham-It-Up converter) aan staan op 124.999880 MHz en luister op 132.816260 MHz, omdat ik de luchtvaart nog wel eens op de achtergrond aan heb staan tijdens mijn werk en de reparaties (laatst ook weer een hele heisa gehoord over nukkige deurvergrendeling van een KLC Cityhopper).

Opgeteld kom ik nu op de 257.816140 en 257.824470 MHz terecht, waar ik toevallig wel heel erg fanatieke en ernstig buitenlandse communicatie hoor. Wat een verhalen zeg, die daar afgestoken worden.. het ratelt maar door en valt niet weg in ruis. Dit zijn dus een soort van CB-achtige piraten, maar mijn Braziliaans, Spaans, Portugees en Italiaans is nou ook niet echt je-dat..
Hier staat wat verklaard: https://www.rtl-sdr.com/receiving-brazi ... s-rtl-sdr/

Even een kort lijstje van ontvangst rond 12.00 uur local time op 22-07-2019, veel NFM modulatie en ongeveer 12,5 kHz breed:

257.059 MHz: spraak
257.819 MHz: spraak (het sterkste signaal)
258.537 MHz: spraak
260.065 MHz: data
260.528 MHz: spraak
262.281 MHz: data en spraak, soms flarden volksmuziek
262.380 MHz: spraak

Om het geluid op te poetsen gebruik ik ook hier de Audio Processor plugin.
Daarmee zet ik hem op 10 kHz breed en haal met de De-emphasis van die plug-in de scherpe randjes eraf.

Gebruikt:
Diamond X50N antenne (5 meter hoogte, achter de notenboom), 10 mtr TV coax, F-connectoren, FM Block fillter, blauwe RTL-USB stick.


Om de mensen die met de RTL-USB stick willen beginnen, nog niks hebben en continue (via een ander topic of forum) door zitten te zagen over het beste materiaal nog weer eens een zetje te geven: gewoon zo’n RTL-USB ding kopen, gebruiken en ervaring opdoen!
Kennis en ervaring is niet te koop en voor dat tientje kan er niets gebeuren. Voor een miskoop hoef je niet bang te zijn.. en zo ja.. dan maar het bedrag van een kratje bier kwijt (wel jammer, maar learning all the time..!).

Plaats reactie