Spectrum Analyzer vraag.

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE2WD
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 dec 2016, 22:14
Roepletters: PE2WD
Locatie: Chaam

Spectrum Analyzer vraag.

#1 Bericht door PE2WD »

Ik ben me aan het oriënteren voor een spectrum analyzer met tracking generator, nu heb ik een aanbod gekregen maar ik zit met een vraag hier over
de RF input van het apparaat is in plaats van een ingang-impedantie van 50 ohm een ingang-impedantie van 75 ohm.

geeft dit meetfouten als ik bijvoorbeeld een low-pass filter wil bekijken, of een zender welke belast is met 50 ohm
op harmonischen wil controleren ?

valt dit mee, of moet ik toch kijken naar een apparaat welke 50 ohm ingang-impedantie heeft?

groeten,

Johan.

PD2WD

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Spectrum Analyzer vraag.

#2 Bericht door Thom PA9T »

Hallo Johan,

Dit geeft zeker meetfouten, maar net als met alles is het relatief aan iets anders hoe erg het is... Als je heel erg bent geïnteresseerd of je antenne wel exact 50 Ohm is, of je wilt van een filter, dat is afgesloten met 50 Ohm weten of de ingangsimpedantie wel goed is aangepast aan 50 Ohm, dan zou ik hem zelf niet puur op de 75 Ohm ingang hangen. De minimale SWR die je dan al gaat meten is (ff snel gerekend) 75/50 = 1.5, en beter wordt het niet.

Maar er is wel een mouw aan te passen: Mini-Circuits heeft bijvoorbeeld een breedbandig impedantienetwerkje te koop die 50 Ohm transformeert naar 75 Ohm. Het netwerk of de antenne dat je meet, is dan netjes met 50 Ohm afgesloten, en de analyser 'ziet' 75 Ohm.

Als het een mooie aanbieding is, dan zou je die analyser kunnen kopen. Als hij nog steeds net zo veel kost als een andere analyser, en je hebt niet veel haast, dan zou ik hem persoonlijk laten schieten, vanwege dat 75 Ohm verhaal...

PA2DOL Dolf
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 apr 2018, 21:41
Roepletters: PA2DOL

Re: Spectrum Analyzer vraag.

#3 Bericht door PA2DOL Dolf »

Hallo Johan,

De meeste spectrum analyzers zijn inwendig opgebouwd met 50 ohm techniek.
Voor bepaalde gebruikers groepen (zoals kabeltelevisie) is 75 ohm de standaard.
Daar zijn de 50 ohm analyzers voor aangepast.
HP 8558 en 8590 zijn simpel aan te passen evenals TEK 2710/2711/2712/2714/2715.
Welk type heb je op het oog?

Dolf

PE2WD
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 dec 2016, 22:14
Roepletters: PE2WD
Locatie: Chaam

Re: Spectrum Analyzer vraag.

#4 Bericht door PE2WD »

Goedenavond allemaal,
allereerst dank aan u allen voor de reacties.
ik had een HP L1500A op het oog maar dus de 75 ohm versie
kijk, ik ik wil er best een beetje geld aan uitgeven maar dan moet ik wel een apparaat hebben waar ik voor lange tijd mee vooruit kan en goed is.
het moet op zijn minst een tracking generator aan boord hebben, zodat ik low-pass filters kan bekijken en filters zelf bouwen en dan de specs bekijken.
ook zou ik graag hebben dat ie een beetje ver doorloopt, al is 1,5 Ghz wel voldoende voor me zodat ik zenders op harmonischen en dergelijke kan controleren.

die 75 ohm laat ik maar lopen, en wacht af tot er iets op mijn pad komt

vriendelijke radio groet,

Johan

PD2WD

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Spectrum Analyzer vraag.

#5 Bericht door pe1cmo »

Rolf bedoeld waarschijnlijk dar er een soort weerstandsnetwerk aan de ingang zit om de 50 Ohm naar 75 Ohm te transformeren (RAM genaamd) en de verzwakking van dat netwerk is in de calibratie meegenomen.
Haal je dat netwerk er uit, is hij 50 Ohm.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Spectrum Analyzer vraag.

#6 Bericht door Bert_1 »

Hoe zit het met de bnc pluggen, die zijn toch verschillend voor 50 en 75 ohm? Ik dacht dat het pennetje van de 75 ohm dikker was waardoor je een 50 ohm plug kan beschadigen maar ik weet het niet zeker.
Bert

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Spectrum Analyzer vraag.

#7 Bericht door pe1cmo »

BNC is zowel 50 als 75 ohm, pindikte is hetzelfde. De N connector, daar zit wel verschil in.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Spectrum Analyzer vraag.

#8 Bericht door PA2S »

PD2WD schreef:Ik ben me aan het oriënteren voor een spectrum analyzer met tracking generator, nu heb ik een aanbod gekregen maar ik zit met een vraag hier over de RF input van het apparaat is in plaats van een ingang-impedantie van 50 ohm een ingang-impedantie van 75 ohm.

Geeft dit meetfouten als ik bijvoorbeeld een low-pass filter wil bekijken, of een zender welke belast is met 50 ohm op harmonischen wil controleren ?

Valt dit mee, of moet ik toch kijken naar een apparaat welke 50 ohm ingang-impedantie heeft?
Op papier is het verlies door misaanpassing bijna 0,2 dB, ofwel verwaarloosbaar. Daarbij is nog wel van belang dat de aanpassing van de signaalbron en de demping tussen die bron nog wat extra onzekerheid kan opleveren, want als het door de analyzer gereflecteerde signaal opnieuw 'terugkaatst' vanaf de bron, kan dat de onzekerheid iets vergroten.

Maar als je niet gaat zeuren om een dB (en dat zal je in de praktijk niet halen) dan is het geen probleem.

Je kunt eventueel een z.g. minimum loss pad gebruiken waardoor je wel signaal verliest maar de aanpassing wel gaat kloppen. Maar naar mijn mening is dat iets voor de preciezen onder ons.

Een zender op ongewenste uitstraling controleren gaat dus prima. Hou wel rekening met het vermogen, dus een meetbrug of powerverzwakker ertussen, zodanig dat je niet boven het maximaal toegestane vermogen komt. Beter om er ruim onder te blijven, want een kapotte mixer of stappenverzwakker is geen leuk geintje. Kost veel geld, soms wel te maken, maar om het weer op 'specificatie' te krijgen, is vervanging doorgaans de enige mogelijkheid.

Ik heb zelf al eens een vermogensmeetkop gesloopt (verzwakker vergeten, gelukkig andere kop niet zo lang geleden op de kop getikt voor 135 euro) en ook al eens een uitgeleende spectrum analyzer zien terugkomen met defecte mixer omdat iemand dacht dat je de zender er zo op kon aansluiten...

73, Henk PA2S

Plaats reactie