Signaalgenerator met behulp van een retro analoge VHF Kenwood set

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Signaalgenerator met behulp van een retro analoge VHF Kenwood set

#1 Bericht door PA0AA »

Om een xtal gestuurde 2 meter ontvanger nader na te meten, waarvan de waarde van de kristallen niet bekend is, gebruik ik momenteel
een Kenwood TR7200 met VFO30, een dummyload en een frequentieteller. Hiermee kan ik al zendend over de band draaien, en zodoende
de ( onbekende ) ontvangstfrequenties van de twee meter ontvanger vast stellen. Dit werkt net even nauwkeuriger dan bijv. een grid-dipmeter.

Ondanks dat deze meet opstelling op zich best goed werkt, vraag ik mezelf af, of de huidige digitale twee meter sets op eenvoudige
wijze zijn aan te passen, zodat je er, ook met ingeschakelde zender, over de band mee kan draaien. Momenteel kan je met een dergelijke set
niet de frequentie veranderen, als je aan het zenden bent.
Helaas weet ik te weinig van digitale techniek, om te kunnen beoordelen, of zo'n modificatie met eenvoudige middelen mogelijk is,
en dan bedoel ik dus ergens een draadbrugje leggen, of een diode knippen.
Iemand die hier ervaring mee heeft ?

73, Ruben, PA0AA.

PA3FBO
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: Signaalgenerator met behulp van een retro analoge VHF Kenwood set

#2 Bericht door PA3FBO »

even getest, de IC-705 is (in elk geval op 40m) al zendend te verstemmen (ssb en fm)
verder alleen ouwe zooi hier, TS-780 TS-680 TM-V7-E C-520(Standard porto) en ook nog m'n 1e set TR7200G+30G

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Signaalgenerator met behulp van een retro analoge VHF Kenwood set

#3 Bericht door PA1AIS »

Volgens mij.....kan een 7300 dat ook, 9700 weet ik nog niet.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Signaalgenerator met behulp van een retro analoge VHF Kenwood set

#4 Bericht door pe1hzg »

Gebruik van een "signaalgenerator" zo kan wel, maar reken erop dat je een dijk van een signaal maakt en dat de ontvanger wel eens op de verkeerde frequentie kan reageren.

Ik gebruik meestal een pickup-lus om het oscillator-signaal te "vinden" en doe daarmee een gok. Vaak is het signaal van de pickup-lus klein maar mijn oscilloscope heeft een Y-uitgang en ik gebruik de scope als "voorversterker" voor een frequentieteller.
Anno 2023 kan dit natuurlijk ook met een SDR dongle.

(trivia: de chip waar die dongles op gebaseerd zijn, is niet meer in productie en ik zie de SDR gemeenschap niet massaal naar een alternatief overstappen. Als je er nog eentje wil hebben moet je niet te lang wachten)

Geert Jan

Plaats reactie