Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#1 Bericht door on4avt »

Ik zoek een Antenne Analyser, vector, type VNA mini of Vector Impedance Analyzer N1201 A
Of een gelijkwaardig type.
Nieuw nogal veel geld voor niet veel gebruiken ervan;
Willy

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#2 Bericht door PA1AIS »

Het liefst zou je hem lenen van iemand die naar je toe komt rijden en nog geld toe geeft ook zeker?

Ik zie ze al rond de $112. Ze zijn de moeite waard, zeker als je iets op 13cm wilt met AO-100 o.i.d.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#3 Bericht door on4avt »

De mini VNA vind ik aan 440 euro,
maar is geen slecht idee ,kom jij om me te helpen? :lol:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#4 Bericht door pc1mb »

NanoVNA v2 haalt 3GHz officieel, officieus nog meer.

Dit zijn apparaatjes die de markt voor dit soort analyzers behoorlijk op z'n kop zetten, door heel behoorlijke resultaten te geven voor een fractie van de prijs...

Wel een vergrootglas nodig voor het schermpje...

De H4 variant met groter scherm is er meen ik nog niet voor de 2.0.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#5 Bericht door PH2LB »

Ik ben toevallig net bezig met de ADALM-PLUTO met een RF Bridge na ontwerp van de Transverter-shop icm de Satsagen software (70Mhz tot 6Ghz). Nadeel : je hebt een (windows) PC nodig om de software te kunnen gebruiken.

https://www.rtl-sdr.com/satsagen-softwa ... -analyzer/.

Vandaag 2 Chinese RF Bridge clones binnen gekregen (per ongeluk de verkeerde besteld) en daar moest wel ff wat op aangepast worden voordat ze het doen. Kost niks dus verwacht ik ook niet geen R&S kwaliteit, maar 1 daarvan was opvallend goed. Meting kwam nagenoeg overeen met wat ik eerder aan een antenne gemeten had (zat er maar een paar dB naast). De andere week 10dB af. Dus die gaan we eens met elkaar vergelijken waarom daar zo'n afwijking in zit.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#6 Bericht door PA1AIS »

Een N1201 A kost op aliexpress rond de $ 112.
Het toestel werkt prima en is erg handzaam.

Hier een voorbeeld op 13cm patch antenne voor Eshail:
https://s3.amazonaws.com/files.qrz.com/s/pa1ais/swr.png

Zelfs de ADAM-PLUTO, die met een hack en satsagen software tot 6GHz gaat is goed koper dan wat je aangeeft.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#7 Bericht door on4avt »

pa1ais
Heb je er iets op tegen dat ik iets tweedehands zoek? Aan uw reacties te zien?
Ik heb duidelijk de verkeerde vraag gesteld zie ik.
Ik verkocht hier onlangs 2X hf analyzer voor de helft van de prijs ,dat kan dus.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#8 Bericht door on4avt »

Ik zoek meer bepaald een Mini VNA Pro, of een mini VNA Tiny .

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#9 Bericht door PA1AIS »

Ik heb er niets op tegen dat je iets 2e hands zoekt.
Je geeft goed aan wat je zoekt en dan merk je op dat het ook nog duur is.
Als ik dan kijk, want ik heb zo'n ding ook, dan is dat helemaal niet duur (vind ik). Daarbij geeft ik je nog meer betaalbare oplossingen.

Ik wordt altijd een beetje kriegelig als mensen klagen dat hun hobby duur is, terwijl ze wel hoog in de boom willen zitten qua eisen. Ik kan natuurlijk niet in andermans portomonaie kijken, maar als die beperkt is, moet je ook je hobby en doelen bijstellen.
Misschien komt er een kans voorbij , dat hoop ik wel voor je.

Overigens, je mag die van mij altijd komen gebruiken als je meet object in de auto past, koffie en lunch gratis. ( voor PA alleen koffie :wink: )
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#10 Bericht door pc1mb »

Misschien dat PA1AIS wat érg gevoelig is voor centamateurs.

Eisen en geld zijn maar twee zijden van de driehoek. Geduld om te zoeken is de derde. Dat kom je soms ook ver mee.

Zeker nu dit soort analyzers qua prijs behoorlijk onder druk staat, door steeds beter wordend aanbod uit China. Zag laatst hier iemand een paar rigexperts tegelijk verkopen. Heel verstandig, nu ze nog wat waard zijn. Dit soort apparaten gaat de buisvoltmeter achterna: over een paar jaar voor een paar euro op de radiomarkt, ingehaald door goedkopere apparaten die meer kunnen. En dat is mooi, want het geeft meer amateurs meer mogelijkheden om leuke dingen te ontwikkelen.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#11 Bericht door PH2LB »

pc1mb schreef:Zag laatst hier iemand een paar rigexperts tegelijk verkopen. Heel verstandig, nu ze nog wat waard zijn. Dit soort apparaten gaat de buisvoltmeter achterna: over een paar jaar voor een paar euro op de radiomarkt, ingehaald door goedkopere apparaten die meer kunnen.
Nou als ik op het dak of in het veld sta te kloten pak ik toch liever mijn RigExpert AA600 dan mijn nanoVNA. Als was het alleen maar om het beeldscherm. :lol:


Maar je hebt gelijk, techniek veranderd en om nu een 10K euro spectrum analyzers te kopen om alleen een filtertje wilt nameten, kan dat prima met het Chinese spul of zoals in mijn geval tot 6Ghz met een ADALM-Pluto. Maar wil je echt dieper kijken (onder de -100dBm en echte lage phase noise), moet je gewoon je pinpas pakken.

Ik zelf zit al een tijdje te kijken naar een spectrum analyzer in de shack, ben zeer gecharmeerd van de Rigol DSA815-TG 1.5Ghz omdat we die op de vereniging ook hebben. Maar ja als je dan weer 13cm wilt gaan doen, moet je eigenlijk al weer een 3Ghz versie nemen. En kom je weer uit op de Owon XSA1032 (goedkoopste in zijn klasse).
En zo blijf je bezig.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#12 Bericht door pc1mb »

PH2LB schreef: Nou als ik op het dak of in het veld sta te kloten pak ik toch liever mijn RigExpert AA600 dan mijn nanoVNA. Als was het alleen maar om het beeldscherm. :lol:
Display van een AA600 is anders niet of nauwelijks groter. Maar hij is natuurlijk veel makkelijker te bedienen. Op de werkbank heb je daar een PC voor, maar hangend in een mast is een NanoVNA met z'n touchscreen bediening echt een onding. Wel minder duur als ie naar beneden klettert ;) (ondanks het meegeleverde pols touwtje)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#13 Bericht door PA1AIS »

Nu is mijn beroepsmatige situatie niet te vergelijken met een hobbymatige van iemand anders.
Ik had een rigol 815, maar die heb ik verkocht en een 832 gekocht, speciaal voor 13 cm en wifi. is natuurlijk luxe, dat wel.

m.b.t. de Rigexepert, ik ben daar zeer tevreden mee, we hebben een 600 en een 1000, die gaan al jaren mee offshore in de heli., vooral goed afleesbaar en goed vast te houden op lastige plekken en goede geheugen opslag (voor rapportage).
Het enorme nadeel is dat een aantal instrumenten zoals de nanao VNA en de 1201 zijn kle1n en een klein scherm.
Helaas is mijn exemplaar van de EU1KY slecht bruikbaar omdat hij vastloopt, nog werk aan de winkel. Eigenlijk is die EU1KY een best leuk ding.
Maar voor 13 cm is die 1201 ook prima en compact.

Ik heb 15 jaar met een MFJ259 gedaan, als je dat vergelijkt met de huidige toestellen is dat maar armoe.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#14 Bericht door pc1mb »

De nano is in 4 inch leverbaar ipv de standaard 2,8. Dat scheelt echt heel veel in bruikbaarheid zonder PC eraan. Ik wacht met smart op de 4 inch Nano v2.0.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Gezocht,Antenne analyser tot 3 GHZ

#15 Bericht door on4avt »

PA1AIS schreef:Ik heb er niets op tegen dat je iets 2e hands zoekt.
Je geeft goed aan wat je zoekt en dan merk je op dat het ook nog duur is.
Als ik dan kijk, want ik heb zo'n ding ook, dan is dat helemaal niet duur (vind ik). Daarbij geeft ik je nog meer betaalbare oplossingen.

Ik wordt altijd een beetje kriegelig als mensen klagen dat hun hobby duur is, terwijl ze wel hoog in de boom willen zitten qua eisen. Ik kan natuurlijk niet in andermans portomonaie kijken, maar als die beperkt is, moet je ook je hobby en doelen bijstellen.
Misschien komt er een kans voorbij , dat hoop ik wel voor je.

Overigens, je mag die van mij altijd komen gebruiken als je meet object in de auto past, koffie en lunch gratis. ( voor PA alleen koffie :wink: )
Ik klaag toch niet dat de hobby duur is. je hebt me dat niet zien schrijven ergens. Als ik morgen een icom 7700 of een duurste kenwood die er bestaat wil kopen, dan kan en doe ik dat. de vraag is heb ik dat nodig? ik ben zo opgevoed. Er staat hier een camper, van 4 jaar ,nieuw gekocht, ik heb een personen wagen,ik heb electriesche fietsen, eleckraft KX3 (2200 euro) K2 2000 euro) etc, Ik heb dat eigenlijk ook allemaal niet nodig. Ik heb een boel vismateriaal om te gaan karperen, ik ga op reis met het vliegtuig, met de camper naar Griekenland. let dus op met opmerkingen,wat is duur en niet duur? Dingen die ik niet veel ga gebruiken, geef ik niet veel aan, dat is alles, maar nu. Even goede vrienden. Volgende week doe ik een toer in Nederland, amateur spul afleveren en ophalen niet voor mij zelfs.
willy,
Ik lees de replieken en leer eruit wat de anderen gebruiken.

Plaats reactie