Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#1 Bericht door PE1KEL »

Heren, dames.

Sinds ik in de kamer zit met mijn hf-transceiver ben ik regelmatig genoodzaakt om een koptelefoon op te gaan zetten.
Nu ben ik internet wat af aan het struinen maar kan eigenlijk geen goede keuze maken.
Het ene punt is prijs en het andere punt is kwaliteit.
Vwb kwaliteit:
1. de headset of koptelefoon moet lekker zitten.
2. er hoeft geen microfoon aan te hangen omdat ik 99.999% van de tijd luister.
3. Mij lijkt een HIFI-kwaliteit niet noodzakelijk gezien de bandbreedte die we gebruiken op HF.
4. Een redelijk rendement en vermogen lijkt me een pré gezien de pulsen en geknetter wat de headset/koptelefoon te verduren krijgt tijdens ontvangst.
5. Een goede kabel en niet zo'n dunne brol wat bij het minst of geringste kabelbreuk veroorzaakt.
6. Normale prijs: ik geloof niet in een Heil van 300 euro ( en hoef ook niet zo'n boommicrofoon te hebben).
7. Als het kan een gesloten systeem zodat de familie niet mee hoeft te genieten :-)

Op zendamateurs.com loopt of liep een draadje met zowat dezelfde vraag maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden.
Iemand gaf daar wel een opmerking dat een Creative headset bruikbaar zou zijn. Toevallig heeft mijn zoon die headset voor zijn gamecomputer. Deze heb ik getest maar persoonlijk vind ik er veel te veel laag inzitten. En ietwat iel gemaakt.
De Heil Pro set vind ik te duur en daarom geen optie.
Zijn er gebruikers van de Yaesu YH-77STA of de Kenwood HS-5?
Die worden tenslotte door de fabrikant aanbevolen.

Wat kunnen jullie me aanraden?

Mvg,
Adriaan.

Zit ik met mijn bericht wel in de goede afdeling van zendamateurs.com ?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#2 Bericht door PE2AAB »

Je zou eens kunnen kijken naar een (tweedehands) aviation headset. Ontworpen voor draagcomfort en toegspitst op spraak. Peltor is een goeie, DC ook maar die zijn weer prijziger. Wel gesloten schelpen dus de familie hoeft niet mee te genieten ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#3 Bericht door PH2LB »

PE2AAB schreef:Je zou eens kunnen kijken naar een (tweedehands) aviation headset. Ontworpen voor draagcomfort en toegspitst op spraak. Peltor is een goeie, DC ook maar die zijn weer prijziger. Wel gesloten schelpen dus de familie hoeft niet mee te genieten ;-)
Ik heb zelf een tweede hands Davic Clark (de genoemde DC) waarbij ik de microfoon niet gebruik (te lage impedantie). Kan uit ervaring zeggen dat ze fantastisch zitten en goed geluid hebben. Het afsluiten werkt twee richtingen op : de familie hoeft niet mee te genieten en je hoeft niet mee te genieten van de familie :lol:

Waar wel even rekening mee te houden is, is dat volgens mij de DC's luidspreker impedanties hebben van 16 ohm. dus het geluid zal via de koptelefoon aansluiting minder hard zijn. Tenminste dat heb ik ervaren.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#4 Bericht door PA3BAS »

Een koptelefoon voor gebruik in studio's gaat ook goed. Zijn erg comfortabel, stevig gebouwd, en ook gesloten te krijgen. Als je zo'n koptelefoon te pakken kan krijgen die camaramansen ophebben in de studio zit je ook goed, maar het zou me niets verbazen als dat gewoon aviation headsets zijn.

Ik gebruik de Sony MDR-7506 van nu rond de 110 Euro.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#5 Bericht door PA3DAT »

PE1KEL schreef:5. Een goede kabel en niet zo'n dunne brol wat bij het minst of geringste kabelbreuk veroorzaakt.
Zijn er geen koptelefoons die gewoon een 3,5 of 6mm chassisdeel hebben met een losse kabel?
Ik heb een goede koptelefoon ook al jaren op mijn verlanglijstje staan...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#6 Bericht door Laurens PD9X »

Ik gebruik al jaren de Heil proset . Ik ben opzich tevreden, maar ik zou graag eens een David Clark willen proberen. Ik hoor hier goede verhalen over. De Heil begint na een paar uren contesten toch wel op mn oren te drukken. Ik ben erg tevreden over het HC-4 element wat in de Heil zit. Past deze ook in een David Clark?

De Heil proset Elite heb ik ook gehad, met breedbandig element. Die vond ik verschrikkelijk. Zit niet lekker en de microfoon arm is te kort. Microfoon zat tegen me wang ipv van voor mn mond. Of heb ik een te dikke kop?

Ik heb ook een Peltor gehad met bluetooth functie en losse Jabra module. Nadeel erg prijzig. Erg handig als je tijdens CQ even een boom of iets dergelijks op moet zoeken :wink: . Audio vond ik tegenvallen. Ik gebruikte hem ook op mn werk met mn draagbare telefoon, ideaal!

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#7 Bericht door PE9H »

Voor mijn andere hobby heb ik zelf een Shure SRH440 monitoring hoofdtelefoon.
Deze is dusdanig gebouwd dat je hem uren op kunt hebben zonder dat het pijn doet en is redelijk tot goed geluidsdicht.
De audio kwaliteit is uiteraard super, ook op HF luisteren ervaar ik hierdoor als zeer aangenaam.
Verder heeft deze een zeer goede kabel, die los te koppelen is en standaard de grote en kleine jackplug meegeleverd. De kabel is ook los te bestellen, mocht deze toch stuk gaan. Zowel de kabel als de hoofdtelefoon zelf kunnen tegen flinke stootjes.
Geen microfoon, aangezien dit een studio hoofdtelefoon is, maar dat was ook niet nodig zei je.

De prijs van nog geen 100 euro is ook een reden dat je deze in studio's bij bosjes tegenkomt.
O.a. gunstig te koop bij een internetwinkel in Goes...

Zelf heb ik er de oorkussens van het duurdere broertje de SHR840 bijgekocht, deze zitten net iets lekkerder en passen hier gewoon op.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#8 Bericht door PE2AAB »

Let wel; zoals PH2LB ook al aangaf; impedanties voor headsets in vliegtuigen zijn hoger als de reguliere hifi headsets dus de set moet wat harder worden gezet. Microfoon werkt inderdaad alleen met een ander element of een impedantie trafotje.
Ikzelf heb de David Clark H10-13.4 mono maar gebruik deze waar hij voor bedoeld is; in een vliegtuig.
Echter heb ik hem ook op mijn Yaesu FT-950 geprobeerd en dat gaat prima.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#9 Bericht door PE1KEL »

Heren,

Ik dank jullie alvast voor de informatie.
De David Clark headset heb ik eens opgezocht op internet.
Zijn de prijzen ver boven de 200 euro normaal voor zo'n apparaat?
Vwb de impedantie: ik zoek inderdaad een headset/koptelefoon met 16 ohms luidsprekers.
Dan wordt het aanbod ook al wat kleiner.
Zoeken op Aviation Headset geeft inderdaad al wat meer hits.

Persoonlijk vind ik dat een HIFI-koptelefoon een te grote bandbreedte heeft. Gaat veel te laag.
Dit heb ik, zoals ik beschreven had, met een vrij normale Creative getest.
Als de beep in de set klinkt, dan hoor je de conus flink ploppen...

Ik ga in ieder geval met de info verder zoeken.

Adriaan.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#10 Bericht door PE2AAB »

PE1KEL schreef:Heren,

Ik dank jullie alvast voor de informatie.
De David Clark headset heb ik eens opgezocht op internet.
Zijn de prijzen ver boven de 200 euro normaal voor zo'n apparaat?
Vwb de impedantie: ik zoek inderdaad een headset/koptelefoon met 16 ohms luidsprekers.
Dan wordt het aanbod ook al wat kleiner.
Zoeken op Aviation Headset geeft inderdaad al wat meer hits.

Persoonlijk vind ik dat een HIFI-koptelefoon een te grote bandbreedte heeft. Gaat veel te laag.
Dit heb ik, zoals ik beschreven had, met een vrij normale Creative getest.
Als de beep in de set klinkt, dan hoor je de conus flink ploppen...

Ik ga in ieder geval met de info verder zoeken.

Adriaan.
Een DC voor 200 is niet duur! Of het moet een oud afgedragen lijk zijn. Aviation headsets zijn aan de prijs. Maar een Peltor of Pilot is goedkoper en wellicht helemaal zo slecht niet. Er zijn veel DC look a likes.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#11 Bericht door PE9H »

PE1KEL schreef:Persoonlijk vind ik dat een HIFI-koptelefoon een te grote bandbreedte heeft. Gaat veel te laag.
Dit heb ik, zoals ik beschreven had, met een vrij normale Creative getest.
Als de beep in de set klinkt, dan hoor je de conus flink ploppen...
Sorry, je moet het zelf weten, maar je mag een Creative of andere consu hoofdtelefoon niet vergelijken met een Shure (of andere) studio hoofdtelefoon.
Het laag en hoog is voor die hifi dingen flink overdreven en het mid heeft een forse dip, wat bij een referentie hoofdtelefoon natuurlijk niet het geval is, die zijn redelijk vlak en hebben een totaal andere karakteristiek.
Je kunt het vergelijken met je set af te luisteren op een hifi set met de bass en treble flink open of op een actieve studio monitor, wereld van verschil, met name in het mid gebied wat voor de verstaanbaarheid het belangrijkste stuk is.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#12 Bericht door PE9H »

PA3DAT schreef:Zijn er geen koptelefoons die gewoon een 3,5 of 6mm chassisdeel hebben met een losse kabel?
Die Shure serie die ik noemde heeft een 3,5mm chassisdeel in de hoofdtelefoon met een bajonet vergrendeling.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#13 Bericht door PA3DAT »

Ik zag het, bedankt! Ik zag ook al prijzen van € 85, dus ik overweeg de aanschaf.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#14 Bericht door Bert_1 »

Laurens PD9X schreef:Ik gebruik al jaren de Heil proset . Ik ben opzich tevreden, maar ik zou graag eens een David Clark willen proberen. Ik hoor hier goede verhalen over. De Heil begint na een paar uren contesten toch wel op mn oren te drukken.
Er zit een metalen band in welke je met de hand kunt verbuigen, ik heb dat ergens op hun website op een filmpje gezien, gewoon even kracht zetten en klaar is kees :) (misschien ook wel via youtube te vinden).

Bert
Bert

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Headset of koptelefoon: wat moet ik nemen en welk merk?

#15 Bericht door Bert_1 »

PE1KVL schreef:
Laurens PD9X schreef:Ik gebruik al jaren de Heil proset . Ik ben opzich tevreden, maar ik zou graag eens een David Clark willen proberen. Ik hoor hier goede verhalen over. De Heil begint na een paar uren contesten toch wel op mn oren te drukken.
Er zit een metalen band in welke je met de hand kunt verbuigen, ik heb dat ergens op hun website op een filmpje gezien, gewoon even kracht zetten en klaar is kees :) (misschien ook wel via youtube te vinden).

Bert
ps plaatje gevonden:
http://www.heilsound.com/amateur/produc ... adjust.jpg
Bert

Plaats reactie