Popnageltang, wat is een goed keuze?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Popnageltang, wat is een goed keuze?

#1 Bericht door PA3JMS »

Niet helemaal zendamateur gerelateerd maar omdat hier vast veel handige mensen zitten stel ik hier toch maar deze vraag.

Moet een aluminium koffer repareren, sluitingen vervangen. Deze zitten met popnagels vast. Er vanaf halen enzo zal niet zo'n probleem zijn. De nieuwe die ik er opzet wil ik eigenlijk ook popnagelen. Moet daarvoor een tang kopen. Wat is een goede tang? Kan ik gewoon een goedkope in de bouwmarkt nemen of beter iets meer uitgeven. Waar moet ik op letten? Kan ik met elke tang ook popnagels van elk willekeurig merk popnagelen?

Zo'n tang lijkt me nooit weg en kan natuurlijk ook voor allerlei wel zendamateur gerelateerde zaken gebruikt worden. :wink:
73 Jan

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#2 Bericht door PA3DAT »

Ik heb een paar goedkope tangen. Je moet er in ieder geval wel verschillende "mondjes" bij hebben,
afhankelijk van de dikte van de popnagel die je gaat gebruiken.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#3 Bericht door nanko »

Koop niet de goedkoopste die je kunt vinden.
Niets is zo ergerlijk dan de "spijker" steeds met een
tangetje uit de tang te moeten trekken.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#4 Bericht door andre »

Heb er een van de bouwmarkt. Niet de goedkoopste maar ergens er tussenin, wel merkloos. Gebruik hem regelmatig en doet het prima. Dingen zijn bijna allemaal voorzien van verschillende 4 maten bekjes, voor de meest gangbare popnagels.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

-Verwijderd account

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#5 Bericht door -Verwijderd account »

Wellicht dat deze site voldoende info geeft over popnageltangen. Er zit tevens een videootje bij waarin ook wordt uitgelegd hoe je popnagels kan verwijderen.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#6 Bericht door PA3CQN »

PA3JMS schreef:Kan ik met elke tang ook popnagels van elk willekeurig merk popnagelen?
Nee, dat lukt je niet. De standaard alu popnagels gaat goed. Maar soms moet je andere gebruiken, staal, rvs, Monel (watersport).
Die hebben een hogere breek-kracht nodig. 2~3 mm lukt dan nog net met een goedkope, maar dikker gaat niet, of slechts met grote inspanning en
het risico de tang te beschadigen. Dus bedenk even wat je verwacht te gaan gebruiken als materiaal. Liever 5 tientjes voor een goede dan 5 euro ellende en ergernis.
En verder wat Nanko zegt: zo irriitant als het restje steeds blijft zitten :evil:

Al zal voor zo'n koffer de goedkope vast prima voldoen en het helemaal niks uitmaken.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 399
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#7 Bericht door PD0JSB »

ik heb met een harmonica popnageltang gewerkt ,dat is wat sympatieker met het krachten spel , nu "DACHT" ik dat die duurder waren , echter kijk hier eens https://www.hbm-machines.com/producten/ ... pnageltang, en even verder kwam ik dit nog tegen https://www.hbm-machines.com/producten/ ... oormachine , dit leek me ook de moeite
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#8 Bericht door PE2AAB »

Eentje op perslucht. Zet maar eens een vliegtuig in elkaar. Dan wordt je hand niet blij van een hand blindnagel tang ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 399
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#9 Bericht door PD0JSB »

PE2AAB schreef:Eentje op perslucht. Zet maar eens een vliegtuig in elkaar. Dan wordt je hand niet blij van een hand blindnagel tang ;-)
Daar heb je absoluut gelijk in ,je zit gelijk wel een factor 3 hoger kwa prijs , er van uitgaande dat je al een behoorlijke compressor hebt . Ik denk dat ik zou gaan voor het hulpstukje voor de accu boormachine, dat past nog makkelijk in een toolbox ook
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#10 Bericht door PH4CK »

als je toch wat aan wil schaffen kun je ook deze set nemenhttps://www.hbm-machines.com/producten/ ... ng-model-1 klinkmoeren zijn ook ideaal voor het bouwen van antennes e.d.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#11 Bericht door jan58 »

Heb je niet iemand in de buurt of kennis / colega waarvan je een tang kunt lenen?
Als je alleen een scharnier moet herstellen zou ik er niet 1 kopen als je ook kunt lenen.

Gr Jan

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#12 Bericht door andre »

Ja, maar Jan, stel je voor dat hij later toch nog een vliegtuig in elkaar wil poppen.... :mrgreen:

Nou ja, dan leen je die bij PA2AAB. :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#13 Bericht door PE2AAB »

Dat kan ook natuurlijk ;-)
50L compressor gaat prima.
CEAE90FD-C6BA-41B0-B58B-C000C0295ABE.jpeg
€ 150,00
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#14 Bericht door PA3JMS »

Vliegtuig zal niet gebeuren, gaat wel om meerdere sluitingen. Lenen kan maar diverse cadeau bonnen ontvangen en die gebruik ik om mijn gereedschap set steeds wat uit te breiden. Koop dan ook liever iets waar ik jaren plezier van heb. Vroeger geïnvesteerd in gereedschap van Bosh en dat werkt na ruim 20 jaar nog steeds goed. Voordeel is dat als je hem nodig hebt je hen ook direct kunt pakken en je weet wat je hebt en wat je er mee kan.

Het is mij inmiddels duidelijk dat ik beter iets meer kan uitgeven. Ik leed de volgende aandachtspunten.

* Niet de goedkoopste
Ik zou me inderdaad mateloos gaan ergeren aan vast zittende nagels.
* Meerdere maten aankunnen.
Dus meerdere "mondjes", moet even uitzoeken wat de standaard maten zijn.
* Krachtig genoeg.
I.v.m. verschillende type nagels. Helaas staat er bij de tangen daarover niets vermeld.
* Een beweegbare kop.
Lijkt me inderdaad handig. Heb er een kunnen vinden van hetmerk Bahco.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Popnageltang, wat is een goed keuze?

#15 Bericht door PA3HMP »

Liever iets zelf kopen waar je jarenlang plezier van hebt dan iets lenen (en misschien kapot maken) voor een paar tientjes heb je in de bouwmarkt iets redelijks waar je als hobyist prima mee aan de slag kan, hoe wel in de gaten dat er de 'mondjes' bij moeten zitten die jij wil gaan gebruiken.

Plaats reactie