digitale multimeter Elix HC 3500T

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

digitale multimeter Elix HC 3500T

#1 Bericht door on3dag »

Hallo,

Vele jaren terug kocht ik een multimeter van het merk Elix HC3500T. Zeer goed en degelijk toestel. Deze lag al een tijdje op zolder omdat deze stuk was en gisteren heb ik het toestel eens nader bekeken. Eerst en vooral denk ik dat ik destijds een verkeerde meting gedaan heb. Het ligt zo in mijn achterhoofd dat ik een spanningsmeting gedaan heb terwijl het toestel op mA ingesteld stond, maar dat weet ik niet meer voor de 100 %. Nochthans zijn de zekeringen nog oké! Wanneer ik het toestel verbindt met een vaste stroombron bvb : 1,5 volt dan toon de meter , 1,36- 1,44 - 1,52, enz waarden aan, dus de uitlezing is niet stabiel. Alle metingen lopen dus op en af. Dit gebeurt ook met andere waarden. In tussen heb ik ook een nieuwe batterij in het toestel gestopt. Ik heb ook alle diodes uitgemeten. Alles leek oké en toch is het niet zo! In de handleiding staat er iets beschreven over calibratie maar daarvoor heeft men een spanning nodig van 190 mV Ac en ook DC; Voor de andere bereiken zoals capaciteit, en temperatuur dient ook een calibratie uitgevoerd worden. Waar haalt men een spanning van 190 mV? Of zou er toch hier of daar iets mankeren. Waar kan ik nog verder zoeken, waar zit de boosdoener, misschien in de AC/DC converter ?? Kan iemand mij verder helpen a.u.b.?
Met dank aan ieder die mij verder kan helpen om dit probleem op te lossen.

Mvg,
Dirk

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: digitale multimeter Elix HC 3500T

#2 Bericht door ON5DRE »

Dag Dirk,

zo'n referentiespanning kan je eventueel zelf maken, maar zie wel dat je een goede (geijkte) meter bij de hand hebt
om je resultaat af te regelen / te vergelijken. Er bestaan ook printjes met een aantal "referentie-voltages" waarmee
je metingen kan doen :
http://www.benl.ebay.be/itm/AD584-High- ... Sw5cNYfwo-

Maar mijn idee is dat, zelfs al kan je jouw meter terug calibreren, je meter gewoon defect blijft. een calibratie gaat een
"foute" meetwaarde terug naar zijn correcte waarde brengen, dus als jouw meting nu fluctueert, gaat deze na
calibratie nog steeds fluctueren.
Heb je jouw meter al eens open geschroefd ? meestal werken ze met 1 groot IC. al daar iets mee scheelt kan je
het wel vergeten... Als je hem al kan vinden verwacht ik dat de kosten niet opwegen tot het resultaat, tenzij
het misschien uit nostalgische restauratie-overwegingen gaat, hi :-)
gezien de leeftijd van jouw meter, zou ik er persoonlijk dan ook niet te veel tijd en energie in stoppen.
Zonder u direct op kosten te jagen : er bestaan tegenwoordig vele alternatieven die best betaalbaar zijn !
Zo gebruik ik reeds geruime tijd, naar alle tevredenheid een UT61E meettoestel. Ik heb even overwogen om een
tweedehandse Fluke aan te schaffen, maar een oude Fluke kan slechter zijn dan een nieuwe *deftige* meter.
je vindt ze makkelijk op de bekende verkoopsites ( bv: http://www.benl.ebay.be/itm/UNI-T-UT61E ... SwyKxXhwfe )
en dan heb je ineens een autoranging, 22000 counts meter.
Lees ook maar de vele blogs, revieuws, hacks, enz na. je vindt best wel wat bruikbaars tegenwoordig.

mvg,
Kevin ON5DRE.

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: digitale multimeter Elix HC 3500T

#3 Bericht door on3dag »

Dag Kevin,

Bedankt voor uw antwoord. Reeds een twee tal jaren heb ik mij een nieuw exemplaar aangeschaft en op aanraden van de verkoper heb ik een Dynatek DM3122 multimeter gekocht. Naar het schijnt zouden ze dit meettoestel ook in verschillende scholen gebruiken. Ik heb nogmaals de beschrijving van mijn oud toestel ter hand genomen en heb ook gelezen dat er verschillende IC's zich in het toestel bevinden nl:DM205,TL061CP,CD4053,CD4011,CD4528,NE556,79L05,LM308A en de hybride IC HC3500T. Misschien heeft er daar eentje de geest gegeven, wie weet?

Mvg,
Dirk
on3dag

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: digitale multimeter Elix HC 3500T

#4 Bericht door sottezero »

Heeft ie het nog lang volgehouden... Ik had de mijne ergens in 199x gekocht voor 150 gulden... (was toen nog veel geld).. en heeft net 7 jaar uitgehouden voordat ie poef deed.
Daarna via een klant een 'echte' Fluke gekocht... Die fluctueerde ook heel erg, maar dat kwam door de hoge interne weerstand waardoor simpele radiogolven al nano-amperes uitstraalden op de meetpennen en hij hierop reageerde.

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: digitale multimeter Elix HC 3500T

#5 Bericht door ON5DRE »

Dag Dirk,

ik zie dat er redelijk wat opamp's in zitten. Als je toch een poging wil ondernemen zou ik deze alvast
als verdacht beschouwen. heb je een schema van de meter bij de hand ? Dan kan je eens kijken welke
opamps er bij de ingangs circuit gebruikt worden. voor de kostprijs moet je het niet laten van enkele opamps,
dus nieuwe opamps aanschaffen, dan de pinnetjes van de oude opamps afknippen, ze mooi één voor één
lossolderen, de print proper maken, en de nieuwe opamps er in.
(soldeer niet alle pennen van je nieuwe opamps tegelijk vast, geef ze tussendoor wat tijd om af te koelen)

worst case scenario is die HC3500T er aan. einde verhaal denk ik dan...

veel suc6 !
mvg, Kevin ON5DRE.

Plaats reactie