soldeerboutkeuze

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

soldeerboutkeuze

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Wat het verschil is tussen de klassieke harskernsoldeer en de hedendaagse loodvrije soldeer, dat lijkt me inmiddels wel voldoende bekend. Maar welke soldeerbout gebruik je daarvoor?

Ik heb meerdere verhalen gehoord en gelezen en die zijn ook nog eens tegenstrijdig met elkaar. In de praktijk zou het betekenen dat je aparte soldeerbouten (of soldeerstations) dient te hebben indien je met beide soorten soldeertin werkt. Dat is wat de winkelier mij vertelde, al verkocht hij geen klassieke harskernsoldeer. Dat zou volgens hem zelfs wettelijk verboden zijn vanwege strenge millieuregels, er zit lood in de klassieke hardkernsoldeer. Net zoals loodhoudende benzine al jarenlang verboden is. Was een leerzame zaterdag voor mij, dat een winkelier nog rustig de tijd nam om heldere uitleg te geven.

Maar feitelijk weet ik nu nog niet welke soldeerbout of soldeerstation ik zou moeten kopen voor gebruik met de klassieke harskernsoldeer. In elk geval een voordelig exemplaar, want het wordt slechts zo nu en dan gebruikt. Ben geen actieve knutselaar.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: soldeerboutkeuze

#2 Bericht door Bert_1 »

Je mag loodhoudend soldeertin gewoon gebruiken hoor als het buiten de categorieën van ROHS valt. Alle apparatuur voor onderzoek en ontwikkeling bijvoorbeeld. Gewoon loodhoudend tin gebruiken dus als je dat wilt, farnell en RS bijvoorbeeld verkopen het gewoon.
Bert

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: soldeerboutkeuze

#3 Bericht door Hans PE1KWH »

Voor hobby gebruik mag je gewoon loodvrij tin gebruiken, het is zelfs nog ruim te koop.
Ik wil zelf niet anders.....

Voor bedrijven geldt dat niet. Producten tenzij vallend onder de uitzondering ( worden er steeds minder ) moeten loodvrij solderen.
Reparaties moeten met het tin worden gedaan waarmee het apparaat is gemaakt.

Terugkomend op je vraag :

Thuis heb je voor loodhoudend tin een lagere temperatuur nodig als voor loodvrij.
Dat betekend dat je als je allebei wilt kunnen gebruiken je de temperatuur op een of andere manier moet kunnen instellen/regelen.
Dat er nog een heel klein beetje van het ene of het andere aan je tip zit, tja als je dat ook niet wilt moet je de tip wisselen.
Bij een Magnastat gaat dat vanzelf omdat de temperatuur door de tip wordt bepaald.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: soldeerboutkeuze

#4 Bericht door Thom PA9T »

Waarom maak je jezelf druk over deze keuze?

Ik soldeer al bijna 10 jaar op mijn werk afwisselend met loodvrije soldeer en met loodhoudende soldeer, gewoon met hetzelfde station en dezelfde soldeerstift. Alleen de temperatuur stel ik anders in; zo'n 330 graden Celcius voor loodhoudend, en zo'n 370 graden Celcius voor loodvrij. Geen enkel probleem om dat door elkaar te gebruiken, en merk niks aan mijn soldeerstiften ofzo.

Het is zoals verschillende OM's hier al aangeven: het is voor hobbygebruik gewoon toegestaan om loodhoudende soldeer te gebruiken. Zelfs bij professioneel gebruik mag het in bepaalde gevallen nog!

Conclusie: geen apart soldeerstation kopen, zonde van je geld. Je kan er beter zo'n rol heerlijke loodhoudende tin voor kopen met harskern. En als je hem nu besteld, dan ben je nog precies op tijd voor de JOTA :D

-Verwijderd account

Re: soldeerboutkeuze

#5 Bericht door -Verwijderd account »

Thom PA9T schreef:Ik soldeer al bijna 10 jaar op mijn werk afwisselend met loodvrije soldeer en met loodhoudende soldeer, gewoon met hetzelfde station en dezelfde soldeerstift. Alleen de temperatuur stel ik anders in; zo'n 330 graden Celcius voor loodhoudend, en zo'n 370 graden Celcius voor loodvrij. Geen enkel probleem om dat door elkaar te gebruiken, en merk niks aan mijn soldeerstiften ofzo.
Ik zocht gewoon naar info hierover op het net en kwam verhalen tegen die ongeloofwaardig overkwamen, maar ook tegenstrijdige verhalen.
Dus dacht ik er goed aan te doen om het gewoon te vragen in de winkel. Nee, niet bij de Mediamarkt want ik ben toch niet gek :mrgreen:
Het lijkt er sterk op dat het puur een verkooppraat geweest is van die winkelier, die dus dacht mij extra uitgaven te laten doen. Dat is hem toch mooi niet gelukt en heb nu duidelijke info van jullie hoe het zit, dank daarvoor!

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: soldeerboutkeuze

#6 Bericht door TomNL »

Thom PA9T schreef:Waarom maak je jezelf druk over deze keuze?

Ik soldeer al bijna 10 jaar op mijn werk afwisselend met loodvrije soldeer en met loodhoudende soldeer, gewoon met hetzelfde station en dezelfde soldeerstift. Alleen de temperatuur stel ik anders in; zo'n 330 graden Celcius voor loodhoudend, en zo'n 370 graden Celcius voor loodvrij. Geen enkel probleem om dat door elkaar te gebruiken, en merk niks aan mijn soldeerstiften ofzo.

Het is zoals verschillende OM's hier al aangeven: het is voor hobbygebruik gewoon toegestaan om loodhoudende soldeer te gebruiken. Zelfs bij professioneel gebruik mag het in bepaalde gevallen nog!

Conclusie: geen apart soldeerstation kopen, zonde van je geld. Je kan er beter zo'n rol heerlijke loodhoudende tin voor kopen met harskern. En als je hem nu besteld, dan ben je nog precies op tijd voor de JOTA :D
Jij gebruikt dus goede en juiste apparatuur voor het tin. Merk je dan in het werken met het tin nog verschil? Ofwel: is loodhoudend toch fijner werken?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: soldeerboutkeuze

#7 Bericht door PE9ZZ »

Anekdotische verhalen suggereren dat Pb-vrij soldeer minder fijn soldeert dan Pb-houdend. Ik heb er geen ervaring mee. Ik denk wel dat RoHS compliant soldeer meer bedoeld is voor fabricage (wave/reflow) en niet voor met de hand solderen. Zelf reflow ik met Pb-houdende pasta.

Tjerk, 9ZZ

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: soldeerboutkeuze

#8 Bericht door TomNL »

PE9ZZ schreef:Anekdotische verhalen suggereren dat Pb-vrij soldeer minder fijn soldeert dan Pb-houdend. Ik heb er geen ervaring mee. Ik denk wel dat RoHS compliant soldeer meer bedoeld is voor fabricage (wave/reflow) en niet voor met de hand solderen. Zelf reflow ik met Pb-houdende pasta.

Tjerk, 9ZZ
Nou, precies. Die verhalen hoor ik ook altijd, maar die komen dan van hobbyisten die mogelijk niet met de juiste apparatuur werken. Daarom mijn interesse in hoe een prof die met beiden werkt dat ziet.

-Verwijderd account

Re: soldeerboutkeuze

#9 Bericht door -Verwijderd account »

PE2CH schreef:Maar feitelijk weet ik nu nog niet welke soldeerbout of soldeerstation ik zou moeten kopen voor gebruik met de klassieke harskernsoldeer.
In elk geval een voordelig exemplaar, want het wordt slechts zo nu en dan gebruikt. Ben geen actieve knutselaar.
Is Atten AT938D een aanrader voor mijn gebruiksdoel? Het komt op mij over als betaalbare kwaliteit.
Alleen de verzendkosten tikken wel aan...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: soldeerboutkeuze

#10 Bericht door PA3DJS »

Die Atten is niet verkeerd. Je zou ook eens bij conrad of eleshop kunnen kijken, wellicht kom je dan lager uit dan deze prijs + verzendkosten. Voor niet al te zwaar hobby soldeerwerk kan het bijna niet verkeerd gaan, mits in temperatuur geregeld (mag ook analoog temperatuurgeregeld zijn).

Wat ben je van plan er mee te gaan solderen (dit kan van invloed zijn op extra puntje meebestellen)?

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: soldeerboutkeuze

#11 Bericht door Bert_1 »

Lijkt wel in orde maar ik kan niet zien wat voor kabel er aan de bout zit. Ik vind een stugge kabel een ramp...
Bert

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: soldeerboutkeuze

#12 Bericht door Thom PA9T »

TomNL schreef:
PE9ZZ schreef:Anekdotische verhalen suggereren dat Pb-vrij soldeer minder fijn soldeert dan Pb-houdend. Ik heb er geen ervaring mee. Ik denk wel dat RoHS compliant soldeer meer bedoeld is voor fabricage (wave/reflow) en niet voor met de hand solderen. Zelf reflow ik met Pb-houdende pasta.

Tjerk, 9ZZ
Nou, precies. Die verhalen hoor ik ook altijd, maar die komen dan van hobbyisten die mogelijk niet met de juiste apparatuur werken. Daarom mijn interesse in hoe een prof die met beiden werkt dat ziet.
Ik kan vanuit mijn werk bevestigen dat (met de hand) solderen met loodhoudende tin fijner werkt dan met loodvrije tin. Loodhoudende tin vloeit beter en fijner. Loodvrije tin heeft soms meer de neiging te 'plakken' in plaats van vloeien. Vaak is een loodvrije soldering dof, in vergelijking met een loodhoudende soldering, waardoor je de indruk hebt dat de soldering is verbrand.

Het verschil is niet enorm zwart wit hoor, maar als ik mag kiezen, dan pak ik op het werk liever een rol loodhoudend...

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: soldeerboutkeuze

#13 Bericht door pa0ejh »

73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

-Verwijderd account

Re: soldeerboutkeuze

#14 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DJS schreef:Die Atten is niet verkeerd. Je zou ook eens bij conrad of eleshop kunnen kijken, wellicht kom je dan lager uit dan deze prijs + verzendkosten.

Wat ben je van plan er mee te gaan solderen (dit kan van invloed zijn op extra puntje meebestellen)?
Ik kwam deze bout op het spoor in een oud draadje op dit forum.
Wat betreft gebruiksdoel, denk aan vergelijkbare kitjes als wat men op de Jota maakt. Maar ook iets groter zoals bijvoorbeeld een peildoos voor vossejacht. Of een simpele ingreep in een (zend)ontvanger, bijvoorbeeld een draadbrugje aanbrengen. Het blijft dus heel beperkt, wat ik al aangaf. Geen reparatiewerk en al helemaal geen smd-spul.

Ik neem mijn petje af voor de forumleden voor wie zelfbouw niets bijzonders is en dus ook weten waarmee ze bezig zijn. Hun soldeerbout zal vaker heet zijn dan die van mij...

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: soldeerboutkeuze

#15 Bericht door TomNL »

Thom PA9T schreef:
Ik kan vanuit mijn werk bevestigen dat (met de hand) solderen met loodhoudende tin fijner werkt dan met loodvrije tin. Loodhoudende tin vloeit beter en fijner. Loodvrije tin heeft soms meer de neiging te 'plakken' in plaats van vloeien. Vaak is een loodvrije soldering dof, in vergelijking met een loodhoudende soldering, waardoor je de indruk hebt dat de soldering is verbrand.

Het verschil is niet enorm zwart wit hoor, maar als ik mag kiezen, dan pak ik op het werk liever een rol loodhoudend...
Duidelijk, dank je wel!

Plaats reactie