DAIWA CN-100 power-SWR meter

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

DAIWA CN-100 power-SWR meter

#1 Bericht door PA2LAD »

Ik heb hier een DAIWA CN-100 series Power-SWR meter van 140-525 MHz.
Van de afregeling klopt niet veel. Er zitten 4 potmetertjes op de print om hem te callibreren.
Ik heb gezocht, maar niks daarover gevonden. Weet iemand hoe je dat ding moet afstellen?

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: DAIWA CN-100 power-SWR meter

#2 Bericht door 19DT2120 »

Waarschijnlijk heb je 2 potmeters voor de REF mtr en 2 voor de Dir mtr,waarbij elk 1 heeft voor de 20W en 1 voor de 200W!
Soms weet ik het ook niet meer.........

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: DAIWA CN-100 power-SWR meter

#3 Bericht door PA2LAD »

Zover was ik ook al, maar welke potmeter voor wat doel en zijn er instructies voor?
Ik heb professionele meetinstrumenten en die tonen aan dat de meter niet klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: DAIWA CN-100 power-SWR meter

#4 Bericht door PA0FRI »

PA2LAD schreef:Zover was ik ook al, maar welke potmeter voor wat doel en zijn er instructies voor?
Ik heb professionele meetinstrumenten en die tonen aan dat de meter niet klopt.
Meter aansluiten op dummyload en aansturen. Aan potmeters draaien en kijken wat gebeurt. Als de output wijzer verandert is dat de potmeter voor output en de andere voor SWR. Het ene stel potmeters is voor laag vermogen en het andere stel voor hoog vermogen. Voor het afregelen van de SWR wordt de meter andersom aangesloten en met vol vermogen SWR potmeter afregelen op maximale uitslag van de wijzer.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: DAIWA CN-100 power-SWR meter

#5 Bericht door andre »

Dat zelfde probleem heb ik ondervonden met een Diamond SX1000 meter. Ook die meters zijn allemaal behoorlijk verschillend qua uitlezing, maar ik ben gestopt met het zoeken naar instructies om die meters te kalibreren. Ook nergens enig zinnig info over te vinden.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: DAIWA CN-100 power-SWR meter

#6 Bericht door PA0LMD »

Afregel instructies zijn niet te vinden.

Het is zoals Frits zegt : gewoon proberen welke potmeters waarop reageren.
Zo simpel is het.
En als het daarmee niet kloppend te krijgen is de sensor openmaken en diodes/weerstanden controleren.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: DAIWA CN-100 power-SWR meter

#7 Bericht door PA0FRI »

PA0LMD schreef:Gewoon proberen welke potmeters waarop reageren.Zo simpel is het. En als het daarmee niet kloppend te krijgen is de sensor openmaken en diodes/weerstanden controleren.
Je kan pech hebben dat er zelfs iets verkeerd gemonteerd is: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/ ... CN101L.htm
Overigens als deze meters "geijkt" worden met een Bird: zijn ze nauwkeuriger dan je denkt!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: DAIWA CN-100 power-SWR meter

#8 Bericht door andre »

Frits, wil je daarmee zeggen dat een Bird meter 'min of meer' nauwkeurig is?

Heb zo her en der al wat van die meters zien uitslaan met wisselende kopjes, maar daar wordt je ook niet altijd even vrolijk van. :cry:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: DAIWA CN-100 power-SWR meter

#9 Bericht door ----- »

PA0FRI schreef:Voor het afregelen van de SWR wordt de meter andersom aangesloten en met vol vermogen SWR potmeter afregelen op maximale uitslag van de wijzer.
Heb zelf de CN-101L en daar is de reflected schaal 1:3 van de forward schaal.

Dus bij volle forward uitslag van respectievelijk 15, 150, 1500 Watt, is de bijbehorende volle reflected uitslag: 5, 50, 500 Watt

Maar dat is ook op de meter af te lezen.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: DAIWA CN-100 power-SWR meter

#10 Bericht door PA0FRI »

andre schreef:Frits, wil je daarmee zeggen dat een Bird meter 'min of meer' nauwkeurig is?:
Ik heb mijn Bird met een nieuwe 2500W meetkop vergeleken met twee geleende Birds met 2500W koppen. Alles in serie gezet en steeds van plaats verwisseld. Dat ook gedaan met de drie koppen. Het onderlinge verschil bij 1000W was maar één naalddikte! Zij kunnen dus onderling behoorlijk aan elkaar gelijk zijn, vooropgesteld dat de meetkoppen nog in orde zijn. Een keer laten vallen bij voorbeeld is niet zo best. Ik bewaar ze zorgvuldig.
Bijlagen
containerf.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: DAIWA CN-100 power-SWR meter

#11 Bericht door PA3HMP »

een Bird43 heeft nogal wat afwijking, maar die is ook helemaal niet bedoeld als precisie instrument maar voor grof veldwerk.

met potmeters is het altijd even zoeken, zoals al gezegd dummyload erop, wel eerst even aantekeningen maken wat de stand was, en dan zoeken, twee voor forward vermogen en twee voor reflected, en nu komt het, het kan heel goed zijn dat de twee potmeters in serie gezet zijn, dat wil zeggen dat de stand voor hoog vermogen de aanwijzing voor laag vermogen beinvloed en andersom, dus het is even een beetje 'spelen' met de potmeters en de standen.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: DAIWA CN-100 power-SWR meter

#12 Bericht door PA2LAD »

Er is dus geen beschrijving van hoe je alles precies moet afstellen. Zal eens ervoor gaan zitten en wat uit proberen.
Denk dat het model 103 is VHF/UHF. Mogelijk dat deze meter onder een andere naam ook nog bestaat. Meetbereiken 20 en 200 Watt.

Plaats reactie